Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisseflekker på plenen


Margrete

Recommended Posts

Hundene lager slike flotte gule flekker etter seg på plenen hos meg og hos naboens plen (den i forkant for gjerdet). Er det noe jeg kan gjøre for å fjerne disse flekkene? Jada, holde unna hundene, men i hagen min må de få være. Så det viktigste er flekkene hos naboen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir gule flekker fordi urinen er for sur for gressrota. Noen sier det ikke kan fikses, men jeg fikk et tips som funker sånn 50/50. Kjøp gips fra f.eks Panduro, bland to toppede ss til 1 l vann og hell på tisseflekkene. Jeg har det stående i 1 1/2 l flasker på verandaen, slik at jeg lett kan riste flasken og få gipsen fordelt i vannet.

Ha alltid kalkvann stående tilgjengelig, og hell på der du ser hundene tisser. Dess fortere du får gjort det, dess bedre funker det. Har gresset blitt gult, så tar det lang tid før det grønnes igjen, har faktisk hatt steder på plenen min som har vært svidd helt til neste år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk flere spiselige produkter som visstnok gjør noe med urinen slik at den ikke svir gresset, om det virkelig er sunt vet jeg ikke... Her er en type: Healthy Baker Lawn Protection Dog Treats

Jeg hadde ikke gitt hunden noe for å øke ph verdien i urinen! Helst skal jo urin og bais være så surt som mulig, det er jo det som holder systemet friskest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanne plenen godt skal visst hjelpe for å tynne ut urinen. Kanskje ikke så aktuelt å stå med hageslange og vanne naboens plen? :lol:

hihi, jeg prøver å late som det ikke er oss... så det vil nok bli sett litt rart på *ler*

Tusen takk for andre forslag. Jeg tipper vi prøver kalk/gips, ellers må vi reparere og så omigjen. Det tror jeg ikke naboen blir så glad for om jeg kommer med spade og graver opp.

En ting er sikkert, det blir ikke løs på veien for å tisse hvor man vil greie nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, jeg prøver å late som det ikke er oss... så det vil nok bli sett litt rart på *ler*

Tusen takk for andre forslag. Jeg tipper vi prøver kalk/gips, ellers må vi reparere og så omigjen. Det tror jeg ikke naboen blir så glad for om jeg kommer med spade og graver opp.

En ting er sikkert, det blir ikke løs på veien for å tisse hvor man vil greie nå.

Det du kan gjøre der det allerede er gult, er å vanne godt, helle på ren gips, vanne igjen og så direkte oppå dagen etter. Om det er godt lag med jord under kan dette være nok, er det derimot mye grus (som deler av hagen min..) vil det nok ikke grønnes før til høsten, ev neste vår. Men jeg har lagt merke til at det bare er tispeurin som gulner gresset hos meg... Pussige greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mikroskopisk hage der jeg bodde før, og brukte det som hundedo, men det ble aldri noe skade på plenen av det. Jeg sørget for å kalke plenen hver vår, og ta opp bæsjen regelmessig. Har ikke sett noen skader på området hundene tisser på nå heller. Men tror jeg skal kaste litt kalk over der også.

Kanskje det hadde vært annerledes hvis det var finere vær her jeg bodde? :lol::) (altså at regnet gjør at det ikke blir skade på plena)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mikroskopisk hage der jeg bodde før, og brukte det som hundedo, men det ble aldri noe skade på plenen av det. Jeg sørget for å kalke plenen hver vår, og ta opp bæsjen regelmessig. Har ikke sett noen skader på området hundene tisser på nå heller. Men tror jeg skal kaste litt kalk over der også.

Kanskje det hadde vært annerledes hvis det var finere vær her jeg bodde? :lol::) (altså at regnet gjør at det ikke blir skade på plena)

Regnet har mye å si, fordi da utvannes urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det sies at det kun blir tisseflekker når hunder fôres på tørrfôr, men du gir vel vom og hundemat??

Det har jeg også hørt (og derfor trodd) helt til jeg erfarte annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører det sies at det kun blir tisseflekker når hunder fôres på tørrfôr, men du gir vel vom og hundemat??

Frøkna får v&h, minsten har gått på tørrfor en periode. Så blir jo spennende å se når han er helt over på våtfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke skjønne helt hva som menes med gule flekker på plenen... Jeg regner resten med at det ikke er snakk om gule flekker i snø - men faktisk i gresset? :)

Tisset ser ut til å trekke rett ned i jorda her, og jeg ser vel egentlig ikke noen forskjell. Gresset i hagen her er langt fra pent å se på, men det har det aldri vært heller, ikke engang da huseierne hadde leieboere uten hund. Det bodde visst noen her med en schæfer før han som bodde her før oss flyttet inn, så den hunden kan jo ha "ødelagt" gresset før vi kom... Men jeg tviler egentlig :)

Hvordan ser det egentlig ut? Noen som har et bilde eller lignende?

Mine hunder virker til å ha fått annerledes tiss (og bæsj) etter de begynte på NP, men det kan jo være bare synsinnbildning fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca sånn her:

20030614ef0062.jpg

Jeg skal se om jeg får tatt noen bilder av min plen, for det var ikke så synlig på bildet.

Aha! Da skjønner jeg. Sånn ser jo nesten hele hageflekken her ut, så da er det vel ikke så rart at jeg ikke har sett "forskjell" :wub: Det er også mye ugress og mose i hagen her, og det gjør nok sitt til at den ser stygg ut sånn sett. Men tispetiss kan sikkert ha noe å si det og. Jeg er bare glad for at naboene ikke er så nøye på gresset deres - for de har aldri klaget på verken "svidd gress" eller gule flekker i snøen - så de er nok ikke veldig bekymret for gresset eller hagen heldigvis :)

EDIT: husker forresten at pappa jobbet mye med gresset sitt om våren (han har grønne fingre) når vi hadde hanhund hjemme. Det var som om tisset hans bare drepte gresset og blomstrene hans. Han brukte kalk husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...