Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange timer hver dag går med til trening?


Rosin

Recommended Posts

Det varierer litt. Men ca en time med gåtur hver dag ( noen ganger mer), vi kommer til å trene mest trekk å kløv med Buster. Det er der vi har hovedinteressen. Vi trener ikke så mye fordi han ikke er hd rønket enda, og jeg tør ikke annet enn å være forsiktig.

Buster er blanding mellom Flat coated retriever og dobermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener LP og bruker hun til turer i skog og mark.

Jeg er langtidssykemeldt så jeg bruker mye av dagen på hun.

Sånn ser min dag ut når jeg er hjemme med hun hele dagen.

Etter frokost går vi ut på langtur,blir borte 1-2timer

Trener også på denne turen, ikke legner enn 1/2time

På ettermiddagen får hun en liten tur for å få tisse og bæsjet, er ute ca 1/2time, noen ganger lenger, hvis vi trener.

Noen ettermiddager er vi på stallen da er hun ute i mange timer og leker med Tassen.

Om kvelden får hun tur før vi legger oss, da er vi ute fra 1/2time til 1time, spørs hvor vi går, noen ganger trener vi om kvelden, hun er mer konsentert da.

Når jeg var på jobb så dagene sånn ut:

(Jeg jobbet fra 6.30-14.30)

Før jeg går på jobb: 1/2time-45min tur.

Når jeg kom hjem fra jobb langtur på 1-2timer eller lydighetskurs.

De dagene vi ikke var på kurs la jeg inn 1/2 time trening pr dag.

Før vi la oss 1/2time-45min tur.

Noen ganger var vi på stallen på ettermiddagene og da var hun ute nesten hele kvelden, også når jeg var hos venninnen min som hadde hund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja. har vært litt slapp med treninga i det siste. men hvertfall en tur på 1-2 timer hver dag. Noen ganger mer/mindre.

Hvis vi trener lydighet så trener vi 10 min nå og 10 min da. kanskje tilsammen en halvtime.

også er hu jo ute og tisser innimellom.

lunah er en old english sheepdog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra dag til dag. har en irsk ulvehund på åtte mnd med gæren hofte som fremdeles vokser, så jeg prøver å ta hensyn til begge deler. Hehe. Hun er ute en liten tur om morran for å gjøre fra seg, og så går vi en lengre tur på ettermiddagen/kvelden. Noen ganger får hun også i tillegg en kortere tur. det kommer litt an på hvor mye tid jeg har ledig den dagen.

Trener korte økter fordelt utover hele dagen, noen dager nesten ikke. Jeg er forsiktig med å ikke trene for mye, jeg vil ikke ha en treningslei mynde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer!

Trener fast tre ganger i uka. Lydighet. Agility og spor hver sin dag.

Går tur på en time daglig ca. De dagene jeg ikke trener går jeg en kveldstur på en halvtime ca også.

Også hender det jeg og ei venninne avtaler at vi skal trene sammen noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 2,5 timer tur og trening om dagen, gjennomsnittlig. enkelte dager trener jeg ikke bevist, men enkelte kommandoer som sitt,bli, vent og versågod går naturlig igjenn vær dag. enten så trener jeg ute på tur, inne eller på værandaen :)

jeg har en buhund å 18mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en labrador retrievertispe på 3 år som finner på egne ting hvis hun ikke får noe hodebry hver dag.

Hvor lang tur hun får avhenger veldig på hvilken dag det er. Nesten hver kveld er vi på hundetreff i 1-2 timer. Hun får 30 min - 1 times tur hver morgen, og lang tur etter skolen også. Vi trener også 4 ganger i uken med klubben, og i helgene er hun med meg på jobb og leker med alle de andre hundene i en svæær innhegning i 2 timer. Noen ganger trekker hun kjetting på Hjortland eller sykler, og nå som vinteren kommer vil vi bytte yt sykling med ski. I tillegg til treningen med retrieverklubben legger vi også blodspor ca èn gang i uken (døgnspor da.. ca 600-800 meter lange). Fordi det blir så mye turer er det vanskelig å si hvor mye som går med til lydighetstrening hver dag. Jeg trener jo henne når vi er på treninger med klubben, og også på tur og hundetreff. Hver dag etter skolen tar meg og Birte med hundene til skolen og trener lydighet der, med veldig små økter og pause immellom (slik at konsentrasjonen hele tiden er på topp). Tar henne med ut på fotballbanen eller i hagen flere ganger om dagen og kjører noen økter på 3-5 minutter med 2 minutters pause, og så tar jeg flere økter seinere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Rase: engelsk springer spaniel, tispe, snart 11 mnd.

Vi trener ikke noe spesielt enda, men er opptatt av kontakt. Så når hun tilbyr det, "trener" vi. :icon_redface: Ellers går det i enkle ting, som sitt og ligg i så forskjellige situasjoner som mulig. Og miljøtrening. De siste to dagene har vi fx gått til sentrum og tilbake, og har vært ute i 3,5 timer. Båndtrening er det jo også litt av. Ellers har jeg vært veldig opptatt av at jeg ikke har skullet trene henne "opp", siden jeg ikke vil ha en hund som ikke tåler en fridag eller to. Så mosjon har det blitt lite av for min og hennes del. Jeg er opptatt av at hun skal få bruke nesen sin, så hver dag har hun fått minst en "neseoppgave", det kan være spor eller godbitsøk på forskjellige steder. Jeg har prøvd å gå på tur på steder hvor det er litt rare ting, og de tingene trener vi på at hun skal hoppe opp og legge forlabbene på. Spesielt ting hun i utgangspunktet synes er litt "rare", som pressenninger, sykkelkorger, paller som står og vipper, skiheisfester, osv. Ting som ikke er så vanlig for en hund å gå på, er også blitt oppfordret til å gå på, som benker, store steiner, osv. Ting som flyr i luften (som merkebånd, plastikk i et tre, votter på en grein osv), har hun lært å "touche" med snuten. Dette som en del av en "plan" om å lære henne at "rare" ting ikke er skummelt, og for å venne henne på diverse mer eller mindre merkelige ting.

Vi er på hundetreff en gang i uka (untatt løpetiden), og så har vi en mark hvor hun kan løpe løs og vi trener innkalling. Ellers er det daglige rutiner som det "terpes" på, som å vente på fri for mat og for å gå ut, sitte i gangen før vi går ut/når vi kommer inn. Generell oppdragelse med andre ord. Vi holder også på å trene på passering av mennesker og hunder, og på at andre folk og dyr er morsommer. Så hender det jo at vi tar en tur på en gård og lar henne få møte mange dyr. Men dette er jo ikke hver dag, da.. Det er heller ikke hver dag vi går tur, dette for at hun ikke skal få forventning om at det MÅ på død og liv skje noe hver bidige dag, dessuten er hun ikke så gammel.

Det er vanskelig å si hvor mye tid jeg bruker, for det varierer veldig, dessuten spørs det hva du mener med trening/aktivisering. Blir hun fx trent når hun er med å kjøre bil? Det er jo på en måte miljøtrening? Eller er det ikke det, siden hun som oftest ligger og sover? Er det trening å sitte i gangen eller å være alene hjemme? Uansett er det vel snakk om timer, og ikke minutter.. hehe.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si dere er ivrige noen av dere! :icon_redface: Jeg har en hund som liksom skal være av en krevende rase og jeg går ikke flere timers tur med han hver dag i tillegg til trening.Han får en times tur stort sett, på dager jeg har fri fra jobb får han alt fra 1-5/6t, alt etter hva jeg føler for, men da får han mindre trening.Jeg går nemlig tur fordi jeg synes det er hyggelig og synes jeg ikke det er hyggelig akkurat den dagen så får han ikke så lang tur. Trening har jeg ikke noe tidskjema på.jeg klikkertrener så jeg trener små økter "hele dagen" stort sett, er vi på fellestreninger trener jeg fire-fem korte økter spredt over et par timer.Vi prøver å være på fellestrening LP 2 ganger i uken (vanskelig med jobben) og trene bruks 2 ganger i uken.Hadde jeg holdt på slik som noen av dere gjør så hadde jeg fått en stk stresset belger tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Rase: Australsk Kelpie

Alder: 2år og 2mnd

Morgen turen vår er meget knapp gjøre det som må gjøres så inn igjen.

Når jeg er på skolen/jobb så blir det for det meste lydighets trening. På trening er jeg gjerne i 4 timer og fordeler dette på korte økter (tilsammen muligens 2 timer effektiv trening) avslutter med 1/2-1time tur sammen med trenings kompiser.

Om jeg ikke er på skolen/jobb så er jeg gjerne 4-6timer til skogs.(effektiv trening per hund er ca 2-3 timer fordelt på flere økter) Da blir det rundering/spor med innlagt tur på slutten. Da får hundene gjerne igjen være hund og løpe i skogen og bare være kompiser en times tid.

Dem dagene jeg ikke trener så blir det sykkel tur av varrierende lengde eller 1-2timer tur i terreng. (trener vell 3-4ganger i uken.)

Kvelds turen vår er like knapp som morgen turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase: Border collie Alder: 5 og 6 år.

Jeg går ca 2 timer tur per dag med de. Uten om turen trener vi også mye. Hvis vi trener lydighet så blir det ca 1,5 time (fordelt på begge hundene). Trener vi bruks kan det fort bli oppi 2 timer med trening der også (+-). Agility trener vi ca 1,5 time. Gjeting så trener vi opptil 1 time (de blir fort slitne :icon_redface: ). Vi trener nesten aldri bruks, lydighet, agility eller gjeting på samme dag. Så jeg bruker mellom 3-4++ timer på tur og trening. Jeg er kun vekke fra de 2 timer til dagen, så de er jo alltid med meg nesten, så jeg bruker energien deres jevnlig utover dagen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer på 1 år.

På en vanlig dag går vi en tur på ca 1-2 timer, hvor vi også har noen treningsøkter, bl.a innkalling og kontakt. Enkelte dager får han ennå lengre tur og enkelte dager føler jeg ikke for å gå så da blir det et par gobitsøk i hagen. Har også korte treningsøkter fordelt på hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgentur; 15min. - 1/2 time. Poenget her er å få gjort fra seg (gjesp ^_^ ). Selvfølgelig møter vi noen syklister i kondomdress eller andre som gir oss en gratis treningsøkt i passering. Litt sånn på plass og stopp med sitt og sånt legger vi vel også inn i halvsøvne.... Hun er veldig flink til å gå på plass helt av seg selv og sette seg når jeg stopper, så jeg jobber ikke akkurat med dette annet enn å skryte litt og slippe ned noen godbiter.

Midt på dagen tur: Kommer veldig an på vær og føreforhold, da... og om vi går på noe kurs for tiden. Nå om dagen er spor den store hitten og med det været vi har i Oslo - området for tiden, finner vi oss en liten skog i nærheten. Der tar vi en to tre økter med søk og en ti minutter med lydighetsøvelser. (Er blitt rå på å plaske ned på "dekk" i dag!). Er ute et par timer, kanskje og jobber kanskje en halv time til sammen. Legger inn gode pauser mellom øktene, der hun bare snuser rundt mens vi tusler avgårde til neste fine plass å legge ut baller og fiskekakebiter. (Har bare med meg to baller). (Litt usikker på tidsrammene. Jeg tar jo ikke tiden).

Er det knallvær kan jeg godt gå fire- femtimers tur i skogen med henne, men da er det for min skyld. Hun har nok mer glede og nytte av å bruke nesa og hodet aktivt!

Kveldstur: Se morgentur.

Vi har også noen treningsøkter inne. Greit det. Må passe på å generalisere det hun lærer til flere arenaer, bare.

Oså har vi de dagene hvor vi bare går helt vanlige kjedelige turer, kanskje ikke så lange heller. Det er viktig å tåle at det ikke skjer noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en toller på 2 år.

Vi går minst 1 times tur hver dag. Og trener i små økter i løpet av dagen. pleier å ta en tur opp på fotballbanen hver dag og trene ca 15min med innlagte pauser. Vi trener også med siddishundeskole 1 gang i uken, og har planer om å begynne å trene med retrieverklubben lørdag og søndag. skal også melde oss inn i sbk og der er det agility vi tenker å trene itilegg til litt LP for generaliseringens skyld et par ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to cockere og en blandingshund..de får iallefall en time tur til dagen,pluss litt løping løs på et område her..

Trening gjør vi to ganger i uka på klubben,ellers litt i ny og ne hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hverdager får hun 1-2 times tur, og jeg trener med henne 3-4 ganger i uka, da går det fra 5-45 min. inkl.pause

Prøver også å la henne løpe litt fritt hver dag og unngår asfalt når vi går tur.

Mens i helgene går vi mer tur, lengre turer.

Men vi har ikke en regel på at hun alltid skal få 1 times tur, noen ganger blir det mer, kanskje tre timer og dagen etter får hun kanskje bare en halvtime, siden hun fikk så lang i går...

Tjorven er en wheaten terrier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si dere er ivrige noen av dere! :o Jeg har en hund som liksom skal være av en krevende rase og jeg går ikke flere timers tur med han hver dag i tillegg til trening.Han får en times tur stort sett, på dager jeg har fri fra jobb får han alt fra 1-5/6t, alt etter hva jeg føler for, men da får han mindre trening.Jeg går nemlig tur fordi jeg synes det er hyggelig og synes jeg ikke det er hyggelig akkurat den dagen så får han ikke så lang tur. Trening har jeg ikke noe tidskjema på.jeg klikkertrener så jeg trener små økter "hele dagen" stort sett, er vi på fellestreninger trener jeg fire-fem korte økter spredt over et par timer.Vi prøver å være på fellestrening LP 2 ganger i uken (vanskelig med jobben) og trene bruks 2 ganger i uken.Hadde jeg holdt på slik som noen av dere gjør så hadde jeg fått en stk stresset belger tror jeg!

Jeg har alltid lurt på hva en "aktiv" rase trenger, og jeg må si jeg har blitt litt skremt av det jeg har lest noen steder, folk som sykler tre timer om dagen, går fjorten spor og trener lydighet to timer pr dag i tillegg til agility tre ganger i uken, fellestreninger to ganger i uken, så er det jo helgene, og da må jo hunden få litt ekstra.. :o Jeg har vel noe som kalles en aktiv rase selv, (springer), men tenke shit au, det får gå som det går, og jeg kan jo forme henne til en viss grad til å ikke kreve alt det ovennevnte.. :rolleyes: Hun er jo ikke så gammel enda, men jeg må si at jeg lurer fremdeles på hva en "aktiv" hund krever. Min er så daff at jeg tror hun kunne ha sovet kontinuerlig 25 timer i døgnet, og slik har hun alltid vært. Når vi først er kommet oss ut, er saken litt annerledes, men jeg gidder ikke å overdrive mosjonen, bare fordi hun liksom skal være en aktiv rase.. :icon_redface: Misforstå meg rett; jeg har ikke tenkt å bruke henne som sofapute, men jeg synes det virker som om noen har 25 timer i døgnet, og hunden aktiviseres i 26 av de.. :o Den forrige hunden (aktiv blanding), fikk neseoppgaver flere ganger hver dag, i tillegg til å bli klikkertrent, og tur på ca 1-2+ timer.

Derfor var det litt godt å lese om noen ikke ikke er så ekstreme, og som har en rase som er aktiv. Men jeg lurer litt fremdeles, er alt opp til hva eieren legger det opp til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer. Ren lydighetstrening momenter ol trener vi ca 10-15 min om dagen. Ikke sammenhengende(eks 2 min lineføring-pause,et dekkmoment pause osv)Så går vi på tur da. De får som regel løpe løs 30 min hver dag,men har hundegård så de er endel der å leiker å.2 ganger i uka er vi på konkurranse kurs(med begge) da trener vi i ca 1 og en halv time.

Har 1 blanding av kooiker og gordonsetter og 1 golden retriever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går svært sjeldent tur med mine. Jeg lar de rase noen dager i uken på åpen plass med hverandre eller andre hunder.

Mandag: 2 timer fritrening

Tirsdag: 2 timer agilitytrening

Onsdag: 2 timer lydighet

Torsdag: 2 timer agility + 2 timer på formiddagen

Fredag: Fridag/kurs

Lørdag: Stevner/utstilling/kurs

Søndag: Stevner/utstilling/kurs

Det høres mye ut, men det er utrolig mye pauser og skravling på treningsdager :icon_redface:

Har to stk australian shepherd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vel ca to timer + - hver dag med han og tilsammen ca 30-45 minutter med trenning, vi går mandager på fellestrenning, og ca to ganger i uka trener vi agility, vi er også på hundetreff på onsdager(Veldig slapp der i det siste) og drar på helgene på enten utstilling eller på besøk til andre mynder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...