Gå til innhold
Hundesonen.no

Mestvinnerliste

Synnikken

Recommended Posts

Nå er det sånn at jeg er varamedlem i Norsk Mops Klubb, har ikveld hatt ett telefonmøte med alle styremedlemmene, der jeg fikk en oppgave som bare må gjøres.

Jeg skal skrive mestvinnerlisten 2009. Men HVORDAN? Hvor finner jeg denne infoen?

Kommer rett og slett ikke på annen måte enn å bruke dogweb og nkk sine terminlister flittig jeg, for så å "søke opp en random hund" for å sjekke om den har deltatt på den og den utstillingen?

Har noen bedre ideer? Hjelp? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik regnes poengene i beardisklubben (Norsk bearded collie klubb):

Samtlige hunder som er blitt plassert i hhv beste hannhund- og beste tispeklasse får poeng på Årets Mestvinnende liste. De 5 resultatene med høyest poengsum vil være tellende. Det regnes ut en koeffisient for hver utstilling, og denne er antallet FREMMØTTE Bearded Collie på den aktuelle utstillingen. En hund som er påmeldt/stilt i to klasser (f.eks championklasse og veteranklasse) vil likevel kun telle som èn hund.

Koeffisienten ganges med hhv.:

6 - BIR vinner

5 - BIM vinner

4 - 2. BHK/BTK

3 - 3. BHK/BTK

2 - 4. BHK/BTK

Det gis ikke ekstra poeng for evt cert, CACIB, gruppe eller BIS-plasseringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en dullion måter å regne mestvinnendeliste på - i min raseklubb teller kun plassering i BHK/BTK, og en får poeng etter antall påmeldte. I raseklubbens lokalavdeling får en derimot poeng fra og med førstepremie, og mer poeng for mer resultat (HP, CK, cert, CACIB, også videre) - det har vi gjort for at flest mulig skal kunne konkurrere på lista, at det skal være en mer inkludere sak siden det bare er avdelingen. Noen raseklubber gir poeng til alle som får CK. Noen raseklubber gir lik poeng til BIR, uansett hvor mange som er påmeldt. Også videre.

Hvis ikke raseklubben deres har vedtatt et poengsystem, synes jeg det rett og slett er udemokratisk at en-eller-annen skal sitte og lage en mestvinnendeliste etter eget forgodtfinnende. Misforstå meg rett, du har fått en oppgave å gjøre - men det må jo være en mal for arbeidet ditt? I mange klubber må endringer i mestvinnendeutregningen vedtas med flertall på årsmøtet - en person kan ikke lage regler etter kreative forslag på Hundesonen.

Hvis ikke mopseklubben har et poengsystem, kanskje gamle Norsk Miniatyrhundklubb hadde et system dere kan arve? Og få et styrevedtak på det, i så fall, så ikke du blir stående personlig ansvarlig for å kåre en vinner, for det vil alltids kunne være noen som mener at det er urettferdig satt opp.

Jeg ser du skal plukke resultat fra DogWeb - vær klar over at hvis du skal gi poeng etter antall PÅMELDTE, må du kontakte hver arrangør for å få vite det tallet, da det jo bare er resultatet på de FRAMMØTTE som er på DogWeb.

Kopi av premieliste skal forresten sendes hver enkelt arrangør, og du burde da som poengregner be om å få dette sendt til deg, så du slipper å gjete DogWeb. Mange arrangører sender også med kopi av katalogen, slik at du lettere ser hvilke hunder det er snakk om (i premielista står bare registreringsnummer), og du kan se hvor mange som var påmeldt versus møtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet med utregninga til beardisklubben i mange, mange år og det jeg gjør er å KUN regne med de utst. som er godkjent av NKK (dvs ta de med når de er på DogWeb).

Dessuten har jeg en terminliste som jeg "krysser av" hvile utst. som er medregnet, så jeg er sikker på at jeg får med alle.

Selve utregningen gjør jeg på et Excel-ark hvor det er 7 kolonner - 1: hundens navn, 2-6: de 5 beste poengsummene, og 7: totalsummen.

Det viktige er jo at man er super-nøye, og har full kontroll på hvilke utst. som er medregnet og hvilke som mangler. Tro meg - det er fort gjort å miste oversikten!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet med utregninga til beardisklubben i mange, mange år og det jeg gjør er å KUN regne med de utst. som er godkjent av NKK (dvs ta de med når de er på DogWeb).

Dessuten har jeg en terminliste som jeg "krysser av" hvile utst. som er medregnet, så jeg er sikker på at jeg får med alle.

Selve utregningen gjør jeg på et Excel-ark hvor det er 7 kolonner - 1: hundens navn, 2-6: de 5 beste poengsummene, og 7: totalsummen.

Det viktige er jo at man er super-nøye, og har full kontroll på hvilke utst. som er medregnet og hvilke som mangler. Tro meg - det er fort gjort å miste oversikten!

Susanne

Jeg bruker også excel ark til å regne ut ti på topp lista i wheatenklubben,

og sjekker alltid med utstillingene på terminlista så alt kommer med.

Er en veldig lettvint jobb hvis man gjør det fortløpende i løpet av året,

men kan bli en del å gjøre hvis du skal regne ut alt på slutten av året.

Jeg er heldigvis ferdig med listen for 2009! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Jeg har også sittet med poengregningen for årets briarder i mange år, og vi har et rimelig komplisert system for dem som ikke kan utstillingssystemet *ler*. Jeg skriver også inn i excel, men registerer to steder - både hver utstilling for hver hund, men også ei liste over de fem beste utstillingene til hver utstilte hund.

Hos oss får man poeng fra og med 2. premie, faktisk (hvilket jeg synes er litt idiotisk og unødvendig, men det spiller jo heller ingen rolle). Vi får poeng for antall deltakende hunder i rasen, og ekstrapoeng for CERT/CK (5 poeng), samt for CACIB (4 poeng) og res. CACIB (2 poeng). Har man en hund som har fått CK, så får den et poeng for alle andre hunder i motsatt kjønn som ikke har fått CK, for i teorien har jo den hunden med CK slått dem uten CK. Det er enkelt når man kan det *ler*, men det gjelder å holde tunga rett i munnen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jepp...Om du vil kan du se på vår side www.nmk-nord.no hvordan vi regner mestvinnerlisten. Gå på top 10 og inne der finner du en link som heter "slik regner vi mestvinnerlisten"...

Litt OT: men den oversikten fungerer ikke for oss som ikke bruker IE som nettleser :) Står bare noen tomme tabeller på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle poste dette i går, men Internettet sviktet meg, gitt. Så da kommer det nå i stedet:

Jeg syns det er merkelig at styret har satt en vara til å lage mestvinnendeliste uten å gi deg noen som helst instrukser om hvordan poengene skal regnes ut, hvordan du skal finne resultatene og lignende. Det er jo en veldig stor jobb å gå gjennom resultatene fra alle utstillingene som har vært i løpet av året, og særlig om du er nødt til å ta kontakt med alle arrangørene for å få vite hvor mange påmeldte hunder det var (om det er det poengene skal regnes ut fra). En slik liste bør i grunnen føres kontinuerlig i løpet av året - slik at man kan oppdatere den etter hver utstilling, eventuelt en gang i måneden eller så, framfor å sitte og grave seg gjennom mange resultatlister i januar.

Hvis jeg var deg, ville jeg derfor i første omgang tatt kontakt med lederen i styret og spurt hvilke poengregler som finnes også videre. Om dere ikke har fastsatt noen poengregler enda, vil det kanskje være mer fornuftig å la mestvinnende år 2009 ligge, og på neste styremøte vedta hvordan mestvinnende skal kåres. Så kan dere heller starte nå i januar med å begynne å telle poeng kontinuerlig.

En annen løsning er å la medlemmene selv sende inn resultater for 2009, men da vil det vel bli en mer uoffisiell liste siden tross alt ikke alle kan både få med seg at man skal sende inn resultatene, og også faktisk ta seg bryet med å sende dem inn. I tillegg må jo en slik poengberegning utformes uansett, og det vil jo ta flere måneder før dere har tilstrekkelig annonsert det til dere kan kåre en vinner blant de innsendte resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...