Gå til innhold
Hundesonen.no

Avispapir


Huldra

Recommended Posts

Jeg samler jo aviser som en tulling, men spørsmålet er jo om dette blir nok.  Alle vet jo at man må ha "masse" aviser når man skal ha et valpekull, men hva er "masse"?  

Jeg har nå fire stappfulle banankasser, pluss at mine foreldre sikkert har bortimot to.  Jeg vil anta at jeg klarer å nesten doble antallet til valpene kommer, dvs at jeg tror jeg vil ha ca 10 banankasser med aviser.  Jeg antar at i en banankasse går det ca fire bæreposer aviser, ergo tror jeg jeg vil ha ca 40 bæreposer aviser når valpene kommer.  Men er dette nok?  Hvor mange aviser trengs vanligvis?  Kanskje burde jeg få panikk og løpe rundt til alle og enhver og spørre om å få, eller kan jeg slappe av og satse på at det går bra?  Det er jo rimelig dyrt å kjøpe aviser til 15-20 kr stykket hvis jeg skulle gå tom liksom..  :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye, vet ikke helt hvor mye jeg hadde spart opp (trodde det skulle holde hele perioden), men ble fri etter 14 dager...Jeg ba "alle" jeg traff på om å samle aviser til meg :-)

Tips: sett ei tett kasse ved siden av postkassestativet, og skriv at du ønsker aviser. Her ble naboene glad for de slapp å kjøre bort avisene selv.

Jeg hadde også ei eske på jobb der jeg samla aviser.

Vi fikk også endel aviser på butikkene (de som skulle sendes i retur.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye, vet ikke helt hvor mye jeg hadde spart opp (trodde det skulle holde hele perioden), men ble fri etter 14 dager...Jeg ba "alle" jeg traff på om å samle aviser til meg :-)

Tips: sett ei tett kasse ved siden av postkassestativet, og skriv at du ønsker aviser. Her ble naboene glad for de slapp å kjøre bort avisene selv.

Jeg hadde også ei eske på jobb der jeg samla aviser.

Vi fikk også endel aviser på butikkene (de som skulle sendes i retur.)

Uæ. :whistle:

Jeg kan ikke ta med meg aviser som vi ikke selger på butikken, fordi de som skal sendes i retur, må faktisk fysisk sendes i retur for at vi skal få tilbake penger for de vi ikke selger.  Lokalavisen får jeg, men den kommer jo i ti eksemplarer hver dag, så det blir ikke så mange..  Men jeg napper ut reklame fra de avisene som skal sendes i retur, men det er jo heller ikke hver dag.  Har en nabo som samler, to arbeidssteder å hente aviser, pluss foreldre.  Må kanskje sysselsette flere da..  :icon_redface: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger at du ligger noen mnd foran meg så du kan spørre om alt jeg ville freaka ut over seinere  :P Foreldrene mine er satt igang med å samle aviser allerede  :P

:P  Takk, du er ikke den eneste som digger det..   :P  Har en oppdrettervenninne som skal ha sitt første kull om noen mnd også (parring i første omgang da), og hun liker også at jeg "tester ut" slike ting først.  :)  Merkelig at man tror at man skal takle drektighet og fødsel ++ okei, men så friker man ut over at man ikke vet hvor mange aviser man trenger..  :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nabo hadde springerkull nettopp. Der gikk det sinnsyke mengder aviser :) noen søppelsekker+++++++++++++. Hun gikk tom, men gikk til lokalavisa og fikk bunker med utgåtte aviser :ahappy: Du kan jo høre med lokal avisa(hvis dere har noen) om de kan gi utgåtte aviser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt be pappa samle opp avisene sine til deg om du ønsker det. :ahappy: Så kan du bare stikke bortom å hente noen dager før termin.

Men er det en spesiell type aviser du samler på? Med spesielt blekk/uten stifter eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nabo hadde springerkull nettopp. Der gikk det sinnsyke mengder aviser :) noen søppelsekker+++++++++++++. Hun gikk tom, men gikk til lokalavisa og fikk bunker med utgåtte aviser :P Du kan jo høre med lokal avisa(hvis dere har noen) om de kan gi utgåtte aviser :P

Jøye min! :P

Tviler på lokalavisa har pga måten de har ordnet det med retur (de får ikke avisene tilbake), men kan jo høre med de. Takk for tips!

Vil i værtfall tro det er bedre med for mye enn for lite :ahappy:

Det tror jeg du har helt rett i! :P

Jeg kan godt be pappa samle opp avisene sine til deg om du ønsker det. :P Så kan du bare stikke bortom å hente noen dager før termin.

Men er det en spesiell type aviser du samler på? Med spesielt blekk/uten stifter eller noe?

Åh, gjerne! :P Stifter eller ei, eller type blekk har ikke noe å si (har det?). Jeg fjerner selvsagt stiftene før jeg bruker de, men føler ikke jeg kan være så kresen på aviser, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med Adressa sitt kontor på Heimdal, jeg vet oppdrettere har hentet "gamle" aviser der tidligere. Prøv også hoteller som har Adressa og Dagens Næringsliv, disse får de ikke returpenger på, så det går rett i papiravfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det kommer litt an på hva du bruker. Jeg brukte kladder i kassa de første tre ukene deretter aviser. Kladder koster litt, men jeg kjøpte tre pakker kr 70 ca pr pk og det holdt. Deretter hadde jeg samlet aviser som deg, men hadde ikke nok, så jeg fikk hente returaviser hos lokalavisa. Hadde ett fint overskudd på ca 200 aviser da valpene reiste. Jeg vil anslå at jeg brukte ca 30 aviser pr dag, men jeg har stor kasse 1.5x1.5m. Jeg hadde kasse uten bunn men med gummimatte, aviser, veranda tepper og fleece/varmetepper. Det fungerte utmerket her. Varmelampe over og isolasjonsmatter under kassa, så var det ingen bebiser som frøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med ei som hadde kull nylig, og hun sa at hun aldri, aldri kom til å bruke aviser igjen. Det ble endel lukt og gris av dette syns ho. Så hun hadde vanlig strø som hun hadde i bingen. (som hestene har i boksene). Hun sa at det var mye enklere, mer renslig og luktet lite. Eneste negativt var at det ble endel strø ellers på gulvet og når mor hunden gikk ut og inn av kassen, men det var bare å støvsuge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med ei som hadde kull nylig, og hun sa at hun aldri, aldri kom til å bruke aviser igjen. Det ble endel lukt og gris av dette syns ho. Så hun hadde vanlig strø som hun hadde i bingen. (som hestene har i boksene). Hun sa at det var mye enklere, mer renslig og luktet lite. Eneste negativt var at det ble endel strø ellers på gulvet og når mor hunden gikk ut og inn av kassen, men det var bare å støvsuge.

Hadde det vært mulig, hadde jeg også brukt strø.  Har selv erfaring med at det er det beste.  Men jeg ser virkelig ikke for meg at det vil fungere i et hus som vårt, med en mamma-hund som etterhvert vil være litt borte fra valpene når de blir eldre, og hoppe ut og inn, og strø som tyter ut gjennom valpegrindene, og fester seg i pelsen og ....  :)  Sorry, men SÅ mye prakk vil jeg rett og slett ikke ha nå.   :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Vi hadde 4-5 bæreposer med aviser, samt at vi fikk en hel søppelsekk med aviser av en av våre naboer. Det holdt akkurat til det første kullet (9 valper). De var jo født i midten av mai, og det var fint vær og varmt nok til at de var mye ute på slutten. Regner med at det hadde blitt alt for lite aviser om kullet hadde vært født på vinteren.

Valpegrind? Hva med å stikke innom plantasjen og kjøpe sånn kompostbinge? Vi kjøpte 2 stk som vi har festet sammen med strips (de fjærene som er med forflytter seg og da kan bingen bikke).

Vår valpekasse er forresten ganske stor (rundt 170*170 cm), men må være såpass stor for å få plass til en hoffe og hennes mange valper :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 4-5 bæreposer med aviser, samt at vi fikk en hel søppelsekk med aviser av en av våre naboer. Det holdt akkurat til det første kullet (9 valper). De var jo født i midten av mai, og det var fint vær og varmt nok til at de var mye ute på slutten. Regner med at det hadde blitt alt for lite aviser om kullet hadde vært født på vinteren.

Valpegrind? Hva med å stikke innom plantasjen og kjøpe sånn kompostbinge? Vi kjøpte 2 stk som vi har festet sammen med strips (de fjærene som er med forflytter seg og da kan bingen bikke).

Vår valpekasse er forresten ganske stor (rundt 170*170 cm), men må være såpass stor for å få plass til en hoffe og hennes mange valper :ahappy:

Vi har to sånne kompostgrinder (altså 8 "elementer") og de er delvis stripset allerede, og jeg har tenkt å be typen eller faren min om å lage valpekasse - så den biten føler jeg er under kontroll heldigvis. :) 

Høres jo ut som om deres valper nesten resirkulerte avisene - det var jo veldig lite i forhold til hva andre har sagt her?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere bruker..? 

Nå har vi jo en "spytteliten" rase. Men vi kjøper fem pakker med slike lakendekker og legger i bunn på kassen. Også bytter vi en gang om dagen. :whistle:

Vi har hittil vært bortskjemt med at tispen spiser alt som kommer, ALT hun får tak i hverfall til valpene er 4-5 uker og flytter ut av kassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips, hvis du jobber i butikk så fines det en mulighet til å få aviser selv om de skal i retur. I den buikken jeg jobber i i hvert fall, så er det mulig å ta aviser så lenge en bevarer forsiden. Det er den som teller ved retur og som er grunnlaget for kredittnotaen. Vet ikke om det er sånn hos dere, men hos oss er det i hvert fall sånn :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips, hvis du jobber i butikk så fines det en mulighet til å få aviser selv om de skal i retur. I den buikken jeg jobber i i hvert fall, så er det mulig å ta aviser så lenge en bevarer forsiden. Det er den som teller ved retur og som er grunnlaget for kredittnotaen. Vet ikke om det er sånn hos dere, men hos oss er det i hvert fall sånn :wub:

Slik var det hos oss også. Bare klippe ut datoen. Du kan jo iallefullefall høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo en "spytteliten" rase. Men vi kjøper fem pakker med slike lakendekker og legger i bunn på kassen. Også bytter vi en gang om dagen. :lol:

Vi har hittil vært bortskjemt med at tispen spiser alt som kommer, ALT hun får tak i hverfall til valpene er 4-5 uker og flytter ut av kassen.

Heldig for dere da!  Men ser ikke for meg at det blir aktuelt med et springerkull nei.. 

Som et lite tips, hvis du jobber i butikk så fines det en mulighet til å få aviser selv om de skal i retur. I den buikken jeg jobber i i hvert fall, så er det mulig å ta aviser så lenge en bevarer forsiden. Det er den som teller ved retur og som er grunnlaget for kredittnotaen. Vet ikke om det er sånn hos dere, men hos oss er det i hvert fall sånn :wub:

Hmm - det må jeg sjekke ut!  Takk for tipset!

Slik var det hos oss også. Bare klippe ut datoen. Du kan jo iallefullefall høre.

Takk for tipset til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen spiser jo alt før valpene begynner å spise fast føde. Da vi hadde kull, brukte jeg sånn "saueskinn" de første tre ukene. Skiftet hver dag. De tørker fort og er bare kjøre i vaskemaskinen. Avispapir la jeg utover gulvet, da de ble så store at de vandret rundt. Fremdeles ble saueskinnet liggende i valpekassa som da ble brukt som soveplass og ikke do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen spiser jo alt før valpene begynner å spise fast føde. Da vi hadde kull, brukte jeg sånn "saueskinn" de første tre ukene. Skiftet hver dag. De tørker fort og er bare  kjøre i vaskemaskinen. Avispapir la jeg utover gulvet, da de ble så store at de vandret rundt. Fremdeles ble saueskinnet liggende i valpekassa som da ble brukt som soveplass og ikke do.

Har tenkt å bruke tepper (eller kladder som Gråtass skriver om) de første ukene ja, men av erfaring kan det se ut som om teppene og avisene blandes etterhvert, og at alt generelt blir grisete, og da er det lite vits i tepper (for å spare på avisene) etter ca tre uker.  Jeg har i alle fall tilgode å se et valpekull klare å holde ting ryddig, selv om de ikke nødvendigvis gjør fra seg på et teppe.  :wub:  Så aviser vil jeg jo trenge, selv om jeg bruker teppe de første ukene.  :lol:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en avis sitt trykkeri et par dager i forveien så de får sjans til å samle opp litt returaviser fra dagen du ringer.

Jeg tror ikke det er nok å samle noen uker med aviser... Jeg fylte lasterommet på Berlingoen min ganske kraftig, og hadde vel bare en 3-4 pakker igjen da valpene var levert. (nå var jeg ekstremt nøye på å bytte "fysjen" og.. smile.gif)

Det var vel sånn ca de 2,5 første ukene jeg brukte gammelt, rent sengetøy og kladder i bunn. Byttet 3 ganger for dagen, men de var tilnærmet rene, siden moren vasket opp det meste i det det kom ut.

Men da de passerte den alderen der, var det nyttesløst med tepper... prøvde et par dager, men ga fort opp (3 maskiner for dagen med sengetøy blir litt mye i lengden..)

Derimot var jo jeg kjempeheldig med timingen. Valpene ble født i slutten av april, så da de passerte 4 uker, hadde de 4 uker å bare være ute på.. :wub: Og vi hadde kanonvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...