Gå til innhold
Hundesonen.no

Advarsel mot Narkose (Sevoflow)


Recommended Posts

Det er også en markkur hunder av collietypen tåler dårligere enn andre, visstnok. Det står i pakningsvedlegget at med disse rasene er det ekstra viktig å overholde vektgrensene ift. mengde markkur. (Husker ikke navnet i farten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Selvfølgelig kan det skje, men jeg ser ikke at det er så mange aussier som har dødd av det i forhold til andre hunder som dør av det? Selvfølgelig skal man være obs, men jeg velger faktisk å bruke flåttmiddel på hunden min fremfor at hun skal få borrelia. Jeg har brukt annet enn expot og frontline som ikke har fungert mot flåtten.

Er det rasebetinget eller er det individbetinget? For jeg hører veldig sjeldent om aussier som stryker med av narkose, men andre raser hører jeg stadig om?

Hvis dette er en såpass stor greie, så lurer jeg på hvorfor det ikke er noe forskningsprosjekt på gang for å gjøre noe med problemet? Hvorfor tas det ikke hensyn til å avl? For det er jo i såfall ganske alvorlig.

Jeg ser allikevel en trend i dette, om at det skrikes opp rundt dette hver gang et enkeltindivid blir dårlig. Blir en hund syk er hele rasen truet liksom. Jeg trodde det var en generell risiko med narkose?

Det forskes og det fokuseres på NÅ - men siden det har blitt sett bort ifra i så lang tid vil det jo bli vanskelig.

MDR1-testen er jo en begynnelse.

Det er nok en generell risiko med narkose (gjelder vel alt som lever vil jeg tro) men at noen raser er mer utsatt enn andre (f.eks aussien) syns jeg er viktig å ta hensyn til (i avl, for vanlige hundeeiere osv) for HVIS ulykken skjer må det være det mest forferdelige i hele verden :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen vitenskapelige undersøkelser på dette med narkose og expot da? Eller er det "på folkemunnet"?

Har du lest resten av innleggene her da?

MDR 1 Gene Defect/Ivermectin Sensitivity in Collies and other breeds.

General summary

Buster Alert

Many herding dog breeds are afflicted with a mutation of the multi-drug resistance (mdr1) gene. This gene encodes a protein (P-glycoprotein) that is responsible for removing certain drugs and toxins from the brain. Dogs that carry the mdr1 genetic defect cannot rid their brains of the problem drugs. The result is a neurotoxic buildup that can cause abnormal neurological symptoms and/or death.

^ fra Buster Alert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan det skje, men jeg ser ikke at det er så mange aussier som har dødd av det i forhold til andre hunder som dør av det? Selvfølgelig skal man være obs, men jeg velger faktisk å bruke flåttmiddel på hunden min fremfor at hun skal få borrelia. Jeg har brukt annet enn expot og frontline som ikke har fungert mot flåtten.

Er det rasebetinget eller er det individbetinget? For jeg hører veldig sjeldent om aussier som stryker med av narkose, men andre raser hører jeg stadig om?

Hvis dette er en såpass stor greie, så lurer jeg på hvorfor det ikke er noe forskningsprosjekt på gang for å gjøre noe med problemet? Hvorfor tas det ikke hensyn til å avl? For det er jo i såfall ganske alvorlig.

Jeg ser allikevel en trend i dette, om at det skrikes opp rundt dette hver gang et enkeltindivid blir dårlig. Blir en hund syk er hele rasen truet liksom. Jeg trodde det var en generell risiko med narkose?

:icon_cry:

Det er kanskje litt OT, men med tanke på at du har lyst å bli veterinær så kan jeg ikke si annet enn at det er herlig å se andre stille slike kritiske spørsmål og jeg er ikke i tvil om at du blir en knallgod veterinær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser allikevel en trend i dette, om at det skrikes opp rundt dette hver gang et enkeltindivid blir dårlig. Blir en hund syk er hele rasen truet liksom. Jeg trodde det var en generell risiko med narkose?

Dette er en generell advarsel mot narkose, men også spessefikt mot Sevoflow på Dogo Canario. Og at det blir informert om faren rundt hjertestans med Narkose, tror jeg er veldig bra.

Av 3 oppdrettere har det vært 7 tilfeller med hunder av diverse raser så har 4 av disse hundene død, 2 nesten død og en blitt skadet for livet slik at den senere måtte avlives. (Dette har vært alt fra amstaff til dogo canario og en blandingshund).

Så å kalle dette å "skrike" syntes jeg er useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en generell advarsel mot narkose, men også spessefikt mot Sevoflow på Dogo Canario. Og at det blir informert om faren rundt hjertestans med Narkose, tror jeg er veldig bra.

Av 3 oppdrettere har det vært 7 tilfeller med hunder av diverse raser så har 4 av disse hundene død, 2 nesten død og en blitt skadet for livet slik at den senere måtte avlives. (Dette har vært alt fra amstaff til dogo canario og en blandingshund).

Så å kalle dette å "skrike" syntes jeg er useriøst.

Ehm, jeg tror du misforstår. Jeg sier ikke at dogo canario eksempelet, collieeksemplene osv er tull. Jeg sier at stiller spørsmålstegn til alt dette - det betyr IKKE at jeg ikke tar det like mye innover meg som dere gjør - fordi jeg ser en trend i dette. Dør en blandingshund er narkose skal plutselig alle blandingshunder skjermes for dette.

Selvfølgelig er et bra at man gjøres oppmerksom på dette, men det skremmer meg at ingen ser ut til å prøve å gjøre noe særlig med problemet avlmessig. Man må til Nederland for å få testet hunden sin tydeligvis(?), så det sier seg selv at veldig få har mulighet til dette. Men slik jeg erfarer og har sett så prøver man ikke å få vekk disse linjene som har store problemer med medikamenter. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, jeg tror du misforstår. Jeg sier ikke at dogo canario eksempelet, collieeksemplene osv er tull. Jeg sier at stiller spørsmålstegn til alt dette - det betyr IKKE at jeg ikke tar det like mye innover meg som dere gjør - fordi jeg ser en trend i dette. Dør en blandingshund er narkose skal plutselig alle blandingshunder skjermes for dette.

Selvfølgelig er et bra at man gjøres oppmerksom på dette, men det skremmer meg at ingen ser ut til å prøve å gjøre noe særlig med problemet avlmessig. Man må til Nederland for å få testet hunden sin tydeligvis(?), så det sier seg selv at veldig få har mulighet til dette. Men slik jeg erfarer og har sett så prøver man ikke å få vekk disse linjene som har store problemer med medikamenter. Eller tar jeg feil?

Du må ikke til nederland for å ta en DNA-test for mdr1 ihvertfall. Det holder å sende inn det som trengs til tyskland eller nederland mener jeg. Tror kanskje det er flere land også.

Og jeg ser ikke den trenden din ihvertfall. Om Emma hadde dødd i narkose hadde jeg ikke gått ut i media for å fortelle alle at blandingshunder ikke tåler narkose. Men når det gjelder collierasene og denne genfeilen eller hva det nå enn er som gjør at de ikke kan få avfallsstoffene fra medisiner osv. ut av systemet igjen og heller lagrer det opp til det blir farlig - så er det bevisst! Det er ikke bare en trend fra folkemunn... :

Many herding dog breeds are afflicted with a mutation of the multi-drug resistance (mdr1) gene. This gene encodes a protein (P-glycoprotein) that is responsible for removing certain drugs and toxins from the brain. Dogs that carry the mdr1 genetic defect cannot rid their brains of the problem drugs. The result is a neurotoxic buildup that can cause abnormal neurological symptoms and/or death.

Og siden vi har fått utviklet en DNA-test og faktisk lærer mer og mer om denne mutasjonen/defekten/whatever, så syns jeg det blir feil å si at det ikke tas hensyn til.

I USA, Nederland, Tyskland, Canada osv. blir de fleste aussier MDR1-testet. Det er flere i Norge som er testet for det også, så det GÅR ann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke til nederland for å ta en DNA-test for mdr1 ihvertfall. Det holder å sende inn det som trengs til tyskland eller nederland mener jeg. Tror kanskje det er flere land også.

Og jeg ser ikke den trenden din ihvertfall. Om Emma hadde dødd i narkose hadde jeg ikke gått ut i media for å fortelle alle at blandingshunder ikke tåler narkose. Men når det gjelder collierasene og denne genfeilen eller hva det nå enn er som gjør at de ikke kan få avfallsstoffene fra medisiner osv. ut av systemet igjen og heller lagrer det opp til det blir farlig - så er det bevisst! Det er ikke bare en trend fra folkemunn... :

Og siden vi har fått utviklet en DNA-test og faktisk lærer mer og mer om denne mutasjonen/defekten/whatever, så syns jeg det blir feil å si at det ikke tas hensyn til.

I USA, Nederland, Tyskland, Canada osv. blir de fleste aussier MDR1-testet. Det er flere i Norge som er testet for det også, så det GÅR ann..

Vel, jeg ser helt klart en trend i det. Jeg har blitt frarådet å bruke narkose på labradoren også, fordi noen få individer har hatt problemer med det, til tross for at labradoren er blant de mest tallrike hundene i Norge. Min gamle veterinær kunne også fortelle om utrolig mange eiere som kommer inn med hunder som verken må ha ditt eller datt, fordi ditt og datt er farlig for denne rasen. Så ja, jeg ser helt klart en trend i det.

Men hvorfor tar man MDR1-test på sine hunder da? Igjen, min oppfattelse er at dette gjøres fordi eieren gjerne vil vite om hunden kan legges i narkose eller ikke. Ikke fordi det skal brukes som avlsmateriale eller generelt tas hensyn til i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss nå ikke diskutere noe som er irrelevant!

MDR1 testen - den tester svakhet for "Ivermectin"

Quote:

"Vets prescribe Ivermectin based drugs extensively for the prevention and treatment of parasite infections. Ivermectin is probably the most effective anti-parasite medication ever used."

Ivermectin har dermed ingen ting å gjøre med narkose eller exspot - og kan ikke sees i den sammenheng? (Spørsmålstegn fordi jeg ikke har grunnlag for å ekskludere den fra disse stoffene annet enn googlesøk)

(Ivermectin ser ut til å være virkestoff i en annen "parasitt"-behandler, mens exspot har virkestoffet "peremethrin")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss nå ikke diskutere noe som er irrelevant!

MDR1 testen - den tester svakhet for "Ivermectin"

Quote:

"Vets prescribe Ivermectin based drugs extensively for the prevention and treatment of parasite infections. Ivermectin is probably the most effective anti-parasite medication ever used."

Ivermectin har dermed ingen ting å gjøre med narkose eller exspot - og kan ikke sees i den sammenheng? (Spørsmålstegn fordi jeg ikke har grunnlag for å ekskludere den fra disse stoffene annet enn googlesøk)

(Ivermectin ser ut til å være virkestoff i en annen "parasitt"-behandler, mens exspot har virkestoffet "peremethrin")

Nei;

Some dog breeds are more sensitive to certain drugs than other breeds. Collies and related breeds, for instance, can have adverse reactions to drugs such as ivermectin and loperamide (Imodium). At Washington State University's College of Veterinary Medicine you can get your dog tested for drug sensitivity and keep up with the latest research.

Drug sensitivities result from a mutation in the multi-drug resistance gene (MDR1). This gene encodes a protein, P-glycoprotein that is responsible for pumping many drugs and other toxins out of the brain. Dogs with the mutant gene cannot pump some drugs out of the brain as a normal dog would, which may result in abnormal neurologic signs. The result may be an illness requiring an extended hospital stay - or even death.

What is MDR1?

MDR1 is the abbreviated name of a gene called Multi-Drug Resistance 1. A mutation of this gene causes sensitivity to Ivermectin and a number of other drugs. Dogs with the mutation will react to those drugs. Having two copies of the mutation will lead to drug reactions, but having a single copy can also confer some sensitivity with some drugs. Dogs with this mutation have a transport defect - the drug goes in to their brains, fails to be transported out, and builds up to toxic levels. This causes serious neurological problems including seizures and sometimes death.

Which drugs cause reactions?

Ivermectin was the first drug recognized to cause a reaction, but it is far from the only one. Ivermectin at low dosage, as found in heartworm medications, will not cause a reaction. The larger doses needed for worming will. Other commonly administered drugs on the list include acepromazine and Imodium. Fortunately, there are alternative medications available if your dog requires treatment.

Utdraget over er fra ashgi.org (australian shepherd health & genetics institute)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Acepromazine (tranquilizer and pre-anesthetic agent). In dogs with the MDR1 mutation, acepromazine tends to cause more profound and prolonged sedation. We recommend reducing the dose by 25% in dogs heterozygous for the MDR1 mutation (mutant/normal) and by 30-50% in dogs homozygous for the MDR1 mutation (mutant/mutant).

* Butorphanol (analgesic and pre-anesthetic agent). Similar to acepromazine, butorphanol tends to cause more profound and prolonged sedation in dogs with the MDR1 mutation.We recommend reducing the dose by 25% in dogs heterozygous for the MDR1 mutation (mutant/normal) and by 30-50% in dogs homozygous for the MDR1 mutation (mutant/mutant).

* Erythromycin. Erythromycin may cause neurological signs in dogs with the MDR1 mutation. A mutant/mutant collie exhibited signs of neurological toxicity after receiving erythromycin. After withdrawal of the drug, the dogs neurological signs resolved. There were no other potential causes of neurological toxicity identified in the dog.

* Ivermectin (antiparasitic agent). While the dose of ivermectin used to prevent heartworm infection is SAFE in dogs with the mutation (6 micrograms per kilogram), higher doses, such as those used for treating mange (300-600 micrograms per kilogram) will cause neurological toxicity in dogs that are homozygous for the MDR1 mutation (mutant/mutant) and can cause toxicity in dogs that are heterozygous for the mutation (mutant/normal).

* Loperamide (ImodiumTM; antidiarrheal agent). At doses used to treat diarrhea, this drug will cause neurological toxicity in dogs with the MDR1 mutation. This drug should be avoided in all dogs with the MDR1 mutation.

* Selamectin, milbemycin, and moxidectin (antaparasitic agents). Similar to ivermectin, these drugs are safe in dogs with the mutation if used for heartworm prevention at the manufacturer's recommended dose. Higher doses (generally 10-20 times higher than the heartworm prevention dose) have been documented to cause neurological toxicity in dogs with the MDR1 mutation.

* Vincristine, Vinblastine, Doxorubicin (chemotherapy agents). Based on some published and ongoing research, it appears that dogs with the MDR1 mutation are more sensitive to these drugs with regard to their likelihood of having an adverse drug reaction. Bone marrow suppression (decreased blood cell counts, particulary neutrophils) and GI toxicity (anorexia, vomiting, diarrhea) are more likely to occur at normal doses in dogs with the MDR1 mutation. To reduce the likelihood of severe toxicity in these dogs (mutant/normal or mutant/mutant), we recommend reducing the dose by 25-30% and carefully monitoring these patients.

HER står navnene på en million medisiner som er bevisst til å gi reaksjoner hos hunder med denne genmutasjonen og medisiner som TROLIG kan/vil gi reaksjoner.

.... My er forøvrig MDR1 +/+ (normal/normal) via foreldrene sine. Det betyr at hun ikke har denne mutasjonen, verken et gen eller to! Ifølge ASHGI så har 32% av alle Aussies minst en kopi av denne genen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser bare 9 stk jeg, som er bevist av vitenskapelige tester å føre til reaksjon i visse tilfeller.

Og det er enda ikke vist noen av stoffene i exspot. Håper også noen med veterinærmessig kunnskap kan uttale seg om narkose og hva som brukes her i Norge.

Ikke meningen å være vanskelig, men jeg mener det er viktig å være skeptisk og beholde "en viss form for rasjonalitet" i slike situasjoner. Bra at det finnes tester og at man tar hensyn til det i avl, ikke bare for egen hunds skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, jeg tror du misforstår. Jeg sier ikke at dogo canario eksempelet, collieeksemplene osv er tull. Jeg sier at stiller spørsmålstegn til alt dette - det betyr IKKE at jeg ikke tar det like mye innover meg som dere gjør - fordi jeg ser en trend i dette. Dør en blandingshund er narkose skal plutselig alle blandingshunder skjermes for dette.

Selvfølgelig er et bra at man gjøres oppmerksom på dette, men det skremmer meg at ingen ser ut til å prøve å gjøre noe særlig med problemet avlmessig. Man må til Nederland for å få testet hunden sin tydeligvis(?), så det sier seg selv at veldig få har mulighet til dette. Men slik jeg erfarer og har sett så prøver man ikke å få vekk disse linjene som har store problemer med medikamenter. Eller tar jeg feil?

(Nå snakker jeg kun for Dogo Canario)

Rasen vår har ingen problemer med medikamenter, men tydeligvis kan det ligge noe her med Sevoflow narkosen. I mine øyene er det vel heller produsenten og ikke oppdretterne som bør gjør noe, det er så godt som umulig å få testet mot noe slikt som du sier, og jeg tror det kan bli en stygg trend om man skal avle hunder etter medisinprodusentenes vaner og uvaner..

Det er tross alt et unaturlig stoff å ha i kroppen :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sevofluran (sevoflo) står ikke på listen over mistenkt farlige midler ved MDR1, så da kan det være snakk om allergisk reaksjon (noe som kan forekomme hos hvilket som helst individ overfor hvilket som helst medikament). Om det er snakk om en allergisk/hypersensitiv reaksjon er det ikke grunnlag overhodet for å advare noen, det er en fare som alltid er der. Om det derimot forekommer ofte hos individer av samme rase må man se på om det er noe genetisk til grunn. Uansett er det ikke MIDDELET som er problemet, det er testet og godkjent (og hadde det ført til reaksjoner over hele linja så hadde det ikke blitt godkjent).

http://www.gencouns.nl/engmdr1-6.php

Klikk deg inn på de forskjellige kategoriene for å lese mer.

"The list of December 1st, 2005 includes the Problem Drugs, the drugs that have been documented, or are strongly suspected to cause problems in dogs with the MDR1 mutation:

Acepromazine (tranquilliser)

Butorphanol (pain control)

Cyclosporin (immunosuppressive agent)

Digoxin (heart drug, controls rate and rhythm of the heartbeat)

Doxorubicin (anticancer agent)

Ivermectin (antiparasitic agent)

Loperamide (Imodium ®; antidiarrheal agent)

Vinblastine (anticancer agent)

Vincristine (anticancer agent)

and the Potential Problem Drugs, the drugs that may potentially cause problems when given to dogs that have the MDR1 mutation:

Domperidone (stimulation of stomac activity)

Etoposide (anticancer agent)

Mitoxantrone (anticancer agent)

Morphine (tranquilliser, pain control)

Ondansetron (prevents nausea and vomiting)

Paclitaxe (anticancer agent)

Quinidine (anti-arrhytmic heart drug)

Rifampicin (antibiotic)

in the European literature a few more drugs are added to the list of Problem Drugs:

Chinidin (heart drug)

Dexamethasone (anti-inflammation, against allergic reactions)

Ebastine (against allergic reactions)

Grepafloxacin, Sparfloxacin (antibiotics)"

"The MDR1 mutation has not only been found in Collies and related breeds like Shetland Sheepdogs (Shelties), Border Collies, Australian Shepherds, Australian Cattledogs and Old English Sheepdogs, but also in German Shepherds, White Swiss Shepherds, Long-haired Whippets, Silken Windhounds and a variety of mixed-breed dogs."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sevofluran (sevoflo) står ikke på listen over mistenkt farlige midler ved MDR1, så da kan det være snakk om allergisk reaksjon (noe som kan forekomme hos hvilket som helst individ overfor hvilket som helst medikament). Om det er snakk om en allergisk/hypersensitiv reaksjon er det ikke grunnlag overhodet for å advare noen, det er en fare som alltid er der. Om det derimot forekommer ofte hos individer av samme rase må man se på om det er noe genetisk til grunn. Uansett er det ikke MIDDELET som er problemet, det er testet og godkjent (og hadde det ført til reaksjoner over hele linja så hadde det ikke blitt godkjent).

http://www.gencouns.nl/engmdr1-6.php

Klikk deg inn på de forskjellige kategoriene for å lese mer.

"The list of December 1st, 2005 includes the Problem Drugs, the drugs that have been documented, or are strongly suspected to cause problems in dogs with the MDR1 mutation:

Acepromazine (tranquilliser)

Butorphanol (pain control)

Cyclosporin (immunosuppressive agent)

Digoxin (heart drug, controls rate and rhythm of the heartbeat)

Doxorubicin (anticancer agent)

Ivermectin (antiparasitic agent)

Loperamide (Imodium ®; antidiarrheal agent)

Vinblastine (anticancer agent)

Vincristine (anticancer agent)

and the Potential Problem Drugs, the drugs that may potentially cause problems when given to dogs that have the MDR1 mutation:

Domperidone (stimulation of stomac activity)

Etoposide (anticancer agent)

Mitoxantrone (anticancer agent)

Morphine (tranquilliser, pain control)

Ondansetron (prevents nausea and vomiting)

Paclitaxe (anticancer agent)

Quinidine (anti-arrhytmic heart drug)

Rifampicin (antibiotic)

in the European literature a few more drugs are added to the list of Problem Drugs:

Chinidin (heart drug)

Dexamethasone (anti-inflammation, against allergic reactions)

Ebastine (against allergic reactions)

Grepafloxacin, Sparfloxacin (antibiotics)"

"The MDR1 mutation has not only been found in Collies and related breeds like Shetland Sheepdogs (Shelties), Border Collies, Australian Shepherds, Australian Cattledogs and Old English Sheepdogs, but also in German Shepherds, White Swiss Shepherds, Long-haired Whippets, Silken Windhounds and a variety of mixed-breed dogs."

Om det er allergisk reaksjon er det grunnlag til å advare mtp. at dette kan være arvelig og at 90% av hundene i Norge kommer fra samme linjer som mine valper. Hunderasen våres har kun 300 individer til lands. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er allergisk reaksjon er det grunnlag til å advare mtp. at dette kan være arvelig og at 90% av hundene i Norge kommer fra samme linjer som mine valper. Hunderasen våres har kun 300 individer til lands. :ahappy:

Nei, enkeltstående allergiske reaksjoner mot spesifikke medikamenter/innholdsstoffer er ikke arvelig, og det er ganske sjeldent. Da kan du like gjerne advare mot hvert eneste medikament som finnes, for NOEN har fått en allergisk reaksjon mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, enkeltstående allergiske reaksjoner mot spesifikke medikamenter/innholdsstoffer er ikke arvelig, og det er ganske sjeldent. Da kan du like gjerne advare mot hvert eneste medikament som finnes, for NOEN har fått en allergisk reaksjon mot det.

Nå er ikke dette førstegangen Sevoflo har skapt problemer for denne rasen. Og allergi kan nedarves polygenetisk, andre ganger er det miljøfaktorer som foresaker. Derfor bør man være observant på dette.

Man burde kanskje gå ut å advare mot Narkose generelt, mtp. de 7 hundene vi 3 oppdrettere har mistet eller nesten mistet pga. Narkosemiddler. Men nå er det slik at min erfaring går på Sevoflo...:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette førstegangen Sevoflo har skapt problemer for denne rasen. Og allergi kan nedarves polygenetisk, andre ganger er det miljøfaktorer som foresaker. Derfor bør man være observant på dette.

Man burde kanskje gå ut å advare mot Narkose generelt, mtp. de 7 hundene vi 3 oppdrettere har mistet eller nesten mistet pga. Narkosemiddler. Men nå er det slik at min erfaring går på Sevoflo...:ahappy:

Narkosemidler eller Sevoflo? Det er ganske relevant nemlig, om de syv hundene alle fikk det samme eller ikke. Det kan jo være at rasen generelt tåler narkose dårlig eller bør få lavere doser - men da ville jeg tro det var kjent i resten av det internasjonale rasemiljøet, vi har ikke egne narkosemidler i Norge.

Uansett hvordan man snur og vender på det, så ER narkose alltid farlig og skal ikke tas lett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av problematikken med Dogo Canario er at det kreves så sinsykt mye medikamenter for å få de til å "sovne".. Så balansen mellom "sove" og "overdose" er ikke så stor som man skulle ønske.

Det syns jeg er rart egentlig. På boxer er det helt motsatt. Nåt veterinæren min skal sedere en av mine så sier hun alltid: "Ok, bikkja veier 28 kilo, da sederer vi som om hun er 14 kg". Boxere tåler lite dop, så faren for overdose er stor. Er jeghos en fremmed veterinær husker jeg alltid på å opplyse om dette.

Da jeg fikk salukien min så leste jeg akkurat det samme om de. De tåler dårlig sedering og man må være varsom og følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er rart egentlig. På boxer er det helt motsatt. Nåt veterinæren min skal sedere en av mine så sier hun alltid: "Ok, bikkja veier 28 kilo, da sederer vi som om hun er 14 kg". Boxere tåler lite dop, så faren for overdose er stor. Er jeghos en fremmed veterinær husker jeg alltid på å opplyse om dette.

Da jeg fikk salukien min så leste jeg akkurat det samme om de. De tåler dårlig sedering og man må være varsom og følge med.

Ja, det er veldig rart hvor forskjell det er fra rase til rase. Kastrerte i dag en hannhund uten gass og dette gikk fint, men det måtte noen enorme mengder sedasjon før han i det heletatt gadd å vurdere å legge seg nedpå.

Men forklaringen ligger i adrenalin og "viljen" til hundene... Energiske hunder med stor "vilje" og mye adrenalin er veldig vansklig å sedere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Dette med MDR1 bekymrer meg litt, ettersom rasen jeg skal ha er Shetland Sheepdog.

Hva er folks erfaring? Er dette med MDR1 noe som veterinærer i Norge er noe særlig belest om eller har kjennskap til? Eller bør man som eier uansett passe på å nevne det når man kommer med en av de nevnte gjeterhundrasene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På korthåret collie sin database, har hunder med kjent MDR1 status skrevet opp dette som informasjon, sammen med CEA status, HD-status og MH-status.

Altså virker det som det blir tatt hensyn til i den rasen.

Min kommende collie skal ihvertfall testes, og planen min er å drive avl. Jeg vil også sørge for at alle hunder jeg bruker er testet mot alle vanlige problemer, samt andre vesentlige ting som kan dukke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...