Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle på asfalt ?


MonicaT

Recommended Posts

Hei

Nå er det kjedelig periode for oss med båndtvang, ikke kan man gå på ski og ikke kan man sykle i skogen :ahappy:

Og hundene trenger trim ....

Tenkte derfor å ta en liten sykkeltur på asfalt, men vet ikke helt om det er lurt/bra ?

Jeg har ikke hunder som traver pent - de gir full gass hele tiden. Jeg sykler aldri på asfalt, men vet at flere gjør det. Noen tanker omkring det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men har lurt på det samme. For meg så er det ikke så mange alternativer egentlig, de stedene der det er grustier er det masse folk og hunder, og det kommer bare til å bli mer kaos enn kos. Uansett er det et ganske langt stykke dertil hvor jeg må gå/sykle på asfalt.

Men om man ikke overdriver det må det vel være greit? 30-45 om gangen, annen hver dag eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig sykler aldri på asfalt med mine hunder.

På et mykere underlag, feks grus el skogsveier vil underlaget "ta imot" stgene til hunden.

Da vil underlaget fungere som en slags støtdemper.

På asfalt vil kraften fra stegene slå tilbake til hundens bein og skuldre - ikke bra!

Det går muligens an (har ingen erfaring), å bruke disse tykke gummiskoene til hund, som skal fungere som støtdempere, hvis man skal sykle på asfalt.

Selv har jeg kjøpt et billig "sykkelfeste" på Biltema som festes på hengerfestet til bilen, monteres lett på 1-2-3.

Så kjører jeg heller til skogen/turområde med grusveier å sykler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må sykle et stykke på asfalt for å komme til skogsveiene (1,5 - 2 km). jeg burde kanskje ha gått her isteden, men da vet jeg at jeg heller hadde droppet hele turen, så derfor sykler vi.

Er det egentlig så mye mer belastende for hunden å løpe i trav ved siden av sykkelen (evt trekke sykkelen i trav), enn å rase fritt frem og tilbake på asfalten mens jeg jogger (evt trave i bånd da)? Jeg ser liksom ikke helt den store forskjellen jeg...

EDIT: Nå har jeg en hund som gir FULL gass, så jeg må bremse konstant for å holde henne i trav. Derfor tar det en del på potene, men jeg bygger det opp gradvis, så de ikke blir såre. Men kan allikevel ikke se at det skal være så mye mer belastende å trekke sykkelen, enn å løpe fritt.

Uansett er jeg nøye med at når vi kommer til skogen, slipper jeg henne litt fri og lar henne løpe i litt vanskelig terreng (evt svømme), for å få rørt ryggen. Det å trekke sykkel er litt statisk trening av ryggen, så jeg ser god effekt av å la henne løse ut litt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må sykle et stykke på asfalt for å komme til skogsveiene (1,5 - 2 km). jeg burde kanskje ha gått her isteden, men da vet jeg at jeg heller hadde droppet hele turen, så derfor sykler vi.

Er det egentlig så mye mer belastende for hunden å løpe i trav ved siden av sykkelen (evt trekke sykkelen i trav), enn å rase fritt frem og tilbake på asfalten mens jeg jogger (evt trave i bånd da)? Jeg ser liksom ikke helt den store forskjellen jeg...

Lurer jeg og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en schäfertispe som har vært mynde i sitt forrige liv. Tur og trening er fint og flott og sånn, men ingen ting slår det å få være med på sykkeltur. Jeg velger å sykle en del med henne, på asfalt, på tross av at potene blir såre (hun har svak hud på tredeputene og derfor herdes ikke denne selv med jevn trening, diverse sokker, sko og salver er prøvd ut, uten hell). Det er jorder på hver side av veien hvor vi sykler, men hun springer helst i gallopp på asfalten. Ikke vet jeg hvor bra det er, men hun elsker det, derfor velger jeg å sykle med henne på asfalt, uten de store betenkelighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorofor ikke sykle på stier/grusveier?

Jeg må sykle litt på asfalt for å komme dit, men holder Embla bestandig i trav da. Kan neppe være bra å løpe på asfalt... :ahappy:

Fordi ikke alle har mulighet til dette?

Litt av poenget med at jeg skal begynne å sykle med Casper i år, er fordi jeg ikke har bil, og at jeg er drittlei turområdene i gåavstand. Sykkelen gir meg mulighet til å sykle litt lengre bort, til skoger og veier jeg ikke gidder gå til ellers, for det blir en lang tur i seg selv. Og for å komme seg rundt, så er det mye asfalt, både fortau og veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det sier jo seg selv at dette ikke er "bra" på lik linje som det ikke er bra for hest, folk e.l.

Men også jeg velger å sykle mye på asfalt. 1 pga om jeg skal trimme jentene så har jeg ikke alltid interesse av å kjøre 15 min med sykkelen på slep (eller inni bilen for jeg har ikke henger feste, selvsagt kan jeg kjøpe en slik annen type, men syns det er mye styr å måtte kaste på sykkelen osv osv).

Jeg vil heller gi jentene den trimmen som jeg har tid til hjemmefra, jeg kommer ikke til å kjøre noe sted når det er 2 timer til jeg skal på jobb og bruke 30-40 min på å koble på alt mulig.

Jentene har også mulighet til å løpe ganske bra i grøften på myk grus, og deler av veien er grus.

Men jeg tror også det er stor forsjell på å sykle 2-4 mil på sykkel og asfalt 5 dager i uken. Og 1 mil 2-3 ganger i uken.

Selv om jeg har gjort det slik i alle år med hundene mine har jeg enda ikke opplevd hunder med skjelett plager e.l. pga dette. Dette gjelder ikke bare de jeg har nå. (og når jeg jogger bruker jeg samme runden og da veger faktisk jentene asfalten framfor grusen, jeg regner med de hadde unngått det om det syns det var ubehagelig)

Bra er det nok ikke, men personlig så kjenner jeg det like mye i bena mine om jeg jogger på asfalt eller grus (og jeg har problemer med bena). "Døden" er nok heller nedoverbakker i stor fart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg vil jo helst sykle på grusveier, men det går ikke pga snøen. Her jeg bor er det pr nå ingen bare grusveier. Og da er det eneste som gjenstår asfalt ....

Skal på konkurranse om 1 uke og lillegutt trenger å vedlikeholde kondisen, så da blir det nok en liten sykkeltur i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...