Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel for å bruke parfyme/sminke?


Blondiemamma

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor ikke sminke på gutter? :ahappy:

Jeg synes det er helt greit å leke med fra barneskolealder. Etter min mening burde de dog ikke få lov til å bevege seg uten for døren med sminke før etter konfirmasjon/ungdomsskole. Men nå er jeg konservativ da. Det er dessverre mye stygt å se på ungdomsskolene for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn som nå går siste året på barneskolen (dvs 12 år) Han synes mor er skikkelig, skikkelig kjip fordi han ikke får lov å bruke parfyme.. Jeg har sagt at rollon er greit, men at han hvertfall må vente til ungdomsskolen før han får lov å bruke vanlig parfyme.. Men han er ikke helt enig gitt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min stedatter på 7 år for ha på seg litt maskara og øyenskygge når hun skal på bursdag eller lignende, dog får hun hjelp til sminkinga og ingen overdreven bruk, hjemme får hun lov og 'leke sminke' seg. Dette pga flere ting, 1 fordi det er greit og bygge opp et selvbilde uten sminke, 2 pga at de kan bli allergiske, 3 som simira sier så er det mye rart og se rundt om kring av fjortisser som tror at jo mer sminke jo kulere er vi.. Jeg tror 13-14 års alderen(ungdomskolealderen) begynner og bli greit i min verden, men de må gjerne vente lengre også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung (og det er ikke lenge siden) begynte vi med mascara rundt 7 klasse. Og jeg syntes mye har forandret seg på så få år. Men under kontrollerte former syntes jeg ikke det gjør noe fra 5-7 klasse en gang. Så type mascara til hverdags en dæsj parfyme (som sagt under kontrollerte former, ikke på det nivået at det lukter Axe på 5m avstand som det kunne gjøre da jeg gikk i 7klasse) og kanskje litt ekstra sminke i bursdager og slikt syntes jeg er helt greit.

Men som tidligere nevnt er det mye ille ute å går på ungdomskole (som noen senere kull har tatt med seg på vgs) når det gjelder sminke. Så heller med måte fra 5 klasse enn ekstremversjonen fra 8.klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, min stedatter på 7 år for ha på seg litt maskara og øyenskygge når hun skal på bursdag eller lignende, dog får hun hjelp til sminkinga og ingen overdreven bruk, hjemme får hun lov og 'leke sminke' seg. Dette pga flere ting, 1 fordi det er greit og bygge opp et selvbilde uten sminke, 2 pga at de kan bli allergiske, 3 som simira sier så er det mye rart og se rundt om kring av fjortisser som tror at jo mer sminke jo kulere er vi.. Jeg tror 13-14 års alderen(ungdomskolealderen) begynner og bli greit i min verden, men de må gjerne vente lengre også :ahappy:

oi, 7 år var da sinnsykt tidlig? Jeg er forsåvidt i mot lekesminking også, men ville ha oversett det mer i mitt hushold. Tviler også på om en syvåring aner noe om selvtillit og forholdet sminket/usminket?

Personlig hadde jeg aldri tillatt datteren min å bruke sminke (mascara og øyenskygge som nevnt) for å pynte seg til selskap når hun var syv år! At de lekte med teatersminke (mer ala maling) er noe helt annet enn faktisk sminke. Hun er nå snart 12 og har begynt å touche borti mascara bruk og jeg er fremdeles litt tilbakeholden når det gjelder bruken. OG dette er pga at jeg ønsker det skal komme av at hun selv er "klar" for det (og ikke fordi andre rundt styrer med det) og fordi hun har en god porsjon av selvtillit før "leiren" skal klattes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi ungdommer lov til å svare?

I så fall begynte jeg med litt maskara siste halvåret i sjette klasse. Den var brun og jeg hadde på kjempelite. Det er ikke før i åttende jeg har begynt med litt foundation (i pulver form, sånn krem blir så oransjt og ekkelt) og mere mascara og den ble byttet til en sort en i 7. en gang.

Mamma har aldri måtte nekte meg sminke o.l, siden jeg aldri har vist interesse for det før sent på barneskolen og da syns jeg det er greit, jeg gjorde det jo selv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15

Hvis jeg får en datter er det minimumsalder iallefall.

Skulle gjerne sett at hun ventet til hun var 17-18, men regner med at det blir vanskelig i dette samfunnet. Synes det er helt unødvendig at barn skal sminke seg jeg.

men igjen, jeg skulle på en måte ønske litt at jeg hadde fått sminket meg da jeg var yngre, men jeg hadde jo ikke interressen av det da. Resultatet er iallefall at jeg er totalt talentløs på det området, klarer såvidt å legge eyliner, og thats it. Men jeg liker best å gå uten sminke og jeg da, naturlig skjønnhet lizm :ahappy::) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15

Hvis jeg får en datter er det minimumsalder iallefall.

Skulle gjerne sett at hun ventet til hun var 17-18, men regner med at det blir vanskelig i dette samfunnet. Synes det er helt unødvendig at barn skal sminke seg jeg.

men igjen, jeg skulle på en måte ønske litt at jeg hadde fått sminket meg da jeg var yngre, men jeg hadde jo ikke interressen av det da. Resultatet er iallefall at jeg er totalt talentløs på det området, klarer såvidt å legge eyliner, og thats it. Men jeg liker best å gå uten sminke og jeg da, naturlig skjønnhet lizm :) :) :P

Jeg begynte ikke før jeg var 14, altå ca et halvt år siden ( :ahappy: ), og jeg føler meg også litt talentløs på det område. Jeg har egentlig ikke interesse av det og trives best uten, men siden alle andre gjør det er det flaut å gå uten. Jeg bruker ikke mye da, bare litt maskrara og øyenskygge og sånt. Jeg synes ikke overdreven bruk av sminke er noe fint, jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Junior får ha på seg litt parfyme når vi skal noe spesielt, men ikke ellers (han er jo bare 6 år da :) ).

Min eldste stesønn begynte allerede da han var 9-10 år gammel. Han brukte lengre tid på badet enn resten av familien tilsammen, da gikk det med 1 eske med Dax hårvoks samt 1/3 flaske med J. P. Gaultier parfyme pr uke :) Stinket som f... men han selv brydde seg ikke noe om det :ahappy:

Denne:

506150-10-1260382497062.jpg

Og denne:

Jean%20paul%20gaultier%20le%20male%20edt%2075ml%20herre.jpg

Vil nok være lempelig i forhold til mine egne 2, men da skal det brukes med fornuft (er jo en kjennsgjerning at man etterhvert ikke selv kjenner egen parfymelukt og har på ditto mer :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med en forferdelig øyesminke i 7klasse :ahappy: Synes det er greit, fordi innen 7klasse var over hadde jeg lært mere om hvordan man skulle sminke seg og jeg kunne starte på "nytt" på ungdomsskolen. (vi hadde 3 barneskoler som skulle inn i en ung. skole)

Parfyme på gutta.. vel i klassen min startet det ifra 6kl. og opp. men de fleste brukte bare axe deospray (gud jeg hater den sprayen den dag idag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke fikk jeg begynne med når jeg måtte ønske. Jeg husker jeg begynte å gå fast med maskara når jeg begynte på ungdomsskolen. (8 klasse). Nå er jeg ekte sminkedokke og elsker det :ahappy:

Jeg koser meg med sminke og syns det er utrolig gøyalt å eksprimentere med noen sinnsyke farger på øyeskygge feks. Men det skal se bra ut og kunne brukes ute blant folk uten at de tror det har klikket for meg. :)

Jeg er glad jeg ikke begynte med sminke før ungdomsskolen. Parfyme derimot, husker jeg ikke. Tipper 6-7 klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker, men ungdomskolealder synes jeg er greit. Men med måte.. :ahappy:

Selv glemte jeg visst å starte med denne sminkingen, så jeg er vel en av de få på skolen som faktisk aldri har eid en sminkesak i løpet av mine 17 år. Og hadde jeg begynt nå hadde det bare sett rart ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min "fostersøster" på 10 år vet jeg at bruker en dæsj parfyme. Hun får høre det av meg hvis hun har på for mye en dag - så det er ikke noe problem :ahappy: !

Som fjortis må det være lov - og kanskje litt før. Det jeg tror er viktig er litt veiledning og hjelp til sminkingen, slik at det ikke blir helt overdrevet. Jeg fikk f.eks høre at øyenskygge (som måtte være BLÅ for 5-10 år siden) brukte man kun på fest. Til hverdags holdt det med maskara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål fra en som har null peiling på sminke. :ahappy:

Er det ikke bedre at de starter litt og litt, lærer å begrense seg, legge det pent på og slikt før denne fjortisperioden tar de, der de ser ut som sparkla bimboer hele gjengen? Er det noe bevist at barn som bruker litt kosmetikk får dårligere selvtilitt mhp utseende? Og hvor gamle var dere foreldre selv da dere startet med slikt? Mange gutter har et ønske om å barbere seg mye tidligere enn de har behov for. Det er vel en del av det å se på foreldrene og ta etter? Og for jentene så er det vel forhåpentligvis mor de ser på da, som sminker seg.

I tillegg så er det vel også greit å kunne lære de og stelle huden sin skikkelig når de starter med interesse for slikt, og ha gode vaner når de kommer i verste kvisealder? Ville tru at slikt kommer litt sammen med lysten til å sminke seg og?

Jeg synes det er verre med en 7 åring som går med topp med bar mage og "utringning" og slikt enn litt sminke på øynene når hun skal pynte seg, eller en på 12 vil gå med litt parfyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn det er helt greit å lekesminke når man er rundt 6-7 år, for da vil man gjerne prøvde de samme tingene som mamma gjør. Mest med teatersminke og tusj om man ikke får tak i noe annet :ahappy: Muslimske jenter gjør faktisk det samme med hijab. Ellers tror jeg fjortisalderen er en grei alder at de får lov til å gå med sminke, mest fordi det er sånn det er i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke sminke til vanelig, selv ikke på ungdomskolen :) Pynter meg og parfymerer meg heller når jeg skal på noe spesielt :P

Men sminke på ungdomskolen syntes jeg er greit, til en viss grad :) ikke svart langt rundt øya og masse brunkrem :ahappy: de er ikke pent, skal se naturlig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung (og det er ikke lenge siden) begynte vi med mascara rundt 7 klasse. Og jeg syntes mye har forandret seg på så få år. Men under kontrollerte former syntes jeg ikke det gjør noe fra 5-7 klasse en gang. Så type mascara til hverdags en dæsj parfyme (som sagt under kontrollerte former, ikke på det nivået at det lukter Axe på 5m avstand som det kunne gjøre da jeg gikk i 7klasse) og kanskje litt ekstra sminke i bursdager og slikt syntes jeg er helt greit.

Men som tidligere nevnt er det mye ille ute å går på ungdomskole (som noen senere kull har tatt med seg på vgs) når det gjelder sminke. Så heller med måte fra 5 klasse enn ekstremversjonen fra 8.klasse.

Helt enig! Når jeg vokste opp var det to type barn/ungdommer. De som lærte å ta ting med måte tidlig, og de som ikke fikk gjøre noe før de myndig nesten, og da tok helt av.

Det gjaldt alkohol, innetider osv, og ikke minst sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte ikke før jeg var 14, altå ca et halvt år siden ( :ahappy: ), og jeg føler meg også litt talentløs på det område. Jeg har egentlig ikke interesse av det og trives best uten, men siden alle andre gjør det er det flaut å gå uten. Jeg bruker ikke mye da, bare litt maskrara og øyenskygge og sånt. Jeg synes ikke overdreven bruk av sminke er noe fint, jeg heller.

Det er IKKE flaut å ikke bruke sminke, og du må ikke bruke det bare fordi du føler du må, ikke gi etter for gruppepress. Føler du deg bra uten, så er det ingenting som er bedre enn det. Finnes ikke noe verre en oversminkede fjortiser som prøver å se voksne ut. Høres ut som du er en av de få på din alder som bruker det fornuftig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Når jeg vokste opp var det to type barn/ungdommer. De som lærte å ta ting med måte tidlig, og de som ikke fikk gjøre noe før de myndig nesten, og da tok helt av.

Det gjaldt alkohol, innetider osv, og ikke minst sminke.

Den kan jeg være med på.. Jeg var nok en av de som fikk lov å prøve litt, men brukte altså ikke sminke til daglig før ungdomsskolen (og sjelden da også). Jeg hadde en hobby som ikke var så kompatibel med masse sminke og stæsj i håret (hjelmsveis hver dag). Hadde vel en liten periode med eksperimentering av sminke fra jeg var 16 til 17, men det var alt. Allikevel synes jeg altså 12-13 får være tidlig nok, man skal være barn også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Når jeg vokste opp var det to type barn/ungdommer. De som lærte å ta ting med måte tidlig, og de som ikke fikk gjøre noe før de myndig nesten, og da tok helt av.

Det gjaldt alkohol, innetider osv, og ikke minst sminke.

Jeg er helt enig med deg! Jeg ser ikke helt poenget med å nekte barn å begynne i det små, i dette tilfellet med sminke, for så at de skal gå og ta helt av når de først får lov. Jeg synes virkelig det er andre ting her i verden som er viktigere enn sminken i seg selv. Det er ikke selve sminken som fostrer brunkrembertene man ser rundt omkring, men holdninger. Selv opplevde jeg det sånn at de usikre streberne som stadig prøvde å bli "en av de kule" var de eneste som klasket brunkrem i ansiktet allerede på barneskolen. Tror nemlig ikke småjentene synes det er spesielt pent selv heller.

Jeg tenker som så at de verdiene et barn lærer av sine foreldre og av samfunnet forøvrig er vel så viktig som hvilke grenser man setter for barn i hvilken alder (det kommer jo både an på barnet som person og omgangskrets). Jeg begynte selv med sminke på barneskolen, men har hele tiden fått impulser fra mamma og andre at oversminket er stygt og sånn og sånn er pent. Jeg fikk lov til å gjøre som jeg ville, men tok det ganske easy på sminkefronten i flere år uten å ha en mamma som stod over meg og sa fy.

Og til slutt.. oversminking er for de fleste en "fase". Jeg kjenner absolutt ingen på min egen alder som faktisk sminker seg sånn enkelte av dem gjorde på ungdomsskolen lenger. Det er vel en periode for utprøving, akkurat som med så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som sier det er greit at ungene får begynne i det små, hva med det helsemessige aspektet?

Sminke er farlig for unge jenter

Deltakerne i studien, som var jenter mellom 14 og 19 år, hadde alle tatt opp farlige kjemikalier som ftalater, triklosan, parabener og syntetisk musk i kroppene sine. Dette er stoffer som ofte blir brukt i kosmetikk, og som tidligere har blitt satt i sammenheng med både kreft og hormontrøbbel. Forskerne er nå redde for at disse kjemikaliene også kan føre til depresjon og tidlig pubertet.

Teen Girls' Body Burden of Hormone-Altering Cosmetics Chemicals

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er i innholdet på dyr og billig sminke, men jeg vil anta at det er mere drit i det billige, som altså er det tenåringene har råd til å kjøpe selv.

Edit: ingen vendetta mot sminke fra min side altså, kom bare til å tenke på det akkurat nå, og googlet kjapt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...