Gå til innhold
Hundesonen.no

endelig bestilt valp:)


Nikitaf

Recommended Posts

Det er vel ikke så vanlig å gjen-parre tre ganger? Selv når det er kombinasjoner som har vist seg svært gode? Jeg har iallefall aldri sett det.

(men så skal ikke jeg uttale meg alt for mye, jeg er ikke oppdretter)

Jeg tolka det han sa som at man ikke skal gjøre en kombinasjon mer enn én gang, er det en vanlig oppfatning blant folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Vet ikke helt jeg... jeg har ikke tenkt så mye over dette, men jeg hadde nok ikke stusset over gjen-paring hos en oppdretter jeg har funnet ut er seriøs, og der det gis grunner for hvorfor denne kombinasjonen gjøres en gang til. Det er jo ikke noe galt i å gjenta en suksess, men tre ganger virker litt mye for en kombinasjon der foreldredyrene ikke har noe å vise til på papiret (som jeg har funnet iallefall).

Det er jo noen kombinasjoner som viser seg å bli ekstremt velykkede, og da har jeg faktisk lurt på hvorfor ikke denne kombinasjonen gjøres en gang til.

Men man tilfører jo ikke nytt blod til rasen på den måten, da vidrefører man heller de beste hundene fra den kombinasjonen og utvikler rasen. Var noe slikt jeg fikk til svar da jeg spurte om det engang iallefall :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må selv si jeg syns dette virker veldig useriøst, er lei for å "drag it down", men syns ikke man skal støtte slik avl.. Er en grund til at NKK har standarder, og da med vilje ha et ønske om å avle langt utenom disse retningslinjene, og i tillegg med ikke friske hunder..

Jeg håper du tenker deg grundig om, og håper du bytter oppdretter, til en som følger NKK retningslinjer, og som virkelig vet hva de driver med..

Denne oppdretteren.. nei :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gjøre samme kombinasjonen flere ganger, må det være fordi foreldrene har meget gode egenskaper som man vil føre videre i oppdrettet sitt. Og avkommene må selvsagt arve disse knallgode egenskapene. ellers er det ingen vits, bortsett fra at det er veldig lettvint, når man selv eier både hannen og tispa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjenta kombinasjonen flere ganger allerede før første kull er voksne vil jo si at man faktisk ikke vet hvordan avkommet blir..

Første kull født mai 08, andre kull født januar 09..

Det er neppe noen som klarer å overbevise meg om at de folka der er seriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Får noen pratmakere dere er.Fyttigrisen...

Jeg kjøpte en valp av borderbreed i sommer..Dem kom hit (hjem til meg)til østfold fra haugesund til avtalt tid,og var utrolig greie og hyggelige.

Dem hadde med noen av deres egne border collier bla ANTON.Alle hundene var kjempe fine og så veldig bra ut.

Vi har "jimbo" fra aprilkullet,og denne hunden er en drøm av en hund..Topp gemytt og ser frisk ut.

Også dette sitatet dere sutrer over da!

"Konrad er født 28 mai 2008. Han bor på en gård på Karmøy. Har besøkt Konrad noen ganger og han er en veldig glad gutt. Problemet hans er at han alltid går i bånd og aldri har fått gjøre noe av det han er avlet for. De som eier ham burde heller ha satset på en rolig labrador eller noe

TIPPER dere tror dem bare "gikk" med den i bånd og at ikke det var bra nok,,,

MEN NEI jeg tror nok at den"sto på¨tunet bindt hele dagen" i bånd,og det er absolutt ikke noe for en border collie.

Borderbreed ringte meg også mange ganger i ukene etterpå og lurte på hvordan det gikk.,

Og en stk døv hund gjør vel ikke disse mennsekene til useriøse folk.

Åsså blande inn australian shepherd.HAHA dummeste jeg har hørt.DET er lov at en border collie blir stor altså dere.Har selv en "ekte border collie reg i NKK..godkjent av kong harald at det er en"ekte" border collie altså dere hehe" ..å den er nesten like stor som jimmy faren til dette aprilkullet dere er så redd for!

Jeg er ikke sur,men litt oppgitt pga folk på slike forum,som bare legger ut om ting dem overhodet ikke har greie på

Det er vel heller ikke særlig morsomt for den som begynte med dette innlegget,som har nettop bestillt valp av dem,å høre på all denne sladringen.

Men jeg kan jo ikke vite 100% sikkert om alle disse valpene blir sunne og friske og lever til dem blir 15 år.Men det kan man jo ikke med noen "dyr"

Anton Så veldig bra ut når de var her.... og han var 15 år!

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen pratmakere dere er.Fyttigrisen...

På seg selv kjenner man andre eller? :)

Vi har "jimbo" fra aprilkullet,og denne hunden er en drøm av en hund..Topp gemytt og ser frisk ut.

Jeg har også en hund som ser frisk ut - men hun har PPM, katarakt og epilepsi..

TIPPER dere tror dem bare "gikk" med den i bånd og at ikke det var bra nok,,,

MEN NEI jeg tror nok at den"sto på¨tunet bindt hele dagen" i bånd,og det er absolutt ikke noe for en border collie.

Så da vet du akkurat like mye som andre som synser om det da. Poenget med sitatet var uansett ikke om hunden ble gått tur med, men at oppdretter hengte ut valpekjøper på hjemmesiden..

Jeg er ikke sur,men litt oppgitt pga folk på slike forum,som bare legger ut om ting dem overhodet ikke har greie på

Slik du gjør mener du? :)

Det er vel heller ikke særlig morsomt for den som begynte med dette innlegget,som har nettop bestillt valp av dem,å høre på all denne sladringen.

Men jeg kan jo ikke vite 100% sikkert om alle disse valpene blir sunne og friske og lever til dem blir 15 år.Men det kan man jo ikke med noen "dyr"

Nei, men man kan bedre oddsen ved å velge en seriøs oppdretter.

Anton Så veldig bra ut når de var her.... og han var 15 år!

Det var fint, men det gjør ham vel ikke automatisk til en god avlshund :aww:

Takk for meg!

Værsågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det kanskje er vanligere å gjøre dette på jakthunder?

(og kanskje fks. gjeterhunder, men virker jo ikke som disse hundene har noe eksepsjonelle bruksegenskaper å skilte med)

Neh, vi hadde to nuffer etter samme kombinasjon med ett års mellomrom. Kom bare to valper i første kullet, derfor prøvde de igjen. Vet om flere som gjør det, men venter forhåpentligvis til det første kullet er voksent for å se hvordan avkommene blir. Også er det jo absolutt ingen garanti for at det neste kullet blir i nærheten av så bra som det første. Men alt med måte! Genetisk variasjon er jo svært viktig, og spesielt hos raser som sliter med mye innavl :aww:

*klipp*

Takk for meg!

Så det er ikke lov å være skeptisk altså? Hadde jeg vært i TS sin situasjon, så hadde jeg vært kjempetakknemlig for kritiske brukere her på forumet. Hun skal tross alt ha den kommende hunden i mange år. Jeg har vært på dette forumet i veldig mange år, og det er ikke ofte at brukere viser skepsis i en valpetråd, så det er faktisk ikke uten grunn denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen pratmakere dere er.Fyttigrisen...

Jeg kjøpte en valp av borderbreed i sommer..Dem kom hit (hjem til meg)til østfold fra haugesund til avtalt tid,og var utrolig greie og hyggelige.

Dem hadde med noen av deres egne border collier bla ANTON.Alle hundene var kjempe fine og så veldig bra ut.

Vi har "jimbo" fra aprilkullet,og denne hunden er en drøm av en hund..Topp gemytt og ser frisk ut.

Også dette sitatet dere sutrer over da!

"Konrad er født 28 mai 2008. Han bor på en gård på Karmøy. Har besøkt Konrad noen ganger og han er en veldig glad gutt. Problemet hans er at han alltid går i bånd og aldri har fått gjøre noe av det han er avlet for. De som eier ham burde heller ha satset på en rolig labrador eller noe

TIPPER dere tror dem bare "gikk" med den i bånd og at ikke det var bra nok,,,

MEN NEI jeg tror nok at den"sto på¨tunet bindt hele dagen" i bånd,og det er absolutt ikke noe for en border collie.

Borderbreed ringte meg også mange ganger i ukene etterpå og lurte på hvordan det gikk.,

Og en stk døv hund gjør vel ikke disse mennsekene til useriøse folk.

Åsså blande inn australian shepherd.HAHA dummeste jeg har hørt.DET er lov at en border collie blir stor altså dere.Har selv en "ekte border collie reg i NKK..godkjent av kong harald at det er en"ekte" border collie altså dere hehe" ..å den er nesten like stor som jimmy faren til dette aprilkullet dere er så redd for!

Jeg er ikke sur,men litt oppgitt pga folk på slike forum,som bare legger ut om ting dem overhodet ikke har greie på

Det er vel heller ikke særlig morsomt for den som begynte med dette innlegget,som har nettop bestillt valp av dem,å høre på all denne sladringen.

Men jeg kan jo ikke vite 100% sikkert om alle disse valpene blir sunne og friske og lever til dem blir 15 år.Men det kan man jo ikke med noen "dyr"

Anton Så veldig bra ut når de var her.... og han var 15 år!

Takk for meg!

Jeg vet ikke om jeg orker å ta dette innlegget seriøst, det eneste jeg vil si er at det faktum at oppdretteren anbefaler en labrador for å stå i bånd hele dagen vitner om utrolig lite kunnskap om hund. Er det bedre for en labrador å stå i bånd hele dagen enn en border collie? Vi prøver ikke å ødelegge gleden ved å kjøpe valp, vi prøver å bruke våre erfaringer og objektivitet til å hjelpe folk til å velge riktig oppdrett. Hva er galt i det? Jeg er glad for den hjelpen jeg har fått her jeg. Jeg har brent meg på oppdretter før, og da er det godt å ha sonen som kan komme med konstruktive tilbakemeldinger, og få folk til å se litt klarer og mer kritisk på oppdrettere. Det er enklere å finne en useriøs oppdretter, enn en god en... Men for all del, kjøp døve border collier på 50kg for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvem oppdretter du kontakter så blir man printet inn at en border collie trenger masse oppmerksomhet,minst 2 timer hver dag,og da la en border collie stå bindt hver dag på en gård,er ikke bra,,heller ikke for en labrador.Trukke han mente heller at dem skulle kjøpe en labrador å binde den i steden.Det var nok heller for å utrykke seg,et prinsipp.!,men greit.... han kunne godt skrevet at dem ikke trengte å anskaffe hund i det hele tatt!

Det å disse folk på forhånd,altså å spesifisere en spesiell person(er),hjemmesider, osv MED NAVN!..., er ikke særlig koselig i det hele tatt på slike forum.

Å bli satt på valpeliste er veldig greit

Absolutt Ingen vil ha døve border collier på 50 kg,så ingen bør kjøpe det for DIN del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvem oppdretter du kontakter så blir man printet inn at en border collie trenger masse oppmerksomhet,minst 2 timer hver dag,og da la en border collie stå bindt hver dag på en gård,er ikke bra,,heller ikke for en labrador.Trukke han mente heller at dem skulle kjøpe en labrador å binde den i steden.Det var nok heller for å utrykke seg,et prinsipp.!,men greit.... han kunne godt skrevet at dem ikke trengte å anskaffe hund i det hele tatt!

Eventuelt kunne oppdretter latt være å omtale en valpekjøper på sin hjemmeside. Å omtale en valpekjøper slik er rett og slett useriøst. Det er en sak mellom dem, og ikke noe oppdretter skal omtale i offentlighet. For det er det oppdretter gjør.

Det å disse folk på forhånd,altså å spesifisere en spesiell person(er),hjemmesider, osv MED NAVN!..., er ikke særlig koselig i det hele tatt på slike forum.

Dette forumet er ikke bare for kos, klapp og klem. På dette forumet finner du veldig mye hundekunnskap, både fra oppdrettere og aktive utøvere innen flere hundesporter. Hvis noen her synes noe er bekymringsverdig så blir det stilt spørsmål. Du kan jo tipse oppdretter om denne tråden, så kan vedkommende selv komme og svare på spørsmålene som er stilt. De fleste her er ikke spesielt anonyme :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner hva du mener at det ikke er bare klem kos og hygge man skal snakke om,men mener det ikke er riktig å spesifisere folk slik på nettet...Det gir jo dem et veldig dårlig rykte.Syns ikke det er riktig hvis man ikke har ordentlig bevis på at oppdretteren faktisk er dønn useriøs.

De skrev også bare "en gård på karmøy",,Gikk jo ikke ut med navn og adresse ...resten av kommentarene var jo ganske hyggelige på de andre valpene.Synes det er greit at de følger opp kjøperne sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om de skrev "en gård på Karmøy". Karmøy er ikke så stort :aww: At en oppdretter følger opp valpekjøperne er vel noe man forventer.

Og det er som du ser av spørsmålene som er stilt her inne, bare en liten del av hva folk her oppfatter som mindre bra.

Men veldig fint at du er fornøyd med valpen din, så håper vi den holder seg frisk og trivelig i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Absolutt Ingen vil ha døve border collier på 50 kg,så ingen bør kjøpe det for DIN del.

Kan i bunn og grunn ikke tenke meg at noen vil ha akkurat det i grunn... Dermed er det litt synd at man avler frem hunder der det er en relativt stor sjanse for at dette kan forekomme...

De skrev også bare "en gård på karmøy",,Gikk jo ikke ut med navn og adresse ...resten av kommentarene var jo ganske hyggelige på de andre valpene.Synes det er greit at de følger opp kjøperne sine..

Altså, oppdretterne har tross alt solgt disse menneskene denne hunden, så de bør gjerne ta en titt på sine egne salgsrutiner også før de forteller verden hva de synes om valpekjøperne sine.

Men jeg er nysgjerrig på om det ble valp på TS jeg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For MIN del så skulle folk generelt gjerne stilt store krav til oppdretterene sine. Besøke de flere ganger før de får valpen, og være kritisk. Da ville det rett og slett blitt et mindre marked for oppdrettere som driver useriøs avl. Dermed ville de blitt silt ut, til fordel for oppdrettere som legger ned mye arbeid og kjærlighet i avlen. Sånn er det desverre ikke. Når jeg leser en tråd her inne, som denne her, så føler jeg at det er min plikt å stille spørsmålstegn ved denne oppdretteren. Det handler (som jeg sa tidligere) ikke om å henge ut folk, men å hjelpe valpekjøpere med objektive og kritiske spørsmål. For min del kan folk gjøre som de vil, fordi det er ikke jeg som skal leve med en hund som kanskje blir mye syk, og som vil slite mye. Selvfølgelig kan man ha flaks og få en frisk hund som lever lenge. Jeg synes det å kjøpe valp skal være mer gjennomtenkt enn som så. Når jeg kjøpte valp var det viktig for meg å kjøpe av friske og mentalt sunne linjer. Hunder som er allsidige, og fungerer bra i ulike miljø. Det er fordi jeg ikke satser på at jeg har flaks, og får en perfekt hund uten noe forarbeid... Du kan bare fortsette å argumentere for oppdrettere som gir blanke i linjer og helse, for å få en spesiell farge på hunden, men jeg tror ikke du kommer langt med den reklamen her inne. Vi er nemlig mer opptatt av helse og mentalitet enn farge på dette forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei TS har det ikke vært mye fra..

Men jeg gidder ikke argumentere mer for jeg har sagt det jeg mener..og jeg skal ta det i korthet..

Hvis disse borderbreed ikke er seriøse og lager veldig mange syke dårlige valper,blir jeg VELDIG skuffet og lei meg,for jeg nettop har kjøpt en valp av dem selv,,,MEN intill det motsatte er bevist synes jeg det er skikkelig dårlig gjort å drive å sladre om folk på forum med NAVN og hjemmeside!! ,det mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvor jeg finner denne oppdretterens side? Den later til å ha forsvunnet :aww:

Til Fisk, man må få lov å stille seg spørsmål til et oppdrett man selv aldri ville kjøpt ifra.. det er jo kun for å hjelpe TS.

Hadde jeg gjort det med min første hund, så hadde jeg nok antagelivis ikke hatt Tinka idag, og unngått å støtte useriøs avl. Dessverre var jeg ikke på sonen da, og hadde heller ingen andre å snakke med.. jeg var rett og slett helt uerfaren på kjøpsmarkedet.

Heldigvis har jeg lært, og nå har jeg brukt allerede lang tid på å finne valp, og jeg kommer nok til å bruke mye mer tid også. Men jeg har ikke hastverk, fordi jeg vet at den rette valpen dukker opp når tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...