Gå til innhold
Hundesonen.no

SKal starte på lydighetskurs i klasse 1. Hvilken hund skal jeg ha med, boxern eller lukisen?


KristinR

Recommended Posts

Jeg har meldt på til lydighetskurs i klasse 1. Det er 10 kurskvelder som skal lede frem til appellmerket. Jeg klarer ikke å bestemme meg hvilken hund jeg skal delta med.

Lykke (boxeren) er 19 mnd. Hun er lettlært, har masse will to please og er morsom å trene.

Lady (salukien) er nesten 8 mnd. Hun er helt motsatt av Lykke. Vanskelig å trene for interessen er overhodet ikke til stede. Har klart å lære henne sitt etter 3 mnd, men kun om jeg har godtbit.

Det er altså Lady jeg hadde trengt å stille på kurs med. Men er redd jeg vil gå lei om jeg ikke ser fremgang.

Det er et ganske intensivt kurs med nye momenter hver kurskveld. Så hva skal jeg gjøre. Kapitulere og la Lady være slik hun er. Er ikke et stort problem egentlig at hun er slik hun er. Stille med Lykke som faktisk elsker å trene og der jeg har mulighet til å ta appellmerket ved kursavslutning.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er artig med en Saluki på kurset, så mistenker jeg at det er lurere å gå kurset med Lykke. Da går det fremover, du fortsetter å være motivert og dere koser dere sammen. Så kan du heller ta med det Lykke og du har lært hjem og trene litt med Lady, på henne premisser. Da får dere igjen for dette alle sammen. Så jeg hadde tatt med Lykke :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er artig med en Saluki på kurset, så mistenker jeg at det er lurere å gå kurset med Lykke. Da går det fremover, du fortsetter å være motivert og dere koser dere sammen. Så kan du heller ta med det Lykke og du har lært hjem og trene litt med Lady, på henne premisser. Da får dere igjen for dette alle sammen. Så jeg hadde tatt med Lykke :lol:

Signeres!

Lykke til på kurs :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Bruk boxeren! :blink: Det viktigste med kurset er vel uansett at DU lærer deg hvordan du skal lære inn øvelsene og da er det en fordel at ting faktisk går framover og at du ikke blir stående frustert igjen og ikke lærer det du skulle lært! :lol: Jeg har selv "byttet bort" egen hund på et agilitykurs fordi det var mer hensiktsmessig at jeg lånte en annen hund som kunne mer. Så fikk jeg lært mer selv og kunne da etterpå bruke dette til å lære min egen hund senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig med de andre her. Ville tatt Lykke. Får nok mer utbytte av kurset da.

Jeg skulle på LP kurs med Nitro (helgekurs), men det ble ikke noe av (avlyst). Men Nitro har vært veldig lærevillig hele veien, og så ønsket jeg mer visning med han på visse momenter. Selv om Chanti ville nok vært lurere å ta med siden hun er så lettlært og faktisk kunne fått tatt apellmerket, så syns jeg det er morsommere med litt mer utfordring og Nitro er heller ikke helt umulig.

Men hvis jeg ikke hadde hatt noen som helst planer med han, ville jeg tatt den andre. (som har mer utbytte psykisk av det)

Lykke til på kurs! *åhh jeg vil ååååg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeren - fordi det er morsommere å gå kurs med en hund som VIL. Salukien kan få være som den er..

Jepp du og de andre har så rett. Har bestemt meg for at det er boxeren som får være med. Dessuten fikk jeg beskjed om at de forventer/forlanger at man skal ha god kontakt og lek inne med hunden man starter med. Og det kan jeg ikke si jeg har.

Men skulle gjerne sett at det fantes et kurs for de litt mer spesielle hi hi :ahappy: De som ike er så enkel å få til. Savner å kunne få litt gode råd og tips om hvordan jeg an få salukien til å bli litt mer opptatt av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som er instruktør? :ahappy: Tror forresten du kommer til å ha det mye mer morsomt som menneske (!) på kurset hvis du velger å ta med Lykke. Det blir som om jeg skulle valgt imellom My og Emma å dra på LP-kurs med. Hadde jeg dratt med meg Emma tror jeg muligens jeg hadde fått XXX antall nye grå hår, mens når jeg tar med My så storkoser jeg meg og får masse mestringsfølelser og lærer mye siden My er så enkel å trene med og så treningsvillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som er instruktør? :ahappy: Tror forresten du kommer til å ha det mye mer morsomt som menneske (!) på kurset hvis du velger å ta med Lykke. Det blir som om jeg skulle valgt imellom My og Emma å dra på LP-kurs med. Hadde jeg dratt med meg Emma tror jeg muligens jeg hadde fått XXX antall nye grå hår, mens når jeg tar med My så storkoser jeg meg og får masse mestringsfølelser og lærer mye siden My er så enkel å trene med og så treningsvillig.

Jeg vet faktisk ikke hvem som skal være instruktør enda. Er veldig spent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve et grunnkurs eller hverdagslydighetskurs med salukien? Bronsemerkekurs og klasse 1 kurs er jo ment mer for de som har litt grunnleggende lydighet og lek inne på hunden, og gjerne har ambisjoner om å konkurrere. Mens grunnkurs (det for hunder over 6 mnd) er mer et kurs hvor man får hjelp til grunnleggende ting :) Det finnes kurs for alle nivå, men det er frustrerende både for hund, fører og instruktør om man melder seg på et kurs som hunden absolutt ikke er klar for :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...