Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke forstyrrelser irriterer deg?


ida

Recommended Posts

I "gamle" dager var alt litt greiere. Hundene mine var enklere, de vi møtte i skogen var stort sett folk på søndagstur eller andre hundefolk. Nå er skauen invadert av kondomaktivister av ymse slag og jeg har også hund(er) med litt andre behov enn jeg har hatt før. De har lært å sette seg pent i veikanten når det kommer bil eller sykkel eller jogger men noen ganger skjærer det seg jo. Da jeg var liten lærte vi at man aldri skal løpe mot eller forbi en hund. Alle barn lærte det. Da kunne hunden bli redd og bite. Nå gikk jo ofte datidens hunder alene på tur, men nåtidens hunder skvetter like mye når det kommer noen løpende rett på dem. Èn ting er at unger ikke har bedre vett, men at voksne folk tror at de blir usårbare og unntatt fra normal folkeskikk med en gang de trekker i kondomdress, irriterer meg faktisk nok til at jeg slenger utav meg noen fyord når de kommer lydløst på oss bakfra, uten å slakke farten, eller gi et lite pip om at de er i farta. Sist var klokka sju om morgenen og jeg hadde tre bikkjer med meg på en ganske smal, men oversiktlig gangsti. Plutselig føyk det en jogger midt inni bikkjemølja mi og hadde det ikke vært mølje før, ble det det da. Han hadde da sprunget bak oss i femti meter og hadde god tid til å varsle at han kom. Med bling bling og refleksvester var vi jo ikke helt usynlige, heller. Pluselig var vi ikke stumme heller, ikke noen av oss. Hadde noen av dem glefset etter ham, ville det jo vært min slyld og avlivningsgrunn og det syns jeg hadde vært forbanna urettferdig. Derfor blir jeg redd og sint når jeg ikke får en sjanse til å unngå utfall. Urettferdig for hunder som får en totalt unødvendig erfaring på at utfall lønner seg, også. De "jagde" han, ikke sant.

En annen ting som virkelig pisses me off er flexiliner, uten at jeg skal gjenta meg selv på det punktet. Går jeg uten hund, er det bare koselig at snelledyra svosjer imot meg. Går jeg med hunder, vil jeg ha meg det frabedt. Svært få flexifolk ser den nyansen der.

Det er litt rart hvordan den hunden man har til enhver tid påvirker forventningene man har til omverdenen.

Nå opplever jeg meg selv og mitt hundehold som rimelig hensynsfullt mot andre og da ønsker jeg det samme igjen til en viss grad, iallfall.

Har dere noen slike "dette fikser jeg bare ikke greier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun én ting som irriterer med med andre folk her så langt, og det er voksne mannfolk som bjeffer til Kahlo. Argh! Idioter! Hun har slutta å bry seg noe særlig heldigvis - bare titter og hopper litt, men #"#&#¤&%&/%!"!§!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister! Jeg vet ikke hvor mange ganger både jeg og bikkja har skvetti skyhøyt over en kondomreser som ikke har vett på å advare om at de kommer bakfra i full fart. Det er umulig å høre de, og flere ganger har de sneia borti bikkja, og DET finner jeg meg ikke i. Det å bruke ringeklokka på styret er visst for annstrengende.

Jeg har jo en litt sensitiv tass, så jeg er heller ikke veldig fan av den "jeg går rett på samme hva jeg støter på"-holdningen som enkelte har. Det virker som de har et markeringsbehov, for de må på død og liv gå rett på meg og gjærne dulte meg i siden, selv om det er kjempegod plass..

Ja, og flexibrukere uten kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det lite rundt hundelivet her som irriterer meg. Men det som irriterer meg i hverdagen er RÅNERE!! Heldigvis kan det se ut som de har funnet seg et annet sted å leke nå, men når vi bor med Storgata som nærmeste nabo, har vi vært mer enn nok plaget med bråk her. Folk som har kjørt ned gjerdet vårt og truffet bilen til naboen som stod på fortauet, nesten tatt lyktestolpen her ute, den helvetes burninge og sladdinga døgnet rundt. Og selvfølgelig da også usikkerheten ved å gå turer i sentrum her med hund om man plutselig får en bil som sladder inn i en selv og dyrene.... *grrrrrr* Har stått med hageslangen her og spylt rett inn i biler som har passert med burning og sladding... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister! Jeg vet ikke hvor mange ganger både jeg og bikkja har skvetti skyhøyt over en kondomreser som ikke har vett på å advare om at de kommer bakfra i full fart. Det er umulig å høre de, og flere ganger har de sneia borti bikkja, og DET finner jeg meg ikke i. Det å bruke ringeklokka på styret er visst for annstrengende.

Men de kan jo ikke ha ringeklokker på syklene sine! Tenk så stor luftmotstand og dødvekt det vil utgjøre :ahappy:

Men hvis de først skal kjøre ned noen, så kanskje de kunne kjøre ned de folka som kaster svære hauger med grønnskjeggete matrester i parken? Rottene og min hund ville kanskje savne delikatessene, men fuglene og jeg klarer oss fint uten det innslaget på menyen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye i hundelivet jeg irriterer meg over heller, sett bort fra flexiliner og andre hundeeiere som ikke innser at jeg ikke vil hundene våre skal hilse før min egen hund oppfører seg pent og ikke drar i båndet for å komme bort. GRRR!

Ellers hater jeg å ligge to timer på nattmorran og høre husvertfamilien ovenpå drive med sine frokostrutiner. Jeg er på nippen til å sprekke! Jeg har et temprament lik Gordon Ramsey (til de som har sett "Hell`s Kitchen" eller "Gordon Ramsey rydder opp") Jeg kan sverge på at han er faren min... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som har irritert meg ift hundehold hittil, er disse evinnelige hilserne som ikke evner å respektere at ikke alle vil hilse på alt og alle, og i tillegg gjerne må slenge om seg med noen kommentarer om meg og hundeholdet mitt når de surt snurrer inn flexibåndet etter å ha fått beskjed om at min ikke skal hilse. Eller de som ikke kaller inn (eller kan kalle inn) de løse hundene sine når de overfaller min som går i bånd. Men disse diskusjonene er vel tatt opp og ned og i mente :whistle:

Ja, også de menneskene som må stoppe og se på når hunden min går på do, for å se om jeg plukker opp :ahappy: Skjønner de jo godt da, utrolig ufint at det tydeligvis er så vanlig å ikke plukke opp, men det irriterer meg noe voldsomt for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye pr i dag jeg irriterer meg over, men litt er det jo som seg hør og bør. Jeg misliker sterkt syklister (gjenganger) som ikke tar hensyn! Desverre er det majoriteten der ute. Det absolutt verste jeg kan tenke meg er folk som ikke plukker opp! Ja jeg er en slik en som stopper og venter og ser og kommenterer og gjerne fisker opp en pose fra lomma. Det er stygt, det lukter og det plager andre.

Jeg vil komme tilbake med mer *ler* Får jo valp om 2 og en halv uke, så da får jeg nok masse jeg kan irritere meg over :ahappy:

Ang husverter og slikt; jeg er en slik husvert, jeg står opp om morgenen, jeg må få unna div ting, da kan jeg ikke ta hensyn til leieboer under. Er det plagsomt, så flytt. Det er jo så lett å få tak i hybler som godtar bikkjer mener jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk med hunder man møter på tur som ikke skjønner noenting.. Jeg bruker å gå litt uti grøfta med My, prate rolig med henne og ha henne i sitt hvis jeg merker at hun kan bli umulius.. Da skjer dette 85% av gangene: mennesket STOPPER opp med hunden sin, helst max 3m unna meg og mine hunder, og blir stående der å snakke til hundene mine som holder på å krype ut av skinnet sitt fordi de har så lyst til å hilse :whistle:

Når de da ser at jeg plages med å holde roen i flokken min, hvorfor ikke bare GÅ VIDERE og la meg slippe og få 20cm lengre høyrearm og det tynne kobbelet til Emma surret rundt venstrefoten..

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd dette her, jeg har konkludert med at jeg er svært lite irritabel av meg. :ahappy:

Det eneste jeg irriterer meg over nå om dagen, må være alle de som bruker samme lufteløype som meg, som ikke gidder å plukke opp møkka etter bikkja si, til tross for at det står ei søplebøtte for bæsjeposer i hver ende av den aktuelle strekka. Jeg er forholdsvis sikker på at det er de samme hundeeierene som er grunnen til at flere av husene langs strekka klistrer plakater på gjerdene sine om at gjerdene deres ikke er hundetoalett.

Sånn ellers, takk for alle fine unnskyldninger jeg kan bruke! Jeg har ikke tenkt på at det er syklister og joggeres skyld at Dronningen går i jaktmodus når de passerer, jeg har tenkt at det er hun som er ei drittbikkje jeg! Nå vet jeg bedre, og ønsker selvsagt alle som beveger seg raskere enn gangfart dit pepperen gror! :whistle:

Og Norris, som syns hun er nødt til å snakke om ting når vi møter noen hun syns er litt skumle, det er jo ikke hun som er ei litt dårlig oppdratt fjolle - det er jo selvsagt de vi møter sin feil, som ikke bare er ute og går samtidig med oss, men som må se på hunden som offer seg! Så neste idiot vi møter seg skal jammen meg få høre det ja! Litt hensyn går det vel an å ta? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke sååå mye som irriterer meg på tur. Men en ting jeg ikke tåler er eiere som ikke har kontroll på bikkja, og driter i det.... :whistle:

Hvis folk har bikkja løs, den løper bort til min og de ikke får tak i den så er det tilgivelig så lenge de ihvertfall prøver og at de unnskylder seg etterpå. Men de som nekter å høre når jeg ber dem kalle inn og bare lar bikkja plage min, DA blir jeg forbanna... Da er det veldig greit å kunne si til dem at "bikkja mi har lus, så det var j***** synd for hunden din"... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som skal bruke min store hannhund til å "sette på plass" sine egne og gjerne mindre hannhunder fordi de trenger å jekkes ned :whistle:

...tispe-eiere som "kjefter" på meg når jeg sier til Garm at det er nok når han har godt over fra å inspeksjonshilse til "hey mama-sleiking". "De må jo få hilse da!" Cue Garm med salig blikk og ivrig tunge. I think not :aww:

Og hurra for apostrofer! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så lett å få tak i hybler som godtar bikkjer mener jeg :whistle:

Nei, det er det ikke :ahappy:

Hadde det vært lett å finne en leilighet på 80 kvadrat, som er god stand, ved et hundevennlig område, lite traffikk, billig i leia og som er mer lydtett enn denne, hadde jeg flyttet for halvannen år siden!

Leiligheter her på øya er generelt dyre og små og dette var den eneste leiligheta vi fant som godtok hund og katt.

Vi er to voksne mennesker og skal ha litt plass så en hybel kommer ikke på tale for oss :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En møter jo av og til mennesker som irriterer en der og da, men det er sjelden jeg er irritert lenge etterpå.

Men jeg blir litt lei meg når jeg møter folk med miniatyrhunder, som løfter de opp før de tør passere oss. Det jeg leser er at de ikke stoler på verken meg eller min hund, og er redd det skal skje noe galt. Og min hund er faktisk flink med hunder, og ser forskjell på pomeranian og alaskan malamute...

Jeg skjønner ikke de som orker å høre på at hunden deres står ute og gneldrer hver gang noen passerer, men så lenge X'en ikke svarer når hunden bjeffer på oss som våger å gå forbi dens herskapsgård synes jeg ikke det er mitt problem at jeg går på et offentlig tursted og får hunden til å bråke ved vår rene eksistens...

Jeg liker ikke hannhundeiere som synes at tispa mi skal lære deres kåtinger å oppføre seg.

Jeg blir glad når folk spør om de kan hilse, og ikke bare slipper opp på lenka si. Jeg har som grunnregel at om jeg møter noen med løs hund, og min hund er løs, og de ikke gir tegn til å kalle til seg hunden sin eller få på den lenka, så er det greit at hundene hilser. Men om jeg møter noen med hunden sin i bånd, kaller jeg inn mitt dyr og knepper henne. Og jeg forventer det samme - kommer jeg gående med hunden min i bånd, forventer jeg at de får kontroll på hunden sin og ikke lar den styrte fram for å hilse.

Folk burde generelt bli flinkere til å se litt på hunden de møter, og tegne seg et bilde av hva som kan skje. Jeg har for eksempel opplevd at hundeeier slipper hunden sin helt bort til min så de kan hilse og leke - enda hunden min har sele og trekker kjetting eller er spent fast i en hundevogn. Det kan rett og slett bli farlige situasjoner av litt for voldsomme bevegelser, og da blir jeg skikkelig sint-redd. Det hjelper ikke at jeg har kontroll på min hund da, det er for mye forlangt at hun skal ignorere kalde snuter langt opp i raua...

Jeg irriterer meg og konsekvent over de som ikke plukker opp etter hunden - eller som plukker opp og hiver poser et par meter inn i skogkanten.

Også irriterer jeg meg over de som forsøker å kalle X'en til seg for å få hilse, når det burde være åpenbart at jeg jobber med å få henne i en sitt/dekk. Men det er vel de samme menneskene som stikker trynet oppi barnevogna og sier peekaboo uten å bry seg om at far egentlig var på vei til å krysse veien eller komme seg inn på bussen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke noe som irriterer meg, bortsett fra folk som ikke liker hunder og blir sure når man går forbi med løs hund. Men men. Jeg er ganske hensynsfull og kaller ham inn, men ikke alltid jeg rekker det, folk som kommer ut av det blå osv. Hører til sjeldenhetene da, sure folk.

Emma, da liker du ikke meg hahahahaha :whistle: Neida, jeg går ikke bort til tispeeiere og spør om de kan sette på plass C, men hvis tispeeieren sier at tispa er litt krass mot hanner, så sier jeg at det er helt greit og at han trenger å bli satt litt på plass. For det gjør han, og jeg synes ikke det er noe galt i å "bruke" tispa til det, så lenge det er greit for eieren såklart, det er jo faktisk den meste effektive måten å få hormonbomber ned på jorda.

Margrete, du er min store skrekk! Jeg er typen som blir stående og late som jeg leter etter pose til folk har gått forbi, forså å gå videre uten å plukke opp (ja jeg er skikkelig fæl)

(men hvis han bæsjer midt på fortauet fjerner jeg det. Kanskje. Og alltid når jeg er i byen etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun én ting som irriterer med med andre folk her så langt, og det er voksne mannfolk som bjeffer til Kahlo. Argh! Idioter! Hun har slutta å bry seg noe særlig heldigvis - bare titter og hopper litt, men #"#&#¤&%&/%!"!§!

Det er det mange som gjorde med Bonnie også :aww: . Voksne mannfolk som kanskje blir litt usikre når bikkja bjeffer til dem også må de selvfølgelig bjeffe tilbake. Moro :aww:

Sånn ellers, takk for alle fine unnskyldninger jeg kan bruke! Jeg har ikke tenkt på at det er syklister og joggeres skyld at Dronningen går i jaktmodus når de passerer, jeg har tenkt at det er hun som er ei drittbikkje jeg! Nå vet jeg bedre, og ønsker selvsagt alle som beveger seg raskere enn gangfart dit pepperen gror! :lol:

Og Norris, som syns hun er nødt til å snakke om ting når vi møter noen hun syns er litt skumle, det er jo ikke hun som er ei litt dårlig oppdratt fjolle - det er jo selvsagt de vi møter sin feil, som ikke bare er ute og går samtidig med oss, men som må se på hunden som offer seg! Så neste idiot vi møter seg skal jammen meg få høre det ja! Litt hensyn går det vel an å ta? :whistle:

:ahappy:

Jeg irriterer meg over folk som ikke plukker opp etter seg. Spesielt alle som går over stien og veien rett på utsiden av tomten vår og lar ungene mine tråkke i masse bikkjemøkk på vei til venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mange som gjorde med Bonnie også :ahappy: . Voksne mannfolk som kanskje blir litt usikre når bikkja bjeffer til dem også må de selvfølgelig bjeffe tilbake. Moro :whistle:

Gawd! Egentlig verre når bikkja bjeffer først ja, for da er den somregel usikker og får dustete menneske som bjeffer tilbake... Her trenger de kun å SE kahlo før de begynner. Svensken under meg har stort sett gitt seg med det etter at han spurte om hun ble sint når han gjorde sånn (hun bjeffa tilbake) og jeg sa at nei, hun blir redd. Men hender han glemmer seg... Og naboen vedsiden av. Kunne kvalt dem. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg irriterer meg over så veldig mye på tur, bortsett fra meg selv og hundene. Mest meg selv. Jeg tror vi er mer til irritasjon for andre. Enda godt vi bor så avsides at vi sjeldent møter noen! :ahappy:

:whistle::aww:

Signeres fult(?) og helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen om jeg gidder å ta på meg ansvaret for all hensynsfullhet som skal vises bare fordi jeg har hunder. Det er ikke kriminellt å ha hund i utgangspunktet, så når hundene nærmest blir meia ned, eller mulighetene til å ta hensyn forsvinner fordi konbomidioten som kommer lydløst bakfra, absolutt skal løpe gjennom bikkjene mine, blir jeg redd og når jeg blir redd, blir jeg sinna. Mine hunder sitter femten ganger på femti meter på morgentur, fordi luringene som kjører om Abildsø slipper unna lyskrysset om de kjører inn vår lille villavei. Det er en smal vei om vinteren og det går gjerne unger som er på vei til SFO langs veien, også. Uansett, så er jeg ikke sur på alle disse hensynsløse "veityvene", fordi de slakker farten, smiler og nikker når de kjører forbi oss, har god avstand til ungene, med andre ord tar hensyn til det som møter dem, slik at vi også rekker å ta hensyn!

EDIT: Vi har jo nå en hund som det er lagt ned utrolig mye arbeid i. Jeg har jo lært tidligere hunder at det ikke er så smart å jage Østeråstrikken (ja, tenk vestgående bane het trikken i gamle dager), eller å drepe skistavene til de som var frekke nok til å gå på ski i turløypa vår :whistle:. Historien med Fibi er en ganske annen og treningen har vært og er rimelig omfattende når det kommer til å lære henne å oppføre seg sivilisert. Det er nok derfor jeg blir så j æ v l i lei meg og sinna på de som i ren tankeløshet og kondomegoisme frarøver henne muligheten til å gjøre det hun vet er riktig. Hun plumper nemlig ned på rompa helt av seg selv hun, hvis hun bare ser at det kommer noen. Husk at jeg også går med hundene mine i kort, slakt bånd, så folk skal komme veldig nær og veldig stille for at det skal bli ubehagelig og det er aldeles unødvendig. Om andre velger å ikke jobbe med bjeffing eller utfall, men omtaler det som hundens små særegenheter, får bli deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil komme tilbake med mer *ler* Får jo valp om 2 og en halv uke, så da får jeg nok masse jeg kan irritere meg over :)

Yapp, okei.. Her ser jeg det er noe jeg har gått glipp av.. (tipper jeg hadde fått det med meg om jeg hadde lest akkurat nå tråden, men) Valp sier du? Hvor fra? Hva osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...