Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldendoodle 15 000,-


Midas

Recommended Posts

At andre driver useriøs avl betyr vel ikke at hun trenger å gjøre det? :blink:

Selv om andre smugler chi og selger, betyr jo ikke at jeg skal gjøre det. Og om hun tjener så mye på et goldenkull så kan hun vel holde seg til rasehunder da. Hun innrømmer det jo selv at hun utnytter hypen for å tjene penger, så hun er i det minste ærlig da i motsetning til andre doodlefabrikanter.

Så vil det vel vise seg (om enn ikke for oss) hvordan hun takler det når alle som kjøper seg allergivenlige hunder komemr tilbake med når de viser seg å ikke være det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Jeg syns at all rovdrift på hunder for å tilfredsstille våre behov er en skam. At andre rasemiljøer er ille, er ikke noe forsvar, men burde heller fungere som en tankevekker. Kan du ikke melde deg inn her, så vi kan diskutere direkte. Siden du leser tråden, svarer jeg også direkte. Jeg har noen spørsmål:

o Hvor mye mosjon får dine hunder pr dag?

o Hvor mye pelsstell får dine hunder, da særlig pudler og dudler.

o Hvordan er sosialiseringsrutinene dine for valpene?

o Hvor mange avlshunder har du?

o Hvor mange voksne hunder, evt med kull har du boende hjemme?

o Hvordan blir de stimulert både fysisk og mentalt. Får de lange skogsturer regelmessig, bade i tjern om sommeren, lekt litt på AGbanen, vært med på treningsgrupper?

o Hvordan stimulerer du dem fysisk om sommeren, hvis du aldri har dem i bånd?

o Hvorfor ser du det som galt å ha en hundegård eller å lufte hunder i bånd?

o Hvordan velger du ut dine avlstisper og hanner?

o Hvor blir det av valpene som ikke blir dudler?

o Hva ser du som et passe antall hunder for et menneske å kunne ta seg av (her mener jeg å gi hunden det den trenger av mosjon, stell, mental stimuli, generell individuell oppfølging) alene?

Jeg vet at du alltid kan finne noen som har det værre, avler på dårligere hunder, har lavere moral, men det er ikke interessant i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Men, jeg er ikke enig i at fortjenesten skal være det eneste som driver mange oppdrettere.

Flere oppdrettere avler for å FORBEDRE rasen, for å holde den nærest mulig rasestandard, for å avle friske, sunne valper med godt gemytt, og funksjonabel, frisk kropp med et rasetypisk utseende. Dette er det jeg vil si er seriøse oppdrettere. Oppdrettere som avler på annet grunnlag enn fordi de ser at hannhunden og tispa de vurderer å bruke, sammen kan tilføre noe godt til rasen, ser jeg ikke på som seriøse oppdrettere.

Ellers så er ikke utstilling et avlsverktøy, men en verktøy til å se på RESULTATET av avlen. Ja, man får en god pekepinn dersom hunden blir Champion, det betyr at 3 forskjellige dommere, en av dem på NKK utstilling, har ment at hunden er så god rasetypisk, at den fortjener et cert. Men det er ikke dermed sagt at man bør avle på hunden.

Greit nok, basenjien min(som jeg er del-eier på) har 4 cert, 13 mnd gammel. Hun mangler storcert og å fylle 2 år for å bli champion. Det er ikke dermed sagt at hun vil bli avlet på, hun skal helsetestes opp og i mente, og gemyttet skal sees an, helse generelt, og man må finne den rette hannhunden. Det er lite vits i å finne en hannhund som er veldig typeulik.

Om jeg noen gang skal ha et kull på etnahunden min, så kommer jeg ikke til å se på mulighetene for inntekt. Det blir da i så fall et kull for å gi noe godt til rasen, valper som kan være med og tilføre rasen noe positivt, via friske, sunne, glade, mentalt stabile og RASETYPISKE hunder. Ikke vits å avle på en etnahund som ser ut som en whippet, da kan man jo like gjerne avle på en whippet.

Det er dette jeg mener med useriøse oppdrettere, de som ser på pengene de kan tjene, heller enn på hva de tilfører norges hundepark. Jeg ser ikke poenget med blandingshunder. Jada. De er sikkert snille og greie og friske og alt det der. Men hva fører de videre? Vet vi det? Vet du om valpekjøperne dine kommer til å avle på en syk hund eller ikke? Kommer de i det hele tatt til å helseteste den, siden det jo er en blandingshund, og de er jo så friske? (liksom). Hva om den eventuelt har aggressjonsproblemer, eller andre mentale ustabilheter? Selvsagt, man vet ikke dette med en rasehund heller, men der er det en større sjans for at det blir fanget opp på veien, en syk rasehund får ikke godkjent avlsplanene gjennom raseklubben. (skal iallefall ikke få) En aggressiv rasehund får mest sannsynlig ikke spesielt gode premieringer på utstilling(håper jeg virkelig), og om den gjør, så er det folk rundt som vet at hunden er aggressiv, og fordi den er det, er det ingen som vil ha valp fra den.

Selvsagt, jeg kunne tatt min etnahund og parret med en blandingshund med f.eks border collie når hun ble gammel nok. Og så kunne jeg skrevet på finn.no at det var den perfekte agilityhund, og liten og grei å ha med å gjøre, og at selvsagt var foreldrene kjempesnille og søte og ja alt det der. Men ingen kunne bevist at den blandingshunden var kjempesnill, annet enn jeg og hannhundeieren. Om jeg derimot parrer henne med en etnahund-hann, som er registrert og premiert i huet og rævva, og så sier at den er snill og grei, så kan folk faktisk finne ut litt om det, de kan forhøre seg i miljøet og sjekke om den faktisk er så snill. For den del, hadde jeg parret henne med en whippet, så kunne jo folk også sjekket det. Men hvorfor skal jeg parre henne med en whippet når jeg kan hjelpe til med å forbedre rasen, dersom hun er god nok til det?

Det er jo så uendelig mange hunder her i verden, at vi trenger ikke flere blandingshunder som gjør det vanskeligere å finne noen som vil være med å videreføre de gode genene i rasene. Blandingshunder som er populære i øyeblikket, jada, du får solgt dem. Men hva gjør de videre for hundebestanden? Ingenting, fordi det ikke er noen gjennomtenkt avl på dem. Man jobber ikke mot et mål.

Nå har jeg skrevet alt for mye igjen, jeg beklager, men det måtte ut. Sikkert gjentatt meg selv mange ganger, men da betyr det at det er noe jeg synes er viktig.

Og igjen, ut ifra det denne oppdretteren skriver, synes jeg ikke denne er noen seriøs oppdretter. Ei heller i forhold til avl på rasehunder. Eller de andre h*n nevner som avler på samme viset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er så fordomsfulle synes jeg. Med en gang noen nevner en eller annen doodle så får folk her inne hetta. Jeg er ikke FOR dårlig blandingsavl, men det høres ut som dama her gjør alt rett med tanke på at hundene skal ha det bra. De får alt de trenger frem til de skal til nye eier. Og jeg skjønner godt at hun avler på doodler pga etterspørselen. Nå må da folk få gjøre hva de vil... Alle raser kommer fra en blanding. Det er et faktum.

Og hva som skjer med de som ikke blir doodler blir vel behandlet som alle andre valper med "utstillingsfeil". De blir kanskje solgt til en lavere pris.. De blir mindre "verdt" fordi de ikke blir helt slik som oppdretter kunne håpet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er litt interessant jeg, iom at personen som blir omtalt faktisk svarer på tiltale (hadde jo vært enda bedre om hun kom inn her og var med i diskusjonen da! :blink: ). Jeg synes også tanken om at "billig" hund + "billig" hund (altså i sammenhengen her da) = dyr hund er litt vanvittig. Særlig når renraset + renraset = blanding, med de begrensninger det fører med seg. Det verste er vel kanskje at det blir lovd en røytefri, allergivennlig hund i denne annonsen. Uansett hva oppdretter her måtte påstå til sine valpekjøpere så er dette ikke noe vedkommende kan love. En blanding av to raser KAN ende opp med å ta det beste fra hver forelder og bli en fantastisk hund som oppfyller alle krav og ønsker valpekjøper måtte finne på å ha! Men jeg tror jo ikke at positive egenskaper automatisk er dominante på etterspørsel og at man dermed kan garantere noe som helst... Om whateverdoodle skal kunne bli en rase så kreves det nok noe mer enn xx + yy = xy en gang...

Men når det gjelder pris så har hun jo fullstendig rett i at denne styres av etterspørsel og kun det! Vi kan rope om useriøsitet til vi er tomme for pust her inne, men faktum er jo at useriøse oppdrettere (= de som faktisk tjener penger på sin hundeavl...?) ikke er her inne og ser at vi skriker, i tillegg bryr de seg jo midt i *****!

Man vet jo godt etterhvert at så lenge noen er villige til å betale for en vare så vil det alltid være noen som selger! Man kan angripe narkolangere, prostituerte, hjemmebrentsprodusenter, blandingsoppdretter osv alt man lyster, men så lenge noen er ute etter varene deres så kommer handelen til å eksistere! Skal man fjerne salget så må man fjerne etterspørselen, da forsvinner selgerne av seg selv... Hvordan gjøre det er jo problemet...

Ellers er jo det viktigste i saken faktisk at hundene er friske og får gode eiere. Virker jo som oppdretteren gjør en bra jobb med sosialisering osv før levering og forhåpentligvis så blir selv de valpene som ender opp som feilpelsa eller på andre vis "feil" lykkelige hunder i lykkelige (pengesterke?) hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er så fordomsfulle synes jeg. Med en gang noen nevner en eller annen doodle så får folk her inne hetta. Jeg er ikke FOR dårlig blandingsavl, men det høres ut som dama her gjør alt rett med tanke på at hundene skal ha det bra. De får alt de trenger frem til de skal til nye eier. Og jeg skjønner godt at hun avler på doodler pga etterspørselen. Nå må da folk få gjøre hva de vil... Alle raser kommer fra en blanding. Det er et faktum.

Og hva som skjer med de som ikke blir doodler blir vel behandlet som alle andre valper med "utstillingsfeil". De blir kanskje solgt til en lavere pris.. De blir mindre "verdt" fordi de ikke blir helt slik som oppdretter kunne håpet på.

Du ser hva jeg har uthevet? Det er FEIL. De aller fleste raser har utviklet seg grunnet et behov for spesielle egenskaper. Deretter har de utviklet seg fra de (første) hundene (som ikke var av noen spesiell rase) med (det vi mennesker ser på som) de beste egenskapene, for eksempel en jakthund. Den som er best i den typen jakt man praktiserer, får videreført sine gener. Eller en vakthund. Den som utfører sine vaktoppgaver på en tilfredsstillende måte, får videreført sine gener. Den som ikke gjør det, blir forkastet før den kommer så langt. Ingen vits i å ha en vakthund som ikke vokter?

Alle raser kommer fra et behov for en egenskap. Iallefall alle de tidligste rasene. Deretter kan man begynne å snakke om eventuelle blandinger, ETTER man begynte å snakke om de første rasene. Før man begynner å tenke "rase" så har man heller ingen blanding. De fant nok også fort ut at det som oftest ikke egner seg å blande egenskaper.

Hvor mange bønder ville mixet jakthunden sin med gjeterhunden sin, for å få en dual purpose-hund? Veldig få, tror jeg.

Så, akkurat det argumentet er nok feil.

Etter hvert som man begynte å se etter andre egenskaper i hunder, så som rent utseendemessig, eller som selskapshund, begynte man å blande raser. Men man avlet ikke fram nye raser bevisst ved å blande raser, man avlet fram nye raser for å få en hund som passet til det behovet man behøvde å oppfylle.

Hvilket behov har man for en golden/puddel-blanding? Eller en golden/schæferblanding? Eller en puddel/gordon setter-blanding? Ikkeno, annet enn at man har lyst på noe ikke alle andre har, noe som er "i vinden" og som kanskje noen kjente personer har. Eller noe sånt.

Hvilket behov har jeg for basenji og etnahund? Neei, si det? Jeg vil konkurrere med dem, både på utstilling, Lure Coursing og muligens lydighet for etnahunden. Kanskje også utdanne etnahunden til ettersøkshund, så hun får gjort nytte for seg i tillegg til å oppfylle mine andre behov.

Podenco Canarioen jeg skal ha i framtiden? Den skal oppfylle mitt behov for en litt større hund i flokken, en som er litt sterkere, som kanskje kan trekke litt i sele når vi går tur. Den skal også få løpe Lure Coursing, den skal få gå spor, muligens bli ettersøkshund dersom den egner seg og interesserer seg.

Hva skal hvermannsen med en golden retriever? Ha den som selskap. Hva skal hvermannsen med en goldendoodle? Ha den som selskap. Hva er forskjellen? I goldenen vet du hvilke egenskaper du kan forvente å få. I goldendoodlen vet man sånn ca hvilke egenskaper man kan forvente å få.

Hva som er så gæærnt med goldendoodle? Ikke noe spesielt, egentlig, annet enn at den er veldig unødvendig. At noen kan tjene penger på den? Joda. Fint det. Men jeg vet ikke helt hvor fint det er for alle de familiene som får en røytehund uten like som har staheten til puddelen og energinivået til goldenen. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dagens raser kommer av kryssninger fra forskjellige andre raser. Det for å få inn ulike egenskaper fra forskjellige hunder i en ny "rase". Schæferen kom fra kryssninger mellom det man trodde var tyske gjeterhundraser og collie. Men i følge nyere forskning er schæferen i nære slekt med molossere. Picarden har også blitt krysset inn i et forsøk på å få bedre pelskvalitet på schæferen.

Ja man avler på egenskapene til hunder. De første hundene, eller "rasene" om man vil kom fra ulven. Disse var gjeter/brukshunder. Hunder man hadde bruk for i hverdagen. Etterhvert når man fikk forskjellig bruk for hundene så blandet man raser for å få den hunden man ville ha. Som f.eks selskapshunder. Tviler på at chihuahuaen har forandret seg fra ulven pga selektive valg når det gjelder egenskaper.

Men nå snakker vi ikke bare om de tidligste rasene. Vi snakker om da rasene ble populære og alle ville ha noe nytt. På 1800-tallet eksploderte denne veksten. Og vi har fått mange raser. Mange brukelige og mange ubrukelige. Men det kommer nye raser uansett.. Og jeg tviler ikke på at goldendoodle etterhvert kan bli en egen rase. Hvem vet.. Blir den popluær nok så kan det være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på litt mer, jeg. Nå har jeg en rase som har sitt opphavssted i Canada. Det er der rasen kommer ifra. Videre avling skjer jo litt rundt omkring ettersom rasen sprer seg, men den blir jo ikke funnet opp på nytt og på nytt. Denne golden - puddelblandingen er vel også funnet på av noen et sted, men det er da til stadighet førstekull rundt omkring i diverse land og verdensdeler. Blir det ikke fryktelig vanskelig å avle fram en ny og enhetlig rase på denne måten? Burde det ikke være en form for videnskaplig avlsplan, hvis man virkelig ønsker å satse på en ny rase, slik at de egenskaper man ønsker for rasen blir fremmet og avlet videre på? Først når man så har en stamme, eller to for å unngå innavl, kan man på en måte la rasen vokse i et tempo som er passe for å beholde og utvikle de gode kvalitetene og så videre.

Jeg er ingen ekspert på dette, men denne goldendoodlemoten virker lite gjennomtenkt og framtidsretta. Det er da vel ikke på denne måten man utvikler nye raser, er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig goldendoodle kan bli en rase. Men, da må man gjennomføre et skikkelig avlsarbeid. Ikke bare avle i hytt og dynevær på de pudlene og goldenene som kommer i ens vei. Man må faktisk sette seg en rasestandard, og jobbe mot det målet. Ellers vil man aldri få den godkjent som rase. Hittil ser det ikke ut til at NOEN klarer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare starte med aussiedoodle da?! Det ville jeg heller hatt ;)

Ja, nå er jo Gry fri for hd/ad også, så da er det vel bare å finne rett hannhund da... :blink: hehe. Nei, hysj på deg. Hørt rykter om at vedkommende "oppdretter" har aussie også (siden du leser her inne, "oppdretter" av GoldenDoodle, kan du bekrefte eller avkrefte dette?), så må ikke gi folk et hint her Hanna :P

Damn at Ganzie ikke har livmor mer, ellers skulle vi begynt å produsere sheltidoodle :) Eller gjeterdoodle, eller gneldredoodle ;)

DEN tror jeg selger bra altså! Sørg bare for at Ari kjøper en først, så får du solgt alle tvert :D

Dere har glemt vekk Jaktdoodlene, *låne mammas hannhund og lage Münsterdoodle* :o

MONSTERdoodle sier du?? Nye "bolehunden" det tenker jeg! :P

forøvrig hyggelig å bli referert til som ungdom. :lol:

haha, sa HU liksom! Jeg stråler her jeg! :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt goldendoodle startet jo på åttitallet i Australia, hvor man nå etterhvert har mange generasjoner og begynner vel å nærme seg noe helhetlig. Her på berget har vi imidlertid 1. og 2. generasjons doodler, helt uten helhet og plan. De er blandingshunder som er avlet for å tjene penger på. Denne damen over her innrømmer det. Drøbak har vel også innrømmet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt goldendoodle startet jo på åttitallet i Australia, hvor man nå etterhvert har mange generasjoner og begynner vel å nærme seg noe helhetlig. Her på berget har vi imidlertid 1. og 2. generasjons doodler, helt uten helhet og plan. De er blandingshunder som er avlet for å tjene penger på. Denne damen over her innrømmer det. Drøbak har vel også innrømmet det.

Ja, i Australia begynner de å nærme seg noe, og der har de også satt en rasestandard, at det ikke kan godkjennes som goldendoodle dersom de ikke har riktig pels og div andre egenskaper. (jeg vet jeg har sett dette i en annen tråd her evt linket til noe om det, men jeg kan ikke gjengi nøyaktig.) Det som kalles goldendoodle her i Norge, er ikke annet enn puddel/golden-blanding. Men du vet. Det koster penger å drive så planlagt og gjennømført avlsarbeide. Og da tjener man jo ikke penger på den enkle blandingen. :blink:

Edit: Det beste hadde jo vært om Australia hadde fått fram en faktisk rase, som ble FCI-godkjent, slik at man faktisk kunne importere renraset goldendoodle til Norge, da hadde jo alle "goldendoodle"-oppdrettere blitt golden/puddel-blandings-oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten det jeg svarte.

Jeg har lest mange av dere ungdommers innlegg.

Jeg er det yngste medlemmet på 17 år som har svart på innlegget. De fleste er rundt 25- 30 og også noen opptil 50. Vil du kalle en 51 åring en ungdom, hehe?

Jeg må si at jeg ikke forstår alle disse naive innleggene.

Om du vil kjøpe deg en ny Pappilon, så må det finnes en oppdretter som selger ett kull Pappilon for at du skall få kjøpt deg en.

Hvorfor skulle en oppdretter slite hekken av seg med å føde opp et kull valper, og selge det så billig at du fikk kjøpe det til selvkostnads pris?

Nesten ingen gjør det. De føder opp kullen og tjener penger på det forde du ville ha en.

Om ingen andre en du ville ha Papilon, så skulle du ikke få noen, for ingen skulle da avle fram Papilon.

Sorry, men det er faktisk noen som avler hunder for å forbedre rasen og ikke for å tjene penger. Skulle jeg hatt et kull på tispen min om hun ikke hadde vært kastrert hadde jeg brydd meg fint lite om pengene! Jeg hadde ikke brydd meg det gram om hvor mye penger jeg hadde fått, bare jeg ikke hadde gått mye i underskudd. Og sånn er det flere enn meg som tenker! Og igjen, min opdretter fikk kun 2 valper i dette kullet som ble en inntekt på 20.000. 10.000 gikk til hannhundeier, og med registrering + vetrinær osv gikk hun i underskudd. Det er normalt på rasen min som normalt koster 9-11.000 og får normalt 2-5 valper, men vi setter ikke opp prisen til 15.000 av den grunn! Skal man drive avl skal man ha en genuin interesse for hund og rasen man driver med og ikke tenke på hvor mye man får i fortjeneste for det..

Om det i dag er 400 familier som ønsker å få kjøpe seg en Goldendoodle, så må det finnes noen som vil føde opp goldendoodle.

Hva gir dere rett til å si at de ikke skal få kjøpt seg en goldendoodle?

Kan ikke folk selv få bestemme hvad de vill ha for hund?

Om ingen vil kjøpe goldendoodle, så er det ingen som føder dem opp heller.

Puddel oppdrettere er de som er mest imot at puddel skal blandes med andre raser.

Men slapp av det finns plass nok for alle. Vi har yttrings frihet og selvbestemmelses rett i Norge.

Folk må selv få bestemme vad de vill ha for hund.

Selvfølgelig kan man gjøre som man vil i Norge, det er et fritt land. Og om noen vil kjøpe en goldendoodle til 15.000 er det dem sin sak. Problemet er at jeg synes det er uetisk å avle opp hunder BARE for at folk vil ha de! Skulle du solgt goldendoodle kunne du værtfal satt ned prisene til 6-7.000 om du har så mange som vil ha valpene dine.

Hvad er det som sier at det er så mye mer seriøst å drive avel på Schæfere som er etter rene høyt premierte utstillings linjer med et så brant kors at hunden får problem?

Hvorfor er det mer seriøst og avle på en Schæfer som drar litt mer i båndet, i utstillings ringen, en den hunden som ikke drar like mye.

Schæfer hunden som lå først på forige utstilling jeg var, slutta å dra, i en sving forde dens eier som løp på utsiden av ringen datt i en sving, dermed beordrade dommaren hunden til tredje plass, og en annen fikk første plass og cert den dagen. (3 Cert gir championat.)

Vad er det som egentlig gjør den hunden til en bedre avels hund, enn den hunden som såg etter eieren sin? Ingen spørr om den hundens temprament.

Bare forde hunden har fått championatet, så har man gjort den til en seriøs avels hund. Hvem sier at den gir beste familje hunden eller brukshunden.

Bara for at den har fått ett utstillings chamionat avler man helt villt på den, uansett om den gir en massa sykdommer.

En schæfer hund oppdretter jeg kjenner importerte en schæfer hane i 1990 fra Tyskland for 100 000 kr. Den hannen ble Nordisk Chapion.

Den hannen reiste han rundt med og parra to-tre schæfer tisper hver uke. Han tjente 15 000 i uka på den hunden.

Etter to år oppdager man at den hunn gir 38% HD. Ingen vil lengre bruke ham i Norge.

Da reiser han til Sverige og fortsetter sin avels kariere der med denne hannhund. Jeg har desverre selv parra en tispe med denne hannund to måneder etter at han kom til Norge, derfor hvet jeg. Kaller dere dette seriøs avel forde valpene får en stamtavle med chapinat stempla foreldre?

Hunder på utstilling er ogs mote. For noen år siden skulle schæfern være helt svart, neste mote var rød. En periode skulle bleset på Lassi hundene Collien være så brede som mulig. Till slutt ble de blå og rød øyede. Da ble det slutt på den moten. En dommer dømmer hunden til beste hund. Uka etter dømmer en annen dommer den samme hunden nedenom og hjem. Hvorfor er det så mye mere seriøst og avle på slike hunder?

Jeg forsvarer IKKE slik "rovavl" uansett. Det er ikke til rasens beste. Det skal ikke forekomme i det hele tatt synes jeg. At noen idioter gjør slik de gjorde med shäferen rettferdigjør ikke å avle på blandingshunder uten mål og mening. Ekstreme utstillingshäfere med "banan" ryggen synes jeg er ekstrem og ikke noe bra. Da er det bedre med bruksschäfere eller utstillingschäfere med rette rygger! PS. Det finnes ikke noe gen som gir røde øyne hos hunder..

Border Collie er en av de få hundene som i Norge ikke avles etter utseende. De avles kunn etter gjeter egenskaper, bruks egenskaper, helse og temprament.

Derfor er de noen av de friskeste hundene vi har i dette landet. I Norge får de heldig vis ikke gå på utstilling om de ikke har tatt gjeterhunds prøven. Men de får se ut nesten hur som helst. Alle farger er tillat for utom hel hvit, forde helvite nedarver døvhet. Fram til for noen år siden kunne du ta nesten vilken blandings hund som helst og registrere som Border Collie, så lenge du klarte å ta gjterhunds prøven med den, fikk du registrert den i NKK som Border Collie uten stamme.

Jeg er enig med deg der. Men desverre er det også noen border collier som ikke fungerer til det de er tiltenkt til pga bygningen. Steile vinkler osv. At de må ha 90x2 poeng på gjeterprøven for å stille ut synes jeg er bra!

Det er ikke mulig å føde opp et reinrasa golden kull uten å tjene penger på det. Tispa får ca 10 valper. De selges nå for 10 000 kr stk. = 100 000 kr.

De spiser til sammen ca 60 kg tørrfor iløpet av sine 8 første uker = 2500 kr. Alle skall ha chip, vaksine, 4 ormekurer, helse atest 500 kr pr valp = 5 000 kr.

Alle skall ha stamtavla fra NKK til 500 kr stk = 5 000 kr. Tygge bein, leksaker, anonse kostnader og telefon utgifter ca 2 000 kr.

Om oppdrettern eier hannhunden selv, sparer denne 10 000 kr i parrrings gebyr till hannhunds eier. Resultatet er att oppdrettern har 14 500 kr i utgifter på et kull med 10 valper og en intekt på 100 000 kr. Fortjenesten blir 83 500 kr på et sånt kull. Det er 8 ukers jobb. Nå hvet jeg at det koster penger å kjøpe inn tispa og hannen, gå på kurs og konkuranser, røntge dem, medicinere dem ved sjukdom, holde de forsikkra e.t.c. Men det gjør det for oss alle som har hund. På andre siden, har tispa og hannen som regel fler kull. Hvordan du enn vrider og vender på det, så blir det en fortjeneste på det. Har man flere tisper og flere kull, så blir det så klart større fortjeneste.

Når vi solgte ferdig trena politihunder i 1992, fikk vi betalt 150 000 kr for den. For en ferdig trena leder hnd for blinde fikk vi 300 000 kr.

Det tok oss ca 3 måneder å trene opp en Politi hund, mens det tok ca 6 måneder å trene opp en "blinde hund".

Joda, det er fult mulig det, de aller fleste jeg kjenner og vet om har ikke tjent store penger på opdrettet sitt, men nå har også de tatt kun 10.000 for valpene sine som blir reg i NKK (+ vetrinær osv). Og i tillegg kommer alle reiseutgiftene og påmeldingsavgiftene til konkurranser og utstillinger. Om de går i overskudd så er det jo bare bra! Men det er faktisk flere som går i underskudd. Dessuten er det langt ifra alle som får 10 valper. Men uansett så driver ikke rovdrift med 5-6 kull i året! Da kan du fort tjene penger på det!

Jeg forstår ikke hvorfor noen av dere ungdommer syns det er så forferdelig at en del av oss tjener penger på dyr?

Zoo butikkene tjener penger på sine dyr. Bønder tjener pengerpå sine dyr.

Vel, først og fremst støtter jeg ikke dyrebutikkens salg av levende dyr over fisk. (*Oi, jeg har faktisk skrevet fisk, skulle stå disk :lol: ) Det er altfor mye useriøs avl som ligger bak, alt for mye kunskapsløshet i butikken og feilinformasjon til kjøpere. Bønder selger også dyr ja, men den vesentlige forskjellen er at disse gjerne selger til andre bønder og selger til en fornuftig pris. Det er altfor mange hunder til omplassering her i verden (og katter for den sakens skyld). Det er også en av grunnene til at jeg ikke liker masseproduksjon av valper.

Jeg elsker hunder. Hundene elsker meg. Jeg har dem med meg over allt, mine hunder sover med meg i sengen.

Hvad er fel med å gjøre hobbyn til levebrød, så lenge hundene stor trivs.

Ingen av mine tisper får mer enn tre kull valper. Vad er egentlig problemt? Misunnelse?

Det er fint for deg. Tre kull valper er ganske mye faktisk, for rasehunder skal en tispe som får tre kull ha noe veldig bra å tilføre rasen. Men spørsmålet er, hvor mange tisper er det som får kull? Da blir det fort ganske mange valper, på TV hadde du jo 17 og parret den ene hunden! Kan du følge opp og sosialisere alle valpene tilstrekkelig?

Jeg kjenner annerkjente seriøse kennler der hunden står hele uka i hundegården uten en eneste tur.

Hundene kan ikke sitt navn, de hvet ikke hvad de heter, de går aldrig løse, har aldrig hørt orden; "kom hit", de får aldrig komme in i huset.

Den eneste kontakten de har med mennesker er hver gang eieren kommer med mat, vann og høytrykkspolern for å fjerne ekskrimentene.

De har det rent og fint, og regnes som fine seriøse kennler.

Som jeg har sagt, jeg støtter IKKE slike kenneler! Om det er noen slike kenneler så får du bare si ifra. Helt ærlig så burde du vel heller gi et lite pip til matilssynet/dyrevernet for slikt hundehold er ikke lovelig. Si meg navnet til disse kennelene så skal jeg tro deg. Det er sikkert noen, MEN seriøse i hundemiljøet styrer unna slike og regner IKKE dette som seriøse kenneler.

Jeg forstår ikke hvorfor dere synns at det er så mye bedre med slike kennler enn det er at jeg

føder opp goldendoodels i hjemmet som jeg tar med meg over allt.

Så lenge folk vil ha golden doodels så skal de få det.

Jeg er pensjonert, og har bare hunden. Jeg tilbringer hele døgnet sammen med dem.

Jeg har tid til å føde opp goldendoodels. Alle mine hunder går alltid løse. De går aldrig i bånd. De har det fritt og gått. Jeg har ingen hundegård.

Ettersom mine barn er voksne og utflytta for lenge siden, er hundene nå mine barn.

Jeg legger ned mye mere tid på mine valper, enn det de fleste andre oppdrettere gjør.

Hvordan kan du prege hver enkelt valp når du har så mange som 17 på en gang? Så fint for deg og hundene at de har det bra, ingenting er bedre enn det. Det er masseproduksjonen av doodeler til høy pris jeg reagerer på.

Takk for meg

---

Så at jeg hadde fått en del skriveleifer, men pyttsann.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig goldendoodle kan bli en rase. Men, da må man gjennomføre et skikkelig avlsarbeid. Ikke bare avle i hytt og dynevær på de pudlene og goldenene som kommer i ens vei. Man må faktisk sette seg en rasestandard, og jobbe mot det målet. Ellers vil man aldri få den godkjent som rase. Hittil ser det ikke ut til at NOEN klarer det.

Det hun sa :blink:

*klippe masse tøysesnakk*

haha, sa HU liksom! Jeg stråler her jeg! :);)

Jeg er en ungdom på 51, for tenk. Eller, lizz. :lol:

Prosjekt goldendoodle startet jo på åttitallet i Australia, hvor man nå etterhvert har mange generasjoner og begynner vel å nærme seg noe helhetlig. Her på berget har vi imidlertid 1. og 2. generasjons doodler, helt uten helhet og plan. De er blandingshunder som er avlet for å tjene penger på. Denne damen over her innrømmer det. Drøbak har vel også innrømmet det.

Ville det da ikke vært naturlig å sett an utviklingen der og så importert hunder når rasen er oppe og går? Nå stiller jeg meg litt åpen for hugg, men blir ikke denne liksomavlen både respektløst og tilnærmet svindel? En puddel og en whippet blir ikke en bedlington, liksom.

Ja, i Australia begynner de å nærme seg noe, og der har de også satt en rasestandard, at det ikke kan godkjennes som goldendoodle dersom de ikke har riktig pels og div andre egenskaper. (jeg vet jeg har sett dette i en annen tråd her evt linket til noe om det, men jeg kan ikke gjengi nøyaktig.) Det som kalles goldendoodle her i Norge, er ikke annet enn puddel/golden-blanding. Men du vet. Det koster penger å drive så planlagt og gjennømført avlsarbeide. Og da tjener man jo ikke penger på den enkle blandingen. ;)

Edit: Det beste hadde jo vært om Australia hadde fått fram en faktisk rase, som ble FCI-godkjent, slik at man faktisk kunne importere renraset goldendoodle til Norge, da hadde jo alle "goldendoodle"-oppdrettere blitt golden/puddel-blandings-oppdrettere.

Igjen det hun sa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt goldendoodle startet jo på åttitallet i Australia, hvor man nå etterhvert har mange generasjoner og begynner vel å nærme seg noe helhetlig. Her på berget har vi imidlertid 1. og 2. generasjons doodler, helt uten helhet og plan. De er blandingshunder som er avlet for å tjene penger på. Denne damen over her innrømmer det. Drøbak har vel også innrømmet det.

Trodde de var samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Ok, vet ikke hvem damen er jeg.

Her outer vi ingen, så det spiller ingen rolle :blink:

Jeg lærer utrolig mye av denne tråden. Har alltid fått bikkjer rekanes på ei fjøl, mer eller mindre og har ikke vurdert å bringe deres sjarmerende (*kremt*) egenskaper videre hverken til kong Salomon eller Jørgen Hattemaker. Nå begynner jeg å se at dette med avl faktisk er både interessant og viktig for oss alle. Vi er jo hundeeiere og våre holdninger vil alltid påvirke noen og dermed har vi faktisk alle et ansvar for å sette oss inn i saker og ting. Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst. Goldendoodle er ingen rase. Raser har en viss grad av homogenitet, og det får du ikke i f1 eller f2-krysninger. Seriøst avlsarbeid for å få frem nye allergivennlige raser der man registrerer individer og avler planmessig er noe HELT annet enn det som foregår med golden/puddelblandinger i Norge i dag.

Sende den mailen til finn kanskje? Så de kan stoppe den damen fra å få ut annonsene sine der i det minste? Dette er jo bare galskap det... :S

Hvorfor i all verden skulle finn.no bry seg om motivene for hundeavl? De forholder seg bare til loven, de.

Det kan godt hende at vedkommende har 10 års erfaring, men når man ser hva som velter ut av bilen/hengeren når gjengen besøker parken kan man ikke annet enn å gremmes over det hele. Det er ustelt og usosialisert, og det myldrer av hunder i alle aldre.. Det der er ikke seriøst oppdrett, det er ikke seriøst hundehold engang :whistle:

Da er rette instans mattilsynet. Etter den nye loven har du faktisk plikt til å melde fra om kritikkverdig eller bekymringsfullt dyrehold.

Damen tror at alle oppdrettere er ute etter å tjene penger på valpesalg, og det er vel sakens kjerne.

For seriøse oppdrettere handler det om rasens ve og vel, de ønsker å bevare rasens egenskaper og sørger for gode egnede hjem til valpene. De sørger for at de vet med stor sikkerhet hva kjøperen kommer til å ende opp med. De helsetester ikke bare foreldrene, men også avkom - for det er sånn man vurderer avlsdyr, ikke ved å kikke over dem og konstatere at de ser friske ut.

Noe overskudd å snakke om blir det ytterst sjelden, det har vi sett nok av eksempler på hos oppdrettere her på sonen som har vist utregningene.

At det finnes andre useriøse oppdrettere er ingen formildende omstendighet for å bli en selv.

JEG vil aldri, aldri finne på å kjøpe valp av noen som innrømmer er helt tydelig er opptatt av å tjene penger på dem. Det gagner faktisk ingen, annet enn selgers lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er rette instans mattilsynet. Etter den nye loven har du faktisk plikt til å melde fra om kritikkverdig eller bekymringsfullt dyrehold.

Damen tror at alle oppdrettere er ute etter å tjene penger på valpesalg, og det er vel sakens kjerne.

For seriøse oppdrettere handler det om rasens ve og vel, de ønsker å bevare rasens egenskaper og sørger for gode egnede hjem til valpene. De sørger for at de vet med stor sikkerhet hva kjøperen kommer til å ende opp med. De helsetester ikke bare foreldrene, men også avkom - for det er sånn man vurderer avlsdyr, ikke ved å kikke over dem og konstatere at de ser friske ut.

Noe overskudd å snakke om blir det ytterst sjelden, det har vi sett nok av eksempler på hos oppdrettere her på sonen som har vist utregningene.

At det finnes andre useriøse oppdrettere er ingen formildende omstendighet for å bli en selv.

JEG vil aldri, aldri finne på å kjøpe valp av noen som innrømmer er helt tydelig er opptatt av å tjene penger på dem. Det gagner faktisk ingen, annet enn selgers lommebok.

Klart vi må melde i fra ved mistanke om vanskjøtsel. Hvis noen ønsker å "straffe" useriøse oppdrettere så får man klype der det svir; da er det bedre å tipse skattemyndigheter eller NAV, vil jeg tro.

Så mener nå jeg at om det er slik at oppdretteren er useriøs, er det bedre det avles frem blandingshunder. På sikt er skaden større med amatørmessig oppdrett på renrasede hunder, for mange enten velmenende eller kyniske, men absolutt kunnskapsløse aktører innen oppdrett kan virkelig ødelegge for en rase.

:)

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi må melde i fra ved mistanke om vanskjøtsel. Hvis noen ønsker å "straffe" useriøse oppdrettere så får man klype der det svir; da er det bedre å tipse skattemyndigheter eller NAV, vil jeg tro.

Hva vil disse gjøre med det? Trudde ikke salg / oppdrett av hund var skattbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil disse gjøre med det? Trudde ikke salg / oppdrett av hund var skattbart...

Helt sikkert øvre grenser på inntekt av hundeoppdrett også før det regnes som skattbar inntekt. Kan da ikke tenke meg noe annet?

Redigert: Det er en tråd her som handler om nettopp dette temaet:

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=49428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil disse gjøre med det? Trudde ikke salg / oppdrett av hund var skattbart...

Oppdrett av hund regnes som hobby, og hobbyvirksomheter blir ikke skattet så sant man ikke har en virksomhet som er egnet til å gi overskudd over tid.. Så oppdrett generelt er nok ikke skattbart, men om man kan bevise at enkelte oppdrettere tjener penger på sin hobby over tid, så kan de nok pålegges å skatte av inntektene sine.

Artikkel om skatt av hobbyvirksomhet her og her :)

Dette står f.eks i artikkelen i første linken:

Vurderingen

Det som skal vurderes er hvilken mulighet du har for å gå med overskudd, og det skal skje en såkalt objektiv vurdering; med tanke på hvordan du driver din "virksomhet", og hvor stor sannsynligheten er for overskudd.

Ikke bare et enkelt år skal legges til grunn, men overskuddene over en tidsperiode på kanskje tre til fem år.

Se på utgiftene først. Er din hobby for eksempel hundeoppdrett, har du utgifter til hundemat, veterinær, reiser ved parring av tispen, betaling til hannhundeieren, annonsering ved salg av valpene og så videre.

Ta vare på kvitteringer selv om du mener å drive en hobbyvirksomhet. Videre må du se på hvilke inntektsmuligheter som foreligger.

For en hundeoppdretter kommer inntekten først og fremst fra valpesalget, og spørsmålet kan da bli hvilken rase du driver avl på. Én hunderase føder ti valper i hvert kull, mens andre raser føder bare én.

Også andre forhold rundt driften vil bli vurdert: Må du reise til andre land for å parre tispene eller brukes hunder i nærområdet? Hvor mange kull lykkes det normalt å få frem i løpet av et år? Hvor stort marked er det for kjøp av denne type valper?

Ved vurderingen av muligheten for overskudd, skal du ikke bare se på det aktuelle året ligningen gjelder for, men også på forholdene noen år fremover.

Har du et underskudd og samtidig en inntekts- og utgiftsside som virker å holde seg stabil i tiden fremover, kan du med trygghet stryke beløpet i selvangivelsen og forklare at dette kun er en hobby som ikke er egnet til å gå med overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke det faktum at det finnes mange andre useriøse oppdrettere som forsvar blir for dumt, hvis alle skal tenke sånn vil det gå nedenom og hjem med all hundeavl. Poenget her er jo at denne oppdretteren (som leser dette)selger valpene for blodpris, mye dyrere enn renrasede hunder, og i tillegg innrømmer hun at ja, hun gjør det for å tjene penger. Jeg forstår at man kan tjene penger på å drive et oppdrett av rasehunder, men det skal være en bonus for all omsorg og alt arbeid man legger ned i planlegging, og jobbing med disse hundene. Det skal være et formål med avl. Man skal som oppdretter etterstrebe å tilføre noe positivt til rasen, både når det gjelder helse, gemytt og eksteriør. Å betale 10.000 til 12.000 for en hund jeg vet har de beste forutsetninger for å holde seg sunn og frisk har jeg ingenting imot, selv om jeg skjønner at oppdretter sitter igjen med noen kroner. Her er problemet at man presser det man kan ut av disse hundene KUN for å tjene penger. Jeg blir skremt av å se valpefabrikkene som har oppstått av dette hysteriet om doodler. Det kan ikke garanteres at disse hundene blir allergivennlige, og det er blandingsavl! Jeg føler med de som jobber hardt for å gjøre et godt puddel og labrador/golden oppdrett. Må være kjipt når de ser at pengegriske personer spotter deres arbeid og blander det som blandes kan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...