Gå til innhold
Hundesonen.no

Hannhund i avl


MonicaT

Recommended Posts

På tolleren er det også sånn mht paringsvalp, ja. Hannhundeier får penger for spranget+hver levende valp etter 1 uke, og må betale mellomlegget/får noe ekstra, alt ettersom hvor mange valper som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja selvfølgelig :P vaksinasjon, registering, vetrinærattest, valpepakker osv osv og en bra avlsforsikring. Men hvis man kan ta av summen fra valpekjøperene så trenger man ikke spare de penga.

Eller si hvis hannhundeier heller vil ha en valp for parringen, da får han jo det og man slipper å gi penger, selv om hunden har en verdi i seg selv (vanskelig å forklare). Som sakt så må man jo se at uforutsette ting kan skje :lol:

Men si man sparer til uforutsette ting og de faste tingene man veit om :whistle: og veit at hannhundeier skal ha en valp fra det kullet, da må det da være greit ;)

For å si det sånn: når man skal ha et kull, må man ha mye penger før man setter igang.  Når valpene er solgt, er man heldig om man går i null.  

Først skal man jo parre, og da kan det hende man må reise fryktelig langt, og sånt koster penger.  Hannhunden skal ha også betaling for å parre.  Man har ikke solgt en eneste valp enda, så disse må man ha fra før.  Så kommer drektigheten med undersøkelser og ultralyd og alt som kan gå galt, fremdeles ingen solgte valper.  Så kommer fødselen med alt som kan gå galt der, og valpene er ennå ikke solgt.  Så skal alle valpene etterhvert vaksineres (hvis man gjør sånt), registreres, chipmerkes og få helseattest, og hvis man er "heldig" eller "lur" eller hvis sånt er "vanlig" har man kanskje fått en tusenlapp for hver valp som reservasjons"gebyr" for valpen, men det er slett ikke sikkert.  Oppi alt dette skal hannhunden ha en god del også, siden valpene kunne registreres (det er vel her prisen av en valp kommer inn i bildet).  Først når alle utgiftene flytter hjemmefra (les: valpene) får du penger.  Har jeg glemt noe?  :icon_redface:

Det er sjelden man får regning hos dyrlegen, eller får krite hos hannhunden.  Så penger må man ha i utgangspunktet for å dekke fortløpende utgifter; både de som er medregnet og de som man helst ikke ville hatt (keisersnitt, dyrlegeutgifter pga komplikasjoner med fødsel, drektighet, diing, valper...).  Man kan ikke utsette å betale noen ting, og man kan ikke tenke at de pengene man får for valpene skal brukes for å betale de siste fire måneders eskapader..  For det er faktisk snakk om fire mnd fra du parrer til du får valpepenger, og i mellomtiden blir kreditorene rimelig sure.. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: når man skal ha et kull, må man ha mye penger før man setter igang.  Når valpene er solgt, er man heldig om man går i null.  

Først skal man jo parre, og da kan det hende man må reise fryktelig langt, og sånt koster penger.  Hannhunden skal ha også betaling for å parre.  Man har ikke solgt en eneste valp enda, så disse må man ha fra før.  Så kommer drektigheten med undersøkelser og ultralyd og alt som kan gå galt, fremdeles ingen solgte valper.  Så kommer fødselen med alt som kan gå galt der, og valpene er ennå ikke solgt.  Så skal alle valpene etterhvert vaksineres (hvis man gjør sånt), registreres, chipmerkes og få helseattest, og hvis man er "heldig" eller "lur" eller hvis sånt er "vanlig" har man kanskje fått en tusenlapp for hver valp som reservasjons"gebyr" for valpen, men det er slett ikke sikkert.  Oppi alt dette skal hannhunden ha en god del også, siden valpene kunne registreres (det er vel her prisen av en valp kommer inn i bildet).  Først når alle utgiftene flytter hjemmefra (les: valpene) får du penger.  Har jeg glemt noe?  :icon_redface:

Det er sjelden man får regning hos dyrlegen, eller får krite hos hannhunden.  Så penger må man ha i utgangspunktet for å dekke fortløpende utgifter; både de som er medregnet og de som man helst ikke ville hatt (keisersnitt, dyrlegeutgifter pga komplikasjoner med fødsel, drektighet, diing, valper...).  Man kan ikke utsette å betale noen ting, og man kan ikke tenke at de pengene man får for valpene skal brukes for å betale de siste fire måneders eskapader..  For det er faktisk snakk om fire mnd fra du parrer til du får valpepenger, og i mellomtiden blir kreditorene rimelig sure.. :whistle:  

Jamen da er vi jo enige da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

For hoffene så vet jeg rett og slett ikke, iallefall ikke innad i Norge da vi kun har paret i utlandet. Og det gjengse er ingen sprangavgift og 10% av salgssummen.

Har hørt om hannhundeiere som skulle ha salgssum for 1 valp uansett hvor mange valper tispen kom til å få (trenger jeg å nevne at tispeeieren ikke brukte den hannen? Og dette var i Norge...).

Hadde vår hannhund vært godkjent for avl gjennom raseklubben, hadde vi tatt 1000,- i sprangavgift + 1500,- pr valp inntil prisen for en valp. Nå slipper vi jo å tenke på det fordi han ikke er godkjent som avlshanne ihht raseklubben, og jeg har flere ganger har avvist tispeeiere som ønsker å bruke han likevel :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg har ikke lest så nøye i denne tråden, så jeg vet ikke om det er spurt om før)

Hvilke rettigheter har hannhundeier hvis parringen er gjennomført, de har en avtale(mer eller mindre muntlig, men det står skrevet på mail og sms om at de er enige om hvordan det skal foregå med betaling og alt)om at hannhundeieren skal få betalt i løpet av dagen for parringen. Hvilke rettigheter sitter de igjen med når tispeeier synker i jorda og ikke er mulig å få tak i, og pengene, som de i følge avtalen skal betale, ikke blir betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg har ikke lest så nøye i denne tråden, så jeg vet ikke om det er spurt om før)

Hvilke rettigheter har hannhundeier hvis parringen er gjennomført, de har en avtale(mer eller mindre muntlig, men det står skrevet på mail og sms om at de er enige om hvordan det skal foregå med betaling og alt)om at hannhundeieren skal få betalt i løpet av dagen for parringen. Hvilke rettigheter sitter de igjen med når tispeeier synker i jorda og ikke er mulig å få tak i, og pengene, som de i følge avtalen skal betale, ikke blir betalt?

Tispeeier får jo i bunn og grunn ikke registrert, da jeg som hannhundeier ikke hadde skrevet under på registreringspapirene før pengene var kommet på konto/i lommen. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispeeier får jo i bunn og grunn ikke registrert, da jeg som hannhundeier ikke hadde skrevet under på registreringspapirene før pengene var kommet på konto/i lommen. :icon_redface:

Så det er det eneste? Dette er chihuahua, så eierene tjener jo fett selvom valpene ikke blir registrert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om hannhunder som har godt over 30 kull etter seg, dette er helt normalt om de har vunnet mye i mopseverden.

Skjønte ikke helt hva du mente med dette?

Det er jo hanner som har oppimot så mange kull på andre raser også (tiltross for at de kanskje har større kull igjennomsnitt enn mopsen), og så lenge man ikke har eks 5% regelen så er det jo ikke noe som tilsier at det ikke er lov. Så skjønner ikke helt hvor du vil hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hoffene så vet jeg rett og slett ikke, iallefall ikke innad i Norge da vi kun har paret i utlandet. Og det gjengse er ingen sprangavgift og 10% av salgssummen.

Har hørt om hannhundeiere som skulle ha salgssum for 1 valp uansett hvor mange valper tispen kom til å få (trenger jeg å nevne at tispeeieren ikke brukte den hannen? Og dette var i Norge...).

Hadde vår hannhund vært godkjent for avl gjennom raseklubben, hadde vi tatt 1000,- i sprangavgift + 1500,- pr valp inntil prisen for en valp. Nå slipper vi jo å tenke på det fordi han ikke er godkjent som avlshanne ihht raseklubben, og jeg har flere ganger har avvist tispeeiere som ønsker å bruke han likevel :wub:

Hun som eier faren til hunden min fikk summen av en valp (10t) og da fikk tispen bare 2 valper.. Trodde det var ganske normalt at hannhundeier fikk summen av en valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hun som eier faren til hunden min fikk summen av en valp (10t) og da fikk tispen bare 2 valper.. Trodde det var ganske normalt at hannhundeier fikk summen av en valp?

Kommer vel litt an på hvor mange valper det bruker å komme i kullene det vel?

Nå aner jeg ikke hva gjennomsnittet for Papillon er, men for Hovawartene så er det ikke unormalt at det kommer inntil 10 valper pr kull (det meste som har overlevd i ett og samme kull er 16 valper).

Men for min rase er det "normen" ved utenlandsparinger 0,- i sprangavgift og 10% av salgssum. som jeg skrev: vi har aldri paret våre tisper innenlands. Ulike årsaker til det for vår del, men det er nå slik det har blitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sheltie tas det ikke sprangavgift i Norge (men det gjøres i Sverige). Vanlig pris er 1500 pr. levende født valp, men enkelte gir avslag til championtisper (20-30%), og da også agilitychampions o.l.

Er nysgjerrig, hva er begrunnelsen for å gi avslag til championtisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...