Gå til innhold
Hundesonen.no

Flybur og størrelser


Recommended Posts

Skal du ha eget bur, eller flyselskapets? Isåfall er dette SAS sine str.

"Godkjente reisebur fra SAS/Braaten:

Type Størrelse Vekt

Small 53 x 41 x 38 3

Medium 69 x 51 x 48 6

Intermedium 81 x 56 x 58 8

Large 91 x 61 x 66 12

X- large 102 x 69 x 76 13

Gigant 120 x 80 x 87 20

OBS! Husk alltid å sjekke opp disse målene før du reiser med hunden din på flyet. Det er mange hundeeiere som har møtt opp med egne bur som ikke ble godkjent etter standarden."

Jeg ville ha valgt intermedium :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha eget bur, eller flyselskapets? Isåfall er dette SAS sine str.

Godkjente reisebur fra SAS/Braaten:

Type Størrelse Vekt

Small 53 x 41 x 38 3

Medium 69 x 51 x 48 6

Intermedium 81 x 56 x 58 8

Large 91 x 61 x 66 12

X- large 102 x 69 x 76 13

Gigant 120 x 80 x 87 20

OBS! Husk alltid å sjekke opp disse målene før du reiser med hunden din på flyet. Det er mange hundeeiere som har møtt opp med egne bur som ikke ble godkjent etter standarden.

Hæ? Jeg har flydd med SAS, og det var mange forskjellige typer bur med da; både VariKennel og andre typer jeg ikke vet navnet på (skrå vegg, dør foran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Vari Kennel Large til Tulla, ca 51 cm, 22 kg. Har sett flatcoat bli sendt i samme str, så mulig du kan gå ned et hakk.

Takk! Jeg har sett andre med aussietisper bruke både intermedium og large, men jeg føler vel large er mest "safe" hvis jeg får tak i det. Det er forøvrig ikke SAS jeg skal fly med, så deres krav om bur er ikke så relevante :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har sett andre med aussietisper bruke både intermedium og large, men jeg føler vel large er mest "safe" hvis jeg får tak i det. Det er forøvrig ikke SAS jeg skal fly med, så deres krav om bur er ikke så relevante :aww:

Det var akkurat det jeg tenkte selv da jeg skulle ha flybur. :whistle:

Det der er Varikennel str. http://www.hundisentrum.no/artikler14.php :blink:

Hæ? Jeg tror vi misforstår hverandre! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Large. Og skal man følge de kriteriene selskapene har, men at hunden skal kunne stå/sitte oppreist uten å være i taket (man skal ha plass til en knyttneve over el.l.) burde hun hatt enda større, så det synes jeg er litt missvisende. Allikevel mener jeg det GOD plass til en aussie/border i Large.

Faktisk har jeg reist med BÅDE Yippie og Amira i samme bur, str Large og det var helt greit. Mine hunder har ca slike mål:

Yippie (aussie) 50 cm, 19kg

Amira (BC), 53 cm, 18 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng (51cm høy og 20kg) fløy jeg mye med, han hadde large bur. Lir har arvet det nå. Et par ganger, begge på Gardermoen faktisk, mente de at buret var litt for lite for ham. Jeg ville nok ikke hatt noe mindre til Tibra, selv om andre har sine tisper i mindre bur. Er litt kjipt om noen nekter deg å fly med hunden fordi det er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng (51cm høy og 20kg) fløy jeg mye med, han hadde large bur. Lir har arvet det nå. Et par ganger, begge på Gardermoen faktisk, mente de at buret var litt for lite for ham. Jeg ville nok ikke hatt noe mindre til Tibra, selv om andre har sine tisper i mindre bur. Er litt kjipt om noen nekter deg å fly med hunden fordi det er for lite.

Er det så strengt altså? My har flydd fra Bodø og til Leknes, og da ble det et heidundraness stress å få tak i flybur siden planen egentlig var å ta båt.. Vi fikk tak i et i siste liten som vi fikk beskjed om at var stort og romslig, men det var så lavt at My ikke kunne stå oppreist., og det var bare akkurat så langt at hun kunne stå/ligge. Hun er jo en aussie så hun kunne røre på seg, men hadde hun vært av en kraftigere rase som er mindre "gummiaktig" så hadde det vært skikkelig trangt altså.

Jeg tror dette må ha vært et vari kennel bur i størrelse medium (68,5x51x48), brukt til breton-tispe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha large ville jeg ha sjekket at det faktisk går an å sende så store bur med det flyselskapet du skal reise med. Jeg vet jo ikke hvor du skal, men jeg har hatt flere kunder i butikken i det siste som skal fly til storbrittania feks, og som ikke får ha bur som er høyere enn 65 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha large ville jeg ha sjekket at det faktisk går an å sende så store bur med det flyselskapet du skal reise med. Jeg vet jo ikke hvor du skal, men jeg har hatt flere kunder i butikken i det siste som skal fly til storbrittania feks, og som ikke får ha bur som er høyere enn 65 cm.

Skal ikke lenger enn til Danmark :whistle: Men jeg skal dobbeltsjekke for sikekrhets skyld.

Edit:

Maksimum dimensjon på bur er 101x81x89 cm.

Da bør det gå greit med large :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har sett andre med aussietisper bruke både intermedium og large, men jeg føler vel large er mest "safe" hvis jeg får tak i det. Det er forøvrig ikke SAS jeg skal fly med, så deres krav om bur er ikke så relevante :blink:

Jeg har large til malletispen min( 56 cm høy 27 kg), og de har aldri sagt noe på størrelsen på buret. Brukte det også på mallehannhunden (58 cm, 26 kg), og det gikk også greit :whistle:

Størrelsen under (svart bunn) er jeg gansje sikker på at blir litt liten. Buret er stort nok for hunden, men ikke for flyselskapet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Målet" er at det skal være en knyttneve mellom skuldrene og taket når hunden står. Så om det ikke er det så kan flyselskapet nekte dere å fly.

Jeg har aldri hatt noe problem med å fly med largebur, selv ikke med de gamle widerøeflyene på melkeruta i Finnmark eller til Lofoten :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Målet" er at det skal være en knyttneve mellom skuldrene og taket når hunden står. Så om det ikke er det så kan flyselskapet nekte dere å fly.

Eller når man treffer på idioter som mener det er en knyttneve mellom toppen av hodet til bikkja og taket.... Det er faktisk mange som sier at ørene ikke skal ta i taket, greitt nok for de som har hund med hengeører :whistle: men verre for de med stående paraboler.. Jeg skjønner ikke hvorfor høyden skal ha så mye å si, er det ikke bedre med lengde/bredde så hunden får lagt seg ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når man treffer på idioter som mener det er en knyttneve mellom toppen av hodet til bikkja og taket.... Det er faktisk mange som sier at ørene ikke skal ta i taket, greitt nok for de som har hund med hengeører :whistle: men verre for de med stående paraboler.. Jeg skjønner ikke hvorfor høyden skal ha så mye å si, er det ikke bedre med lengde/bredde så hunden får lagt seg ordentlig?

*ler* Jeg har vært borti den idioten av et bakkemannskap som mente at Lyng (med henge/rosenører) skulle stå med hodet rett opp og ørene rett opp i buret, og for å måle det måtte vistnok løfte ørene for å se om de tok i taket.. Veldig glad jeg ikke hadde basset da, for mannen var fryktelig påstående og mente at noe mindre bur enn det fikk jeg ikke fly med :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...