Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund i avl


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Har skjønt at det er store forskjeller for hvordan man gjør ting innenfor hver rase.

Så hvordan gjøres det på din rase ?

Hos min rase ( Breton, fuglehund ) får hannhunden valpepris ( 10.000 ) og brukes max 3 ganger før det er stopp ( anbefalt fra avlsrådet ). Man ønsker å se avkommene før hannhunden evt benyttes mer. ( men selvsagt kan man bruke hannhunden mer om man vil, men avlsrådet godkjenner kun 3 parringer før man ser hva hannhunden bidrar med ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tolleren har hvertfall prisene liggi på 1600kr for paringen + 1600kr per levende valp etter 1uke. Det er ingen restriksjoner på bruken av hannhunden, utover at han ikke skal ha mer enn 5% av registrerte avkom i løpet av en 5års periode. Dog har denne regelen vært kreativt tolket hos enkelte.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Dette gjelder for springer.)  Vanligvis får hannhund en pris pr sprang (fra 1100? til 1600? - usikkert hvor øvre og nedre grense er), og samme pris pr levende valp etter X antall uker (3-4 uker).  

Bortsett fra 5% regelen, er det ikke så mye som kan hindre en hannhund i å få avkom.  Det er ikke noe avlsråd som godkjenner parringer, men oppdrettere oppfordres til å følge klubbens avlsanbefalinger for rasen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant :D er det noe sted man kan finne ut dette om sin egen rase?? står ikke noe på NGDK (norsk grand danois klubb). Eller må man rett og slett spørre noen som driver med avl?? og sum pr. valp, blir disse pengene tatt av summen fra valpekjøper??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Cavalieren ligger sprangavgiften på mellom 1500-2000 kr akkurat nå. Det kommer litt ann på hannhundeier.

Prisen pr valp er nå oppe i 13.000, så hva hannhundeier får pr valp nå har jeg ikke helt fått med meg, men tipper det ligger omtrent på samme nivå som sprangprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase er det ikke noen spesielle avtaler å forholde seg til, men jeg fikk 2000 kr for selve parringen da Willy var i ilden nå. Jeg kommer til å ta 1000 kr pr levende valp ved 5 ukers alder opp til maks valpepris (briarden får gjerne store valpekull).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant :whistle: er det noe sted man kan finne ut dette om sin egen rase?? står ikke noe på NGDK (norsk grand danois klubb). Eller må man rett og slett spørre noen som driver med avl?? og sum pr. valp, blir disse pengene tatt av summen fra valpekjøper??

Det kan være vanskelig å finne ut hva som gjelder for forskjellige raser.  Jeg tok kontakt med raseklubben, men heller ikke de ville gi meg noe konkret svar.  Kanskje er det hannhundeiere som vet best?  :angry:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det siste spørsmålet; om det tas fra summen fra valpekjøper?  Betaling for valpene får man etter at man har måttet betale hannhundeier, så i så fall blir svaret nei.  Og valpekjøpere betaler ikke hannhundeier heller, hvis du lurte på det?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å finne ut hva som gjelder for forskjellige raser.  Jeg tok kontakt med raseklubben, men heller ikke de ville gi meg noe konkret svar.  Kanskje er det hannhundeiere som vet best?  :angry:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med det siste spørsmålet; om det tas fra summen fra valpekjøper?  Betaling for valpene får man etter at man har måttet betale hannhundeier, så i så fall blir svaret nei.  Og valpekjøpere betaler ikke hannhundeier heller, hvis du lurte på det?  

Litt dårlig formulert :) men tispe-eier må betale hannhund eier pr. valp, tas disse pengene fra egen lomme??

Får kanskje høre med noen som har GD hann da, vært litt morro og hørt hva de tok i sprangavgift og pr. valp :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig formulert :angry: men tispe-eier må betale hannhund eier pr. valp, tas disse pengene fra egen lomme??

Får kanskje høre med noen som har GD hann da, vært litt morro og hørt hva de tok i sprangavgift og pr. valp :whistle:

Oppdretter har alle utgiftene med et valpekull, og de aller fleste utgiftene er før valpene er solgt og betalt. Altså lønner det seg å ha en romslig sparekonto før en har et kull.

Men det er selvfølgelig mulig å gjøre avtaler med hannhundeier - at en betaler når valpene er solgt, fordi en trenger salgspengene. Det er jo helt opp til hannhundeier, om en stoler på oppdretter, hvor godt en kjenner de, hva som er praktisk, etc. Det er i hvert fall anbefalt at ikke hannhundeier signerer parringsbeviset før den har fått pengene den skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter har alle utgiftene med et valpekull, og de aller fleste utgiftene er før valpene er solgt og betalt. Altså lønner det seg å ha en romslig sparekonto før en har et kull.

Men det er selvfølgelig mulig å gjøre avtaler med hannhundeier - at en betaler når valpene er solgt, fordi en trenger salgspengene. Det er jo helt opp til hannhundeier, om en stoler på oppdretter, hvor godt en kjenner de, hva som er praktisk, etc. Det er i hvert fall anbefalt at ikke hannhundeier signerer parringsbeviset før den har fått pengene den skal ha.

Okei så man bestemmer selv om man tar av kjøpesummen til valpen eller om man rett og slett sparer om på en egen konto :) da skjønner jeg :angry: mye å sette seg inn i :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei så man bestemmer selv om man tar av kjøpesummen til valpen eller om man rett og slett sparer om på en egen konto :) da skjønner jeg :angry: mye å sette seg inn i :whistle:

Nei, om hannhund vil ha betalt etter at akten er fullbyrdet er det vanskelig å ta av de fysiske pengene du får fra valpekjøper.

Summen er jo den samme - du har en mengde penger ut og en mengde penger inn. Er spørsmålet ditt rekkefølgen? I så fall er tommelfingerregelen at alle utgiftene kommer først, pluss de uforutsette utgiftene, så noen inntekter, og deretter nye utgifter (om du har beholdt valp eller fôrvalp)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg vet det varierer mye hva de forskjellige gjør, men jeg gjorde en avtale med hannhund eier om at han skulle ha en valp (hannhund), om jeg fikk solgt alle så skulle han ha en sum penger tilsvarende en valp. Så derfor ble kullet forhåndsregistrert, men ikke endelig registrert før han fikk sine penger (siden alle valpene ble solgt ved 8 uker) og jeg fikk signaturen på springseddelen. Slik hadde alle valpekjøpere ett reg nr til sin hund og visste at de fikk registrerte valper og ikke noe muffens og jeg visste at jeg fikk underskrift og hannhundeier visste at han fikk penger/valp. Enkel og veldig grei løsning.

En del av avtalen var også at om jeg fikk to eller færre valper hadde jeg rett på ny parring.

På hest er det en litt annen prosess, der betaler man sprangavgift, hvor stor den er avhenger av hingstens stamme og popularitet. Vi betalte 2000 kr pluss moms (2500,-), da hadde vi rett til å bedekkes (inseminasjon) med den hingsten hele den sesongen til merra tok seg. Vet utgifter til insem kommer selvfølgelig i tillegg. Så betaler man en føllavgift når man har levendefødt føll etter 14 dager (siden man kun får alltid kun ett avkom pr bedekning så blir det litt annet system) den var for vår hest på 20 000kr pluss moms, så føllet i seg selv kom på 27 500kr så kom vet utgifter og oppstalling på hingstestasjon i tillegg til å fore på moren i drektighet (11 mnd) og dieperioden (6mnd) så rundt regnet kostet ett føll oss ca 50.000kr bare å få laget.. Så hundeavl er en lukrativ bisniss i forhold. Jeg hadde bare noen tusen i "minus" da kullet mitt var levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvordan man betaler en hannhundeier, og det beror mye på hvilken rase man har. Har man en rase som vanligvis får store kull, 8-10 valper, betaler man gjerne hannhundeieren prisen av en valp/evt en valp.

Har man en rase som får små kull, pleier man betale pr valp, som igjen varierer. Dvs noen betaler gjerne 1000,- pr valp, andre pleier betale 10% av kjøpesummen pr valp, koster en valp 12000,- så betaler man 1200,- pr valp.

I tillegg er det vanlig å betale hannhundeieren en sprangavgift, og det igjen varierer, men det vanligste er vel et sted mellom 1000-2000,-.

I Belgia, hvor jeg har paret tre ganger, er det vanlig med èn sum, dvs man betaler feks 400-500 Euro til hannhundeier totalt.

Igjen, det er store variasjoner fra rase til rase og fra land til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig formulert ;) men tispe-eier må betale hannhund eier pr. valp, tas disse pengene fra egen lomme??

Får kanskje høre med noen som har GD hann da, vært litt morro og hørt hva de tok i sprangavgift og pr. valp :icon_redface:

Hvor ellers skulle de ta pengene fra?   :whistle:  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeh ja, fra penger man får fra valpekjøper, hvis man ikke regner de som egne da. For hvis man kan ta av de pengene trenger man liksom ikke spare opp 12.000,- (i GD tilfelle)

Nei, du må vel spare opp til mye mer enn det hvis du skal pare en tispe. Det er jo mer utgifter enn kun å betale for hannhunden. Og hva om noe går galt etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må vel spare opp til mye mer enn det hvis du skal pare en tispe. Det er jo mer utgifter enn kun å betale for hannhunden. Og hva om noe går galt etc?

ja selvfølgelig :icon_redface: vaksinasjon, registering, vetrinærattest, valpepakker osv osv og en bra avlsforsikring. Men hvis man kan ta av summen fra valpekjøperene så trenger man ikke spare de penga.

Eller si hvis hannhundeier heller vil ha en valp for parringen, da får han jo det og man slipper å gi penger, selv om hunden har en verdi i seg selv (vanskelig å forklare). Som sakt så må man jo se at uforutsette ting kan skje ;)

Men si man sparer til uforutsette ting og de faste tingene man veit om :P og veit at hannhundeier skal ha en valp fra det kullet, da må det da være greit :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig på DSG er 1200,- for parring og 1200,- for hver levendefødte valp.

Men dere som nevner parringsvalp, er det ikke da normalt og betale et mellomlegg?

På Dansk Svensk Gårdshund blir det ofte gjort slik at den som har hannhund får 1200,- per levende valp, hvilket må være endel valper for å få en total sum på 12000,- , om hannhundeier bestemmer seg for å beholde en valp så vil de da måtte betale mellomlegget (12000,- (kjøpssum) - 1200,- per levende valp (la oss si 5) 12000,- - 6000 = 6000 i mellomlegg :icon_redface:

Er det bare vår rase som gjør det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig på DSG er 1200,- for parring og 1200,- for hver levendefødte valp.

Men dere som nevner parringsvalp, er det ikke da normalt og betale et mellomlegg?

På Dansk Svensk Gårdshund blir det ofte gjort slik at den som har hannhund får 1200,- per levende valp, hvilket må være endel valper for å få en total sum på 12000,- , om hannhundeier bestemmer seg for å beholde en valp så vil de da måtte betale mellomlegget (12000,- (kjøpssum) - 1200,- per levende valp (la oss si 5) 12000,- - 6000 = 6000 i mellomlegg ;)

Er det bare vår rase som gjør det slik?

veit ikke hvordan det er med mellomlegg, aldri hatt kull og er ikke noe serlig satt inn i det :icon_redface: men veit at GD'er ofte får store kull, fra 8-15 valper er ikke unormalt :whistle::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...