Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ikke la maten stå fremme?


Recommended Posts

Jeg ville tatt vekk maten om hundene ikke spiser med en gang fordi da lærer de relativt kjapt at om de ikke spiser med en gang, så blir det ikke noe mat før neste dag. Jeg syns det er greiere at hunden spiser opp med en gang, enn at den går og småspiser hele dagen. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I naturen ville det også stadig vært konkurranse om maten. Her slipper jeg å sitte vekk maten om noen ikke spiser, for spiser ikke den ene så kaster den andre seg over det. De har lært at mat må spises med en gang den serveres, og jeg tror jeg har fått igjen det mtp belønning med godbiter. Får de en godbit på trening så er det ikke snakk om å tygge den litt, spytte ut og egentlig ikke ha særlig lyst på den :ahappy: Godbit svelges så fort som mulig og de streber hele tiden etter mer. Hadde de hatt fri tilgang på mat utenom trening, så tror jeg ikke de hadde vært like sugen etter godbiter på trening heller (vel, nå er den ene hunden min en labrador, men aussien har prøvd å ikke spise når hun ikke er der, men har fort lært seg at det er konkurranse selv om hun er alene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar jeg bort maten i det hundene titter opp av skåla, omtrendt. Vi er avhengig av at hundene våre spiser uansette om de er slitne og slappe eller varme når vi er på langturer. De får bare maten sin servert da, og spiser de ikke da så går det jo utover formen til hunden videre på turen.

Jeg har like god bruk for at hundene mine spiser med en gang når jeg er på kurs og annet (konkurranser). Er jo greit å kunne få i de litt næring og gjerne en goddel vann iblandet så man er sikker på at de drikker nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, en som ikker er så nøye med mat, og et matvrak. Det hadde aldri blitt noen mat til å ha stående utover dagen, men det hadde endt opp med en smellfeit hund. Dessuten er det kjekt med rutiner på måltidene, hunden blir ikke småspist, og man kan være obs på trening etter mat for å unngå magedreining. Syns det er kjekt at hunden spiser orntlig ved måltidene, og ikke går rundt å småspiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har man bedre kontroll over når hunden må på do. Spiser den til faste tider, så driter den til faste tider. Spesielt viktig er dette i forhold til valper og renslighetstrening, og denne rutinen med faste tømminger er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg har man bedre kontroll over når hunden må på do. Spiser den til faste tider, så driter den til faste tider. Spesielt viktig er dette i forhold til valper og renslighetstrening, og denne rutinen med faste tømminger er sunt.

så sant så sant :ahappy: Kita kan nesten stille klokka etter Kita :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant til småspiset hunder jeg (Engelk Setter) og hun jeg er nå som er Gordon Setter og Labrador.Fikk ikke matlystet til Labrador for si det sånn :ahappy:

Har prøvd mange metoder men,det som fungerer best er gi hun mat på kvelden spiser hun ikke opp det blir det bare stående så forsvinner det muligens mens jeg er på jobb dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfôring funker helt utmerket for min rase i alle fall.. Ha tørrfôr stående framme hele tiden, også får hunden knaske de to-tre kulene den ønsker - når den ønsker det.

Testet selv når jeg hadde kun 2 hjemme - de var fornøyde, fine i magen, og gikk faktisk NED i vekt. Men nå (med 4 matidioter) ville det nok bli alt for mye konkurranse i starten at minst 2 hadde nok spist seg meget gode og fete før de skjønner at maten står der for å stå der.

Så jo - flere valpekjøpere gjør det slik, og det funker helt utmerket. Og hvorfor ikke - hvis det funker!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar ale sammen! :ahappy: Jeg tok vekk maten hennes en periode, og da spiste hun opp alt med en gang. Men så glemte jeg det og hun er som før. Jeg har prøvd å gjøre det igjen, men de andre blir sure og synes synd på Luna fordi jeg tar bort maten hennes. :ahappy: Og så spør de hvorfor jeg gjør det, men jeg vet jo ikke hva jeg skal svare. Sonisene har sagt det, liksom..

Men da tror jeg at jeg skal begynne igjen, da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor ikke - hvis det funker!

Enig. Vi har alltid drevet med selvfôring, og jeg ser ikke hvorfor vi skal slutte med det(med mindre jeg får meg labrador :ahappy:). Matskålen står fremme hele tiden, og er alltid full. Så lenge hunden ikke er for tynn, og ikke for tykk, så hvorfor ikke? Det er ikke slik at de småspiser hele tiden heller, men de spiser når det passer dem. Jeg synes dessuten at det ser bedre ut med hunder som spiser maten, ikke inhalerer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Jo fordi jeg ønsker kontroll over når hundene mine spiser, med tanke på rutiner og aktivitet. Jeg gir ikke bikkjene mat før jeg skal trene, og ikke skal de ha fått mat før "hard" aktivitet. Jeg får også mer oversikt over matlysten til bikkjene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør dere det med aktivitet og treninger? Dere som har mat framme hele tiden? Det blir vel ikke så lett å planlegge, om hunden spiser når den vil. Og plutselig er stappmett rett før trening eller langtur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan gjør dere det med aktivitet og treninger? Dere som har mat framme hele tiden? Det blir vel ikke så lett å planlegge, om hunden spiser når den vil. Og plutselig er stappmett rett før trening eller langtur...

Hadde ikke taklet det for min del. Jeg har en liten mistanke om at jeg kjenner en viss sort/hvit frøken som hadde fått tønneform hvis hun hadde hatt mat stående fremme til sin disposisjon når hun vil... Og jeg vil ikke ha feite hunder, eller syltynne hunder, som Emma blir hvis hun har maten stående fremme. Da forsvinner matlysta hennes og hun spiser piiiiiittelitt mat annenhver dag, og blir forvandlet til et beinrangel diluxe edition på to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her hadde en blitt tynn og en trillet hvis maten sto framme. Den so hadde trillet hadde også stor fare for å få magedreining siden den er en hund med høyt aktivitets nivå. Opplevde noe da jeg kom på besøk til ei tispe med hanhunden jeg hadde. Den tispa hadde mat framme hele tiden, det ble tatt vekk men tispa forsvarte plassen maten hadde stått på. Det ble ikke noe stort av det men totalt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Dengang vi kun hadde gamlefar her, da kunne han ha mat i skålen hele dagen. Det var heller ikke noe problem å ha fôrsekken stående vedsidenav heller. Rasen er kjente for å være matvrak, og belønne trening med godiser var ikke noe problem (ikke en konkurransehund). Da BlÅndi kom i hus så ble det andre boller, med mer konkurranse så ble all mat spist opp med en gang.

Men etter å ha hatt noen raser i huset (som vi har eid selv eller passet på), så ser vi også hvilke hunder som er vante med å bli fratatt maten raskt. Våre egne hunder spiser maten i ett greit tempo (de sluker den ikke i seg som om de ikke hadde sett mat på mange dager), men enkelte av de andre hundene må man passe på at ikke spiser opp matskålen sin i samme slengen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere glemmer er at hele spisemønsteret til hunden(e) endres når de har tilgang til mat hele tiden.

Okey - de første dagene stapper de seg litt.. men etterpå går faktisk mengden fôr de spiser ned. De føler ikke noe stress over fôringen, de spiser kun det de har lyst på (ikke bare for å tømme matskålen), osv.

Ergo vil de aldri være "stappmett", godiser vil funke til alle døgnets tider, og do-gåingen vil troligvis regulere seg den også.

Ang. "kontroll" over matinntaket - for meg spiller det ingen rolle hvor mye eller lite de spiser - så lenge de holder vekten og kondisjonen slik jeg vil ha den. Og om en hund lar være å spise noe en dag eller to - javel, synd for den... Man vil merke om hunde lar være å spise selv om den har mat stående framme også, da. Man behøver jo ikke sette fram 5 kg av gangen, liksom. :ahappy:

Men jo, det ER lettvint å ha fôring samlet på en tid av døgnet. Man VET at de har spist, enklere når man er ute på reise, også ER det kos å sette på mat og servere det til meget, meget glade hunder, da!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funker det ikke med selvforing, jeg hadde hatt en stk basselusk med tønneform og bitehull, og en forbanna snuser som ikke spiste fordi hun måtte vokte maten. :ahappy:

Brukte det på collien min en periode, for å prøve å få han opp i vekt. Han spiste bra, men var vanskelig å få i han stor nok mengde med regulerte måltider. Da måtte maten stå høyt så ikke frøken matvrak cavalier kom til, men det funka forsåvidt greit.

Ser ikke noe sånt veldig stort problem med det, om det funker. Men jeg syns vel det er mest praktisk og oversiktlig å fore selv. Nå skal jeg ikke skryte på meg at bikkjene her blir fora til faste tider da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med en kombo jeg egentlig. Chessea får 250 gram V&H om dagen og har utenom dette "fri" tilgang på tørrfôr, regulerer inntaket som hun vil selv. Hun spiser ofte om natta og ellers noen kuler her og der. Aldri væryt noe problem hverken n. det å gå på do eller trening og aktivitet, dette regulerer vi med V&H. Dessuten har man jo en viss oversikt over hva man putter å skålen til hunde, så vi fyller ikke ukritisk på skåla med tørrfôr dersom den er tom. Chess er alltid i fin form og har alltid god matlyst på V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N er ikke akkurat enormt matglad, og jeg opplever faktisk at han spiser bedre når han får maten til fast tid, og mister den - til fast tid. Altså blir han tynnere av å få spise når han vil :ahappy: Ellers blir liksom maten så kjeeeedelig. Men ellers er det jo et praktisk hensyn, jeg kommer til å ha ham med på lange turer når han blir gammel nok, og da bør han spise maten han får, når han får den, og bli ferdig så han kan bruke resten av tida til å hvile, for det kommer han nok til å trenge.

Men jeg er vant med hunder som får mat én gang om dagen, og matskåla står til den er tom, eller det har gått et døgn og de får ny mat; og de har ikke vokta maten sin i forhold til andre hunder eller noenting (ikke engang retrieverne var mataggressive). Så jeg vil si at hva som er best, kommer an på hva eier ønsker, og evt i noen tilfeller hva hunden fungerer best med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere sier at hundene blir feite. Hvorfor blir de feitere av å ha maten stående framme? Altså, hunden får jo daglig porsjon, men hun får jo ikke påfylling når skålen er tom.

Noen har det nok slik at matskålen fylles på når den blir tom. Hos de med flere hunder kan det være slik at èn vil spise all maten, mens en annen ikke vil.

Nei, det hadde aldri fungert her. Jeg har labrador, og hun (var bare 3 mnd gammel) sammen med min forrige newfoundlandshund spiste en HEL 15kilos sekk sammen når vi var borte.

Dessuten ønsker jeg det stadige suget etter mat som jeg drar utrolig mye nytte at i treningssammenheng.

At de oppfører seg som at de skal spise matskålen løser jeg med litt vann i maten rett før de får den, eller jeg strør maten utover hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

For meg er inntak viktig i forhold til trening.

En frisk hund vil feks spise, om den dropper og spise og jeg ikke har kontroll på hvem som har spist hva så mister jeg den indikasjonen.

Jeg er avhengig av å vite når hunden spiste sist i forhold til trening og at vi har ingen døgnrytme på når vi trener.

En hund som nylig har spist bruker mye energi på å fordøye maten sin, dermed "taper" jeg energi som jeg feks vil ha til ett tøft og langt søk eller som hunden trenger for å regulerer kroppen i varm vær.

For meg er dette med föring litt teknisk i forhold til når de skal jobbe og hvilken forhold vi har der vi skal jobbe.

Mine tidligere sofahunder hadde fri tilgang uten at de ble fete. Men for meg, med tanke på de tingene over, så fungerer det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til nå har jeg hatt 2 hunder de siste årene. Hvis maten hadde stått fremme da så ville labbisen vært feit og lykkelig, mens pyrren vært rimelig tynn.

Både min første hannhund og pyrren har blitt voksen før de har spist ordentlig, og har speisielt i perioder som unghunder spist dårlig i perioder så dermed var ikke fri mattilgang noen løsning der.

Labbisen må ha jevne måltider for ikke å bli en sytekopp, hun er sulten til stadighet, om hun hadde fått fri tilgang så ville skålen vært tom ganske kort tid etter påfyll og hun hadde vært sulten igjen det siste halve døgnet før påfyllstid igjen :ahappy:

I tillegg er jeg redd for magedreining.

Vi går mye på fjellet og hundene får ta seg godt ut i terrenget, dermed synes jeg de skal hvile en god stund både før og etter fòringstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...