Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


potifa

Recommended Posts

Jeg føler enda ikke å ha funnet "min" type rase og søker nå litt hjelp fra kyndige folk om å finne en rase som kan passe meg og min familie.

Vi har nå to flotte golden retrievere, de er herlige hunder, kan brukes til det meste og er veldig stabile og rolige men giret når det trengs.

Men det er noe som mangler.- De mangler på en måte x-faktoren, hvis jeg kan si det slik.

Vi har ikke valpeplaner akkurat nå, i år, så dette er litt fremover i tid.- Vil gjerne ha besøkt oppdrettere med rasen og være helt sikker på valget også.

Hunden får:

Tur: Vanlig lufting på morgenen, 1-2 timers tur på kvelden pluss kveldstur.

Lengre turer /utflukter i helgene.

Trening: Hverdagslydighet + ønske om diverse kurs og treninger (foreks. agility) som hund og eier synes er gøy. Ikke noe profesjonelt eller ønske om VM, men for moro og aktivisering.

- Vi er veldig glad i middels/ store hunder, men vil ha alle muligheter åpne, men ønsker ikke hund av de minste rasene.

- Er glad i bamsete pels, men ser ikke bort ifra andre pelsslag, men pelsstell er etter hundens behov.

- Vi har 3 katter og 2 hunder nå som sagt, ønsker gjerne en gård en dag med flere dyr.

- Kan ha vokt i seg, men ser helst at bjeffing blir relatert til det. Altså ikke gneldring eller uling på vinden.

- Må omgås vel med hunder (selv om dette er mye hva en gjør det til selv) da vi har flere hunder vi omgås ofte med i familen og blandt venner.

- Har noen kløvsekker (da til golden) og synes det er fin ekstra trening på tur.

- Vi synes det er moro med utstilling hvis det er noe i nærheten, men har mye å lære på det området, men hunden vil gjerne bli stilt noen ganger.

Spør gjerne om det er noe jeg har glemt nå som vil være relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenschnauzer? Me der er det jo endel pelsstell. Vet imidlertid ikke hvor egnet de er til AG, men andre hundesporter er de jo suverene til og kan selvfølgelig både kløve og trekke. Vokter, men gneldrer ikke. Prater endel da, og det kan til tider høres skrekkelig brutalt ut når de diskuterer med både lyd og labber med rasefrender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner sennen? Eurasier, samojed? Bouvier, hovawart, pyrre? Leonberger? Newfoundlende? Broholmer? Grosser schweizer sennenhund?

Du har jo masse flotte raser å velge mellom!

Liker godt berner sennen, men mannen liker ikke den + levealderen og helse gjør den uaktuell.

Eurasier liker jeg ikke.

Samojed er nydelige, men føler de egner seg best til de som bruker dem ordentlig.

hovawart hadde jeg inntrykket av at krevde en del ?

Leonberger og nuffen er flotte, vi har vært innom begge. Men det er veldig mye hund og sikling (ja, enn å henge seg opp i noe slik da... :rolleyes2: )

Risen har jeg også tenkt på. Virkelig majestetiske hunder og vi har hatt en del i familien, kun dverg og mellom nå.

Vært innom flat coated og, men vet lite om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på ridgeback?

Samojed er en god familiehund og ikke typisk brukshund i mine øyne. Dvs. de kan absolutt brukes, men av de jeg kjenner til så ville den passet dere helt fint.

Hvis du/dere liker sennenhunder så kan kanskje entlebucher sennenhund være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på ridgeback?

Samojed er en god familiehund og ikke typisk brukshund i mine øyne. Dvs. de kan absolutt brukes, men av de jeg kjenner til så ville den passet dere helt fint.

Hvis du/dere liker sennenhunder så kan kanskje entlebucher sennenhund være et alternativ?

Ja, det er bare meg som er så glad i litt mer pels enn entlebucheren har.

Ridgeback har vi også sett på og hilst på, men det var ikke helt det vi leter etter.

Legger samojeden i tenkeboksen!

Hva tenker du på med x-faktoren?

Flatcoated passer jo forsåvidt inn i kriteriene dine, og du kjenner jo golden godt og det er jo nokså likt. Flaten er dog (ofte) litt lettere og raskere.

Golden er en flott hund, men den gir ingen wow følelse, jeg tenker ikke at neste hund; det må jo bare bli en golden! Visst er de sjarmerende og har gode egenskaper; men uten det lille ekstra, det glimtet i øyet.

Lettere og raskere hadde ikke vært dumt! Noen sier at flaten er veldig lett stresset og må virkelig brukes, føler du at det stemmer? (med brukes mener jeg her til foreks jakt eller lignende til mer enn kun moro og aktivisering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare meg som er så glad i litt mer pels enn entlebucheren har.

Ridgeback har vi også sett på og hilst på, men det var ikke helt det vi leter etter.

Legger samojeden i tenkeboksen!

Golden er en flott hund, men den gir ingen wow følelse, jeg tenker ikke at neste hund; det må jo bare bli en golden! Visst er de sjarmerende og har gode egenskaper; men uten det lille ekstra, det glimtet i øyet.

Lettere og raskere hadde ikke vært dumt! Noen sier at flaten er veldig lett stresset og må virkelig brukes, føler du at det stemmer? (med brukes mener jeg her til foreks jakt eller lignende til mer enn kun moro og aktivisering)

Den beskrivelsen kan jeg vel kjenne meg igjen i, glimtet i øyet altså! Det finnes hauger av flater som lever et liv som rene familiehunder og trives med det. Men den trenger mer enn en runde rundt nabolaget om dagen liksom, det er ikke optimalt! Men ut i fra det du nevner om daglig mosjon høres det ikke dumt ut, det er vel noe av det samme mine hunder får daglig i uka. Men du bør kanskje være litt obs på kombinasjonen du velger valp fra, foreldre med god av/på knapp. Ellers tror jeg mange flater som fremstår som stresset har mye med eieren å gjøre. Nettopp fordi mange kjøpere ikke vet hva de kjøper.

edit; skriveleif :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt berner sennen, men mannen liker ikke den + levealderen og helse gjør den uaktuell.

Eurasier liker jeg ikke.

Samojed er nydelige, men føler de egner seg best til de som bruker dem ordentlig.

hovawart hadde jeg inntrykket av at krevde en del ?

Leonberger og nuffen er flotte, vi har vært innom begge. Men det er veldig mye hund og sikling (ja, enn å henge seg opp i noe slik da... :icon_redface: )

Risen har jeg også tenkt på. Virkelig majestetiske hunder og vi har hatt en del i familien, kun dverg og mellom nå.

Vært innom flat coated og, men vet lite om den.

Leonbergeren sikler ikke. Den har derimot endel problemer med HD og levealder er vel heller ikke til å skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også må få anbefale egen rase, Clumber :-)

Bamsete pels, men ikke altfor mye pelsstell. Kvaliteten på de skandinaviske hundene er jevnt over høy, moro å vise de på utstilling.

De varsler lite, og er en stille jeger, og blir dermed sjeldent gneldrete. Litt sikling på hannene, tispene er bedre der. Går som oftest godt sammen med hunder/mennesker/katter.

Og ikke minst,- kløven du allerede har vil høyst sannsynlig passe :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beskrivelsen kan jeg vel kjenne meg igjen i, glimtet i øyet altså! Det finnes hauger av flater som lever et liv som rene familiehunder og trives med det. Men den trenger mer enn en runde rundt nabolaget om dagen liksom, det er ikke optimalt! Men ut i fra det du nevner om daglig mosjon høres det ikke dumt ut, det er vel noe av det samme mine hunder får daglig i uka. Men du bør kanskje være litt obs på kombinasjonen du velger valp fra, foreldre med god av/på knapp. Ellers tror jeg mange flater som fremstår som stresset har mye med eieren å gjøre. Nettopp fordi mange kjøpere ikke vet hva de kjøper.

edit; skriveleif :wub:

Verdt å ta en titt nærmere på. Er en oppdretter her i nærheten som jeg kan kontakte å høre om jeg kan komme på besøk :icon_redface: Visst blir det mer enn en runde rundt nabolaget, men det er jo dager hvor det ikke skjer noe (sykdom o.l) og det forventer jeg at en hver hund skal være i stand til å klare. Ja, god av knapp er viktig å ha på foreldredyr og trene inn selv.

Er nok eierne som gjør hunden stresset, men flere har nevnt at de virker stresset pga entusiasme og at de er veldig distre- valpete!

Jeg tenkte jo med en gang Eurasier jeg da, bamsehund de luxe som ikke trenger å brukes til noe spesielt. Men dere har jo en drøss med raser å velge mellom ift hva dere kan tilby og ønsker.

Ja, nettopp derfor det er knall vanskelig å velge!

Jeg synes eurasieren er en flott hund, men ikke den wow- effekten jeg ønsker av de jeg har vært med.

Sheltie of course :icon_cry: Er det noe å tenke på engang? :aww:

Men det virker som om dere har masse raser å velge mellom.

Flott nydelig helt bedårende rase. Jeg synes de er litt for små, men er villig til å se bort ifra det. Min mann derimot kan virkelig ikke fordra dem og er ikke villig til å se bort ifra det :)

Clumber er stilige, men litt for små :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også må få anbefale egen rase, Clumber :-)

Bamsete pels, men ikke altfor mye pelsstell. Kvaliteten på de skandinaviske hundene er jevnt over høy, moro å vise de på utstilling.

De varsler lite, og er en stille jeger, og blir dermed sjeldent gneldrete. Litt sikling på hannene, tispene er bedre der. Går som oftest godt sammen med hunder/mennesker/katter.

Og ikke minst,- kløven du allerede har vil høyst sannsynlig passe :icon_redface:

Bare sånn av interesse; kan de brukes noe aktivt i andre hundesporter og gjøre det bra i konkurranser? De virker så... godslige :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Clumber er ikke av de største, han ligger rundt 32 kg. De store gutta ligger oppunder 40, så de er store små hunder :-)

Det er ikke så mange Clumbere som blir brukt her til lands, har sett noen i lydighet/agility i Sverige og ikke minst i USA. Når det gjelder agility er det vel ikke hunden å satse på om man vil til NM, men de funker da helt fint.

Min egen har jeg såvidt trent litt freestyle med, og vi skal vel gå noen sporprøver til våren. Nå vinterstid går det i snørekjøring og "triksetrening".

De ser nok ganske dorske ut, men skinnet kan absolutt bedra. Jeg har selv hatt alt fra Vorstehere, pointere, nuffer og diverse spaniels,- og Clumberen ligger ikke noe tilbake i aktivitet og vilje til aktivitet og arbeid. Det kan være at det er litt forskjell på linjer og kjønn ift til futt og arbeidsvilje.

Størrelse i forhold til flat:

http://photos-c.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v3738/220/11/637560372/n637560372_2298864_7587797.jpg

http://photos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/hs118.snc1/4734_92423660372_637560372_2387327_5371475_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg foreslår springer i rasetråder, men i forhold til kriteriene dine, så er de veldig nært. Det du skriver om aktivisering vil også passe en springer. Jeg vil også si at det å få tusle ute på gården med andre hunder vil være noe som kan passe en springer helt ypperlig. Men hvis du synes clumber blir for liten (i vekt eller høyde forresten?), så kan det være du syns springer blir for liten også? De blir i overkant av 50 cm høy, men er lettere enn en clumber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en picard? Har selv falt helt for rasen, og skal definitivt ha en selv den dagen ungene er blitt store, og mor har mere tid til å trene hund :blink: Er ikke så mange her i Norge, men mulig å importere fra sverige eller danmark :blink:

Berger-Picard--0.jpg

De er meget sjarmerende, men ikke helt min type hund :) Men takk for forslag!

Det er sjelden jeg foreslår springer i rasetråder, men i forhold til kriteriene dine, så er de veldig nært. Det du skriver om aktivisering vil også passe en springer. Jeg vil også si at det å få tusle ute på gården med andre hunder vil være noe som kan passe en springer helt ypperlig. Men hvis du synes clumber blir for liten (i vekt eller høyde forresten?), så kan det være du syns springer blir for liten også? De blir i overkant av 50 cm høy, men er lettere enn en clumber.

Jeg håpet du ville svare :blink:

Jeg har mange ganger vært inneom springeren selv, synes de er nydelige og skikkelig gode hunder. Men i mine hundebøker står rasebeskrivelsen om dem at de trenger høy aktiv trening og helst jakt, mener jeg har sett dette på diverse oppdretter sider også.

Clumberen er mer liten og (i mangel på bedre ord) "rund", mens springeren er mer slank og spretten- noe jeg ønsker.

Vil gjerne høre mer om springeren hvis du vil fortelle :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan foreslå for deg å se på Portugisisk vannhund! Der har du i hvertfall masser av personlighet og så absolutt de egenskapene du skriver at du ønsker deg. For meg blir alt annet av hunder "bare en hund" fordi jeg synes vannhunden har en helt særegen og herlig personlighet. Klovne-altmulig-familie-brukshund :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håpet du ville svare :blink:

Jeg har mange ganger vært inneom springeren selv, synes de er nydelige og skikkelig gode hunder. Men i mine hundebøker står rasebeskrivelsen om dem at de trenger høy aktiv trening og helst jakt, mener jeg har sett dette på diverse oppdretter sider også.

Clumberen er mer liten og (i mangel på bedre ord) "rund", mens springeren er mer slank og spretten- noe jeg ønsker.

Vil gjerne høre mer om springeren hvis du vil fortelle :blink:

Springeren trenger ikke å jaktes med, men mange av de kan jaktes med. Jeg bruker ikke min på jakt, men hun kunne definitivt blitt med - både på fugl og på storviltjakt. Siden springeren er en støtende og apporterende fuglehund, så skal de jobbe tett ved sin fører, dvs innenfor skuddhold (hagle) (20-30m). De fleste springere holder seg derfor stort sett i nærheten av eier; de løper ikke stort som en setter.

De kan brukes til "alt mulig rart"; og det var nettopp grunnen til at jeg valgte springer. Jeg synes de er flotte å trene med; matglad som få, og flere av de kan også bli temmelig giret på lek. Passe store til det meste; de kan trekke og kløve og blir verken for store eller for små synes jeg da. :)

Til vanlig krever nok en springer litt mer enn en "lat golden"; de vil gjerne bruke kroppen sin, men ikke minst hodet! En eller annen form for trening et par ganger i uken er nok for de aller fleste. Legg til et par lengre turer (turer over en time, gjerne med trekk eller kløv eller hvor de får løpe løs), og du har en veldig fornøyd springer! :blink: De KAN absolutt trenes mer enn dette, og i perioder hvor ting er hektisk ellers kan de også trenes mindre. Jeg har skrevet et forsøk på en rasebeskrivelse på hjemmesiden min, vet ikke om du har lest den, men her er link i alle fall. Er det noe mer spesifikt du lurer på, kan du ikke være så snill å spørre? :blink:

_MG_3046%20copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdt å ta en titt nærmere på. Er en oppdretter her i nærheten som jeg kan kontakte å høre om jeg kan komme på besøk :blink: Visst blir det mer enn en runde rundt nabolaget, men det er jo dager hvor det ikke skjer noe (sykdom o.l) og det forventer jeg at en hver hund skal være i stand til å klare. Ja, god av knapp er viktig å ha på foreldredyr og trene inn selv.

Er nok eierne som gjør hunden stresset, men flere har nevnt at de virker stresset pga entusiasme og at de er veldig distre- valpete!

Du bor kanskje i nærheten av Gunnbjørg (Napada) ? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe masse bra stoff*

Tusen takk for langt og utfylde svar! Jeg har vært på hjemmesiden din og lest og sett flotte bilder :blink:

Jeg er meget nysgjerrig på rasen og må nok kikke mer på oppdretter i nærheten og besøksmuligheter. :blink:

Du bor kanskje i nærheten av Gunnbjørg (Napada) ? :)

Ja! Jeg sendte mail til Gunbjørn i begynnelsen av uken og venter spent på svar. Litt for spent kanskje som sjekker mailen litt for ofte :blink:

Slik det ligger ann nå er det disse to rasene jeg heller mot og vil finne ut mer om. Jeg har møtt og hatt med å gjøre med ett par flats, men springeren er ganske ny for meg og derfor litt "mer" å sette meg inn i :)

Spennende tid :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og utfylde svar! Jeg har vært på hjemmesiden din og lest og sett flotte bilder :ahappy:

Jeg er meget nysgjerrig på rasen og må nok kikke mer på oppdretter i nærheten og besøksmuligheter. :D

Ja! Jeg sendte mail til Gunbjørn i begynnelsen av uken og venter spent på svar. Litt for spent kanskje som sjekker mailen litt for ofte :whistle:

Slik det ligger ann nå er det disse to rasene jeg heller mot og vil finne ut mer om. Jeg har møtt og hatt med å gjøre med ett par flats, men springeren er ganske ny for meg og derfor litt "mer" å sette meg inn i ;)

Spennende tid :D

Gunnbjørg er jo kjempe koselig, håper du får utbytte av en tur. Uansett - tiltross for ulikheter er jo ikke ES og flat de mest forskjellige hundene du kunne finne. Håper uansett du blir fornøyd med valget ditt, Lykke til! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...