Gå til innhold
Hundesonen.no

De hersens kåte hannhundene!

PsychoLynx

Recommended Posts

Guest Dratini

*klippe*

Hverken du eller Ekko ble overrasket da jeg stoppet handlingene hans. Nå er ikke Zuma den som snakker med store bokstaver til å begynne med (og hun er jo dobbelt så gammel som Ekko :) ), men hanner får klar beskjed fra henne (selv om lunta er kortere når det kommer til tisper som prøver seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Marit, jeg syns du har rett til å gjøre det som må til for å lage litt fred rundt rompa til Gry. Man må jo nesten ta i bruk det som funker, hva nå enn det er. Jeg ville ikke hatt lokk på meg selv ihvertfall.. Jeg "klikker" hvis jeg må på andres hunder, og jeg har "klikket" på hundeeiere også hvis de ikke tar hensyn til mine hunder som faktisk ikke er noen oppblåsbare jokkedukker :)

Jeg har satt My igjen i sitt/dekk og jaget vekk hunder med skrik, vræl og så mye kroppspråk at selveste Turid Rugaas ville blitt imponert. Hvis det er det eneste som funker, så gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis problemet er at hannhunden smetter unna før man rekker å ta dem, så ta med en dressurpisk til hest og dryl til dem i det de begynner, da trenger man ikke skrike og bælje så mye at tispa blir engestelig og tar det personlig. Ingen har dævva av ett par tette rapp, men jammen så mange tisper som skal finne seg i alt fra drittale hannhunder (og eiere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hverken du eller Ekko ble overrasket da jeg stoppet handlingene hans. Nå er ikke Zuma den som snakker med store bokstaver til å begynne med (og hun er jo dobbelt så gammel som Ekko :ahappy: ), men hanner får klar beskjed fra henne (selv om lunta er kortere når det kommer til tisper som prøver seg).

Og når han ikke tar tegninga når hun sier i fra forsiktig (han er ikke akkurat en myk hund), så må jeg som eier (og du siden du har guts og fornuft nok til det) gjøre det for henne. Jeg mener tisper skal slippe å føle seg så pressa at de må si i fra hardere og hardere. Så da prøver jeg å gjøre jobben for henne, selv om jeg selvfølgelig ikke alltid er kjapp nok eller får med meg alt :ahappy: Men jeg er bare så overraska over hvor mange hundeeiere som syns det er helt greit selv når det er deres hund som er offeret, og som ikke skjønner hvorfor jeg tar han bort. Men dette begynner kanskje å bli litt vel OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet er at hannhunden smetter unna før man rekker å ta dem, så ta med en dressurpisk til hest og dryl til dem i det de begynner, da trenger man ikke skrike og bælje så mye at tispa blir engestelig og tar det personlig. Ingen har dævva av ett par tette rapp, men jammen så mange tisper som skal finne seg i alt fra drittale hannhunder (og eiere)

Jeg har surret sammen båndet til en liten ball noen ganger jeg og kastet det på henne med en gang hun prøver å "stikke av" på tur. Kommer med en rolig "nei" sekundet før jeg kaster. Da er det ikke noe kult lenger og det skjer ikke flere ganger i løpet av turen. Det er en rolig og effektiv måte som ingen tar noe skade av (jeg er ikke akkurat noen håndballspiller for å si det sånn :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette kunne ha fikset mye unødig tull fra hunden, men se for deg å møte opp med pisk og slå hunden foran andre folk, ja da blir det bråk! Det fantes jo hundepisk tidligere, og jeg er ganske sikker på at det er effektivt på slik uønsked oppførsel og det skal ikke mange korreksjonene før det er nok, men helt uakseptabelt i disse dager.

Jeg går noen ganger med stav på tur, og det er veldig bra å styre hundene med, og gi dem et lite pekk med staven hvis de er ulydige. Mye bedre enn kjeft og mas hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette kunne ha fikset mye unødig tull fra hunden, men se for deg å møte opp med pisk og slå hunden foran andre folk, ja da blir det bråk! Det fantes jo hundepisk tidligere, og jeg er ganske sikker på at det er effektivt på slik uønsked oppførsel og det skal ikke mange korreksjonene før det er nok, men helt uakseptabelt i disse dager.

Jeg går noen ganger med stav på tur, og det er veldig bra å styre hundene med, og gi dem et lite pekk med staven hvis de er ulydige. Mye bedre enn kjeft og mas hele tiden.

Bruk båndet og pælm det på hannhunden, bare pass på at du treffer riktig hund :ahappy: Seriøst, jeg er ikke noe fan av å denge hunder, men det er garantert best for alle. Jeg tror også det fører til mindre stress hos hannhunden å få en beskjed enn å bare bli fjernet og tatt i bånd gang på gang. Og skal man fjerne hannhunden hver gang den allerede har fått hoppet opp på tispen (siden de færreste er rask nok og observant nok til å gjøre noe før), så får hannhunden både belønnet seg selv og "trakkassert" tispen (for noen ganger virker det slik, hunden min blir helt nedbrutt jo mer de prøver seg på henne og gir bare opp og bli passiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tviler ikke, men jeg tør ikke gjøre slik i offentlighet, pga at man kan risikerer å få kjeft. Jeg har selv tatt i hunden offentlig, og det er så surt med blikkene man får, og noen igjen blander seg i den minste ting. Har også fått kjeft for å ha brukt grime. :ahappy: Jeg er ikke den typen som diskuterer og sånn med fremmede, selv om jeg har gode grunner, så da holder jeg meg heller unna slikt.. :ahappy: Og ihvertfall hvis man plutselig skulle slå til en annen manns hannhund som man syns er ekkel, DA ber man om trøbbel :ahappy:

Det er forferdelig å utsette tisper for slik grisete oppførsel, så da må man bare enten skåne de for din egen hund og ikke ha han med tisper, eller ta sin tispe og gå vekk og ikke la henne være løs med dem. Evnt ha med en stav og peiv med i lufta og slå i bakken.

Men ja, jeg har hatt veldig lyst å "dengt" til en annen hund iblandt (og mine egne). :ahappy:

(så ja jeg er enig med deg Labbis, jeg bare tør ikke å gjøre det selv) Må bare legge til at selvsagt gjør jeg hva som helst for å skille hunder som sloss etc. da kan jeg slå hvis jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg lar mine tisper få si fra selv først. Og om ikke hannen (eller dens eier) tar det til etterretning, ja da griper jeg inn om nødvendig. Til vår egen hannhund er det nok med at jeg kremter så stopper han. Men han ser jeg "tegninga" på lenge innen han prøver seg (noe som har skjedd totalt 3 ganger).

Mange hannhundeiere sier at "de vil jo bare leke", men slik oppførsel er ikke lek og jeg tillater ikke slik oppførsel hverken fra vår hannhund eller mot våre tisper.

-Terese-: Jepp, det ble litt OT, men også noe relatert til denne tråden :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fæl at jeg har med meg en flaske vann (med sprutekork).... Hvis hormonhelvetet prøver seg på noe snusk, får han seg en iskald dusj midt i trynet - og et tydelig "nei"... Det har funket flotters for oss, nå trenger jeg bare å gi beskjed før han ser skrekkelig fornærmet ut og går vekk... :blink:

Men har irritert meg mye over en del tispeeiere i det siste da.... Hannen min prøver seg på snusk, jeg går mot han for å fjerne han fra stakkars tispen, men blir stoppet av tispeeier som sier "neeeei la de ordne opp selv..". Synes det er helt tullete, jeg har da vel rett til å korrigere min hund når jeg vil vel? Er ikke mange tispene vi har møtt som gir såpass beskjed at han gir seg uten min innblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg lurer på, hvorfor gjør de det?

Hannhundene altså, er de hormonelle? stress? dominans? kåthet? lek? erting? dårlig gemytt? dårlig opdragelse? er det genetisk at noen hannhunder bare er hornye, og andre ikke?

Min tispe blir forbanna og klikker om hannhunder jukker på henne, men om hannhunden ikke gir seg sier jeg til eieren at om ikke du stopper hunden din nå, så griper jeg inn og det er ikke sikkert det er så veldig pent å se på. Det ser jo særiøst ikke pent ut å kaste båndet på bikkja, dytte han unna , kjefte osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så fæl at jeg har med meg en flaske vann (med sprutekork).... Hvis hormonhelvetet prøver seg på noe snusk, får han seg en iskald dusj midt i trynet - og et tydelig "nei"... Det har funket flotters for oss, nå trenger jeg bare å gi beskjed før han ser skrekkelig fornærmet ut og går vekk... :blink:

Men har irritert meg mye over en del tispeeiere i det siste da.... Hannen min prøver seg på snusk, jeg går mot han for å fjerne han fra stakkars tispen, men blir stoppet av tispeeier som sier "neeeei la de ordne opp selv..". Synes det er helt tullete, jeg har da vel rett til å korrigere min hund når jeg vil vel? Er ikke mange tispene vi har møtt som gir såpass beskjed at han gir seg uten min innblanding.

Det der var jo dritlurt! Mye bedre enn å dælje til hunden, det har jeg virkelig ikke mye lyst til altså.

Men spruteflaske er jo helt genialt, det tror jeg Casper kommer til bry seg om også. Og trenger ikke ha med meg hele tiden, jeg vet hvilke av lekekameratene han er litt hårndawg mot. Eneste som er negativt er om det forårsaker vannslange-skrekk, for det har jeg prøvd å forebygge hele livet hans :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Eneste som er negativt er om det forårsaker vannslange-skrekk, for det har jeg prøvd å forebygge hele livet hans :wub:

For oss er det nok at vi drikker av en slik flaske og hunden ser den. Hadde jo vært greit å hatt en hund som ikke får hætta pga slike flasker :ermm: Alt bare fordi eldste stesønn drakk av en slik flaske og Blåndi ville lukte, så "luringen" klemte på flaska og spruta full hele snuten hans med vann :blink: Etter det så går han ikke nær noen som har en slik flaske...

Edit: men han har ikke vannskrekk når det kommer til bading o.l. Da er han nesten som en "badenymfe" :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens litt OT dette, men jeg synes å huske at Tinka til Ingvild hadde problemer med noen av "kvinnedelene" (:blink:), som gjorde at hun ble helt ekstremt velluktende for hannhunder. Etter hun ble kastrert, forsvant mye av problemet- hvis jeg husker riktig. Iiingvild??

Tja... I grunnen ikke. :blink: Det er godt over tre år siden hun ble kastrert, men fremdeles møter vi hanner som uten å nøle kaster seg over henne (uten at hun i det hele tatt prøver å si i fra, så det ender med at jeg river av hannen om hannhundeier er for tafatt til å gjøre noe selv), men det er kanskje en anelse færre hannhunder som får overdreven interesse for henne nå enn tidligere. Men vi møter altså fremdeles hanner som bare har en eneste ting i hodet så lenge de er i nærheten av Tinka... Jeg har derfor blitt mye mer forsiktig med å slippe henne sammen med fremmede hanner, for jeg gidder ikke å utsette henne for det stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet quotene gitt...

Dratini; kjipern :ermm: Casper kan drikke av vannflaske og slange, jeg spruter inn i munnen hans, kjempepraktisk :blink:

Men om jeg tar fks. en vannpistol eller noe som ikke ligner på en flaske, og i tillegg kanskje har den inni ermet eller noe, så kan det jo funke uten å ødelegge noe.

Aya; hah, Tinka er vel noe av det mest tiltrekkende Casper har møtt noen gang tror jeg, det var første gangen jeg så ham så... ehm... ufin. Samme med den kastrerte labradoren til Kermit her inne, Casper ble tidenes jukke-klegg. Og det var en hannhund...

Så Casper foretrekker kastrerte labradorer over alt annet, uansett kjønn :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var jo dritlurt! Mye bedre enn å dælje til hunden, det har jeg virkelig ikke mye lyst til altså.

Men spruteflaske er jo helt genialt, det tror jeg Casper kommer til bry seg om også. Og trenger ikke ha med meg hele tiden, jeg vet hvilke av lekekameratene han er litt hårndawg mot. Eneste som er negativt er om det forårsaker vannslange-skrekk, for det har jeg prøvd å forebygge hele livet hans :blink:

Neineinei, det er ikke noe problem. Jeg tenkte på det samme, og fikk litt kuler'n fordi han lærte å drikke av sånn flaske her for litt siden. Vi leker med flasker titt og ofte vi, han får godbiter i de, and so on. Kan ikke se for meg at det skal lage vannslange-skrekk (hvorfor i svarte svingende har du prøvd å forebygge det liksom? :ermm: ).... Blir jo mer sjokk akkurat når han får dæsjen i trynet liksom, enn redsel for vann vil jeg tro? Virker iallefall sånn på min. Drev akkurat og sprutet noe vann i munnen på han med samme olden-flasken som han ble dynket med før i dag liksom.... :blink: Blir nesten sånn Milan-opplegg; Snap e'm out of it liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei, det er ikke noe problem. Jeg tenkte på det samme, og fikk litt kuler'n fordi han lærte å drikke av sånn flaske her for litt siden. Vi leker med flasker titt og ofte vi, han får godbiter i de, and so on. Kan ikke se for meg at det skal lage vannslange-skrekk (hvorfor i svarte svingende har du prøvd å forebygge det liksom? :ermm: ).... Blir jo mer sjokk akkurat når han får dæsjen i trynet liksom, enn redsel for vann vil jeg tro? Virker iallefall sånn på min. Drev akkurat og sprutet noe vann i munnen på han med samme olden-flasken som han ble dynket med før i dag liksom.... :blink: Blir nesten sånn Milan-opplegg; Snap e'm out of it liksom...

Ja skjønner hva du mener altså, det er jo for å vekke dem, og jeg tror ikke han kommer til å få vannskrekk heller. Men jeg vil bare ikke at han skal skygge unna hver gang han ser en vannflaske, at han forbinder det med noe vondt.

Har hatt to hunder nå som virkelig skydde vannslangen som pesten, og grunnen til at jeg har prøvd å forebygge det, og gjøre ham glad i den (hehe), er fordi det hadde vært innmari gøy å leke med vannslangen om sommeren, at han løper igjennom osv :wub: Men det vil han ikke uansett, virker som om mange hunder har en innebygd respekt for hageslanger :blink:

Men da er den saken klar iallefall, neste gang jeg vet vi skal møte en av de potensielle jukkeoffererne (vel, egentlig er det bare en der han blokker ut helt, og den treffer vi ikke ofte) skal jeg ha med meg spruteflaske. Eneste problemet da blir jo å rekke å sprute da, de hundene fyker jo til alle kanter. Må kanskje bli langline da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Lola. Bare la han gjøre seg skikkelig bekvem, så sniker du deg innpå i skikkelig 007-Bond-stil. Her snakker vi BØ-faktor altså! Det funker fett som bare det :ermm:

Forresten må jeg le av hageslange-historien. Er du seriøs? Som i at du har hatt 2 hunder med hageslangeskrekk? :blink: :blink: :wub: Du får tilkalle adferdskonsulent... De kan nok mye om den problemstillingen der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida Lola. Bare la han gjøre seg skikkelig bekvem, så sniker du deg innpå i skikkelig 007-Bond-stil. Her snakker vi BØ-faktor altså! Det funker fett som bare det :blink:

Forresten må jeg le av hageslange-historien. Er du seriøs? Som i at du har hatt 2 hunder med hageslangeskrekk? :wub: :wub: :wub: Du får tilkalle adferdskonsulent... De kan nok mye om den problemstillingen der!

Er det stygt av meg å glede meg litt til neste situasjon som trenger en vannsprut? :blink::ermm:

Ja de har vært livredde :wub: Skygget unna bare jeg gikk mot den. Men Casper er ok på det, han vil merkelig nok ikke at jeg skal dynke ham i vann, men han drikker gjerne av den og sånn. Det var helt uaktuelt med de andre.

Shit, nå sporer vi av igjen, begynner å bli typisk oss :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er helt OK å "denge" horny hannhunder, men helt grusomt og dyreplageri å korrigere anna uønsket adferd, som utagering?

Nei. Man får heller stå klar med godbiten og klikkær'n når gutta blir overivrige. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er helt OK å "denge" horny hannhunder, men helt grusomt og dyreplageri å korrigere anna uønsket adferd, som utagering?

Nei. Man får heller stå klar med godbiten og klikkær'n når gutta blir overivrige. :blink:

Hos meg er det en enorm forskjell på å ta en hannhund som å redde sin egen tispe, når hannhundeier ikke gidder gjøre noe selv, enn å bruke det effektivt for annen uønsket atferd. Jeg hadde ikke gjort det annerledes om en annen hund angrep mine heller, da hadde jeg satt den andre hunden på plass. Jeg syns hannhundeiere bør trene på det dersom de har en overkåt hannhund som ikke lar andre tisper være i fred, hvis ikke bør man hvertfall ikke bli fornærmet når tispeeier tar saken i egne hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det er greit å denge hanhunder - selv om de er griser - og den dagen jeg føler behovet for å ha med ridepisk på tur for å ha noe å bruke for å stoppe hanhunden min fra å være gris - så tror jeg det er på høy tid å revurdere en ting og tre.

Men, jeg syns det er helt greit at folk jafser tak i bikkja mi om de er ufine, og gjør det med andres - men det holder at de fjerner dem. Jeg gidder ikke oppdra andres drittbikkjer - så kan ikke folk trene dem selv, så vil jeg ikke la mine være med dem. Og jeg vil ha meg frabedt at andre denger bikkjene mine, selv om de syns det er griser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg aldri gjort det på egen hund. Men jeg må innrømme at jeg ikke klikkertrener andres hunder. Det skal ikke gå utover mine hunder at andre eiere ikke har kontroll på sine. Uansett om den angriper eller griser på tispa mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den dagen jeg føler behovet for å ha med ridepisk på tur for å ha noe å bruke for å stoppe hanhunden min fra å være gris - så tror jeg det er på høy tid å revurdere en ting og tre.

Da synes jeg det er bedre å kastrere hunden sin, enn å måtte "denge" den som så mange sier så fint her. Hunden synes nok det er 100 ganger mer allright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...