Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldendoodle 15 000,-


Midas

Recommended Posts

Satt å leste annonser på finn.no og kom over en annonse med goldendoodle valper som selges for 15.000,-! Jeg blir sjokkert over at blandingshunder selges så dyrt? Det er dyrere å kjøpe denne blandingshunden enn å kjøpe en renraset golden jo! Er dette vanlig pris på denne blandingsrasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

Er hverken sjokkert eller overrasket :)

Så klart at "alle" som har labrador og golden nå skal pare sine hunder med pudler, de er jo de mest populære blandingene som finnes, for ikke å snakke om hvor mye bedre slike blandinger er enn alle rene raser som finnes :lol:

Sorry, skal ikke være ironisk lengre, men ja, som LinKr skriver, det er ikke kvaliteten som gir prisen men etterspørselen. Og jeg hadde heller kjøpt renrasede for den prisen (ja, kanskje t.o.m. 2 hunder) istedet for å kjøpe en blanding.

Edit: og hvorfor blir jeg ikke overrasket over at de ikke bruker riktig navn i annonsene? Jeg ville ha vært skikkelig tvilende om det i annonsen står ett navn og når man sjekker eier av nr så kommer det frem ett helt annet navn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke den prisen var så ille, får jo en Puddel og en Golden for prisen av 1! :icon_redface:

Så lenge det finnes mennesker der ute som er villig til å betale for det så kan oppdrettere ta hvilken som helst pris, håpløst, men sånn er livet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg blir litt trist av at det er sånn. Det ender jo med at det er mer lønnsomt å blande rasene da, enn å jobbe for å få frem gode renrasede individer... Det er sikkert noen oppdrettere som velger å blande disse rasene fordi de tjener bedre på det enn på de renrasede hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Gjorde du? Hva skrev du da?

Hvorfor selger du en blanding til en så høy pris? Det er villt! Verken en renraset puddel eller golden koster så mye. En blanding av golden og puddel er ikke annet enn en blanding. Om man avler nøye i flere generasjoner (mot en mål, allergivennelige førerhunder) slik de har gjort i australia, ja DA kan man kalle hunden en goldendoodle. Det finnes opdrettere som sier at goldendoodelen er allergivennelig, men de fleste røyter pels som en vanlig golden. Det kreves flere generasjoner for å få pelsegenskapene til puddelen.

Jeg kjenner selv en goldendoodle, nydelig hund absolutt og leken og glad, men å selge til en så høy pris bare fordi etterspørselen er stor blir for meg useriøst.

Bare sånn til info har Obama Portugisisk vannhund, ikke goldendoodle :lol:

---

Det skrev jeg :) Sikkert noen som kunne formulert det bedre enn meg, men MÅTTE bare sende en mail til hun :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele ER enkelt: Tilbud og etterspørsel = PRIS

Det er vel nesten valpekjøperene vi må oppdra til å bli mere prisbeviste.

Fortelle dem HVA der er man får for pengene sine når man kjøper valp fra ett oppdrett..

Hunden er helt sikkert topp dem... som alle andre hunder

Jeg vil nå ikke si at det er uetisk eller umoralsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg orker ikke slikt venteliste system, så jeg legger heller ut annonse på valpene når de er leveringsklare. "

Her er det førstemann til mølla, med andre ord! Det er jo seriøst...

Er så lei av useriøse folk som skal selge blandinger som om de skulle vært noe ekstraordinært og fantastisk mye bedre enn renrasede hunder. Og enda værre er det at de faktisk klarer å overtale folk til å tro at dette er en "rase" helt utenom det vanlige.

Og hva er greia med at alle de folka påstår at Obama har kjøpt Goldendoodle?? Er ikke første gangen jeg ser det gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er greia med at alle de folka påstår at Obama har kjøpt Goldendoodle?? Er ikke første gangen jeg ser det gitt..

DET lurer jeg på også.. Obama-familen vurderte vel aldri om en doodle-greie?

Men det er jo hyggelig for Kronprinsfamilien at de får være med på å gjøre det lukurativt å lage doodle-hunder her i Norge, da. Det har jo vært inn i USA lenge, men ikke tatt helt av i Norge før nå. Takk skal dere ha, liksom...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Edit: og hvorfor blir jeg ikke overrasket over at de ikke bruker riktig navn i annonsene? Jeg ville ha vært skikkelig tvilende om det i annonsen står ett navn og når man sjekker eier av nr så kommer det frem ett helt annet navn :icon_redface:

Etter dette så har nå annonsen blitt redigert, mobilnr er tatt bort, men selgeren har ikke redigert bort feilinfoen som ligger der... :lol:

Edit: (annonsen er Sist endret: 08.02.2010 14:55, så kan vi se hvor mange ganger de editerer den :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykt...

Men å blande inn kronprinsparets valg blir litt dumt. Er jo opp til hver enkelt hvilken hund man velger. Blanding eller ei.

Kremt...

Du tror ikke at prisen på doodles har økt siden Krompen kjøpte sin? At det er en kjempe-kjempefin reklame for oppdretteren og rasen?

Selvsagt har det det - dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg ikke si noe på, men det jeg vil ha fram er, at alle, uansett om man er kjendis eller vanlig mann i gata, burde selv få velge rase/blanding. Å skylde på kronprinsparet er en dårlig unnskyldning. Personlig tror jeg ikke så mange blir påvirket av dem heller... Flere kjendiser har blandingshunder, kjendiser som er mer berømte. Jeg tror egentlig debatten rundt valget har skyld i økningen. Hadde ingen brydd seg ville det blitt mindre fokus rundt denne typen hund. Tror egentlig vi har oss selv å skylde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, men dette er jo fra samme selgere som stadig annonserer på Finn. De har storpudler, BC (spesielt brune, som de kaller "red"), aussier, golden og diverse blandinger av disse. Samme "kennel" som laget en bruker og skrev i goldendoodle-tråden i raseforumet, tror det var der hvertfall. Disse driver kun for å tjene penger, på minst mulig innsats :icon_redface:

Ikke noe sted jeg ville kjøpt valp hvertfall, uansett rase... Har selv "stiftet bekjentskap med" disse flere ganger. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første annonsen på disse valpene lå ute før jul, da 500 kr rimeligere. Den annonsen ligger der enda, men med et annet tlf-nummeret enn til "Lise". Er spent på om dere som sendte mail vil få svar. Tviler vel egentlig.Og på samme vis som nyeste annonse er heller ikke den gamle annonsens navn identisk med den som står som eier av telefonnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg ikke si noe på, men det jeg vil ha fram er, at alle, uansett om man er kjendis eller vanlig mann i gata, burde selv få velge rase/blanding. Å skylde på kronprinsparet er en dårlig unnskyldning. Personlig tror jeg ikke så mange blir påvirket av dem heller... Flere kjendiser har blandingshunder, kjendiser som er mer berømte. Jeg tror egentlig debatten rundt valget har skyld i økningen. Hadde ingen brydd seg ville det blitt mindre fokus rundt denne typen hund. Tror egentlig vi har oss selv å skylde på.

Ja det burde vært sånn, men er desverre ikke det...

Og jeg tror nok mannen i gata har litt mer tro på at det kronprinsen gjør er fornuftig enn f.eks. Linni Meister. Er en liten forskjell på hva slags rolle de har i samfunnet å. Ikke bare det at de er kjente ansikter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanvittig pris. Men, de er populære. Chihuahuaer koster fort 20 000. Er de verdt det? Det er iallefall MYE høyere kilospris enn en "goldendoodle", og hvor seriøs avlen er på alle chihuahuaene, kan man jo diskutere. Eller se på chi-blandingene. Eller alle de andre miniatyrblandingene som ligger på vanvittige priser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanvittig pris. Men, de er populære. Chihuahuaer koster fort 20 000. Er de verdt det? Det er iallefall MYE høyere kilospris enn en "goldendoodle", og hvor seriøs avlen er på alle chihuahuaene, kan man jo diskutere. Eller se på chi-blandingene. Eller alle de andre miniatyrblandingene som ligger på vanvittige priser. :P

Det eneste punktet jeg forstår ved høyere pris på Chihuahua er at snittet på antall valper i et kullet er vesentlig lavere enn mange andre raser som ofte får opptil 7 eller mer valper.

Keisersnittet er jo ikke så uvanlig heller, spesielt når få av de litt mer useriøse sjekker bekkenet til tispene sine først.

Men dette gjør ikke valpene 7-8,000kr dyrere enn raser som Flat Coated Retriever osv. (som ligger på rundt 10,000). Så noe rart er det jo der, men det koker vel ned til etterspørsel.

Selv var jeg dum nok til å betale alt for mye for en blanding, renraset Phalene uten stamtavle altså. Angrer jo vanvittig på akkurat det, kunne jo heller ha kjøpt en BC-blanding eller to! :) Neida, på meg blir det renraset hund neste gang, fra seriøs og velkjent oppdretter. Uansett hva slags doodler som går rundt og er mote hunder. Håper virkelig det er mange andre mennesker der ute som tenker som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk:

Hvorfor ikke?

Alle oppdrettere selger hunder for å tjene penger.

Tillgang og etterspørrsel er alldid det som styrer markedet.

Så lenge hundene er friske avels dyr med godt lynne, så er det smart å pass på nå mens trenden er der.

Den går sikkert over om et par år. Akkurat som chihuahua nå er på vei ned igjen. De kosta 20 000 for et år siden.

Bare i går har det kommet inn ca 70 mail fra folk som vill ha goldendoodle til denne overpris.

Jeg har ringt flere av dem. De har bestemt seg for å kjøpe hund til denne overpris

Golden doodle av 1. generation blir nesten alltid røyte fri etter att de har minsta valpe pelsen.

Men om du parrere en goldendoddle med en goldendoodle, får 1/4 av valpene puddel pels, 50% goldendoodle pels og 1/4 av valpene får ren golden pels som røyter som et uvær.

Derfor parrer mange en goldendoodle med en puddel, men da får du en 75% puddel som er røytefri, men som da også ser ut som en puddel.

Har ikke tid til å skrive mer til deg, men sender en kopi av et mail jeg sendte for lenge siden til en annen golden eier som sytes like dant som deg.

Jeg har født opp både renrasa golden og renrasa puddel i mange år.

Dette er ikke en golden, men en goldendoodle en blanding av, puddel som er røytefri, blanda med golden som røyter som et uvær.

Foruten at goldendoodle kaster valpepelsen, så blir 90% av alle goldendoodle røytefrie i voksen alder.

"Rasen" er så ekstremt populær at det ikke finns noen anledning for meg å parre min puddel tispe med en puddel og slite for å få solgt

valpene, når jeg kan parre henne med en golden hanne og få solgt alle valpene til 15 000 kr i løpet av 48 timer etter at annonsen er lagt ut.

Jeg la ut annonsen på formiddagen i dag, og har allerede fått over 50 svar fra folk som vil kjøpe valp av meg for 15 000 kr stk.

Jeg regner med at det ikke blir vanskelig og finne gode hjem til dem.

Har man betalt 15 000 for en hund, så pleier ikke folk å sende hunden til omplassering når de skal på ferie som

mange gjør med billige hunder og gratis katter.

Oppdrettern til din renrasa golden fødte sikkert opp golden kullet for å tjene penger på det.

Så lenge folk heller vil kjøpe goldendoodle i steden for Golden, ser jeg ikke noe problem i å tjene penger på å føde opp goldendoodle i steden for å føde opp golden. (Forutsatt at det er friske avels dyr)

Jeg har født opp Golden valper etter høyt premierte foreldre i mange år, men 90% av de som kommer å kjøper valpene, skal ha dem til familie hund og spørr ikke en gang etter valpenes stamtavle. Den kommer som et "informasjons brev" i posten en måned etter de har kjøpt valpen.

At foreldrene er champion bryr de seg ikke et døyt om. Alle utstillinger og lydighets konkuranser kjenns da ganske bortkasta.

De siste golden kullene jeg solgt, har ikke foreldrene en gang vært på en eneste utstilling. Folk har betalt like mye for dem som dem valpene med høyt premierte foreldre.

Men som sagt er det nå mye lettere å selge goldendoodle en det er å selge renrasa golden. Spesielt på denne årstiden.

Alle skal ha valp i mai, juni. Ettersom etterspørsselen er ekstremt stor på goldendoodle, kjøper folk goldendoodle når det går å få tak i dem, mens golden finns det så mange av at da venter folk hellre til mai, juni.

Jeg ken ikke styre tispenes løpe tid. Om jeg nå hadde parra en golden tispe med en golden hanne, så hadde jeg antagligen ikke fått solgt valpen før i april, mai, da hadde valpen vært over 4 måner gammle.

Jeg vet ikke om du forstår vilken jobb og vilken kostnad det hadde vært å beholde valpene till over 4 månders alder.

De spiser for 800 kr hver eneste uke. De har fått en vaksine nå. Før de er 4 måneder skal de ha to vaksiner til.

Jeg skal ut med alle 10 valpene minst 8 ganger per døgn for å tisse ...

To ganger daglig tar jeg dem i bilen å kjører dem til parken eller til langtur i skogen. Vilket fungerer helt perfekt nå,

men valper som er over 10 uker er så tøffe og nyskjerrige at de stikker av i parken.

En løper vestover etter en barnevogn den finner spennende, en annen østover etter en hund, den tredje nordover etter et barn...

12 uker gammle valper, er det helt håpløst å ha med seg mange av.

Det kommer alltid til å være markedets tilgang og etterspørssel som avgjør vad du tjener penger på.

For over 20 år siden fødte jeg opp schæfer, men etter vært ble det så mange oppdrettere på schæfer at jeg bytta rase.

Vis du hører til den kategorien mennesker som mener at vi kan slutte å produsere valper og hellre ta hand om alle omplasserings hundene,

så tar du helt feil. Da skulle hele Norge skrike etter hunder.

Norsk Kennel Klubb skrev ut 32 000 stamtavler på nyregistrerte valper som ble født under 2009. I tillegg har du alle de valpe kull som selges uregistrert. Jeg kjenner til en oppdretter som har 40 tisper av rasene golden og Border Collie. Han selger 3 kull hver måned 1000 kr billigere uten stamtavler. Så har du alle de som får et kull blandings hunder mer eller mindre ufrivillig.

Nordmenn kjøper hvert år ca 40 000 valper. Det finns kanskje bare 5 000 omplasserings hunder pr år.

Jeg har selv drevet med omplasserings hunder.

Jeg holder hunde kurs.

Jeg har utdanna leder hunder for blinde, politi hunder og service hunder for bevegelses hemede.

Det er bare å innse at noen av oss tjener penger på H U N D E R.

Ander tjener penger på kuer, mink, sau, hester, katter...

Hvad skal du gjøre med "problemet"???

---

Jaha, alle opdrettere selger hunder for å tjene penger. Alle USERIØSE kanskje :) Tror penger er det eneste som står i hue på den dama der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...