Gå til innhold
Hundesonen.no

Flybur og størrelser


Recommended Posts

Skal du ha eget bur, eller flyselskapets? Isåfall er dette SAS sine str.

"Godkjente reisebur fra SAS/Braaten:

Type Størrelse Vekt

Small 53 x 41 x 38 3

Medium 69 x 51 x 48 6

Intermedium 81 x 56 x 58 8

Large 91 x 61 x 66 12

X- large 102 x 69 x 76 13

Gigant 120 x 80 x 87 20

OBS! Husk alltid å sjekke opp disse målene før du reiser med hunden din på flyet. Det er mange hundeeiere som har møtt opp med egne bur som ikke ble godkjent etter standarden."

Jeg ville ha valgt intermedium :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha eget bur, eller flyselskapets? Isåfall er dette SAS sine str.

Godkjente reisebur fra SAS/Braaten:

Type Størrelse Vekt

Small 53 x 41 x 38 3

Medium 69 x 51 x 48 6

Intermedium 81 x 56 x 58 8

Large 91 x 61 x 66 12

X- large 102 x 69 x 76 13

Gigant 120 x 80 x 87 20

OBS! Husk alltid å sjekke opp disse målene før du reiser med hunden din på flyet. Det er mange hundeeiere som har møtt opp med egne bur som ikke ble godkjent etter standarden.

Hæ? Jeg har flydd med SAS, og det var mange forskjellige typer bur med da; både VariKennel og andre typer jeg ikke vet navnet på (skrå vegg, dør foran).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Vari Kennel Large til Tulla, ca 51 cm, 22 kg. Har sett flatcoat bli sendt i samme str, så mulig du kan gå ned et hakk.

Takk! Jeg har sett andre med aussietisper bruke både intermedium og large, men jeg føler vel large er mest "safe" hvis jeg får tak i det. Det er forøvrig ikke SAS jeg skal fly med, så deres krav om bur er ikke så relevante :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har sett andre med aussietisper bruke både intermedium og large, men jeg føler vel large er mest "safe" hvis jeg får tak i det. Det er forøvrig ikke SAS jeg skal fly med, så deres krav om bur er ikke så relevante :aww:

Det var akkurat det jeg tenkte selv da jeg skulle ha flybur. :whistle:

Det der er Varikennel str. http://www.hundisentrum.no/artikler14.php :blink:

Hæ? Jeg tror vi misforstår hverandre! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Large. Og skal man følge de kriteriene selskapene har, men at hunden skal kunne stå/sitte oppreist uten å være i taket (man skal ha plass til en knyttneve over el.l.) burde hun hatt enda større, så det synes jeg er litt missvisende. Allikevel mener jeg det GOD plass til en aussie/border i Large.

Faktisk har jeg reist med BÅDE Yippie og Amira i samme bur, str Large og det var helt greit. Mine hunder har ca slike mål:

Yippie (aussie) 50 cm, 19kg

Amira (BC), 53 cm, 18 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng (51cm høy og 20kg) fløy jeg mye med, han hadde large bur. Lir har arvet det nå. Et par ganger, begge på Gardermoen faktisk, mente de at buret var litt for lite for ham. Jeg ville nok ikke hatt noe mindre til Tibra, selv om andre har sine tisper i mindre bur. Er litt kjipt om noen nekter deg å fly med hunden fordi det er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng (51cm høy og 20kg) fløy jeg mye med, han hadde large bur. Lir har arvet det nå. Et par ganger, begge på Gardermoen faktisk, mente de at buret var litt for lite for ham. Jeg ville nok ikke hatt noe mindre til Tibra, selv om andre har sine tisper i mindre bur. Er litt kjipt om noen nekter deg å fly med hunden fordi det er for lite.

Er det så strengt altså? My har flydd fra Bodø og til Leknes, og da ble det et heidundraness stress å få tak i flybur siden planen egentlig var å ta båt.. Vi fikk tak i et i siste liten som vi fikk beskjed om at var stort og romslig, men det var så lavt at My ikke kunne stå oppreist., og det var bare akkurat så langt at hun kunne stå/ligge. Hun er jo en aussie så hun kunne røre på seg, men hadde hun vært av en kraftigere rase som er mindre "gummiaktig" så hadde det vært skikkelig trangt altså.

Jeg tror dette må ha vært et vari kennel bur i størrelse medium (68,5x51x48), brukt til breton-tispe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha large ville jeg ha sjekket at det faktisk går an å sende så store bur med det flyselskapet du skal reise med. Jeg vet jo ikke hvor du skal, men jeg har hatt flere kunder i butikken i det siste som skal fly til storbrittania feks, og som ikke får ha bur som er høyere enn 65 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal ha large ville jeg ha sjekket at det faktisk går an å sende så store bur med det flyselskapet du skal reise med. Jeg vet jo ikke hvor du skal, men jeg har hatt flere kunder i butikken i det siste som skal fly til storbrittania feks, og som ikke får ha bur som er høyere enn 65 cm.

Skal ikke lenger enn til Danmark :whistle: Men jeg skal dobbeltsjekke for sikekrhets skyld.

Edit:

Maksimum dimensjon på bur er 101x81x89 cm.

Da bør det gå greit med large :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har sett andre med aussietisper bruke både intermedium og large, men jeg føler vel large er mest "safe" hvis jeg får tak i det. Det er forøvrig ikke SAS jeg skal fly med, så deres krav om bur er ikke så relevante :blink:

Jeg har large til malletispen min( 56 cm høy 27 kg), og de har aldri sagt noe på størrelsen på buret. Brukte det også på mallehannhunden (58 cm, 26 kg), og det gikk også greit :whistle:

Størrelsen under (svart bunn) er jeg gansje sikker på at blir litt liten. Buret er stort nok for hunden, men ikke for flyselskapet :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Målet" er at det skal være en knyttneve mellom skuldrene og taket når hunden står. Så om det ikke er det så kan flyselskapet nekte dere å fly.

Jeg har aldri hatt noe problem med å fly med largebur, selv ikke med de gamle widerøeflyene på melkeruta i Finnmark eller til Lofoten :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Målet" er at det skal være en knyttneve mellom skuldrene og taket når hunden står. Så om det ikke er det så kan flyselskapet nekte dere å fly.

Eller når man treffer på idioter som mener det er en knyttneve mellom toppen av hodet til bikkja og taket.... Det er faktisk mange som sier at ørene ikke skal ta i taket, greitt nok for de som har hund med hengeører :whistle: men verre for de med stående paraboler.. Jeg skjønner ikke hvorfor høyden skal ha så mye å si, er det ikke bedre med lengde/bredde så hunden får lagt seg ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når man treffer på idioter som mener det er en knyttneve mellom toppen av hodet til bikkja og taket.... Det er faktisk mange som sier at ørene ikke skal ta i taket, greitt nok for de som har hund med hengeører :whistle: men verre for de med stående paraboler.. Jeg skjønner ikke hvorfor høyden skal ha så mye å si, er det ikke bedre med lengde/bredde så hunden får lagt seg ordentlig?

*ler* Jeg har vært borti den idioten av et bakkemannskap som mente at Lyng (med henge/rosenører) skulle stå med hodet rett opp og ørene rett opp i buret, og for å måle det måtte vistnok løfte ørene for å se om de tok i taket.. Veldig glad jeg ikke hadde basset da, for mannen var fryktelig påstående og mente at noe mindre bur enn det fikk jeg ikke fly med :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
    • Takk for svar. Da tenker jeg hvertfall riktig med å hjelpe den «voksne» hunden med å gå imellom den og valpen. Så jeg fortsetter uansett med det, og gir dem også pauser fra hverandre. 
    • Personlig så synes jeg ikke at det skal være den eldste sin jobb å sette valpen på plass, selv om det er veldig fint innimellom at en tydelig og rettferdig voksen hund kan gå inn og korrigere valper/ungjunder. Det er gjerne mer effektivt enn om vi som mennesker gjør det. Den eldste skal allikevel være trygg på at du setter grenser for valpen og skjermer den ved behov. Husk at en 2 år gammel hund er ikke nødvendigvis voksen i hode.  Så mitt eneste tips er å ta den voksne på alvor når den ber om hjelp! 
    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...