Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsvar av oppkast?!


Gry83

Recommended Posts

Det har hendt noen ganger at hunden min har kastet opp, og hver gang forsvarer hun oppkastet sitt for alt det er verdt. Hun står over det, skynter seg å kaste det i seg igjen før jeg tar det, og knurrer + glefser når jeg nermer meg. Hva i all verden skyldes dette!? :wub: (Hun forsvarer aldri andre ting, som mat, griseører/andre tyggeting, eller leker.) Jeg så en annen valp gjorde det samme en gang, den forsvarte oppkastet sitt mot andre valper som ville smake på. :o Så er dette en normal greie, og igjen ~ hvorfor gjør de dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Denne maten har jeg for pokker spist EN gang, den var min da, den er min NÅ OGSÅ!"

hehe, nei jeg vet ikke. Hadde forstått det om hunden hadde matforsvar sånn ellers, men.. Hum.

Haha, der har vi forklaringen. :wub::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mors hund og min egen pleier å hive oppkastet fort i seg igjen. Men syntes liksom det skyldes mer at de føler seg skyldige..

Dette skjer dog ikke alltid, ihvertfall ikke hvis de er skikkelig dårlige.. (blir ikke mindre kvalm av å spise oppkast vel?). Men jeg har aldri opplevd at de har forsvart det.. så den vet jeg nok ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mors hund og min egen pleier å hive oppkastet fort i seg igjen. Men syntes liksom det skyldes mer at de føler seg skyldige..

Hunder føler ikke skyld eller blir flaue/ille berørt av noe. Det er veldig vanlig at slik adferd tolkes av oss som at hunden føler skyld, eller angrer, men det er å tilegne dem menneskelige handlinger/følelser.

Oppkast = mat, så hvorfor la det gå til spille? Her spises også oppkastet opp igjen, så lenge det er mat i oppkastet da, ikke bare grønn væske :wub: Og her oppføres det som at dette er den mest naturlige ting i verden. Mulig fordi det er det, og jeg aldri har reagert på det så hunden har lært seg å reagere anderledes.

Men hvorfor den skulle forsvare oppkastet, når den ikke forsvarer mat i andre situasjoner, det vet jeg ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør kanskje bare falle til ro med den enkleste forklaringen: bikkja mi er rar. :D Det er ikke mat i oppkastet en gang, éne gangen var det gult skum + bomull fra kattesenga hun drepte tidligere på kvelden, en annen gang gult skum + noen fliser fra ei grein hun momsa i seg. Alikevel var det et veldig dyrebart oppkast, tydeligvis. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldige? Fordi de har kastet opp? Tror du virkelig hunder føler sånt?

Hunder føler ikke skyld eller blir flaue/ille berørt av noe. Det er veldig vanlig at slik adferd tolkes av oss som at hunden føler skyld, eller angrer, men det er å tilegne dem menneskelige handlinger/følelser.

Oppkast = mat, så hvorfor la det gå til spille? Her spises også oppkastet opp igjen, så lenge det er mat i oppkastet da, ikke bare grønn væske :wub: Og her oppføres det som at dette er den mest naturlige ting i verden. Mulig fordi det er det, og jeg aldri har reagert på det så hunden har lært seg å reagere anderledes.

Men hvorfor den skulle forsvare oppkastet, når den ikke forsvarer mat i andre situasjoner, det vet jeg ikke, dessverre.

Sa ikke at de følte skyld.. men at det nesten virker sånn.. på måten de oppfører seg. Er ikke dum heller da, jeg skjønner at hunder ikke er mennesker, og at de ikke har følelser, på den måten ihvertfall.

Mente bare at det kan se sånn ut.. bare for å forklare andre mennesker hvordan det "ser" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...