Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt første kull, har noen spm =)


Reena

Recommended Posts

Hei!

Jeg har lenge hatt en drøm om å oppdra mitt eget valpekull, og lurer nå på å realisere drømmen.

Tispa mi (Portugisisk Vannhund) blir 2 år et par mnd før neste løpetid og med mengden fritid jeg har i den perioden osv er timingen perfekt.

Eneste som holder meg tilbake er fordi jeg har jo sett hvordan raser har blitt ødelagt pga useriøs avl. Jeg vil ikke være en av de som er med på å ødelegge den fine portugiseren slik den er i dag =)

Mentalt er hunden min veldig rasetypisk og sterk, problemet er at jeg ikke har hatt henne på utstilling. Jeg har fått høre av bl.a. oppdretter om at hun har de riktige proposjonene osv til utstilling. (Dette var et år etter at jeg hadde kjøpt henne så det var ikke for å selge! :ahappy: Hun spurte om ikke jeg "kunne stille henne ut litt for hun var veldig fin") Moren og Faren hennes har vunnet mye.

SÅ DET JEG LURER PÅ ER om det er en annen mulighet å få en ordentlig bedømming av henne uten å dra på utstilling?

Jeg har jo ikke noe lyst til å sette valper på henne om hun er "skadelig" for rasen...

Ellers har hun aldri vært sjuk, og er en veldig stabil, rolig og trygg hund så det er jo ikke noen problemer psykisk hvertfall.. :]

Takk for at du leste! Har du noen meninger forslag eller svar så ikke nøl med å svare, jeg er takknemlig for all info jeg kan få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har lenge hatt en drøm om å oppdra mitt eget valpekull, og lurer nå på å realisere drømmen.

Tispa mi (Portugisisk Vannhund) blir 2 år et par mnd før neste løpetid og med mengden fritid jeg har i den perioden osv er timingen perfekt.

Eneste som holder meg tilbake er fordi jeg har jo sett hvordan raser har blitt ødelagt pga useriøs avl. Jeg vil ikke være en av de som er med på å ødelegge den fine portugiseren slik den er i dag =)

Mentalt er hunden min veldig rasetypisk og sterk, problemet er at jeg ikke har hatt henne på utstilling. Jeg har fått høre av bl.a. oppdretter om at hun har de riktige proposjonene osv til utstilling. (Dette var et år etter at jeg hadde kjøpt henne så det var ikke for å selge! :yes: Hun spurte om ikke jeg "kunne stille henne ut litt for hun var veldig fin") Moren og Faren hennes har vunnet mye.

SÅ DET JEG LURER PÅ ER om det er en annen mulighet å få en ordentlig bedømming av henne uten å dra på utstilling?

Jeg har jo ikke noe lyst til å sette valper på henne om hun er "skadelig" for rasen...

Ellers har hun aldri vært sjuk, og er en veldig stabil, rolig og trygg hund så det er jo ikke noen problemer psykisk hvertfall.. :]

Takk for at du leste! Har du noen meninger forslag eller svar så ikke nøl med å svare, jeg er takknemlig for all info jeg kan få..

Hvis du rekker å stille før hun får neste løpetid er jo dette en mulighet :ahappy: er mange utstillinger rundt omkring ;yes:

Og ang. det å være redd for å ødelegge rasen, det er en bra tanke, da velger man ut de beste av de beste. Kan jo være at hennes oppdretter er villig til å hjelpe deg, siden hun kjenner linjene til din hund godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde selvsagt vært om du tok henne med på utstilling, da får du ikke bare en kritikk på henne, men også sett hvordan hun takler stressende situasjoner, press og å være inne i hall. Det er mange utstillinger på Østlandet, og du kan jo alltids få noen andre til å stille henne for deg hvis du ikke vil i ringen selv. :ahappy: Kan jeg spørre hvilken kennel hun er fra? Evt kan du sende meg en privat melding. Jeg kjenner littegranne til portismiljøet og syns det er interessant å følge med. :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du rekker å stille før hun får neste løpetid er jo dette en mulighet :ahappy: er mange utstillinger rundt omkring ;yes:

Og ang. det å være redd for å ødelegge rasen, det er en bra tanke, da velger man ut de beste av de beste. Kan jo være at hennes oppdretter er villig til å hjelpe deg, siden hun kjenner linjene til din hund godt :P

Oj, det gikk fort! Takk for svar!

Portugisisk Vannhund må løveklipp på utstillinger i Norge hvor pelsen er lang foran og kort bak.

Jeg kan ikke ha lang pels på henne fordi mange i familien har hund OG støv allergi x) De reagerer altså hvis hun har lang pels... :yes: Rekker ikke la det vokse ut før neste løpetid.. =(

Portugisisk Vannhund har hatt veldig lite "rasesykdommer" så jeg synes det er viktig å passe på så ikke den "sklir ut" også.. :D Skal få ringt oppdretter snart og snakket med henne. Hun er svensk og jeg er elendig til å forstå det, så jeg må innrømme jeg kvier meg litt :) hehe, men hun har nok mye svar! :P

Nå skal jeg ikke uttale meg om det å sette kull på hun, for sånt kan jeg ikke noe om, men hvorfor kan du ikke ta henne med på utstillinger?

Takk for svar! ;)

Jeg har ikke lang nok pels på henne til utstilling før neste løpetid, og familien har støv og pelsallergi og reagerer om hun ha lang pels ;) Derfor jeg hadde håpet på en annen mulighet enn utstilling.

Jeg kunne ha ventet og latt pelsen gro ut såklart men nå passa det jo så veldig godt med timingen.. :)

*EDIT: Redigert på grunn av dobbeltposting. Bruk EDIT-knappen i stedet for å svare med nytt innlegg hver gang. Mod labbis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det gikk fort! Takk for svar!

Portugisisk Vannhund må løveklipp på utstillinger i Norge hvor pelsen er lang foran og kort bak.

Jeg kan ikke ha lang pels på henne fordi mange i familien har hund OG støv allergi x) De reagerer altså hvis hun har lang pels... :yes: Rekker ikke la det vokse ut før neste løpetid.. =(

Portugisisk Vannhund har hatt veldig lite "rasesykdommer" så jeg synes det er viktig å passe på så ikke den "sklir ut" også.. :D Skal få ringt oppdretter snart og snakket med henne. Hun er svensk og jeg er elendig til å forstå det, så jeg må innrømme jeg kvier meg litt :) hehe, men hun har nok mye svar! :P

mhm skjønner ;) spruter ikke pels :) men går ikke portis som allergivennelig?? :ahappy: hvis du kvier deg for å snakke med henne kan du jo sende en utfyllende mail, og høre hvordan hun ser på det ;) er bra at rasen er frisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å stille hunden selv om den ikke er i pels. Om hun er så bra som du tror/oppdretter sier, så bør hun få en grei premiering allikevel - en vakker konstruert hund er det selv om den ikke er i korrekt pels for øyeblikket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste hadde selvsagt vært om du tok henne med på utstilling, da får du ikke bare en kritikk på henne, men også sett hvordan hun takler stressende situasjoner, press og å være inne i hall. Det er mange utstillinger på Østlandet, og du kan jo alltids få noen andre til å stille henne for deg hvis du ikke vil i ringen selv. :P Kan jeg spørre hvilken kennel hun er fra? Evt kan du sende meg en privat melding. Jeg kjenner littegranne til portismiljøet og syns det er interessant å følge med. ;)

Selvsagt hadde det vært best! :P Problemet er at hun har ikke lang nok pels (pga allergi hjemme) og jeg får ikke et så bra tidspunkt igjen på et par år, så hadde håpet at det var en annen mulighet.. :]

Har hatt henne med på mye rart, bla. titta på utstillinger og den dogs4all messa vettu ;) Og det har gått kjempefint. Jeg må nesten skryte litt og si at jenta mi tar det meste på strak forlabb! :)

Hun er fra DigaDog's i Sverige =)

Det går an å stille hunden selv om den ikke er i pels. Om hun er så bra som du tror/oppdretter sier, så bør hun få en grei premiering allikevel - en vakker konstruert hund er det selv om den ikke er i korrekt pels for øyeblikket..

Er det sant? :P Jeg har lite kunnskaper om utstilling og har bare gått ut fra at det var nødvendig..! Så det har ikke noe å si uansett hvor langt fra klippen ho er?

mhm skjønner ;) spruter ikke pels ;) men går ikke portis som allergivennelig?? :ahappy: hvis du kvier deg for å snakke med henne kan du jo sende en utfyllende mail, og høre hvordan hun ser på det :yes: er bra at rasen er frisk :)

Godt forslag! Tror jeg sender mail til henne jeg jeg x)

Ja, den er allergivennlig, men ingen hunder er 100% allergifri, er alltid muligheter for at man kan reagere på de likevel.. I tillegg så har de støvallergi så det har sikkert litt med det å gjøre også.. De reagerer hvertfall så fort pelsen blir lengre. :P

Takk for svar! :D

*EDIT: Trippelpost, bruk editknappen ;) Mod labbis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? :ahappy: Jeg har lite kunnskaper om utstilling og har bare gått ut fra at det var nødvendig..! Så det har ikke noe å si uansett hvor langt fra klippen ho er?

Selvsagt har det noe å si, hvis ikke så hadde alle vært nedklipte. Men en bra hund er en bra hund. Og en kritikk med nedklippet pels er bedre enn ingen kritikk.

Om målet er å ikke være blant de useriøse, så er det for meg en del undersøkelser man gjør før man setter valper på hunden - det viktigste er ikke at det skal skje NÅ, men at det er fordi hunden er bra nok - og da bør hundens kvaliteter være vurdert av andre enn eier og/oppdretter i tillegg. Men det er meg, jeg syns ikke hundeavl er noe man gjør bare for gøy, målet må være å forbedre rasen.. Og en hund kan gjerne bli mer enn 2 år før man setter valper på den også.. Men jeg er sær :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke sett det i Norge, men i utlandet stilles portisen gjerne i slik klipp:

portuguese-water-dog.jpg

Du får nok ikke den beste plasseringen om du stiller en helt nedklipt portis (med mindre du klipper den slik amerikanerne gjør, se bildet), men du får hvertfall en kritikk slik at du kan se hva som er bra med henne og hva som ikke er fullt så bra.

Er hun HD/AA røntget og øyenlyst?

Vil valpekullet være sammen med familien? For hvis de reagerer på lang pels, så er det godt mulig at de reagerer på valper også.

Det er også viktig at man er klar over alt ansvaret det ligger i å være oppdretter, får du solgt alle valpene til seriøse hjem (selv om det skulle kommet 10 hannhunder f.eks), og hvis ikke, har du mulighet til å ha hundene som ikke blir solgt selv? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har det noe å si, hvis ikke så hadde alle vært nedklipte. Men en bra hund er en bra hund. Og en kritikk med nedklippet pels er bedre enn ingen kritikk.

Om målet er å ikke være blant de useriøse, så er det for meg en del undersøkelser man gjør før man setter valper på hunden - det viktigste er ikke at det skal skje NÅ, men at det er fordi hunden er bra nok - og da bør hundens kvaliteter være vurdert av andre enn eier og/oppdretter i tillegg. Men det er meg, jeg syns ikke hundeavl er noe man gjør bare for gøy, målet må være å forbedre rasen.. Og en hund kan gjerne bli mer enn 2 år før man setter valper på den også.. Men jeg er sær :ahappy:

Ok, ja helt enig, da skal jeg se om ikke jeg får dratt på en utstilling med henne snart! ;)

Jeg har lest mye om oppdrett valper og drektighet osv, så jeg vil si jeg er så forberedt som jeg kan få blitt egentlig. Det er jo alltid en "første gang". Jeg kommer ikke til å sette valper på henne om jeg finner noe som ikke er bra. Derfor jeg gjerne også ville ha en eksteriør bedømming av henne.

Hun er en veldig rolig voksen type, så jeg er sikker på at hun er klar for det. De jeg har snakket med sa at 2 år var ikke noe problem, men selvfølgelig er det jo bedre jo eldre de blir. Det er sikkert masse meninger på akkurat dette ja :)

Tusen takk for ærlig svar! ;)

Jeg har enda ikke sett det i Norge, men i utlandet stilles portisen gjerne i slik klipp:

portuguese-water-dog.jpg

Du får nok ikke den beste plasseringen om du stiller en helt nedklipt portis (med mindre du klipper den slik amerikanerne gjør, se bildet), men du får hvertfall en kritikk slik at du kan se hva som er bra med henne og hva som ikke er fullt så bra.

Er hun HD/AA røntget og øyenlyst?

Vil valpekullet være sammen med familien? For hvis de reagerer på lang pels, så er det godt mulig at de reagerer på valper også.

Det er også viktig at man er klar over alt ansvaret det ligger i å være oppdretter, får du solgt alle valpene til seriøse hjem (selv om det skulle kommet 10 hannhunder f.eks), og hvis ikke, har du mulighet til å ha hundene som ikke blir solgt selv? :D

Ja det er vel det de kaller "sportsklippen" Den er godkjent på utstillinger i USA, men ikke i Norge, dessverre :yes:

Da blir det nok noen utstillinger på henne snart, jeg har alltid trodd at man ble på en måte diskvalifisert eller noe om man ikke hadde riktig sveis :P Kan ikke si jeg kan så mye om utstillinger.. Ingenting, for å være ærlig ;P

Jeg hadde HD/AA røntgnet henne da hun var ett og skal ta øyenlysninga i løpet av de neste ukene.

Ja valpene kommer til å være sammen med familien. De kommer nok til å reagere på valpene, men hvis valpene følger tidsskjemaet mitt så kommer de i sommerferien og da er de ikke hjemme. En av grunnene til at det passer så bra nå. :)

Vi bor på stor gård med masse plass og mange mål skog, så om noen blir igjen, eller blir levert tilbake, er det ikke noe problem.

Har lest utrolig mye om hele prosessen og har laget liste opp og liste ned om hva jeg skal gjøre når og hva som kan skje, så jeg vil si jeg er så forberedt som jeg kan få blitt akkurat nå. Jeg vil sikkert bli overrasket likevel, men sånn er det jo alltid. Har tatt de forhåndsreglene jeg kan. :P

*EDIT: Dobbeltpost, bruk editknappen. Mod labbis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å stille hunden selv om den ikke er i pels. Om hun er så bra som du tror/oppdretter sier, så bør hun få en grei premiering allikevel - en vakker konstruert hund er det selv om den ikke er i korrekt pels for øyeblikket..

Vel, på Dogs4all ble det stilt en nedklipt portugiser. Den fikk gul pga pelsen vistnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, på Dogs4all ble det stilt en nedklipt portugiser. Den fikk gul pga pelsen vistnok.

Uansett får man jo en kritikk som sier noe om benstamme, vinkler, overlinje og resten av hunden, samme hva slags farge man får på sløyfa pga pelsen, vel? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke noe krav til premiering før avl da? På dalmatineren må tispen iallefall ha fått minst blått for å bli godkjent (I tillegg til HD ) (hannen må ha minst en rød)

Det er jo iallefall viktig at du får registrert valpene synes jeg, ellers så vil du bidra til useriøs avl, eller iallefall formålsløs (for valpene vil jo ikke kunne føre noe videre).

Hvorfor ikke vente til hun er over to år og på tredje løpetid istedenfor da, så får du dratt på noen utstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte en av de norske raseklubbene? Selv om hunden er svensk bør de kunne hjelpe deg. :ahappy: De har også anbefalte krav til hundene det skal avles på.

Ellers synes jeg det er en god hovedregel at man kan/bør avle på en hund man mener kan tilføre rasen noe (godt utseende/gemytt/helse). "Min" rase taper ikke noe på at jeg ikke avler på min egen hund, derimot har han et par ting som gjør at jeg ikke vil avle på ham, selv om jeg har fått forespørsel om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Registrering av valper gjøres jo i NKK, og ikke alle raser har avlskrav om premiering i NKK. Men i raseklubben derimot kan det være krav. Dette er to ulike ting. F.eks kan jeg ta kull på min ustilte dvergpuddel og få registrert avkom, men jeg får ikke kullet godkjent i puddelklubben og får ikke annonsert det hos dem.

TS: Jeg forstår ditt problem ang. pelsen, jeg har samme problem. Jeg har hva andre omtaler som en pen og rasetypisk hund, men som jeg ikke stiller fordi jeg ikke orker all den pelsen. Kjipt, men sant.

Ang. helse og slikt bør hun også optigen-testes om ikke hun er født fri (begge foreldre fri). Du kunne jo også, siden du ikke vil stille henne, la henne gå en mentalbeskrivning. Da hadde du sett hvordan hun fungerte, og hadde noe mer håndfast å vise til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bidra noe til avlen, så syntes jeg personlig at du burde følge portisklubben sine avlsanbefalinger (krav for å komme på deres valpeliste) om de har det. Såklart er ikke utseende alt - men de fleste raseklubber har ganske lave krav (som nevnt på dalamtiner f.eks kun en 2.pr) ergo noe de fleste kan oppnå om de prøver litt.

På retrievere f.eks kreves kun HD røntgen, øyelysning og 2x 1.premie på utstilling. Ikke verre å oppfylle enn at de som ønsker å drive seriøst fint burde klare det. (Jaktgolden ser jo egentlig "utypiske" ut, men de klarer da blåsløyfa de òg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flerårig raseentusiast kan jeg bare svare for meg selv.

Selv har jeg en tispe jeg har hatt på utstilling, hun er godkjent for avl med rød sløyfe. Hun er HD-fri og ellers aldri syk. Hun er den perfekte familiehunden, men er litt tilbakeholden i forhold til fremmede mennesker, i størst grad uinteressert. Jeg har lenge hatt en drøm om eget kull og egen kennel, men har gått i meg selv og sett på hvorfor akkurat min hund skal brukes i avl. Det jeg har klart å konkludere med er vel egentlig at min hun er ordinær på alle måter. Det er jo vel og bra, men på en rase der arvelige sykdommer og atferdsproblemer jo synes å være et voksenede problem mener jeg at søte, greie familiehunder ikke behøver å brukes i avl med mindre de genetisk sett har noe å tilføre rasen.

Bildet er jo ganske komplekst - det som er viktig er jo å tenke hva man faktisk har å bidra med av kompetanse rent personlig samt hva et eventuelt kull kan bidra med til rasen. En må blant annet tenke på hva en har å bidra med til valpekjøpere av rasekunnskap, en må vite hva en selger og en må kunne følge opp slik valpekjøpere forventer av en seriøs oppdretter. Hvorfor ikke prøve å få vært med på noen fødsler først? Eller bidra hos en oppdretter og se hvordan det faktisk er. Selv har jeg vært med på tre hundefødsler, men ville nok allikevel vært svært usikker den dagen jeg satt der alene med egen tispe som skulle føde.

Jeg synes du har et litt feil utgangspunkt dersom du tenker at du må få gjort unna dette fordi det passer med tid osv. nå på neste løpetid. Kvalitetsoppdrett, noe det virkelig er manko på i store deler av hundeverden, betyr god planlegging og bevissthet. Det er jo så utrolig mye viktigere å finne foreldredyr som komplementerer hverandre og å vite litt om hva man kan forvente seg av en gitt kombinasjon enn å ha et kull fordi det er den store drømmen.

Tispa di er fortsatt ung og har masse tid igjen på å utvikle seg både fysisk og mentalt. Det er ikke for sent å ha et kull på henne og ha alt i orden av tester, inkludert utstilling, om et år eller to. For hva har akkurat DIN tispe å bidra med i avlen? Hvilke gener/foreldre har hun, f.eks? (For vi mener vel alle at våre egne hunder er søte, snille og perfekte?)

Du skriver ikke noe om tispa di er testet for JDCM, HD eller Optigen. Dette er krav raseklubben har for valpekull, men det er du kanskje klar over.

Som du ser så er jeg av den oppfatning at å drive oppdrett er litt mer komplekst enn bare å ha et kull. Men det er klart at ikke alle er enige med meg i det, og at alle har ulike oppfatninger av hva som er viktig og mindre viktig. Men jeg mener nå i hvertfall at utstilling - som er tema for hovedinnlegget, ikke er så vesentlig som mye annet av det oppdrett innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...