Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase for meg?


Rutta77

Hvilke rase ville du valgt?  

47 stemmer

  1. 1.

    • Buhund
      8
    • Elghund, grå
      1
    • Elghund, svart
      2
    • Toller
      5
    • Flatcoated reriver
      12
    • Labrador
      19


Recommended Posts

- Er en familie på fire. to barn , 1 og 2 år

- Mye regn på Vestlandet

- liker å være ute

- liten plass, men vil ikke ha en hund av de minste rasene

- førstegangs

- litt allergi blant husvenner

- vil ha en hund å trene sammen med, spor, dressur, aguility

- her er mye vilt rundt husene, så jeg er litt engstelig for urolige forhold for hunden

Har kjøpt massevis av bøker, mennen min tror jeg holder på bli sprø, :)

Har tenkt litt på disse rasene:

Buhund, elghund, Toller, labrador, flat

Med golvresere, barn, hadde det vært kjekt med en rase som ikke røyter alt for mye..

Noen hete tips?

Rutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de rasene røyter mye. Vil du ha en hund så ikke røyter så kjøp en puddel.

Men du er klar over at det er veldig aktive raser du har valgt?

Hva mener du med litt allergi blandt husvenner?

De rasene som egner seg best til Spor, dressur og agillity er vel Toller, Labrador og flat.

Råder deg ikke til å kjøpe en Elghund hvis den ikke skal brukes til jakt.

Elghund er ikke akkurat en førstegangshund.

Den trenger en bestemt hånd.

Nå har jo en labrador ganske kort pels så den egner seg kanskje ikke til å være ute mye.

Elghund:Den er systematisk avlet frem som jakthund, og en elghund som ikke brukes til jakt blir vel ikke den lykkeligste hunden!

Noe jeg hentet fra elghundforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene hadde jeg nok valgt labrador.

Men har du tenkt på dvergschnauzer eller schnauzer? Jeg har en dverg og han er verdens herligste hund. Dvergschnauzere er lett å dressere og rask og passer derfor til lydighet og agillity. Den røyter ikke og derfor regnes den som allergivennlig, men de krever litt pelsstell. Dvergschnauzerer er nysgjerrig, oppegående og livlige hunder. De krever ikke lange turer, men kan godt være med blir kjempeglad for lengre turer, gjerne dagsturer. Selv om den er liten så passer den til så mye. Den er ofte omtalt som en stor hund i liten format. Vet av folk som har brukt dvergschnauzer til jakt og kløvhund så det er absolutt mulig. Eneste negative er at de har vaktinstinktet i behold, og varsler hvis det kommer folk.Pelsen til dvergschnauzer består av to lag. Ett lag med varmende underull og et stritt lag som beskytter mot regn og skit, det ytterste må nappet to ganger i året for å holde seg stritt. Min hund elsker å være ute, nesten uansett vær. De dvergene jeg vet om er veldig tolmodig med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, som sagt før buhunden :) den kan du både trene spor, agility og dressur med. vi har champions innen alle de tre grenene. Den røyer litt hele tiden, men mest før den slipper og bytter pels. ellers er det lite pelsstel, bli hunden skitten er det bare og la det tørke, også enten tørke av med klut eller børste av. buhunden er opprinnelig jakthund den også, så jakt innstinktet er der, den vil jage viss den finner/ser vilt. pågrunn av den tykke pelsen egner den seg godt til å være ute. Men visst du ikke vil at den skal begnne å gjø av kjedsomhet, er det lurt og gi den litt hodebry.

Har hørt at den svarte elghunden skal være striere i gemyttet enn den grå...

flaten og labradoren er to nåkså aktive raser, og krever mer enn buhunden hvertfall. Både fysisk og physisk. Det har jo sine fordeler det også. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene hadde jeg nok valgt labrador.

Men har du tenkt på dvergschnauzer eller schnauzer? Jeg har en dverg og han er verdens herligste hund. Dvergschnauzere er lett å dressere og rask og passer derfor til lydighet og agillity. Den røyter ikke og derfor regnes den som allergivennlig, men de krever litt pelsstell. Dvergschnauzerer er nysgjerrig, oppegående og livlige hunder. De krever ikke lange turer, men kan godt være med blir kjempeglad for lengre turer, gjerne dagsturer. Selv om den er liten så passer den til så mye. Den er ofte omtalt som en stor hund i liten format. Vet av folk som har brukt dvergschnauzer til jakt og kløvhund så det er absolutt mulig. Eneste negative er at de har vaktinstinktet i behold, og varsler hvis det kommer folk.Pelsen til dvergschnauzer består av to lag. Ett lag med varmende underull og et stritt lag som beskytter mot regn og skit, det ytterste må nappet to ganger i året for å holde seg stritt. Min hund elsker å være ute, nesten uansett vær. De dvergene jeg vet om er veldig tolmodig med barn.

Takk for tipset. Titta faktisk på rasen i forgårs, ingenting er utenkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, som sagt før buhunden :) den kan du både trene spor, agility og dressur med. vi har champions innen alle de tre grenene. Den røyer litt hele tiden, men mest før den slipper og bytter pels. ellers er det lite pelsstel, bli hunden skitten er det bare og la det tørke, også enten tørke av med klut eller børste av. buhunden er opprinnelig jakthund den også, så jakt innstinktet er der, den vil jage viss den finner/ser vilt. pågrunn av den tykke pelsen egner den seg godt til å være ute. Men visst du ikke vil at den skal begnne å gjø av kjedsomhet, er det lurt og gi den litt hodebry.

Har hørt at den svarte elghunden skal være striere i gemyttet enn den grå...

flaten og labradoren er to nåkså aktive raser, og krever mer enn buhunden hvertfall. Både fysisk og physisk. Det har jo sine fordeler det også. :(

Er veldig svak for blakk buhund. Er på en måte oppvokst med det, på tross av at vi aldri har hatt hund. Men naboen derimot hadde en, Pita Lull i Buhundboka, Men det virker som om det er veldig lang ventetid på disse valpene, vil gjerne ha en blakk tispe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de rasene røyter mye. Vil du ha en hund så ikke røyter så kjøp en puddel.

Men du er klar over at det er veldig aktive raser du har valgt?

Hva mener du med litt allergi blandt husvenner?

De rasene som egner seg best til Spor, dressur og agillity er vel Toller, Labrador og flat.

Råder deg ikke til å kjøpe en Elghund hvis den ikke skal brukes til jakt.

Elghund er ikke akkurat en førstegangshund.

Den trenger en bestemt hånd.

Nå har jo en labrador ganske kort pels så den egner seg kanskje ikke til å være ute mye.

Elghund:Den er systematisk avlet frem som jakthund, og en elghund som ikke brukes til jakt blir vel ikke den lykkeligste hunden!

Noe jeg hentet fra elghundforbundet.

Jeg er ikke ute etter en hund som ikke røyter, da blir det jo ikke så mange tilbake å velge mellom. Med husvenner mener jeg folk som kommer innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig svak for blakk buhund. Er på en måte oppvokst med det, på tross av at vi aldri har hatt hund. Men naboen derimot hadde en, Pita Lull i Buhundboka, Men det virker som om det er veldig lang ventetid på disse valpene, vil gjerne ha en blakk tispe

se på www.buhund.no der finner du valpekull, som allerede er født, og som ventes. vi var heldige da, fikk valpen på første forsøk, slapp og vente mer enn to mnd. :( du kan også kontakte valpeformidleren, du finner alt du trenger å vite på hjemmesiden. lykke til med valget! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren er en flott og aktiv rase, den tåler å være mye ute, er en robust hund, en glad hund og en hund som elsker det meste (altså veldig flott klikkerhund). Dette er en tålmodig rase, som takler mye voldsomhet fra unger. Den er en veldig trygg hund i situasjoner hvor andre raser ofte finner unger truende (f.eks. hvis ungen kommer og stapper hendene oppi matskåla).

Men labradoren har sine negative sider også. Den ekstreme lysten på mat kan være plagsom når du hele tiden må passe på at det ikke står mat framme på benker og bord (med mindre du får stimuluskontroll på "ikke rør").

Pelsen er jo kort (så en labrador trenger ikke noe særlig til pelsstell) - men en labrador kan røyte forbausende mye i røyteperiodene.

En labrador er også veldig sosial, og vil så absolutt hilse på alt og alle som kryper og går. Dette kan til tider bli ganske plagsomt, men det er bare snakk om en treningssak (dog en ganske stor treningssak).

I tillegg bør man være obs på at en labradorunghund ofte er veldig ivrig og vill, og vil utforske det meste.

En labrador er en engasjert rase, den blir med på det du tar den med på og den blir med på det med stor vilje og ivrighet (om det er et ord, noe jeg tviler litt på). Samtidig takler de fint å få lite aktivisering en dag, og en labrador er som oftest veldig rolig inne, tatt i betrakning hvor aktiv og full av fart den kan bli ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter en hund som ikke røyter, da blir det jo ikke så mange tilbake å velge mellom. Med husvenner mener jeg folk som kommer innom.

Ok, måtte bare spør. :)

Virker som en Buhund er rasen for deg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veil nok ambefalle labrador jeg. En herlig rase som er veldig tolmodig med barn. Ikke så veldig fin som utehund siden den har kort bels, men ellers er den fin. Røyter gjør den også. Men golden ville jeg også ambefalt. Den røyter mye og den er lys, men gemyttet er helt herlig. Begge hundene er fine førstegangshunder som lærer fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortalte i ditt presantasjonsinnlegg at hunden måtte komme til å stå ute en del... hvor mye tenkte du da?

Jeg har selv hatt Flat, og hun hadde klikket om hun ikke hadde fått vært med flokken sin...

Men selvfølgelig klarer også flatene å være ute mens eieren er på jobb o.l.

Men å ha en flat som en "utehund" vil jeg si lite heldig. De har ikke så veldig tykk pels ogil nok fryse om vinteren, og de er svært avhengig av flokken sin.

Men uten om det så vil jeg anbefale flat,så lenge du er klar over at dette er en rase som trenger mye stimulering både fysisk og psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

jeg ville anbefalt flatcoated retrieveren :) de er barnevennlige,elsker å være ute, ikke så mye pelsstell,godt gemytt og vanligvis sunne og friske, alltid glade :mrgreen: leken (så lenge de lever...vår er 7 år, men folk spør ofte om det er en unghund :) ) lettlærte og engasjerte!!

kan være litt masete rundt mat da, vår spiser så og si alt he he og vår er veeeeldig kosete,og det er egentlig bar såååå kjekt,kjempe snill og liker alt og alle :)/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Jeg har Weimaraner (korthår) og de kan nok røyte litt de også. Han jeg har nå en hannhund som røyter svært svært lite, men den forrige jeg hadde røytet mye, så dette varierer litt. Mannen min er allergisk og reagerer lite på Weimaraneren.

De passer ikke til å bo ute i hundegård, men kan stå ute deler av dagen om det ikke er alt for kaldt og de har et oppvarmet hundehus. Det er viktig å huske på at Weimaraneren primært er en jakthund og den vil være på jakt hver gang du slipper den. De krever mye mosjon og er generelt en krevende hund å ha. Jeg vil derfor ikke anbefale rasen til en "førstegangs" hundeeier. Det var jo kanskje litt mye "skrekk propaganda" her, men det er trist å se at hunder kommer til feil hjem. Det positive med Weimaraneren er deres utrolige allsidighet. De kan brukes til det meste; jakt, spor, eftersøk, apport, lydighet og kløv. Les mer på Norsk Weimaraner Klubbs hjemmeside: http://www.norweim.org . Blir også glad for en hilsen i gjesteboka vår http://www.weimaraner.no :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei.

Ser at du har ganske så små barn som sikkert krever sitt. Mitt eget yngste barn var to år da jeg fikk min første hund, men ideelt sett burde jeg nok ha ventet litt lenger.

Valper trenger mye miljøtrening og annen sosialisering, og det kan være vanskelig å få gjort nok av dette med så små barn (snakker av erfaring). :)

Det kan også være vanskelig for de små å forstå at hunden må få være i fred, når den sover, spiser, tygger bein etc.

Men hvis du har tenkt nøye igjennom dette og allikevel vil ha hund nå, så er det bare å "kjøre på".

Ville nok kanskje gått for noe litt mindre, men allikevel robust som dvergschnauzer, cairn terrier o.l. En vilter flatvalp sammen med to små barn kan bli litt mye. (Ser for meg en normal happy flat som ikke klarer å stå på alle fire, mens ungene fyker veggimellom :wink: )

Hva enn det blir, lykke til.

Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil vel anbefale grå elghund, men det er jo fordi min forrige var det, og eg vet at de e de skjønneste, snilleste skapningene som finnes, dog om man har trent den rett, ellers kan de bli litt skiftende i humøret.

Men tross alt ikke alle som er så snille og tillitsfulle som jenta mi var, hun kunne jeg støvsuge med støvsugeren uten at hun reagerte på det engang. Meget praktisk:)

Men om man har allergi, så røyter de sinnsykt mye, hele året.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...