Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor ta MH test?


MegaMarie

Recommended Posts

Jeg tenkte å ta MH-test på Blondie men ville høre litt hvilke grunner det er for å ta MH-test av hunden sin.

Jeg ser nemlig mange som tar det med tanke på avl. Nå har min oppdretter mest sannsynligvis sluttet med oppdrett, og jeg tror ikke hun er noe spesielt interessert i MH heller. I tillegg kommer ikke jeg til å bruke henne i avl. Jeg syns jeg har hørt noe om at man kan finne ut hvordan man kan takle problemer i trening ved hjelp av å se på MH resultatet men kan være jeg er helt på jordet nå.

Så hvorfor bør man ta MH om man ikke tenker å bruke hunden i avl eller linjene bak henne videre i avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å ta MH-test på Blondie men ville høre litt hvilke grunner det er for å ta MH-test av hunden sin.

Jeg ser nemlig mange som tar det med tanke på avl. Nå har min oppdretter mest sannsynligvis sluttet med oppdrett, og jeg tror ikke hun er noe spesielt interessert i MH heller. I tillegg kommer ikke jeg til å bruke henne i avl. Jeg syns jeg har hørt noe om at man kan finne ut hvordan man kan takle problemer i trening ved hjelp av å se på MH resultatet men kan være jeg er helt på jordet nå.

Så hvorfor bør man ta MH om man ikke tenker å bruke hunden i avl eller linjene bak henne videre i avl?

Hvis du skal starte i bruks noen gang må hunden ha kjent mentalstatus, og må da ha gått en k-test, MH eller andre mentaltester.

Jeg MH tester My for å kunne starte i bruks, og for å "hjelpe" oppdretteren min å fullføre MH-statistikken sin. Hun MH-tester alle kullene sine, og alle kullsøskene til My er testet, så det er bare My igjen fra hennes kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :whistle: Hvordan foregår det egentlig på en MH? Jeg leste resultatet på en en gang og der stod det noe på skuddet at hunden avsluttet oppgaven den bedrev med før skuddet gikk om jeg ikke leste feil. Skal de f.eks være på plass eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta MH med Odin når nestemann er gammel nok til å også gå. Odin skal ikke i avl, og moren har alt hatt tre kull. Men det er jo også med på å kartlegge rasens mentalitet, f.eks. Og man kan lære nye ting om egen hund. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :whistle: Hvordan foregår det egentlig på en MH? Jeg leste resultatet på en en gang og der stod det noe på skuddet at hunden avsluttet oppgaven den bedrev med før skuddet gikk om jeg ikke leste feil. Skal de f.eks være på plass eller?

Nei, med aktivitet (Kan ikke gjenoppta aktivitet) mener man enten lek eller løping for hunder som ikke leker. Det skal være 2 skudd i aktivitet før 2 skudd i passivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å MH teste Dina, for gøy. Oppdretter stiller ikke krav til det, men jeg vil gjøre det for å lære mer om hvordan hun reagerer og avreagerer. Ikke for å kuppe tråden men jeg har to spørsmål, blir MH testen lagt inn på dogweb eller må man ta K test eller funksjonsanalyse for at det skal vises der? Og hvor kan man melde seg på og finne sånne prøver? Har googlet endel, men finner ikke noen planlagte prøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst til å MH teste Dina, for gøy. Oppdretter stiller ikke krav til det, men jeg vil gjøre det for å lære mer om hvordan hun reagerer og avreagerer. Ikke for å kuppe tråden men jeg har to spørsmål, blir MH testen lagt inn på dogweb eller må man ta K test eller funksjonsanalyse for at det skal vises der? Og hvor kan man melde seg på og finne sånne prøver? Har googlet endel, men finner ikke noen planlagte prøver...

MH blir ikke lagt ut på Dogweb nei. K-test og FA er det mulig å legge ut, men ikke alle gjør det. Såvidt jeg har forstått, er det opp til klubbene å legge ut sånt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor kan man melde seg på og finne sånne prøver? Har googlet endel, men finner ikke noen planlagte prøver...

Her er terminlisten

Jeg skal gå MH med Diego i juni og det er litt forskjellige grunner til at jeg skal det. Jeg vil se hvordan han reagerer på ting, og på den måten lære mer om han. Jeg har lyst til å starte i bruks etterhvert og det er flere og flere som tar MH på jack russell terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

MH blir ikke lagt ut på Dogweb nei. K-test og FA er det mulig å legge ut, men ikke alle gjør det. Såvidt jeg har forstått, er det opp til klubbene å legge ut sånt nå.

Ingen tester blir lagt ut hos NKK pr d.d. Dette fordi systemet de har ikke fungerer til å legge slikt ut på enn så lenge. Hva som gjør at de ikke klarer det aner jeg ikke, men planen er vel at både beskrivelser og tester skal ut på DogWeb etterhvert (de klarer det hos DKK som bruker samme program, så hva som holder NKK tilbake vet jeg ikke. Men det kan jo være personalmangel til å punche resultatene som de har samlet i mange år allerede... :whistle: ).

Skal man forberede noe før en slik test? Tenker at det kanskje ødelegger det egentlig resultatet, som hunden hadde fått naturlig, uten noe spesial trening? Bare lurer

Man skal ikke trene på momentene til en MH (eller K-test/FA for den saks skyld). Om man gjør det så ser man jo hva hunden er trent på og ikke hva som bor i hunden. MH taes i ung alder for at hunden ikke skal ha for mye erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tester blir lagt ut hos NKK pr d.d. Dette fordi systemet de har ikke fungerer til å legge slikt ut på enn så lenge. Hva som gjør at de ikke klarer det aner jeg ikke, men planen er vel at både beskrivelser og tester skal ut på DogWeb etterhvert (de klarer det hos DKK som bruker samme program, så hva som holder NKK tilbake vet jeg ikke. Men det kan jo være personalmangel til å punche resultatene som de har samlet i mange år allerede... :whistle: ).

Det har påstått at det er "datafeil" i ganske mange år nå. Selv før vi fikk den nye versjonen av Dogweb. At det ikke finnes et kompetent datamenneske i dette landet som ikke har klart å rette opp den feilen, er litt merkelig. Så det går vel på interessen. Så dessverre må man enn så lenge stole på hva oppdrettere og eiere påstår at hundene har gjort og ikke gjort på mentaltester...

Heia Sverige. Hunddata ser kanskje ikke noe pen ut, men de klarer da å få ut informasjonen i det minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke trene på momentene til en MH (eller K-test/FA for den saks skyld). Om man gjør det så ser man jo hva hunden er trent på og ikke hva som bor i hunden. MH taes i ung alder for at hunden ikke skal ha for mye erfaring.

Hva er "ung alder" i MH-sammenheng? 6 mnd? 1 år? 18 mnd? 2-3 år? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrhunden min skal MH-testes til søndag i en alder av 18mnd. Gleder meg veldig. Grunnene er flere - det er spennende å se hva som bor i hunden både for fôrvert og meg, og jeg synes det er ekstra viktig ettersom hun ikke bor hos meg og jeg ikke kjenner henne like godt. I tillegg er det er godt og viktig avlsredskap som jeg håper vil bli tatt mer i bruk fremover. Har et par hannhunder i kikkerten, og det skal bli spennende å se hvordan hennes MH passer med deres :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, når det er for din del så er det jo for din del :wub: Du vet kanskje like godt selv hvordan hunden har utviklet seg siden den var liten? Jeg har tenkt å ta MH-test "bare for min del", med bikkje som er bittelitt over anbefalt alder. Jeg vet hvordan hun var når hun var liten, og hva hun har "lært seg", så jeg kan tolke MH-testen selv ;) Og siden den tas "for min del", så er jo det en grei deal.

Hjalp det noe? ;)

EDIT: Ja, og muligheten til å konkurrere i bruks da. Men om man i så måte "driter i" / ikke har NOE utbytte av en MH-test så er det lettere og billigere å ta en K-test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det har påstått at det er "datafeil" i ganske mange år nå. Selv før vi fikk den nye versjonen av Dogweb. At det ikke finnes et kompetent datamenneske i dette landet som ikke har klart å rette opp den feilen, er litt merkelig. Så det går vel på interessen. Så dessverre må man enn så lenge stole på hva oppdrettere og eiere påstår at hundene har gjort og ikke gjort på mentaltester...

Heia Sverige. Hunddata ser kanskje ikke noe pen ut, men de klarer da å få ut informasjonen i det minste...

Ja, det var vel kanskje noe slikt. De klarte å få med de siste FA i gamle DogWeb (og den gamle oppdateres da fortsatt, så hvorfor ikke legge det inn der og overføre det slik de har gjort med valpekull/HD/AA osv...? :wub: ).

Og HURRA for SKK (og Finsk Kennel Klub) som har åpne databaser... :wub:

Hva er "ung alder" i MH-sammenheng? 6 mnd? 1 år? 18 mnd? 2-3 år? ;)

For min rase så er anbefalt alder ca 18 mnd. I reglene står det: "Hunden må være fylt 10 mnd senest første prøve dag."

Resten av reglene kan lastes ned her.

Dette har jeg hørt og. Min hund er jo 5 år gammel. :icon_confused Er det lite vits å ta den da?

Klart det er vits å ta den, du vil jo få se hvordan hunden reagerer og avreagerer. Beskriverne vil jo se at enkelte reaksjoner/avreaksjoner kommer av livserfaring, men du kommer nok til å få deg noen overraskelser også :wub:

Vi tok MH på BlÅndi for 2 år siden, da var han 6,5 år. Grunnen til at vi tok den, var at vi ønsket å se om det vi har trenet på har hjulpet hunden (han var generelt skeptisk til fremmede og da spesielt menn). Vi fikk bekreftet at han har blitt mye bedre og var fornøyde (selv om han er skuddberørt, noe vi var smertelig klar over fra før). Han bl.a. tok kontakt og engasjerte seg i testleder som var en stor og kraftig mann ;) (han har aldri møtt mannen før).

Edit:

Ja, og muligheten til å konkurrere i bruks da. Men om man i så måte "driter i" / ikke har NOE utbytte av en MH-test så er det lettere og billigere å ta en K-test.

De fleste hundeklubber tar like mye betalt ved alle tester og beskrivelser. Grunnen til dette er at dommere og testledere koster like mye uansett om det er K-test eller MH.

Skulle jeg ha måttet velge enten K-test eller MH, så er jeg ikke i tvil engang jeg hadde deltatt ved MH (fordi en K-test sier så forbanna lite om hunden...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at det ikke er noen vits for meg å teste Dina nå som hun er to år?

Joda, bare beskriv i vei! To år er fremdeles ganske ungt, og hos noen raser vil kanskje to år tilsvare ett år. De modnes jo til litt forskjellige tider, og det er ikke for sent å gå MH når hunden er to år. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen! Jeg er relativt "fersk" hundeeier, har en aussie på halvannet år som nå nettopp har bestått MH testen sin. Jeg lurte også veldig på hvordan hver øvelse foregikk, og ante ingenting om hva vi egentlig hadde meldt oss på. Vi filmet hver og en av øvelsene, og alle snuttene ligger ute på bloggen min: Min link

Så kan dere andre som også lurer på hva MH er få et innblikk i hvordan det foregår =) Håper det er til nytte og at det stilner mange spørsmål. Klem fra Tine og Bajbaj <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen! Jeg er relativt "fersk" hundeeier, har en aussie på halvannet år som nå nettopp har bestått MH testen sin. Jeg lurte også veldig på hvordan hver øvelse foregikk, og ante ingenting om hva vi egentlig hadde meldt oss på. Vi filmet hver og en av øvelsene, og alle snuttene ligger ute på bloggen min: Min link

Så kan dere andre som også lurer på hva MH er få et innblikk i hvordan det foregår =) Håper det er til nytte og at det stilner mange spørsmål. Klem fra Tine og Bajbaj <3

Og som en liten ting til folk som lurer på MH, det er IKKE en test, og man består IKKE. En får gjennomført om eier eller dommere ikke bryter hunden midt i beskrivelsen. En MH beskriver hva hunden gjør i den dagen på momentene.

Vil man ha en test/analyse så kan man ta FA, der vil man få testet hundens reaksjoner på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hei, alle sammen! Jeg er relativt "fersk" hundeeier, har en aussie på halvannet år som nå nettopp har bestått MH testen sin.

Se hva Mailin skriver ->

Og som en liten ting til folk som lurer på MH, det er IKKE en test, og man består IKKE. En får gjennomført om eier eller dommere ikke bryter hunden midt i beskrivelsen. En MH beskriver hva hunden gjør i den dagen på momentene.

I Tillegg så kan vi se på hva forkortelsen MH og FA står for:

MH = Mentalbeskrivelse Hund. Altså en beskrivelse og ikke en test. Og har man deltatt ved en MH så får man også "Kjent mental status".

FA = FunksjonsAnalyse. Dette er en test/analyse av hunden. Her kan man få bestått/ikke bestått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...