Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldendoodle 15 000,-


Midas

Recommended Posts

Det er problemstillinger ved planmessig (eller skal jeg si forretningsmessig?) blandingsavl som det forundrer meg at ingen har trukket inn i diskusjonen: ettersom valpene ikke registreres finnes det jo ingen måte å kontrollere antall kull på hver tispe, hvor hyppig de parres, og ikke minst: om avlsdyrene har gjennomgått de helsetester som kreves for registrering av de enkelte rasene.

Dette synes jeg er direkte skremmende... :blink:

Det følgende er først og fremst rettet til doodle-oppdretteren som følger med på tråden:

Forøvrig avler ikke de fleste oppdrettere bare for pengenes skyld, og vel få i så stort omfang som det ser ut til at doodle-produsentene gjør.

De jeg respekterer setter rasens, valpene og valpekjøpernes beste på andre plass - etter hensynet til tispen. Derfor avles det ikke på tisper med skjelettfeil som kan gi problemer ved drektighet, for eksempel, selv om tispen kan være godkjent for avl. Selv om en tispe er kjøpt inn med tanke på avl, brukes hun bare hvis hun faktisk ER bedre enn gjennomsnittet for rasen.

De bruker tid og penger for å finne den besteavlshannen, returnerer deler av valpeprisen når alle helse- og evt. mentaltester er tatt, og kanskje halve prisen ved feil som testikkelmangel eller haleknekk. De sosialiserer valpene godt og grundig og har en gjennomtenkt plan for dette, og følger opp alle valpekjøpere. De legger selv sjel og svette i å få "sine" valper testet på alle måter, holder kontakten med alle valpekjøpere som ønsker det, er tilgjengelige ved spørsmål og frustrasjon, og sender ut årlige brev og spørreskjemaer for å kunne følge med på helse og mentalitet som et resultat av den parringen de har foretatt.

De arrangerer gjerne valpe-/kenneltreff eller treningshelger, passer gjerne solgte valper, møter opp på MH'er og stevner osv osv.

Jeg kan LOVE deg at de ikke blir rik av det - men de gjør sitt ytterste for å skape gode hunder som forbedrer rasen, og skaper også ansvarsbevisste valpekjøpere som tar eksempel fra oppdretteren sin!

Fordi om noen oppdrettere er "useriøse", bør jo deres eksempel være til skrekk og advarsel, ikke til etterfølgelse! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...