Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvnome..


Recommended Posts

Tinka og jeg skal begynne med skikkelig snørekjøring. I den sammenheng kjøpte jeg henne en nomesele, men siden hun er så liten så blir trekkpunktet litt feil pluss at båndet kommer i veien for krøllhalen hennes og det gjør at hun trekker dårlig.

Den selen hun trekker best med som jeg har er den nye JuliusK9-selen hennes, men denne har jo et rett stykke over brystet og kan da hemme pusterøret. Det går derimot an å kjøpe et y-stykke til den, men jeg vet ikke hvordan det blir seende ut og følende for Tinka, men det er jo en mulighet.

Jeg har derimot tenkt litt på halvnome, men det er jo litt forskjellig hva folk legger i det. Syntes det bare dukker opp spor-seler når jeg søker det frem. Tanten min hadde derimot fått tak i en sånn sele jeg ser etter, fordi seler som Hurtta Pro Y-selen syntes jeg får trekkpunktet altfor langt frem (mellom skuldrene liksom).

Bildet jeg legger ved er veldig dårlig laget, prøvde så godt jeg kunne å tegne det jeg ser etter, det er sett ovenfra og med y-form foran på brystet og en rett line fra mellom beina til båndet som går rundt "magen".

selebilde.png

Hvor får jeg kjøpt noe sånt? Til en 6,5kg Phalene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med trixieselen? På Casper ser den iallefall ut som tegningen din.

edit. iallefall lignende :icon_cry: Kanskje den er litt stor for Casper, men vil tro at det er noe alla denne du har bruk for?

*klippe bilde av søte Casper*

Det er noe ala det, men den er jo veldig lik sporselen.. men den der er vel ganske myk og sånn er den ikke? Ikke så stiv som Kennel, eller Breeders sin sporsele (husker ikke hvilket merke det er).

Så det kunne jo absolutt fungert.. vil jo helst ha det rett da, men det er jo bare min særhet.. Selger de den noe steder på nett?

Vet ihvertfall at den lokale butikken ikke selger sånt, han har bare Breeders snørekjøresele, Non-stop'en og Hurtta selene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske hundeprodukter i Rendalen har slike seler du etterspør, de koster 200,- eller noe sånt..

Jeg har et par stk som er spesialsydd for Pan, han er nemlig for kort i kroppen til å bruke de som passer rundt hodet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske hundeprodukter i Rendalen har slike seler du etterspør, de koster 200,- eller noe sånt..

Jeg har et par stk som er spesialsydd for Pan, han er nemlig for kort i kroppen til å bruke de som passer rundt hodet..

Hmm.. Ok så de syr etter mål også hvis det er nødvendig?

Men hvor får man tak i de? Altså finnes det noe webside, eller hvordan gjør man det?

Har du bildet forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler selen til norsk hundeutstyr siden du har en såppass liten hund. Jeg bestilte sele til begge mine derifra for en stund siden og er veldig fornøyd. Emma sin kunne kanskje vært en størrelse mindre (kjøpte "chihuahua hanhund" størrelse til henne) mens My sin sitter perfekt rundt halsen men er piiiittelitt kort under så den trykker litt for mye på brystet hennes syns jeg (hun har størrelse "liten elghund tispe") :icon_cry::whistle:

Men ja, jeg er veldig fornøyd med begge selene. Emma sin har fleece-padding mens My sin har sånn skumgummi med sånn glatt stoff utenpå så det ikke skal slite på pelsen og feste seg snø i den.

Selene ser helt ut som en nomesele i fronten :blink: Hvis du vil kan jeg legge ut bilde av Emma sin sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler selen til norsk hundeutstyr siden du har en såppass liten hund. Jeg bestilte sele til begge mine derifra for en stund siden og er veldig fornøyd. Emma sin kunne kanskje vært en størrelse mindre (kjøpte "chihuahua hanhund" størrelse til henne) mens My sin sitter perfekt rundt halsen men er piiiittelitt kort under så den trykker litt for mye på brystet hennes syns jeg (hun har størrelse "liten elghund tispe") :icon_cry::whistle:

Men ja, jeg er veldig fornøyd med begge selene. Emma sin har fleece-padding mens My sin har sånn skumgummi med sånn glatt stoff utenpå så det ikke skal slite på pelsen og feste seg snø i den.

Selene ser helt ut som en nomesele i fronten :blink: Hvis du vil kan jeg legge ut bilde av Emma sin sele.

Vil gjerne se bilde ja, hvis du gidder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få noen til å sy det til deg? Feks har aboxno sydd et par sånne seler og har god polstring på sine seler.

Takk for tipset, tipper også at seleverkstedet kan lage meg noe (fikk jo nomeselen derifra). Og det kan jo bli en mulighet til neste år, men rennet er om 3 uker.. også må jeg neste bruke selen en stund før rennet så jeg vet at hun funker bra i den.

Men hvis jeg ikke finner noe nå, bruker jeg jo bare den JuliusK9-selen, den har jo ihvertfall trekkpunktet litt lenger bak en y-selen til Hurtta.

Jeg skrev visst feil navn, Norsk Hundeutstyr er navnet.

Her er nettbutikken: http://www.norskhundeutstyr.no/butikk/

Takk! Nå er dere jo to som har anbefalt det.. jeg skal virkelig kikke litt mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én fra Norsk Hundeutstyr og én Huken halvnomesele. Jeg er mest fornøyd med Huken sin av disse.

Edit: på Huken-selen er trekkpunktet lenger bak enn det ser ut som på bildet.

Men det er jo ganske umulig å vite hvilken størrelse man trenger når det ikke er oppgitt noen mål..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har én fra Norsk Hundeutstyr og én Huken halvnomesele. Jeg er mest fornøyd med Huken sin av disse.

Edit: på Huken-selen er trekkpunktet lenger bak enn det ser ut som på bildet.

Se svar under

*klippe bilder*

Tusen takk for bilde! Selen så jo utrolig bra ut, men kommer jo til det samme som med Huken selen, at punktet fra nakken til magereimen (hvis du forstår) går jo i et kryss også er det to stropper som treffer brystreima. For på den selen jeg så, var det bare én stropp fra nakken liksom, til magereima.

Så hva er da egentlig forskjellen på de to måtene å feste på?

Der reimene møter magereima er de løse? Altså kan brystreima flytte seg? For da kan jeg se for meg at når man klikker fast båndet i midten så vil magereimen stramme seg og presse vil komme ved ribbeina?

Ja trixieselen er veldig myk og god! :icon_cry: vet desverre ikke om noen nettbutikker...

Nei da får jeg bare kikke litt, tror det er en hundebutikk i nærheten som har ting fra Trixie.. så får jeg sjekket! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Nå er dere jo to som har anbefalt det.. jeg skal virkelig kikke litt mer på det.

Jeg har også vært veldig fornøyd med selene derifra, tok bare en ukes tid før jeg fikk den som var sydd på mål til meg. Det kan faktisk hende jeg har en liggende her som kan passe Tinka... :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært veldig fornøyd med selene derifra, tok bare en ukes tid før jeg fikk den som var sydd på mål til meg. Det kan faktisk hende jeg har en liggende her som kan passe Tinka... :icon_cry:

Men hvordan er den ved magereimen.. altså når du drar i båndet hva skjer med selen? Hvor blir presset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se svar under

Tusen takk for bilde! Selen så jo utrolig bra ut, men kommer jo til det samme som med Huken selen, at punktet fra nakken til magereimen (hvis du forstår) går jo i et kryss også er det to stropper som treffer brystreima. For på den selen jeg så, var det bare én stropp fra nakken liksom, til magereima.

Så hva er da egentlig forskjellen på de to måtene å feste på?

Der reimene møter magereima er de løse? Altså kan brystreima flytte seg? For da kan jeg se for meg at når man klikker fast båndet i midten så vil magereimen stramme seg og presse vil komme ved ribbeina?

Nei da får jeg bare kikke litt, tror det er en hundebutikk i nærheten som har ting fra Trixie.. så får jeg sjekket! ;)

http://www.4bent.no/ Selger trixie seler, ihvertfall en som er rimelig lik. De har butikk på holmlia bl.a ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der reimene møter magereima er de løse? Altså kan brystreima flytte seg? For da kan jeg se for meg at når man klikker fast båndet i midten så vil magereimen stramme seg og presse vil komme ved ribbeina?

Nei, de sitter fast der. Har den type sele til Decoy, og er fornøyd med den. Bruker den til både snørekjøring, sykkel og spor, og syns den fungerer veldig bra. ;) Den klemmer ikke noe på Decoy i alle fall, og ikke sliter den på pelsen hans heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de sitter fast der. Har den type sele til Decoy, og er fornøyd med den. Bruker den til både snørekjøring, sykkel og spor, og syns den fungerer veldig bra. ;) Den klemmer ikke noe på Decoy i alle fall, og ikke sliter den på pelsen hans heller.

Så bra, da er det vel egentlig ikke forskjell på en rett strek og et kryss da (hvis noen skjønner hva jeg mener). Jeg får se litt nærmere på dette, men må nok prøve den litt.. for "hel"-nomen var jo egentlig bare et tullekjøp siden hun ikke liker den i det hele tatt.

Men skal dra innom en butikk å prøve den litt ut og sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2146&category_id=25&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Jeg har denne og brukte den til trekk fram til jeg kjøpte "helnome".

Forskjellen på Jägerens kombi og disse fra f.eks norsk hundeustyr og trixie er at trekkpunktet ligger i "krysset" i stedet for rundt magereima. Det er jo litt smak og behag, så vel som hundens kropp og oppbygning - men om du har trekkpunkt i magereima KAN det bli til at bikkja kun får trekk rundt magen. Det mener jeg vi har hatt en liten diskusjon om før her på forumet. Ved å ha trekkpunktet akkurat i krysset, slik som på jägerens, så går det ikke an at trekket blir noe annet sted en i fronten.

Ulempen er når man bruker selen til vanlig tur uten mye fokus på trekk, for den har lett for å "brette seg" og måtte rettes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=2146&category_id=25&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

Jeg har denne og brukte den til trekk fram til jeg kjøpte "helnome".

Forskjellen på Jägerens kombi og disse fra f.eks norsk hundeustyr og trixie er at trekkpunktet ligger i "krysset" i stedet for rundt magereima. Det er jo litt smak og behag, så vel som hundens kropp og oppbygning - men om du har trekkpunkt i magereima KAN det bli til at bikkja kun får trekk rundt magen. Det mener jeg vi har hatt en liten diskusjon om før her på forumet. Ved å ha trekkpunktet akkurat i krysset, slik som på jägerens, så går det ikke an at trekket blir noe annet sted en i fronten.

Ulempen er når man bruker selen til vanlig tur uten mye fokus på trekk, for den har lett for å "brette seg" og måtte rettes på.

Godt forslag.. jeg får rett og slett bare prøve meg frem og gå litt rundt med selene for å se hva som passer best til Tinka. Vi har plenty av andre seler som kan brukes på vanlig tur tror vi har 6 forskjellige seler, altså helt forskjellige :S Utstyrsgal? Jeg? Neida! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har fra norsk hundeutstyr så er ikke mage reima festa, og siden trekkpunktet ligger i magereima så strammer det seg når hun trekker - så den er forkastet. Er kun norsk hundeutstyr som jeg har sett som har løs sånn reim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...