Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldendoodle 15 000,-


Midas

Recommended Posts

JEg mangler ord. Mulig å være så sinnsykt fjern, ignorant og uvitende?? "Alve hunder for å tjene penger"...hjelp. Å flashe at et kjendispar har kjøpt denne blandingen hjelper liksom ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Har man betalt 15 000 for en hund, så pleier ikke folk å sende hunden til omplassering når de skal på ferie som

mange gjør med billige hunder og gratis katter.

Hunden min var gratis (BC-blanding). Men ikke søren om jeg sender han til omplassering når jeg skal på ferie av den grunn! :) Om man er glad i hunden sender man den ikke på omplassering uansett om den er billig eller ikke. Jeg vet om folk som har kjøpt dyre hunder med gode stamtavler, men hundene havnet hos noen andre eller ble avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, misforstå meg rett - jeg hadde ikke kjøpt en sånn hund. Men jeg skjønner egentlig "oppdretteren" også - hvorfor selge en blanding av golden og puddel til 5-7000 (eller hva det nå er som er "godkjent" pris på blandinger) når man faktisk fint kan få 15 000 for dem? Det er ren forretningssans.

Det blir liksom for dumt å snakke om seriøse oppdrettere i samme åndedrag som blandingskull"oppdrettere" for det er ikke et seriøst avlsarbeid som ligger bak kullet uansett. De kan faktisk ikke sammenlignes - uansett om blandingen går for 1500 eller 15000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Damen er ærlig i det minste. Må nesten le litt jeg, dette er jo bare helt sykt...

Sende den mailen til finn kanskje? Så de kan stoppe den damen fra å få ut annonsene sine der i det minste? Dette er jo bare galskap det... :S

Men joda, ser jo absolutt hennes side i saken også.

*mumle noe om at jeg skal kjøpe meg en golden og en puddel....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, misforstå meg rett - jeg hadde ikke kjøpt en sånn hund. Men jeg skjønner egentlig "oppdretteren" også - hvorfor selge en blanding av golden og puddel til 5-7000 (eller hva det nå er som er "godkjent" pris på blandinger) når man faktisk fint kan få 15 000 for dem? Det er ren forretningssans.

Det blir liksom for dumt å snakke om seriøse oppdrettere i samme åndedrag som blandingskull"oppdrettere" for det er ikke et seriøst avlsarbeid som ligger bak kullet uansett. De kan faktisk ikke sammenlignes - uansett om blandingen går for 1500 eller 15000.

Jada, den ser jeg også. Dersom man skulle være i den situasjonen å få et blandingskull av golden og puddel så skjønner jeg godt at man selger den til "markedspris" fremfor 2000,- Om man da hadde solgt den for 2000 så hadde det nok alltids vært folk som hadde kjøpt dem opp og solgt dem til 15000,- dagen etter.

Men å bevisst avle blandinger fordi de er populære akkurat nå, det gjør meg dårlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, den ser jeg også. Dersom man skulle være i den situasjonen å få et blandingskull av golden og puddel så skjønner jeg godt at man selger den til "markedspris" fremfor 2000,- Om man da hadde solgt den for 2000 så hadde det nok alltids vært folk som hadde kjøpt dem opp og solgt dem til 15000,- dagen etter.

Men å bevisst avle blandinger fordi de er populære akkurat nå, det gjør meg dårlig :)

Ja, avlspraksisen kan ikke forsvares av god forretningssans, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg dere henger dere for mye opp i det hun sier om å tjene penger.

Hadde valpesalg vært ett rent taps prosjekt hadde det vært vanskelig å få tak i reinrasede hunder.

Jeg leser litt mellom linjene og tenker at det denne damen prøver å sie at hun også selger sin kompetanse på .. Altså at hun kan mye om hunder..og tar oppdrettet av disse blandingene like seriøst som oppdrett av sine reinrasende hunder.

men du verden for en kompetanse hun har, Om jeg var i tvil på noe her var det alt dette. VAr jeg veldig i tvil ville jeg gått dette "etter i sømmene". Og håpt på at jeg kom fram til at JEG tok feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fremdeles på hvor det blir av de valpene som ikke doodler seg. Dette er jo ingen ny rase, men en slags halvrase med prosentvis riktig mix. Driter i om folk tjener penger, jeg. Men det er noen helt klare hull i den etiske delen av denne produksjonen og før de er tettet, er hele greia betenkelig. Det er jo levende dyr vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hadde vært fint å få en liste over hvilke hull du mener trengs å bli tettet?

Jeg vil bare vite om det er noen argumenter jeg ikke ser :blink:

Det ligger nok mange triste skjebner av valper/hunder i streben etter avl på hunder av renraset byrd.

Rent genetisk er jo dette ikke uetisk. Alle hundene er jo 1 og samme art...Det er jo "kultivert" avl av tammdyrene som har gitt raser.

Når det gjelder rasehunder generelt så tror jeg rasene vil bestå. Jeg tror ikke dette ødelegger for rasehundene. Det vil alltid være blaff av populære raser/blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. hadde vært fint å få en liste over hvilke hull du mener trengs å bli tettet?

Jeg vil bare vite om det er noen argumenter jeg ikke ser :blink:

Det ligger nok mange triste skjebner av valper/hunder i streben etter avl på hunder av renraset byrd.

Rent genetisk er jo dette ikke uetisk. Alle hundene er jo 1 og samme art...Det er jo "kultivert" avl av tammdyrene som har gitt raser.

Når det gjelder rasehunder generelt så tror jeg rasene vil bestå. Jeg tror ikke dette ødelegger for rasehundene. Det vil alltid være blaff av populære raser/blandinger.

Akkurat nå tenkte jeg på de valpene som ikke blir doodlevapler og deres skjebne. Selges de som feilvare, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah! Damen er ærlig i det minste. Må nesten le litt jeg, dette er jo bare helt sykt...

Sende den mailen til finn kanskje? Så de kan stoppe den damen fra å få ut annonsene sine der i det minste? Dette er jo bare galskap det... :S

Men joda, ser jo absolutt hennes side i saken også.

*mumle noe om at jeg skal kjøpe meg en golden og en puddel....*

Kan du ikke bare starte med aussiedoodle da?! Det ville jeg heller hatt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da dere...

Ikke glem at denne oppdretteren har 10-år med erfaring som oppdretter i bakkant.

Men pokker altså. Jeg har jo storpuddeltispe dere og så har jeg samojed.

Team Samodoodle.. Høres ikke det bra ut? Skulle igrunnen gitt hva som helst for en samojed som ikke røyter og en puddel med samojedens stoiske ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da dere...

Ikke glem at denne oppdretteren har 10-år med erfaring som oppdretter i bakkant.

Men pokker altså. Jeg har jo storpuddeltispe dere og så har jeg samojed.

Team Samodoodle.. Høres ikke det bra ut? Skulle igrunnen gitt hva som helst for en samojed som ikke røyter og en puddel med samojedens stoiske ro!

Beklager, men det navnet klinger ikke like godt! Jeg foreslår Samedoodle eller Sumodoodle. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, jeg har jo, min dvergpuddeltispe er til og med drittfarget! :blink:

Det kan godt hende at vedkommende har 10 års erfaring, men når man ser hva som velter ut av bilen/hengeren når gjengen besøker parken kan man ikke annet enn å gremmes over det hele. Det er ustelt og usosialisert, og det myldrer av hunder i alle aldre.. Det der er ikke seriøst oppdrett, det er ikke seriøst hundehold engang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg lage sjefsdoodler. Ingen over eller ved siden av. :blink:

Men. Så lenge noen kjøper disse valpene, kommer noen til å produsere de. Enkelt og greit. Og det er egentlig ikke mer sjokkerende enn at noen smugler valper fordi folk skal ha en eller annen liten rase fordi det er poppis. Markedet bestemmer, og det er alltid mennesker som vil forsøke å dra nytte av andres iver i å få tak i noe. Om det er hundevalper eller sprit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det.. Jeg skjønner bare ikke at de har samvittighet til det :blink:

Har fått svar av damen på mail nå. Hun så jeg hadde lagt ut det forrige svaret på sonen og hun syntes det var helt greit.

Hei unge frøken Kristin på 17 år.

Så at du hadde lagt ut mitt svar på

http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=49639&pid=870362&st=20&#entry870362

Det er helt ok.

Jeg har lest mange av dere ungdommers innlegg.

Jeg må si at jeg ikke forstår alle disse naive innleggene.

Om du vil kjøpe deg en ny Pappilon, så må det finnes en oppdretter som selger ett kull Pappilon for at du skall få kjøpt deg en.

Hvorfor skulle en oppdretter slite hekken av seg med å føde opp et kull valper, og selge det så billig at du fikk kjøpe det til selvkostnads pris?

Nesten ingen gjør det. De føder opp kullen og tjener penger på det forde du ville ha en.

Om ingen andre en du ville ha Papilon, så skulle du ikke få noen, for ingen skulle da avle fram Papilon.

Om det i dag er 400 familier som ønsker å få kjøpe seg en Goldendoodle, så må det finnes noen som vil føde opp goldendoodle.

Hva gir dere rett til å si at de ikke skal få kjøpt seg en goldendoodle?

Kan ikke folk selv få bestemme hvad de vill ha for hund?

Om ingen vil kjøpe goldendoodle, så er det ingen som føder dem opp heller.

Puddel oppdrettere er de som er mest imot at puddel skal blandes med andre raser.

Men slapp av det finns plass nok for alle. Vi har yttrings frihet og selvbestemmelses rett i Norge.

Folk må selv få bestemme vad de vill ha for hund.

Hvad er det som sier at det er så mye mer seriøst å drive avel på Schæfere som er etter rene høyt premierte utstillings linjer med et så brant kors at hunden får problem?

Hvorfor er det mer seriøst og avle på en Schæfer som drar litt mer i båndet, i utstillings ringen, en den hunden som ikke drar like mye.

Schæfer hunden som lå først på forige utstilling jeg var, slutta å dra, i en sving forde dens eier som løp på utsiden av ringen datt i en sving, dermed beordrade dommaren hunden til tredje plass, og en annen fikk første plass og cert den dagen. (3 Cert gir championat.)

Vad er det som egentlig gjør den hunden til en bedre avels hund, enn den hunden som såg etter eieren sin? Ingen spørr om den hundens temprament.

Bare forde hunden har fått championatet, så har man gjort den til en seriøs avels hund. Hvem sier at den gir beste familje hunden eller brukshunden.

Bara for at den har fått ett utstillings chamionat avler man helt villt på den, uansett om den gir en massa sykdommer.

En schæfer hund oppdretter jeg kjenner importerte en schæfer hane i 1990 fra Tyskland for 100 000 kr. Den hannen ble Nordisk Chapion.

Den hannen reiste han rundt med og parra to-tre schæfer tisper hver uke. Han tjente 15 000 i uka på den hunden.

Etter to år oppdager man at den hunn gir 38% HD. Ingen vil lengre bruke ham i Norge.

Da reiser han til Sverige og fortsetter sin avels kariere der med denne hannhund. Jeg har desverre selv parra en tispe med denne hannund to måneder etter at han kom til Norge, derfor hvet jeg. Kaller dere dette seriøs avel forde valpene får en stamtavle med chapinat stempla foreldre?

Hunder på utstilling er ogs mote. For noen år siden skulle schæfern være helt svart, neste mote var rød. En periode skulle bleset på Lassi hundene Collien være så brede som mulig. Till slutt ble de blå og rød øyede. Da ble det slutt på den moten. En dommer dømmer hunden til beste hund. Uka etter dømmer en annen dommer den samme hunden nedenom og hjem. Hvorfor er det så mye mere seriøst og avle på slike hunder?

Schæfer er Norges mest solgte hund, men den er også en av de rasene som er mest behefta med masse sjukdommer. Mye dårlig gemytt har det vært.

Jeg skulle personligen mye heller kjøpe meg en dyr, frisk, snill og trivelig goldendoodle som familje hund en en "sjuk" schæfer.

Jeg forstår at folk gjør det.

Border Collie er en av de få hundene som i Norge ikke avles etter utseende. De avles kunn etter gjeter egenskaper, bruks egenskaper, helse og temprament.

Derfor er de noen av de friskeste hundene vi har i dette landet. I Norge får de heldig vis ikke gå på utstilling om de ikke har tatt gjeterhunds prøven. Men de får se ut nesten hur som helst. Alle farger er tillat for utom hel hvit, forde helvite nedarver døvhet. Fram til for noen år siden kunne du ta nesten vilken blandings hund som helst og registrere som Border Collie, så lenge du klarte å ta gjterhunds prøven med den, fikk du registrert den i NKK som Border Collie uten stamme.

Det er ikke mulig å føde opp et reinrasa golden kull uten å tjene penger på det. Tispa får ca 10 valper. De selges nå for 10 000 kr stk. = 100 000 kr.

De spiser til sammen ca 60 kg tørrfor iløpet av sine 8 første uker = 2500 kr. Alle skall ha chip, vaksine, 4 ormekurer, helse atest 500 kr pr valp = 5 000 kr.

Alle skall ha stamtavla fra NKK til 500 kr stk = 5 000 kr. Tygge bein, leksaker, anonse kostnader og telefon utgifter ca 2 000 kr.

Om oppdrettern eier hannhunden selv, sparer denne 10 000 kr i parrrings gebyr till hannhunds eier. Resultatet er att oppdrettern har 14 500 kr i utgifter på et kull med 10 valper og en intekt på 100 000 kr. Fortjenesten blir 83 500 kr på et sånt kull. Det er 8 ukers jobb. Nå hvet jeg at det koster penger å kjøpe inn tispa og hannen, gå på kurs og konkuranser, røntge dem, medicinere dem ved sjukdom, holde de forsikkra e.t.c. Men det gjør det for oss alle som har hund. På andre siden, har tispa og hannen som regel fler kull. Hvordan du enn vrider og vender på det, så blir det en fortjeneste på det. Har man flere tisper og flere kull, så blir det så klart større fortjeneste.

Når vi solgte ferdig trena politihunder i 1992, fikk vi betalt 150 000 kr for den. For en ferdig trena leder hnd for blinde fikk vi 300 000 kr.

Det tok oss ca 3 måneder å trene opp en Politi hund, mens det tok ca 6 måneder å trene opp en "blinde hund".

Jeg forstår ikke hvorfor noen av dere ungdommer syns det er så forferdelig at en del av oss tjener penger på dyr?

Zoo butikkene tjener penger på sine dyr. Bønder tjener pengerpå sine dyr.

Jeg elsker hunder. Hundene elsker meg. Jeg har dem med meg over allt, mine hunder sover med meg i sengen.

Hvad er fel med å gjøre hobbyn til levebrød, så lenge hundene stor trivs.

Ingen av mine tisper får mer enn tre kull valper. Vad er egentlig problemt? Misunnelse?

Jeg kjenner annerkjente seriøse kennler der hunden står hele uka i hundegården uten en eneste tur.

Hundene kan ikke sitt navn, de hvet ikke hvad de heter, de går aldrig løse, har aldrig hørt orden; "kom hit", de får aldrig komme in i huset.

Den eneste kontakten de har med mennesker er hver gang eieren kommer med mat, vann og høytrykkspolern for å fjerne ekskrimentene.

De har det rent og fint, og regnes som fine seriøse kennler.

Jeg forstår ikke hvorfor dere synns at det er så mye bedre med slike kennler enn det er at jeg

føder opp goldendoodels i hjemmet som jeg tar med meg over allt.

Så lenge folk vil ha golden doodels så skal de få det.

Jeg er pensjonert, og har bare hunden. Jeg tilbringer hele døgnet sammen med dem.

Jeg har tid til å føde opp goldendoodels. Alle mine hunder går alltid løse. De går aldrig i bånd. De har det fritt og gått. Jeg har ingen hundegård.

Ettersom mine barn er voksne og utflytta for lenge siden, er hundene nå mine barn.

Jeg legger ned mye mere tid på mine valper, enn det de fleste andre oppdrettere gjør.

Du får gjerne legge ut dette svaret også på hundesonen.no

Lykke til med diskusjonen.

---

Så hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...