Gå til innhold
Hundesonen.no

Advarsel mot Narkose (Sevoflow)


Recommended Posts

Dette er en "føre-var" advarsel mot å bruke narkose på hunder med mindre 100% nødvendig.

Vil spesielt advare mot midlet "Sevoflo" på Dogo Canario da det kan ligge intolleranse for dette hos hundene.

Var i dag på veterinærkontoret med en valp fra kullet som hadde revet opp buken, denne valpen fikk narkosemiddlet "Sevoflo". Hunden tålte ikke dette og fikk hjertestans, med hell og lykke greide vi å gjennomopplive valpen. Hunden på 7mnd var klinisk død i 3 minutter.

På grunnlag av dette og uttalelser fra veterinær så fraråder jeg alle mot å bruke "Sevoflo" når man skal putte hunden i narkose da det kan finnes inntolleranse for dette på linjene våres (dvs. de aller fleste norske dogo canario). Om man alikevel er nødt til å bruke dette stoffet, vær observant og informer veterinær om potensielle komplikasjoner slik at motgiften er klar om noe skulle skje galt.

Mvh.

Kennel Orthrus

Edit:

Har fått tilbakemelding fra Cane Corso eiere med samme problematikken, så her bør man kanskje være litt obs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Av ren nysgjerrighet, jeg har ikke peiling på dette, men er det virkelig slik? Takler noen raser noen typer narkose værre enn andre rase? Det er jo alltid en risiko, og jeg syns folk skriker opp om dette hver gang en rasehund får problemer med et medikament. Hadde det vært en mynde som døde av Zeroflow så hadde alle mynder vært allergisk mot det. Eller er dette noe dokumentert? Og hva er årsaken?

Når jeg fikk meg aussie var det flere som fortalte meg at hun aldri måtte ligges i narkose. Hun måtte heller ikke få expot, for det var det en aussie i Sverige som hadde dødd av. Frontline var greit. Og jeg har snakket med flere veterinærer i ettertid som sier at dette bare er tull? Min hund har forresten både fått frontline, expot og blitt lagt i narkose flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Våre linjer" sier du. Vil det si at det gjelder linjer fra din kennel? Eller norske dogo-linjer? Eller alle dogo-linjer?

Gjelder advarselen også alle raser, slik jeg oppfatter det her?

Jeg ville utøvd forsiktighet med Dogo Canario generelt i landet da det er veldig mye av de samme linjene og rasen ikke er meget gammel. Uansett, det finnes et tonn alternativer for å "bedøve" hunden.

- - -

Dette er som sagt en føre-var advarsel, vær observant og bevist på at probelmatikken eksisterer. Grunnen til dette er at de kan foreligge en allergisk reaksjon eller en økt ømfintlighet på hundene for akkurat dette stoffet. "Better safe than sorry" :icon_cry:

Det er forsåvidt ingen nyhet at narkose foresaker hjertestans hos hunder... Derfor skal man uansett være forsiktig med dette uansett rase og middel, men i dette tilfellet velger vi å advare andre uttifra vår egne erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det collie-rasene ikke tåler er dette midlet man får mot lopper/lus/hårsekkmidd - Ivomec? Det gjelder vanlig collie, men advarselen gies også til border collie, bearded collie, sheltie og belgiske fårehunder (tror jeg).

Ingen umulighet at visse raser/linjer er mer følsomme for enkelte medikamenter enn andre. Noen raser krever også mindre (eller mer) av narkosen for at den skal funke - også kjekt å vite om sin egen hund/rase.. Dessverre må det noen ulykker til for at advarslene blir gitt av veterinærene, men når man vet, så vet man.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det collie-rasene ikke tåler er dette midlet man får mot lopper/lus/hårsekkmidd - Ivomec? Det gjelder vanlig collie, men advarselen gies også til border collie, bearded collie, sheltie og belgiske fårehunder (tror jeg).

Ingen umulighet at visse raser/linjer er mer følsomme for enkelte medikamenter enn andre. Noen raser krever også mindre (eller mer) av narkosen for at den skal funke - også kjekt å vite om sin egen hund/rase.. Dessverre må det noen ulykker til for at advarslene blir gitt av veterinærene, men når man vet, så vet man.

Susanne

flink pike susanne :icon_cry: Helt rett at en collie ikke skla ha Icomec :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det collie-rasene ikke tåler er dette midlet man får mot lopper/lus/hårsekkmidd - Ivomec? Det gjelder vanlig collie, men advarselen gies også til border collie, bearded collie, sheltie og belgiske fårehunder (tror jeg).

Ingen umulighet at visse raser/linjer er mer følsomme for enkelte medikamenter enn andre. Noen raser krever også mindre (eller mer) av narkosen for at den skal funke - også kjekt å vite om sin egen hund/rase.. Dessverre må det noen ulykker til for at advarslene blir gitt av veterinærene, men når man vet, så vet man.

Susanne

Takk for oppklaringen. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig nysgjerrig. Hva er det i Ivomec og hva er det i collieraser som gjør at dette er en dårlig kombinasjon? Er det noe forskningsprosjekt på dette?

Nå har jeg ikke kilder lenger - men da jeg hadde collie leste jeg om det (det gjelder nemlig enkelte narkosetyper også) og det jeg fant ut var at det er en defekt av noe slag som rammer omtrent 50% av alle collier (genetisk betinget etter som jeg forstod), det medfører også at man ikke skal gi collier imodium (må inrømme at jeg ikke visste at man kunne gi imodium til andre raser heller jeg da) da det visstnok er 50% sjanse for store komplikasjoner og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har skikkelig lyst på noen vitenskapelige beivs (undersøkelser) om temaet, før jeg hiver meg på bølgen. Greit at man skal være forsiktig, men når går man fra forsiktig til uforsvarlig naiv og holder tilbake (kanskje) livsviktig behandling?

Og ved en slik undersøkelse ville jeg SPESIELT lagt vekt på placebo. Glemmer aldri da jeg skulle gi bikkja expot... Var så uheldig å lese et par tråder om temaet siden det var "i flåttsesongen" - og med predisposisjon for å bli hønemor var jeg helt hysterisk for hver en liten bivirkning. Bikkja hadde det fint og expoten fungerte som bare kjusan, ingen bivirkninger what so ever. Men jeg LETTE etter dem...

Selvfølgelig, det finnes nok de invidier som er følsomme, men før jeg ser tallene på bordet tror jeg heller på individsforskjeller (litt som mennesker og plutselige reaksjoner på uforventede ting) enn rasedistinkte årsaker. Hvis det så skal være rasedistinkte "svakheter" - hva kommer de av? Hvordan forklarer man dette rent biologisk? Hva er den spesifikke biologiske årsaken til at akkurat DEN rasen ikke tåler noe, mens den andre gjør det? Er det rævva avl som også her gjør rasene veike for ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, generelt sett så bør man vel være litt forsiktig med å smøre på bikkja ting hvor det står i veterinærkatalogen:

Forsiktighetsregler: Påhellingsvæske: Våte eller skitne dyr eller dyr med dermatoser eller skabblesjoner ved applikasjonsstedet bør ikke behandles. Effekten av behandling mot infeksjoner med O. ostertagi eller D. viviparus påvirkes ikke av at dyret er vått. Bruk beskyttelseshansker. Ikke røyk eller spis under behandling. Vask hendene etter bruk. Preparatet er ildsfarlig.

EDIT: La til link..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt søk på collie gav blant annet dette: http://www.awca.net/drug.htm holder det lagrange?

Interessant. Dessverre sa det ikke noe om ... "hva som står bak" dette. De never at andre raser som inngår i denne svakheten mot hjerteorms-behandling er : Australian Shepherds, English Shepherds, Shetland Sheepdogs, Old English Sheepdogs, McNabs, Long-haired Whippets, and Silken Windhounds. Det slår meg at det er typisk langhårede raser (dog er jo korthåret collie avbildet på siden og ødelegger kontinuiteten) - kan det være en sammenheng? Igjen: er avl årsaken...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Dessverre sa det ikke noe om ... "hva som står bak" dette. De never at andre raser som inngår i denne svakheten mot hjerteorms-behandling er : Australian Shepherds, English Shepherds, Shetland Sheepdogs, Old English Sheepdogs, McNabs, Long-haired Whippets, and Silken Windhounds. Det slår meg at det er typisk langhårede raser (dog er jo korthåret collie avbildet på siden og ødelegger kontinuiteten) - kan det være en sammenheng? Igjen: er avl årsaken...?

Vel, siden det er en genetisk defekt - så er det jo rimelig å anta at avlen står bak i den grad at man avler uten å sjekke hvem som har det og hvem som ikke har det. Om det henger sammen med langhårsgen kan man sikkert finne ut om man går til kildene som er brukt - men siden korthårscollien er representert så er det vel andre ting som spiller inn som hovedårsak. Har ikke satt meg godt nok inn i det til å komme med mer enn tanker selv, for som (tidligere)collieeier så tar man bare ikke sjansen på det. Hvor gammel den dna-testen er vet jeg ikke, har ikke sjekket det.

Edit: Men jeg ser jo at tallet er høyere enn det jeg husket - hele 70% av colliene i usa har en eller begge genene som gjør dem utsatte. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Dessverre sa det ikke noe om ... "hva som står bak" dette. De never at andre raser som inngår i denne svakheten mot hjerteorms-behandling er : Australian Shepherds, English Shepherds, Shetland Sheepdogs, Old English Sheepdogs, McNabs, Long-haired Whippets, and Silken Windhounds. Det slår meg at det er typisk langhårede raser (dog er jo korthåret collie avbildet på siden og ødelegger kontinuiteten) - kan det være en sammenheng? Igjen: er avl årsaken...?

Det kan nok være "så enkelt" som at det ikke har blitt tatt hensyn til i avl + at flere av de rasene som nevnes ovenfor i teksten din kan ha samme opphav rasemessig. Aussien mener jeg ihvertfall at har English Shepherd i seg.

Og det er flere som har mistet aussiene sine i Norge helt plutselig under narkose. De stopper bare å puste, hjertet stopper og hunden sovner inn... Helt forferdelig :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, jeg har ikke peiling på dette, men er det virkelig slik? Takler noen raser noen typer narkose værre enn andre rase? Det er jo alltid en risiko, og jeg syns folk skriker opp om dette hver gang en rasehund får problemer med et medikament. Hadde det vært en mynde som døde av Zeroflow så hadde alle mynder vært allergisk mot det. Eller er dette noe dokumentert? Og hva er årsaken?

Når jeg fikk meg aussie var det flere som fortalte meg at hun aldri måtte ligges i narkose. Hun måtte heller ikke få expot, for det var det en aussie i Sverige som hadde dødd av. Frontline var greit. Og jeg har snakket med flere veterinærer i ettertid som sier at dette bare er tull? Min hund har forresten både fått frontline, expot og blitt lagt i narkose flere ganger.

Jeg har hørt det samme om narkose på aussie og exspot på sheltie/collieraser, men har heller ikke opplevd noe negativt med noen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det samme om narkose på aussie og exspot på sheltie/collieraser, men har heller ikke opplevd noe negativt med noen av delene.

Men det er jo verdt å være OBS på? :icon_cry: Når man vet at det HAR skjedd med hunder, og at det KAN skje, så er det greit at folk er obs og klar til å skjønne hva som skjer hvis ulykken først er ute.

Og labbis, du må vel ha fått med deg om de aussiene i Norge som har dødd i narkose? Det KAN skje, selv om det ikke har skjedd din aussie. Den første gangen man legger aussien sin i narkose burde man være forsiktig syns jeg, og ha snakket med veterinæren sin først, så man er SIKKER på at veterinæren er klar over situasjonen. Ikke alle veterinærer tenker/husker på at det er slik mtp på narkose hos noen raser, f.eks collierasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke kilder lenger - men da jeg hadde collie leste jeg om det (det gjelder nemlig enkelte narkosetyper også) og det jeg fant ut var at det er en defekt av noe slag som rammer omtrent 50% av alle collier (genetisk betinget etter som jeg forstod), det medfører også at man ikke skal gi collier imodium (må inrømme at jeg ikke visste at man kunne gi imodium til andre raser heller jeg da) da det visstnok er 50% sjanse for store komplikasjoner og død.

Dette er det jeg også sitter med i bakhodet. Jeg er usikker på om det er så stor sjanse som 50% på aussien mtp på disse farene, men aussien er ihvertfall en av de rasene som kan takle diverse narkosetyper dårlig og dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en "føre-var" advarsel mot å bruke narkose på hunder med mindre 100% nødvendig.

Vil spesielt advare mot midlet "Zeroflow" på Dogo Canario da det kan ligge intolleranse for dette hos hundene.

Var i dag på veterinærkontoret med en valp fra kullet som hadde revet opp buken, denne valpen fikk narkosemiddlet "Zeroflow". Hunden tålte ikke dette og fikk hjertestans, med hell og lykke greide vi å gjennomopplive valpen. Hunden på 7mnd var klinisk død i 3 minutter.

På grunnlag av dette og uttalelser fra veterinær så fraråder jeg alle mot å bruke "Zeroflow" når man skal putte hunden i narkose da det kan finnes inntolleranse for dette på linjene våres (dvs. de aller fleste norske dogo canario). Om man alikevel er nødt til å bruke dette stoffet, vær observant og informer veterinær om potensielle komplikasjoner slik at motgiften er klar om noe skulle skje galt.

Mvh.

Kennel Orthrus

Det samme gjelder forresten for Cane Corso, og etter det jeg vet Canaan Dog...men der er jeg mer usikker.

Vi ble informert om dette fra oppdretteren vår, så vi velger å være forsiktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt det samme om narkose på aussie og exspot på sheltie/collieraser, men har heller ikke opplevd noe negativt med noen av delene.

Finnes det noen vitenskapelige undersøkelser på dette med narkose og expot da? Eller er det "på folkemunnet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MDR1 eller Multi-Drug Resistance 1, er gjerne årsaken til at hunder som f.eks Aussien reagerer på diverse narkosemidler og flått/lus midler. Dette finnes det for mange raser en DNA test for, så for å være på den sikre siden burde alle som har raser det finnes en slik test for, gå å teste hunden sin. :icon_cry:

http://www.ashgi.org/articles/mdr1.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo verdt å være OBS på? :icon_cry: Når man vet at det HAR skjedd med hunder, og at det KAN skje, så er det greit at folk er obs og klar til å skjønne hva som skjer hvis ulykken først er ute.

Og labbis, du må vel ha fått med deg om de aussiene i Norge som har dødd i narkose? Det KAN skje, selv om det ikke har skjedd din aussie. Den første gangen man legger aussien sin i narkose burde man være forsiktig syns jeg, og ha snakket med veterinæren sin først, så man er SIKKER på at veterinæren er klar over situasjonen. Ikke alle veterinærer tenker/husker på at det er slik mtp på narkose hos noen raser, f.eks collierasene.

Dette er det jeg også sitter med i bakhodet. Jeg er usikker på om det er så stor sjanse som 50% på aussien mtp på disse farene, men aussien er ihvertfall en av de rasene som kan takle diverse narkosetyper dårlig og dø.

Selvfølgelig kan det skje, men jeg ser ikke at det er så mange aussier som har dødd av det i forhold til andre hunder som dør av det? Selvfølgelig skal man være obs, men jeg velger faktisk å bruke flåttmiddel på hunden min fremfor at hun skal få borrelia. Jeg har brukt annet enn expot og frontline som ikke har fungert mot flåtten.

Er det rasebetinget eller er det individbetinget? For jeg hører veldig sjeldent om aussier som stryker med av narkose, men andre raser hører jeg stadig om?

Hvis dette er en såpass stor greie, så lurer jeg på hvorfor det ikke er noe forskningsprosjekt på gang for å gjøre noe med problemet? Hvorfor tas det ikke hensyn til å avl? For det er jo i såfall ganske alvorlig.

Jeg ser allikevel en trend i dette, om at det skrikes opp rundt dette hver gang et enkeltindivid blir dårlig. Blir en hund syk er hele rasen truet liksom. Jeg trodde det var en generell risiko med narkose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...