Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergivennlige raser


Bianca

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her på forumet, og har tittet litt rundt uten å finne noe emne om allergivennlige hunderaser.

Ja, jeg vet at dette med allergi er veldig individuelt, men er nysgjerrig på om noen har har erfaring med litt andre en de "typiske" hunderasene som blir anbefalt for allergikere. Selv har jeg en herlig puddelgutt, men nå som jeg her VELDIG lyst på en firbent venn til, kunne jeg godt tenkt meg en annen rase. Jeg vet vi tåler både wheaten terrier og kinesisk nakenhund, men fikser ikke helt den hårløse biten, og wheaten krever temmelig mye pelsstell og kler ikke så godt å være helt nedklippet, synes jeg..

Jeg har lest et sted at basenjien kan fungere, har noen her erfaring med basenji og allergikere? Og hva med siberian husky? Er de polare rasene mer allergivennlig pga manglende eller mindre fett i pelsen? (Nå snakker jeg bare om pelstyper og allergener, og litt utseende, -jeg vet godt at det er store skiller mellom behovene og egenskapene til de nevnte raser altså ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien er en rase som røyter (selv om det ikke er mye), men det er allikevel enkelte allergikere som ikke reagerer på den. Hvorfor vet jeg ikke. Det er mulig p.g.a. dens mangel på underull (iallefall skal den ikke ha det), dens mangel på "hundelukt", at den generelt røyter lite, dens renslighet e.a.?

Jeg har solgt valp til noen som ikke tåler hunder generelt, men som ikke har noen problemer med Basenjien.

Min stefar derimot reagerer kraftig også på denne rasen.

Det kommer nok an på type alergi. Det beste hadde vært om du hadde mulighet til å "låne" en Basenji en periode.

Event. besøke en oppdretter (du er velkommen til oss om du ønsker) og gni deg inn i basselusk-pelser. Et kort besøk trenger dog (etter hva jeg har skjønt) ikke å være utslagsgivende for hvordan du vil reagerere i framtiden.

Her er det kanskje andre som har større ekspertise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte basenji blant annet fordi min daværende samboer hadde allergi. Vi lånte Tufani en periode for å teste, men samboeren reagerte kun på spyttet hans, så da valgte vi å kjøpe Tuf'en. At man reagerer litt på spyttet går det an å leve med liksom... Ellers reagerte han ikke på pelsen, for den har som sagt ikke underull. Og eks-samboeren min er en sånn som er allergisk mot "alt". En venn av meg som også er allergisk, reagerer heller ikke på hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien har lite fett i pelsen, og det er vel det som gjør at enkelte allergikere tåler den. Noen allergikere reagerer ikke på hunder som italiensk mynde eller (dverg)pinscher, og det blir kanskje noe av det samme ift. underull og fett? Personlig har jeg ikke forsøkt å "smøre meg inn" med basenji, men jeg tåler ikke italiensk mynde og pinscher. Har du sett noe på raser som skal nappes, som f.eks border terrier, cairn terrier eller schnauzer? Jeg tåler napperaser til en viss grad, men tåler dem ikke like godt som jeg tåler ikke-røytende raser som f.eks pudler, vannhundrasene, bichonrasene og terriere som skal klippes. (Vannhundrasene: portugisisk vannhund, spansk vannhund, lagotto romagnolo + noen til. Bichonrasene: Bichon havanais, bichon frisé, løwchen, coton de tulear, bolognese, malteser og tsvetnaya bolonka) Tror forøvrig også at jeg tåler bouvier des flandres. Jeg reagerer heller ikke så mye på bearded collie og raser med lignende pels som f.eks schapendoes eller briard, men det føles ikke like "safe" som puddellignende pels. Men det blir liksom mye pels, uansett hvordan man snur og vender på det :aww: (Nakenhund vil jeg ikke ha.)

Er egentlig ikke sånn kjempefan av pelsstell selv, men syns det er bedre å stelle pels, eller å ha en nedskrelt hund, enn å ende opp med en hund jeg ikke tåler og/eller som ikke har de egenskapene jeg ønsker.

Men hva dere tåler, kan dere bare finne ut av ved å være så mye som mulig sammen med flere individer av de forskjellige rasene. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tusen takk for svar!

Det ser ut som at min mann og barn (som er de uheldige allergiske i min familie), reagerer omtrent likt som deg, Havana.

Tror ikke vi tør å satse på en korthårsrase likevel, for de har blandt annet reagert kraftig på italiensk mynde når jeg tenker meg om. Jeg liker gost bichon-rasene, hadde de bare vært litt mer langbente! Er de istand til lange fjellturer? Og kjenner du forresten til Tibetansk terrier? Er den såkalt allergivennlig også? Jeg liker jo godt portis og wheaten, og hadde nesten bestemt meg helt for en av dem, men de er et nummer større enn drømmehunden.. En av de minste melllomstore, for å si det sånn, ville vært perfekt :icon_cry: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte bare å nevne at jeg har Samojed, og kjæresten min pluss kjæresten til samboeren min (hiiiih, infløkte studentordninger...), som begge tilbringer ganske mye tid sammen med Nansen, er allergiske. Nansen har jo veldig til pels, da, men de reagerer ikke på ham i det hele tatt, hurra! Men allergi er jo fryktelig individuelt, mitt tips (som jeg brukte da jeg sjekka ut samojeden) er å ta med allergikerne på oppdretterbesøk. Da blir de ganske heftig utsatt for allergener, spesielt hvis oppdretter har flere hunder som de holder innendørs. Ingen reaksjon da er en god prognose! :icon_cry: Ellers har jeg hatt kongepuddel tidligere, og syns han var en helt fantastisk hund! Han elsket lange turer på fjellet, snørekjøring, og å late seg i hagen. Også var han veldig lærevillig, selv om jeg overtok ham da han var 6 år gammel. Eneste kjipe var å måtte dra og få ham klipt med jevne mellomrom, det var både dyrt og tidkrevende. Vurderte seriøst å kjøpe en trimmer og skjende pelsen hans på egen hånd :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Baseniji, jeg er selv allergiker og ungene mine er det, men ingen av dem reagerer på denne type hund, men min bror, ser ut til reagere ved kontakt. Så der er vel allergivenlige, men ikke for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt individuelt hva folk reagerer på, men en ting å ta med i betraktningen når det gjelder såpass kort- og tynnpelsa raser som basenji, er at det er fort gjort å både bade og tørke dem (selv om ikke-allergiske eiere sjelden ser poenget i å bade dem så veldig ofte). Det kan hjelpe på å bli kvitt en del allergener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt individuelt hva folk reagerer på, men en ting å ta med i betraktningen når det gjelder såpass kort- og tynnpelsa raser som basenji, er at det er fort gjort å både bade og tørke dem (selv om ikke-allergiske eiere sjelden ser poenget i å bade dem så veldig ofte). Det kan hjelpe på å bli kvitt en del allergener.

Vil bare si at å bade en basenji ofte vil jeg karakterisere som nesten dyreplageri, de fleste av dem har en ekstrem motvilje mot vann. De er svært rene hunder, unngår i det lengste å bli skitne, lukter ikke heller, det hvite på dem er alltid gnistrende hvitt. Å skulle bade en basenji ofte for at en allergiker skal tåle den - til det vil jeg si - finn en annen rase! (Min basenji blir 12 år, jeg har aldri - aldri - badet henne, det har aldri vært behov for det).

Når det gjelder allergi så er det ikke pelsen i seg selv som er avgjørende men hvor mye fett og oljer som hunden naturlig produserer. Man kan feks tåle tørr hund men ikke våt hund pga oljer etc frigjøres mens hunden tørker (sønnen min fikk påvist hundeallergi, men reagerte kun når bikkjene var våte eller hvis han ble slikket). Basenjier har svært lite slike oljer i pelsen - det er også derfor de ikke lukter og som gjør at de ikke er "vanntette" men faktisk blir våte til skinnet i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Det ser ut som at min mann og barn (som er de uheldige allergiske i min familie), reagerer omtrent likt som deg, Havana.

Tror ikke vi tør å satse på en korthårsrase likevel, for de har blandt annet reagert kraftig på italiensk mynde når jeg tenker meg om. Jeg liker gost bichon-rasene, hadde de bare vært litt mer langbente! Er de istand til lange fjellturer? Og kjenner du forresten til Tibetansk terrier? Er den såkalt allergivennlig også? Jeg liker jo godt portis og wheaten, og hadde nesten bestemt meg helt for en av dem, men de er et nummer større enn drømmehunden.. En av de minste melllomstore, for å si det sånn, ville vært perfekt :blink: .

Om en bichon (alle rasene) er i stand til å gå lange fjellturer, kommer an på hvor lang en lang fjelltur er (folk har veldig ulike definisjoner på det :icon_cry:) og hvor god form hunden er i. Mine havanaiser har i hvertfall ikke hatt noe problem med å gå en mil eller to, men jeg har ikke forsøkt å gå noe mer enn det. Bichonrasene er energiske hunder, og du kan sammenligne utholdenhet og tempo med jevnstore terriere. Pelsen lyver ofte litt om beinlengden også. Her kan du se hvordan f.eks en bichon havanais ser ut med kort pels: http://www.dogbreedinfo.com/havanesephotos7.htm Det er ingen mynde akkurat, men de skal ikke være ekstremt kortbeinte heller. Løwchen har litt lengre bein enn havanais, men ikke så mye at det skulle utgjøre noen praktisk forskjell.

Tibetanske terriere skal også være allergivennlige, ja :lol:

Jeg liker også veldig godt portis, men syns at en del av dem - i hvertfall hannene - kan bli litt i største laget. Samme med storpuddel. Har du sett på lagotto? De er et hakk mindre enn portisene. En lagottotispe kan kanskje passe i størrelsen? Men de er vel egentlig ikke noe mindre enn wheaten, når jeg tenker meg om.

Hvis du vil ha en liten mellomstor og hvis dere tåler napperaser, passer kanskje irsk terrier eller ruhåret foxterrier i størrelsen?

Hva er grunnen til at du vil prøve noe annet enn puddel, forresten? (Bare litt nysgjerrig, jeg :whistle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med allergi er ofte veldig komplisert. Jeg kan reagere på raser første gangen jeg treffer de, eller hvis jeg bare er med de en kort stund, men har jeg en hund over flere dager så går ofte allergireaksjonen over. Det er akkurat som om kroppen klarer å motarbeide reaksjonen. Det er nok lurt å dra til oppdrettere av den rasen, og virkelig utsette seg for hundene for å se om det kommer en reaksjon. Min opplevelse er at reaksjonen kommer raskt om jeg er allergisk mot det. Jeg vil også anbefale irsk terrier eller airedaleterrier, men også fox terrier eller strihåret parson. Fox terriere kan hvertfall være med på mye aktivitet, og er en fantastisk rase (helt objektivt sett ;) ) Min hund er med på skiturer på over ei mil, og kan lett være med på mye lengre fotturer i fjellet hvis vi legger inn et par pauser. Det gjør man ofte hvis man går veldig langt i fjellet. Dette kommer selvfølgelig an på hvor godt grunntrent hunden er, men min opplevelse av terriere er at de er meget utholdende. Du bør kanskje ikke kjøpe yorkshire terrier hvis du skal gå lange fjellturer, men litt større terriere kan være med på lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at å bade en basenji ofte vil jeg karakterisere som nesten dyreplageri.

Det er å dra det litt langt synes jeg... Jeg bader min innimellom fordi han blir møkkete på tur og fordi han røyter en del for tiden. Klart, han liker det ikke, men jeg sørger da for å tørke skikkelig og lar han ligge på varmt sted etterpå... SORRY, det var veeeeldig OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at å bade en basenji ofte vil jeg karakterisere som nesten dyreplageri, de fleste av dem har en ekstrem motvilje mot vann.

Jeg må også si meg litt uenig i dette. Kee bades en gang i blant, av og til før vi skal på utstilling eller dersom hun har løpt tulling i gjørma i hesteinnhegning(jeg vet, jeg har fått feilvare, de skal jo liksom være så reinslige..), og hun har ikke stort imot det. Faktisk så koser hun seg litt, det vet jeg. Får hvis hun blir våt ute, typ regn, da står ørene rett ut til siden og halen henger need. Mens hvis hun dusjer i deilig lunkent vann, da står ørene litt til siden men halen ligger i en TETT krøll på ryggen, og hun prøver aldri å løpe sin vei før jeg er helt ferdig! :icon_confused: Tror det har noe å gjøre med at hun ble tilvent det tidlig også. ;)

Unnskyld OT.

Ellers så er jo kinesisk nakenhund en hund jeg virkelig har fått øynene mer opp for etter vi hadde en i pensjonatet, noe så trivelig altså! :) Ikke overbegeistret for at den er naken, men det er definitivt noe man kan leve med når man får en så trivelig hund, og så har man jo i tillegg verdens beste unnskyldning for å kjøpe mange søte varme gensere og dresser. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenkte bare å nevne at jeg har Samojed, og kjæresten min pluss kjæresten til samboeren min (hiiiih, infløkte studentordninger...), som begge tilbringer ganske mye tid sammen med Nansen, er allergiske. Nansen har jo veldig til pels, da, men de reagerer ikke på ham i det hele tatt, hurra! Men allergi er jo fryktelig individuelt, mitt tips (som jeg brukte da jeg sjekka ut samojeden) er å ta med allergikerne på oppdretterbesøk. Da blir de ganske heftig utsatt for allergener, spesielt hvis oppdretter har flere hunder som de holder innendørs. Ingen reaksjon da er en god prognose! :icon_confused: Ellers har jeg hatt kongepuddel tidligere, og syns han var en helt fantastisk hund! Han elsket lange turer på fjellet, snørekjøring, og å late seg i hagen. Også var han veldig lærevillig, selv om jeg overtok ham da han var 6 år gammel. Eneste kjipe var å måtte dra og få ham klipt med jevne mellomrom, det var både dyrt og tidkrevende. Vurderte seriøst å kjøpe en trimmer og skjende pelsen hans på egen hånd ;)

Men du, Nansen. IA ble kjempesyk av han, husker jeg. Hun er jo superallergisk mot det meste, men av en eller annen grunn har det ikke kommet et nys engang med tollere og voldsomt pelsa greker i hus. Her er bikkjene i senger, på fanget og pelsen bærer vi med oss overalt hvor vi går :wub: Bedlington er også på den anbefalte lista, men da vi hadde bedlington måtte vi passe på så han ikke slikka IA i ansiktet for da ble hun prikkete. Allergi er rare greier, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bichon (alle rasene) er i stand til å gå lange fjellturer, kommer an på hvor lang en lang fjelltur er (folk har veldig ulike definisjoner på det :)) og hvor god form hunden er i. Mine havanaiser har i hvertfall ikke hatt noe problem med å gå en mil eller to, men jeg har ikke forsøkt å gå noe mer enn det.

Oppdaget at det var en bit som hadde falt ut her. Det skulle stå: Mine havanaiser har i hvertfall ikke hatt noe problem med å gå en mil eller to, og da har de fortsatt hatt mer å gå på, men jeg har ikke forsøkt å gå noe mer enn det.

Men du, Nansen. IA ble kjempesyk av han, husker jeg. Hun er jo superallergisk mot det meste, men av en eller annen grunn har det ikke kommet et nys engang med tollere og voldsomt pelsa greker i hus. Her er bikkjene i senger, på fanget og pelsen bærer vi med oss overalt hvor vi går Bedlington er også på den anbefalte lista, men da vi hadde bedlington måtte vi passe på så han ikke slikka IA i ansiktet for da ble hun prikkete. Allergi er rare greier, ja.

Hvis IA regarer mer på spytt enn på hudavfall, så er det ikke nødvendigvis så mystisk. Da går det mer på individ enn på rase ;) Jeg kjenner f.eks en korthåret jack russell, som jeg ikke tåler pelsen (dvs. huden) på, men som jeg tåler spyttet til. Pleier å reagere litt på spytt fra andre hunder, inkludert mine egne, men ikke fra denne jacken.

Litt OT, men måtte bare kommentere denne - sakset fra linken over med liste over allergivennlige raser:

Excessive barking may also contribute to higher levels of allergen dispersal, as saliva and dander are projected from the animal during barking.

Haha, den har jeg ikke hørt før. Ser for meg at det må bli mye bjeffing for at det skal gi utslag på allergien? :icon_confused: (Har heldigvis ikke hatt hunder som har bjeffet inne, så det har jeg ikke fått testet ut :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, Nansen. IA ble kjempesyk av han, husker jeg. Hun er jo superallergisk mot det meste, men av en eller annen grunn har det ikke kommet et nys engang med tollere og voldsomt pelsa greker i hus. Her er bikkjene i senger, på fanget og pelsen bærer vi med oss overalt hvor vi går :icon_confused: Bedlington er også på den anbefalte lista, men da vi hadde bedlington måtte vi passe på så han ikke slikka IA i ansiktet for da ble hun prikkete. Allergi er rare greier, ja.

Mhm, sier ikke annet enn at Samojed kan fungere for noen, men jeg står virkelig for at det må prøves ut altså! Ikke lett å vite hva slags hund man kan tåle, når det er så mange ting å reagere på (pels, hud, spytt, midd, og sikkert mer?) og så mange forskjellige raser med ulike allergener og sammensetninger av allergener! :wub: Tror det er lurt å ta utgangspunkt i hva slags hund man ønsker seg, og hvilke hunder som anses som allergivennlige innenfor kategorien "rase som passer mitt liv og mine ønsker", og derfra og ut må man vel bare prøve og feile til man (forhåpentligvis) finner en rase som fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis IA regarer mer på spytt enn på hudavfall, så er det ikke nødvendigvis så mystisk. Da går det mer på individ enn på rase :icon_confused: Jeg kjenner f.eks en korthåret jack russell, som jeg ikke tåler pelsen på, men som jeg tåler spyttet til. Pleier å reagere litt på spytt fra andre hunder, inkludert mine egne, men ikke fra denne jacken.

Det gjaldt jo bare han. Hun har en ekstrempollenallergi og dermed kryssallergi for de fleste pelsdyr. Hest og kanin er værst. Katten vår holdt på å ta livet av henne ved å føde i naborommet, men det er en annen historie. Med årene har dette endret seg litt og jeg tror at fordi hun har blitt eksponert for bittesmå doser med hesteallergener via curlyene, kan hun nå faktisk ri og stelle litt med døla uten å bli syk (ute og vinterstid vel og merke). Hun kan også oppholde seg i en dyrebutikk uten å bli syk, noe som var utenkelig da hun var liten. Men kosing med rottene i butikken, vil fremdeles medføre rødflammet hud på halsen eller hvor nå rotta har gnukket seg inntil henne. Allergi er ikke mystisk, men ofte svært sammensatt. IA er på Ullevål til kontroll og oppfølging en gang i året enda og vil nok fortsette med det hele livet. Det er jo ikke like ille for alle, så lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Det ser ut som at min mann og barn (som er de uheldige allergiske i min familie), reagerer omtrent likt som deg, Havana.

Tror ikke vi tør å satse på en korthårsrase likevel, for de har blandt annet reagert kraftig på italiensk mynde når jeg tenker meg om. Jeg liker gost bichon-rasene, hadde de bare vært litt mer langbente! Er de istand til lange fjellturer? Og kjenner du forresten til Tibetansk terrier? Er den såkalt allergivennlig også? Jeg liker jo godt portis og wheaten, og hadde nesten bestemt meg helt for en av dem, men de er et nummer større enn drømmehunden.. En av de minste melllomstore, for å si det sånn, ville vært perfekt :whistle: .

Tibben er allergivennlig. Jeg er selv allergisk og har hatt tibbe. Den reagerte jeg ikke på. Jeg kunne reagere litt hvis det var lenge siden forrige bad og jeg måtte gre den først,sikkert p.g.a oppsamlet støv og skitt, men det var egentlig ikke noe stort problem. Blei det for ille badet vi med floker og alt og fikk heller ta jobben etterpå. For ren hund var ikke noe problem. Jeg har også en Hellig Birma og den har jeg heller ikke problemer med så lenge den ikke biter, klorer eller sikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Tusen takk for alle innspill!

Jeg har forelset meg veldig i tibbe og basenji.

Er dog litt usikker på om basenjien vil passe for oss, jeg har forstått de er spesiell i lynnet og væremåte?

Men har alltid likt best korthårs-raser, men trodde ikke noen av dem kunne være allergivennlig.

Tibben er supersøt, men den lange pelsen her på vestlandet vil bli et vått mareritt tror jeg..

Det skal ikke være lett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill!

Jeg har forelset meg veldig i tibbe og basenji.

Er dog litt usikker på om basenjien vil passe for oss, jeg har forstått de er spesiell i lynnet og væremåte?

Men har alltid likt best korthårs-raser, men trodde ikke noen av dem kunne være allergivennlig.

Tibben er supersøt, men den lange pelsen her på vestlandet vil bli et vått mareritt tror jeg..

Det skal ikke være lett... ;)

Jo, en basenji ER spesiell. - Det er en urhund med egoistiske meninger og holdninger, og samtidig verdens mest sjarmerende krapyl for eiere med sans for humor.

Jeg har skrevet mye om basenjien på vår hjemmeside:

http://www.kingwanas.com/hvaerenbasenji.html

Ellers anbefaler jeg deg å besøke oppdretter for å hilse på basenjier "live". Da kan du se og oppleve dem, snakke om dem og få svar på mye av det du/dere måtte lure på.

Da vil du jo også få en pekepinn på pm du reagerer.

Det er et par oppdrettere som planlegger kull på vestlandet (Egersund) i vinter- jeg kan gjerne videreformidle kontakt om du ønsker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da datteren min skulle ha hund, hadde vi en tilsvarende liste over alergivenlige raser. Hun har vert svert alergisk mot hunder med under ull, så noen tibbe var det aldri snakk om. Vi vaklet mellom Basenji og Shih tzu. Var å så på hunder av begge raser. Ut fra hundenes personlighet og lynne ble det shih tzu. Det har vi ikke angret et sekund på. Det er litt pelsstell men det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...