Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvnome..


Recommended Posts

den trixie-selen har de også her, så jeg nå http://www.lpetdesign.no/default.pl?showProduct=636&pageId=227 ;)

De målene som står.. Er det ene rundt magen og det andre rundt halsen? ;)

Er på leting etter en sele til dyret jeg også, synes det er vanskelig å kjøpe noe uten å prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har fra norsk hundeutstyr så er ikke mage reima festa, og siden trekkpunktet ligger i magereima så strammer det seg når hun trekker - så den er forkastet. Er kun norsk hundeutstyr som jeg har sett som har løs sånn reim.

Ja.. da er det ikke noe poeng.. hun skal liksom trekke meg, og det blir tungt nok det.. om hun ikke skal få mangel på pusting i tillegg! Uff, men trixie-selen som Lola Pagola foreslo ser ut som den er festet.. det stemmer det?

den trixie-selen har de også her, så jeg nå http://www.lpetdesign.no/default.pl?showProduct=636&pageId=227 ;)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BR017_var

Kunne denne selen vært noe? Jeg har den til min største når vi går på ski, og jeg syns den er veldig bra. Sitter stødig på, og glir ikke opp mot halsen på hunden. Det står jo at det er en sporsele, men den har vel samme utforming som det du ser etter så vidt jeg forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være kjip og komme med dårlige erfaringer om trixie:P

Har en slik en som er arvet av gamletispa hjemme og brukt som nødsele på sykkel i påvente av at jeg finner en annen som jeg liker (nomeselen funker ikke helt for oss til sykkelen). Trixie- selen er god i idéen, men min erfaring er at de blir for store i halsen kontra brystkassa (det kan ha sammenheng med kroppsformen på en setter som har dype brystkasser eller hva det nå heter). Det gjør at selen sitter dårlig på skulderen og gir feil trekk.

Forøvrig liker jeg tråden, er på utkikk etter en halvnome selv. Kjekt å se hvilke erfaringer folk har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=BR017_var

Kunne denne selen vært noe? Jeg har den til min største når vi går på ski, og jeg syns den er veldig bra. Sitter stødig på, og glir ikke opp mot halsen på hunden. Det står jo at det er en sporsele, men den har vel samme utforming som det du ser etter så vidt jeg forstår?

Ser veldig ut som pesse kommer mest under magen på denne, er vel egentlig derfor jeg ikke ønsker sporsele.. men takk for hjelpen for det. Kan jo hende at det blir den beste selen :)

Nå skal jeg være kjip og komme med dårlige erfaringer om trixie:P

Har en slik en som er arvet av gamletispa hjemme og brukt som nødsele på sykkel i påvente av at jeg finner en annen som jeg liker (nomeselen funker ikke helt for oss til sykkelen). Trixie- selen er god i idéen, men min erfaring er at de blir for store i halsen kontra brystkassa (det kan ha sammenheng med kroppsformen på en setter som har dype brystkasser eller hva det nå heter). Det gjør at selen sitter dårlig på skulderen og gir feil trekk.

Forøvrig liker jeg tråden, er på utkikk etter en halvnome selv. Kjekt å se hvilke erfaringer folk har

Tja, da er det jo bare å se hvordan den passer Tinka da.. kan jo bli fin på henne, men hun har nok litt setter utseende :)

manmat selger også halvnomer, de lager også til små hunder om du bestiller fra usa.

Se Howlingdogalaska.com og howling dog boutiue for små hunder.

Takk! Sånn tanten min har kjøpt.. ihvertfall veldig lik! Det skal sjekkes nøye ut

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

manmat selger også halvnomer, de lager også til små hunder om du bestiller fra usa.

Se Howlingdogalaska.com og howling dog boutiue for små hunder.

Jeg er veldig fornøyd med manmat-sela til Ekko, men jeg har størrelse small til han... Han er ikke veldig liten liksom. Allikevel. Veldig gode seler. Her kjøpte jeg min. Du får se om de har små nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med manmat-sela til Ekko, men jeg har størrelse small til han... Han er ikke veldig liten liksom. Allikevel. Veldig gode seler. Her kjøpte jeg min. Du får se om de har små nok.

De hadde ikke små nok.. og sendte mail til de. Dessverre anbefalte de bare Hello Harness, som er en slags Puppia-sele :S Ikke akkurat hva jeg er ute etter, og den blir jo samme som Y-selen til Hurtta igjen..

Så får se videre, evt. be Kifani eller Seleverkstedet om å sy en sånn til meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med manmat-sela til Ekko, men jeg har størrelse small til han... Han er ikke veldig liten liksom. Allikevel. Veldig gode seler. Her kjøpte jeg min. Du får se om de har små nok.

Den howlingdog boutique skal ha utstyr for små hunder, type 15kg og mindre, men jeg har ikke sjekka hvor smått da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring seleverkstedet du. vet de har laget seler til JRT og Chi :icon_confused: og om du forteller at det haster, KAN det hende de kan kjappe seg litt.

Jeg vet de lager seler, som nevnt i startinnlegget så har jeg nomesele derifra, spesialsydd til Tinka. Men jeg vet ikke om de lager nøyaktig den type sele som jeg vil ha, bl.a. fordi de ikke har den liggende ute som et alternativ.

Dessuten haster det veldig, kun to uker igjen til rennet og jeg vil ha trent så mye som mulig med selen først. Så for denne gang blir det noe vi er vant til.. så får jeg heller bruke den evt. nye selen neste gang igjen :wub:

Men absolutt stor takk til alle forslag og hjelp osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet de lager seler, som nevnt i startinnlegget så har jeg nomesele derifra, spesialsydd til Tinka. Men jeg vet ikke om de lager nøyaktig den type sele som jeg vil ha, bl.a. fordi de ikke har den liggende ute som et alternativ.

Dessuten haster det veldig, kun to uker igjen til rennet og jeg vil ha trent så mye som mulig med selen først. Så for denne gang blir det noe vi er vant til.. så får jeg heller bruke den evt. nye selen neste gang igjen :icon_confused:

Men absolutt stor takk til alle forslag og hjelp osv!

Jeg har hørt med dem om halvnome-seler før. Grunne til at de ikke har dem liggende ute er at de ikke syns dette er gode trekkseler. Men de sa de kunne lage dem hvis det fortsatt var ønskelig. Men på to uker får du den nok ikke. Skal du ha dem til å lage til deg får du beskrive nøye hvordan du vil ha den da vettu :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de lager seler, som nevnt i startinnlegget så har jeg nomesele derifra, spesialsydd til Tinka. Men jeg vet ikke om de lager nøyaktig den type sele som jeg vil ha, bl.a. fordi de ikke har den liggende ute som et alternativ.

Dessuten haster det veldig, kun to uker igjen til rennet og jeg vil ha trent så mye som mulig med selen først. Så for denne gang blir det noe vi er vant til.. så får jeg heller bruke den evt. nye selen neste gang igjen :icon_confused:

Men absolutt stor takk til alle forslag og hjelp osv!

Du får si ifra med hva du ender opp med å kjøpe :wub: Har tenkt til å kjøpe trekksele jeg og, nå bruker jeg den Hurtta Y selen, men passformen er ikke helt riktig til henne. Hvor har du forresten trekkline fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si ifra med hva du ender opp med å kjøpe :icon_confused: Har tenkt til å kjøpe trekksele jeg og, nå bruker jeg den Hurtta Y selen, men passformen er ikke helt riktig til henne. Hvor har du forresten trekkline fra?

Bruker bare vanlig line, siden jeg har Baggen-belte. Men har blitt anbefalt Non-stop sin strikkline.. men syntes den så litt vel kraftig ut. Så blir nok å kjøpe en av de vanlige fargerike :)

Seleverkstedet lager det meste, ikke bare ting som ligger på hjemmesiden. Bare ring han å spørr så fikser han nok ;)

Det skal jeg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bare vanlig line, siden jeg har Baggen-belte. Men har blitt anbefalt Non-stop sin strikkline.. men syntes den så litt vel kraftig ut. Så blir nok å kjøpe en av de vanlige fargerike :whistle:

Hvor kjøpte du den da? :D Finner bare vanlige kobbel i dyrebutikkene jeg og de er så korte :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du, jeg lurer litt på om baggenbeltene ikke er tillatt brukt i løp jeg? fordi de ikke har krok? i fjor var det i hvertfall sånn vet jeg. (har baggen selv, veldig fornøyd. utløsermekanismen der fungerer jo fint). I tillegg er det forbudt med metalldeler på enden av strikken tror jeg. men du kjenner jo noen i miljøet, så hør med dem. Kan du ikke bruke nomeselen på løpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du den da? :ahappy: Finner bare vanlige kobbel i dyrebutikkene jeg og de er så korte :ahappy:

På utstilling, fra de som selger JuliusK9-selen.. men den var ikke lang nok. Ellers fulgte det med en line med baggen-belte, og den tror jeg at man kan kjøpe separat.

Men mange dyrebutikker som selger 3m lange lærkobbel, evt. kan bestille det til deg.

Tanten min skal lage strikk til meg nå da :ahappy:

du, jeg lurer litt på om baggenbeltene ikke er tillatt brukt i løp jeg? fordi de ikke har krok? i fjor var det i hvertfall sånn vet jeg. (har baggen selv, veldig fornøyd. utløsermekanismen der fungerer jo fint). I tillegg er det forbudt med metalldeler på enden av strikken tror jeg. men du kjenner jo noen i miljøet, så hør med dem. Kan du ikke bruke nomeselen på løpet?

Hmm.. ikke tenkt på, men fikk startet i helgen med det.. Skal sjekke det ut dog, for rart at ingen andre bruke Baggen liksom.. Men kanskje det er fordi jeg ikke har trekkhunder akkurat.

Men kroken gjør det jo bare lettere for hunden å løsne uten videre!? Og det kan jo skape teite situasjoner, og det er kjemperaskt å løse ut et Baggen-belte.. Men jeg skal sjekke det ut :ahappy: Og takk for heads-up'en :ahappy:

Hun gidder ikke å trekke med nomeselen, det er ulempen med hjulhale, for da kommer selen i veien for halen! :S

Her er noe jeg fant i reglementet:

Beltet skal være min.7 cm bredt i ryggpartiet. Det skal være åpen krok/hurtig

utkobling/”snap hook” festet på beltet. Hunden(e) skal utstyres med egnet trekksele.

Strikk skal være en del av det tauet som brukes mellom trekksele og løper. Strikken

skal løpe inne i hultau, parallelt med sikringstauet eller i serie med sikringstauet. Det

er ikke tillatt med metall i bakre ende av strikken/tauet.

Så etter hva jeg forstår her, må man bruke vanlig belte og standard strikk. Ikke Baggen eller lig. med kobbel (uten strikk). Så hvis jeg satse noe så må jeg fikse og trikse litt med beltet, altså kjøpe en vanligtrekk-krok som Baggen selv selger (nederst på siden). Dette burde jo gjøre susen! Så får jeg heller i tillegg ha en strikk og få dobbeldemping, har jo X2 stikken og den er det jo minst demping i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...