Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyter han pga fòret tro?


Wednesday

Recommended Posts

Jeg har en basenji, og de skal vanligvis ikke røyte så mye. Men her er det hår overalt! Det faller av hår konstant, og han er nesten naken på knærne. Jeg ser at det er masse løse hår på han. Han spiser Royal Canin tørrfor for voksne småhunder. Kan maten være årsaken? Han har ikke noe hudproblemer utover at pelsen faller av. Er det noe annet tørrfor som kan anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del hunder trenger olje i tilegg til tørrfor, det kan jo være en årsak. Foret i seg selv kan helt klart være en årsak.

Jeg anbefaler og bruke Norwegian Polar eller Vom og hund, eller om man vil bruke tørrfor så er orijen veldig bra. Ellers så har du jo Eucanuba, hills, pro plan, josera og en del fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det ja. Her i huset fikk bisken en kraftig reaksjon på fôrbytte, fra royal canine valpefôr til belcando voksenfôr. Det var tilsynelatende en allergisk reaksjon, antagelig på risen som fôret var basert på. Hun fikk betennelse i huden/hårsekkene på skuldrene og bakover ryggen, og fikk hårløse flekker her og der. Det måtte behandles, men vi byttet fôr under behandlinga til VogH og har aldri sett noe til det siden.

Hun får også salmopet i maten sin, som gir henne både nødvendig omega3 og veldig blank og fin pels og fin hud :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fått VogH i perioder, men han ble så dårlig i magen av det. Men jeg skal forsøke med olje til jeg får tak i noe annet for. Hva slags olje og hvor mye?

Vi har forsøkt litt forskjellige oljer, blant annet dr.baddakys og salmopet. Går alltid tilbake til salmopet, storfornøyd med den :D En liten dæsj om dagen, 5ml ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden våres, en strihåret dachs, røyter også en del, men det jeg har reagert mest på er at hun flasser en del. Hun spiser Troll sport.

Tror dere det holder med å prøve å gi henne fiskeolje?

Det er vel neppe noe akutt om hunden er i fin form ellers så om dere vil fortsette og fore på troll så kjøp inn en flaske med olje:) Hvis det ikke er synlig forskjell etter en mnd ville jeg byttet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt sånn Salmopet-sak! Også skal jeg forske litt rundt på nytt for etterhvert.

Og så bør du teste han for hypotyrose (en blodprøve), anslagsvis 1/5 av alle basenjier har det - pels/hud-problemer er vanlige symptomer. (Min basenji har hypotyrose feks)

Du kan også forsøke å skifte tørrfor (nei, jeg har liten tro på oljegreier må jeg innrømme, et fullverid for skal nemlig være det - fullverdi) som kanskje har litt annen balanse mellom de ulike ingrediensene. Våre hunder får feks eukanuba (kylling eller lam&ris, ettersom hva de har i dyrebutikken) og har flott pels men får straks dårligere pels hvis de fores på feks royal canin. Sikkert individuelt det der, hva slags for er "best", men har man trøbbel så synes jeg det er naturlig å forsøke andre for-typer.

Vi forer forøvrig også på v&h i tillegg til tørrfor, men hos oss er det omvendt - basenjien spyr og har lett for å få magesår hvis hun ikke får v&h!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så bør du teste han for hypotyrose (en blodprøve), anslagsvis 1/5 av alle basenjier har det - pels/hud-problemer er vanlige symptomer. (Min basenji har hypotyrose feks)

Du kan også forsøke å skifte tørrfor (nei, jeg har liten tro på oljegreier må jeg innrømme, et fullverid for skal nemlig være det - fullverdi) som kanskje har litt annen balanse mellom de ulike ingrediensene. Våre hunder får feks eukanuba (kylling eller lam&ris, ettersom hva de har i dyrebutikken) og har flott pels men får straks dårligere pels hvis de fores på feks royal canin. Sikkert individuelt det der, hva slags for er "best", men har man trøbbel så synes jeg det er naturlig å forsøke andre for-typer.

Vi forer forøvrig også på v&h i tillegg til tørrfor, men hos oss er det omvendt - basenjien spyr og har lett for å få magesår hvis hun ikke får v&h!

Med de individuelle og rase- forskjellene som finnes, hvor enkelt tror du det er å lage et fullfor som passer til alle raser og individer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hypotyrose

:blink:

Farlig??

Edit: Hjelpes, nå har jeg lest litt om det. Og det er lite som stemmer egentlig. Men du har en egen evne til å skremme meg du, TonjeM :D Husker du har skrevet om fanconi også :D Jeg skal få tatt blodprøve så fort som mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går alle tre på Royal Canin, og ingen røyter! :-)

Jeg kan anbefale RC sitt Skin Support, også.. Meget bra, med ekstra olje i!

Har brukt det på hannhunden min, mest pga han har hatt liten matlyst, men elsker denne!

Jeg har også slitt med diaré når jeg prøver ferskfor, men har den siste tiden brukt Propet sine pølser som tillegg, og tilogmed Willy tåler det! ;-)

(Willy er jo far til Tuf, kan jo hende noe av det samme virker....) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

Farlig??

Edit: Hjelpes, nå har jeg lest litt om det. Og det er lite som stemmer egentlig. Men du har en egen evne til å skremme meg du, TonjeM :D Husker du har skrevet om fanconi også :D Jeg skal få tatt blodprøve så fort som mulig!

Uff - mente ikke å skremme deg! Og HT er ikke farlig hvis de får behandling, det er en veldig langsom sykdom (kan ta lang tid før man ser ordentlige symptomer og da har hunden gjerne vært syk lenge) med et hav av "ymse" symptomer som fort kan være forvirrende - men pels/hud-problemer er en klassiker. Frossenhet er også et vanlig symptom men ikke så lett å oppdage på basenjier.

Men for basenjier er rådet: sjekk for hypotyrose en gang i året fra 1 års alder til 5 år, deretter sjekker man annet hvert år. Videre skal man være klar over at basenjier skal normalt ha veldig høye verdier - de skal ligge +- 25 % rundt maks verdier. Slik at en basenji som får "lavt men normalt" bør man vurdere å sette på tyroksin, det som er greit for andre hunderaser er ikke greit for basenji (min basenji lå i den nedre enden av skalaen men godt innenfor normalt nivå, og enda fikk hun kolesterol avleiringer i øynene samt brunt utslettpå magen, da behøvde ikke dyrlegen noen blodprøve for diagnose - de greiene der kommer i ganske fremskredet hypotyrose, og lille basenji var over 5 år da hun fikk diagnosen - sannsynligvis hadde hun gått rundt med det i åresvis. Men den gangen visste vi lite/ingenting om hvor utbredt hypotyrose faktisk er i basenjier - og i andre hunderaser også for den delen. I USA topper engelsk setter listen over raser med mest HT, der har hele 1/3 av testede hunder HT).

Hypotyrose kan overhodet ikke sammenliknes med Fanconi - det er en sykldom som er veldig grei å behandle og går ikke utover livskvalitet eller levetid eller noe såfremt de får sine tyroksin-tabletter (og slike tabletter er ikke dyre heller).

Jeg er slets ikke sikker på at lille Tuf har HT og at det er sikkert skylden til røytingen, men man bør uansett sjekke basenjien sin jevnlig for hyptotyrose, spesielt siden det tar så lang tid før man ser ordentlige utvetydige symptomer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har han begynt å få Salmopet i maten sin, og det gjorde han til et matvrak :icon_confused: Det er veldig bra. Og i dag har jeg kjøpt tørrfor for sensitiv hud, så får vi se hvordan det fungerer. Propet-pølser går det visst ikke an å få tak i her?? Så jeg har prøvd så smått å gi han litt VogH... Tar det veeeeldig gradvis, og se hvordan magen reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...