Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasenavn skrives med liten forbokstav!


simira

Recommended Posts

hmm jeg lærte på skolen at navn skal skrives med stor forbokstav derfor skriver jeg Japansk Spisshund og ikke japansk spisshund for det er jo rasenavn. Om det er rett eller ikke gidd jeg ikke henge meg opp i det liksom. Går ikke på skole lengre nå så det er ikke noen som skal lære meg noe mere nå.

*kremt* :PEgennavn skrives med stor forbokstav, altså f.eks navnet på hunden din, sant? Mens rasen ikke er noe egennavn, men en betegnelse på en gruppe hunder som tilhører samme rase. (Ferdig, skal sitte på hendene mine - det viktigste er vel at det skrives ...) :P

Edit: Retta skrivefeil :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Og jeg tror jeg har svart på hva jeg mener om dette minst et par ganger før...

Slutte å kverulere på ting du bare later som du tror du vet hva folk mener om nå! Så lenge du takker nei til å komme på besøk til meg for å se hva som blir gjort så får du faktisk la være å påstå at du vet hva som foregår i min verden også! :P

Tror jeg har sagt (x antall ganger) hva jeg mener om saken her nå. Jeg synes det er fint at TS opplyser om at rasenavn skrives med små bokstaver på norsk! Og om folk har lyst til å fortsette å mene at det at jeg sier at dyslektikere og late folk ikke er samme ting betyr at jeg er nedlatende ovenfor dyslektikere så vææææærsågod! :D

Jeg visste ikke at jeg var invitert til din verden jeg, da kan jeg umulig ha takket nei til å besøke den?

Jeg visste ikke at jeg hadde uttalt meg om hva som foregikk i din verden heller, snarere tvert i mot, jeg tror jeg har presisert et par ganger at jeg helt tydelig mener at vi to kommer fra to forskjellige verdener? Du skulle ikke tilfeldigvis ha dysleksi du?

Og som jeg har presisert et par ganger - jeg gir blanke f i at trådstarter her påtar seg ansvaret for å lære oss stakkars uvitende at rasenavn skrives med liten forbokstav, det jeg reagerte på, var de påstått misforståtte postene fra deg og Soppen. Så i stedetfor å blærete hevde at jeg misforsto, forklar meg HVA jeg misforsto? Føler dere plutselig at en som skriver sjæfer og bårder kålli kanskje kan ha noe vettug å komme med om hund allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, -jeg gjør feil innimellom, spesielt med raser med stedsnavn i navnet. Jeg kjenner jeg gjerne vil lure inn en stor N i nova scotia duck tolling retriever...

Hm... nå ble jeg forvirret her, gitt. Tydelig at norskkunnskapene er blitt en smule rustne med alderen... :D Nova Scotia er et stedsnavn, og stedsnavn skrives da med store bokstaver,ikke sant? Så skal det ikke da være Nova Scotia duck tolling retriever? Og det samme med Shetland sheepdog? Men om rasenavnet hadde vært shetlandsk sheepdog så hadde det vært liten forbokstav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... nå ble jeg forvirret her, gitt. Tydelig at norskkunnskapene er blitt en smule rustne med alderen... :P Nova Scotia er et stedsnavn, og stedsnavn skrives da med store bokstaver,ikke sant? Så skal det ikke da være Nova Scotia duck tolling retriever? Og det samme med Shetland sheepdog? Men om rasenavnet hadde vært shetlandsk sheepdog så hadde det vært liten forbokstav?

Hvis du skriver om øyen Shetland eller provinsen Nova Scotia så skal det være med stor forbokstav, skriver du om rasen shetland sheepdog eller rasen nova scotia duck tolling retriever, så skal det være liten.

Tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skriver om øyen Shetland eller provinsen Nova Scotia så skal det være med stor forbokstav, skriver du om rasen shetland sheepdog eller rasen nova scotia duck tolling retriever, så skal det være liten.

Tror jeg :D

*løsna litt på ene handa* Nehei, her er vi uenige se! For er det stedsnavn i rasenavnet så er det med stor bokstav hva gjelder stedsnavn; kan sammenligne f.eks. med stedsvnan i matretter; kreolsk gryte, men Yorkshirepudding, serru'? (men for all del ikke Plumpudding da.) Eller hesteraser, araber, men New Forest ponni... (Unnskyld - hilsen blærete bedreviter) :P

Edit: Skrivefeil - igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikke vondt ment spørsmål: Følte du deg oppriktig forurettet av startposten i denne tråden?

Nei på ingen måte av startposten. Det tar eg til meg og skal prøve å huske senere. Men av meninger som kommer i ettertid her inne angående dysletikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*løsna litt på ene handa* Nehei, her er vi uenige se! For er det stedsnavn i rasenavnet så er det med stor bokstav hva gjelder stedsnavn; kan sammenligne f.eks. med stedsvnan i matretter; kreolsk gryte, men Yorkshirepudding, serru'? (men for all del ikke Plumpudding da.) Eller hesteraser, araber, men New Forest ponni... (Unnskyld - hilsen blærete bedreviter) :D

Edit: Skrivefeil - igjen! :P

Hehe. Ja, sannelig, det høres rett ut. Så da heter det f.eks. irsk setter, men Staffordshire bull terrier da.

Ingen regel uten unntak, er det vel man sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*løsna litt på ene handa* Nehei, her er vi uenige se! For er det stedsnavn i rasenavnet så er det med stor bokstav hva gjelder stedsnavn; kan sammenligne f.eks. med stedsvnan i matretter; kreolsk gryte, men Yorkshirepudding, serru'? (men for all del ikke Plumpudding da.) Eller hesteraser, araber, men New Forest ponni... (Unnskyld - hilsen blærete bedreviter) :P

Edit: Skrivefeil - igjen! :P

Det var godt å høre at det fortsatt er noe som henger igjen etter skoledagene den gang godt inne i forrige årtusen. :P Men hva da med raser som New Foundlandshund, Labrador, Napolitansk mastiff og Clumber Spaniel? (Greit å vite om jeg skriver min egen rases rasenavn riktig..) Nå skrev jeg alle med stor bokstav for enkelhets skyld...litt forvirret fortsatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at det fortsatt er noe som henger igjen etter skoledagene den gang godt inne i forrige årtusen. :D Men hva da med raser som New Foundlandshund, Labrador, Napolitansk mastiff og Clumber Spaniel? (Greit å vite om jeg skriver min egen rases rasenavn riktig..) Nå skrev jeg alle med stor bokstav for enkelhets skyld...litt forvirret fortsatt :P

Da ville jeg tippe(ja, tippe. Er jo ikke sikker på noe lenger :P ) New Foundlandshund, Labrador, napolitansk mastiff(men hadde det vært Napolimastiff så skulle det vært stor forbokstav?), og Clumber spaniel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tippe(ja, tippe. Er jo ikke sikker på noe lenger :D ) New Foundlandshund, Labrador, napolitansk mastiff(men hadde det vært Napolimastiff så skulle det vært stor forbokstav?), og Clumber spaniel.

Samme som jeg tippet (tipping her også, ja). Kan jo dukke opp noen utfordringer med rasenavn man aldri har hørt om som kanskje kommer fra steder man har hørt like lite om, da :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at jeg var invitert til din verden jeg, da kan jeg umulig ha takket nei til å besøke den?

Jeg visste ikke at jeg hadde uttalt meg om hva som foregikk i din verden heller, snarere tvert i mot, jeg tror jeg har presisert et par ganger at jeg helt tydelig mener at vi to kommer fra to forskjellige verdener? Du skulle ikke tilfeldigvis ha dysleksi du?

Og som jeg har presisert et par ganger - jeg gir blanke f i at trådstarter her påtar seg ansvaret for å lære oss stakkars uvitende at rasenavn skrives med liten forbokstav, det jeg reagerte på, var de påstått misforståtte postene fra deg og Soppen. Så i stedetfor å blærete hevde at jeg misforsto, forklar meg HVA jeg misforsto? Føler dere plutselig at en som skriver sjæfer og bårder kålli kanskje kan ha noe vettug å komme med om hund allikevel?

Jeg vurderte å lete meg tilbake gjennom tråden for å finne fram til hvor jeg først inviterte deg til å komme og se hva som foregår i dagens skole, men jeg tror rett og slett ikke jeg gidder. Du velger å tolke alt dit du vil sånn at det skal passe med ditt syn på ting. Såklart er din erfaring med én elev du gikk sammen med på skolen for x antall år siden mer verdifull enn den erfaringen vi lærere sitter med etter å ha sett x antall hundre (for ikke å snakke om tusen) elever slite seg mer eller mindre gjennom skolehverdagen.

Nå skal jeg si det en eneste gang til, men erfaringsmessig så er du ikke ute etter å forstå hva folk sier, bare etter å mase videre på dine egne "sannheter". Følger du med nå? Sitter du godt? Skal tom utheve det sånn at du skjønner hvilke ord blant alle andre jeg vil du skal fokusere på:

Jeg mener ikke at dyslektikere er dumme, tvert imot. Derimot mener jeg at det er et dumt valg å ikke ta imot tilgjengelig hjelp om man nå har en ekstra utfordring, som dysleksi eller andre ting. Jeg mener heller ikke at en person som ikke kan skrive hunderaser rett ikke kan være flink praktisk, men om personen forventer å bli tatt seriøst som instruktør så bør h*n enten lære seg å skrive ting (som skal publiseres, hva personen gjør hjemme på kjøkkenet ser man jo faktisk ikke) rett, evt få andre til å hjelpe seg. Dette har med hvordan en person oppfattes å gjøre og går på det å fremstå på en måte som gjør at folk tror på at du kan det du faktisk kan.

Da tror jeg jeg legger dysleksidebatten død for min del. Dette er både tidkrevende, frustrerende og særdeles lite konstruktivt så nå melder jeg meg herved ut.

Regner med vi "treffes" igjen neste gang noen er så uhorvelig frekke og ufine at de nevner noe som går på å forbedre skriftspråket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper lett og elegant over dysleksi-diskusjonen, for jeg kom på en ting til jeg lurer på. Sånn som Jack Russel terrier må vel skrives med stor J (egennavn),- da vil vel det gjelde for en rase som Doberman (var ikke det en kar som het det), og sikkert en haug med andre raser også? Eller blir det "utvannet" etter noen år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skjønner ikke hvordan det er mulig å komme med argumenter som at rettskriving ikke spiller noen rolle, at det er ingen som bryr seg om hvordan man skriver, at man ikke gidder å forbedre språket sitt også videre. For seriøst, hva skal man med språk og rettskrivingsregler om det virkelig skal være fritt fram for å skrive slik man vil?

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekturavdelingen.no mener at også hunderaser med stedsnavn skal skrives med liten forbokstav.

Link HER.

Tror det ville blitt VELDIG vanskelig og uoversiktlig om det skulle vært avhengig av at man visste bakgrunnen for alle navn, hvis da tom Doberman var et navn. Men kanskje det ikke ble det når det ble rasenavnet dobermann...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at det fortsatt er noe som henger igjen etter skoledagene den gang godt inne i forrige årtusen. :D Men hva da med raser som New Foundlandshund, Labrador, Napolitansk mastiff og Clumber Spaniel? (Greit å vite om jeg skriver min egen rases rasenavn riktig..) Nå skrev jeg alle med stor bokstav for enkelhets skyld...litt forvirret fortsatt :P

*gulp*

New Foundlandshund (oversatt fra engelsk New Foundland dog, altså er det stedsnavnet som "bestemmer"), labrador (fordi det her brukes som betegnelse på en gruppe hunder; ergo ikke for å benevne stedet (landet, byen, fylket????), napolitansk mastiff, Clumber spaniel... :P hvis Clumber er et stedsnavn??? Hvis ikke; liten c... cocker spaniel skrives med liten c, f.eks. mens Fell spaniel skrives med stor pga. stedsnavn igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er litt mer forvirra nå enn før jeg leste denne tråden, jeg :P

Clumber er et sted, field er ikke et sted (liten f). Men hadde det vært stor L i Labrador om man sier det fulle navnet Labrador retriever, da?

Jeg "føler" at det er rettere å skrive doberman, men den følelsen stoler jeg ikke på lenger :D

Red. Der så jeg linken, vettu. Må sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill! Jeg vet at rasenavn er fint og flott og alt mulig. Men på norsk skal rasenavn altså skrives med liten forbokstav, så lenge de er midt i en setning. Dette er noe jeg daglig ser skrives feil, også på oppdrettersider og raseklubber.

På engelsk skrives rasenavn med stor forbokstav. Men altså ikke på norsk.

http://www.korrekturavdelingen.no/K4ForbokstavStorLiten.htm#hunderaser

Også hundenavn som kommer fra stedsnavn og personer skal skrives med liten forbokstav (takk og lov, det hadde blitt et salig kaos ellers!).

Så håper jeg mange har lært noe nytt i dag. :D

(og at jeg selv har vært flink og ikke har noen rasehenvisninger med stor forbokstav som noen kan grave frem og kaste i ansiktet på meg. :P )

Takk :P

Jeg skrev rasenavn med små bokstaver før, men søsteren min leste gjennom hjemmesiden og sa at det var feil med små bokstaver, så jeg rettet det til store :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er like greit at de har "skjært igjennom" og bestemt at alle rasenavn skal være med liten bokstav. Selv om jeg nok kommer til å slite litt med å venne meg til å skrive jack russel osv... Får litt vondt i den gamle rettskrivingssjela, kjenner jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :P

Jeg skrev rasenavn med små bokstaver før, men søsteren min leste gjennom hjemmesiden og sa at det var feil med små bokstaver, så jeg rettet det til store :P

Bør ikke språkrådet snart kontaktes? Artig diskusjon! :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...