Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder med spondylose


Benedicte

Recommended Posts

Dersom man har hund med spondylose, som ikke ser ut til å plages med det, hvordan forebygger man skader/smerter best mulig? Hvilke type trening er bra, hva er ikke bra? Jeg er alltid nøye med oppvarming før trening og å gå ned hunden etter trening, bruk av dekken og prøver å unngå hopping. Jeg jogger en del, men det blir litt på asfalt for å komme til et bra sted. Burde dette unngås? Jogge mer i ulendt terreng kanskje? Hvordan er det med å sitte bamse og slike ting? Jeg har en hund som elsker å sitte bamse, er det bra for ryggen eller ikke?

Andre ting å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som forkalkninger, bare at de er på ryggvirvlene. Altså er jevn mosjon veldig viktig, og man skal helst unngå plutselige belastninger (som ofte kan forekomme i trekking, agility ol.). Det at hunden har gode muskler og er i god form hjelper ofte. Gå mye løs i ulendt terreng, svøm og liknende, og så klart pass på at hunden ikke blir tjukk(men dette vet du vel allerede vil jeg tro). Jeg bruker nå Coseqin på Ella, som inneholder glukosaminer(http://www.lommelegen.no/322839/glukosamin). Dette er ganske dyrt, og jeg har ikke brukt det lenge nok til å si om det fungerer. Vil tro at dette også kan brukes forebyggende. Ellers ville jeg tilsatt selolje/laksolje el, da disse smører ledd.

Når det gjelder jogging på asfalt er jeg litt usikker, men forebyggende er det nok ikke?

Spent på å lese flere svar her..

Edit: Hvem av hundene er det? Trist å høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren sa til meg at det viktigste er å holde hunden slank og godt muskulert. Det beste er turer i ulendt terreng og dypsnø, svømming er også veldig bra. Generelt er det jo viktig med jevn mosjon - både i mengde fra dag til dag, men også aktiviteter som ikke innebærer plutselige temposkifter, vendinger også videre. Sånn sett tror jeg joggeturer er veldig bra, selv om det er på asfalt, fordi hunden holdes i jevn trav hele tiden. En mulighet er jo kanskje å prøve å la henne løpe mer i grøftekanten?

Jeg kjøpte det tynne BOT-dekkenet på Dogs4All, og det ser virkelig ut til å ha effekt nå når det har gått noen uker og kroppen har blitt vant til det. Hun formelig danser avgårde når hun er på tur, og hopper rundt, løper på egenhånd og stråler rett og slett når vi er ute og går. Det er kjempeherlig å se. :wub:

Når det gjelder å sitte bamse, hopping og andre slike aktiviteter som er direkte belastende på ryggen, har vi kuttet ut det som ikke er nødvendig. Det vil si at hun hopper inn i bilen, hun løper opp og ned trappene og hun hopper opp på/over ting om det er nødvendig. Men å hoppe på bakbeina, løfte opp bakbeina og sitte bamse har jeg helt sluttet å belønne henne for, og hun har derfor bortimot sluttet å tilby det. Selv om hun elsket å gjøre det, ser jeg ikke noe poeng i å utsette ryggen hennes for slik belastning når det strengt tatt ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren sa til meg at det viktigste er å holde hunden slank og godt muskulert. Det beste er turer i ulendt terreng og dypsnø, svømming er også veldig bra.

Jeg fikk beskjed om det motsatte. Veterinæren og kiropraktoren ga meg beskjed om at løping i dypsnø var fyfy fordi det ble store opp og ned bevegelser for ryggen, som når man hopper hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om det motsatte. Veterinæren og kiropraktoren ga meg beskjed om at løping i dypsnø var fyfy fordi det ble store opp og ned bevegelser for ryggen, som når man hopper hinder.

Det kommer vel veldig an på hvor mye snø det er snakk om, og hva slags løping det er snakk om. Rolige og kontrollerte bevegelser i snø som ikke er alt for dyp, tror jeg er relativt sunt. Det blir jo en måte å få motstand på, som samtidig ikke er belastende på feil måte.

Men jeg kan være med på at vill basing i veldig dyp snø, slik at hunden på en måte blir nødt til å kaste seg framover - det er nok ikke det beste for en hund med spondylose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasse i vann er veldig bra, og svømme - men svømmingen må foregå rolig, ikke frenetisk og kavende. Jeg kjøpte et plaskebasseng til rikke jeg og fylte det opp med vann så det gikk til rett under magen hennes og lot henne gå i det, hun var ikke en hund som svømte av seg selv. Ikke helt vinteraktiviteter - men sånn fremover liksom.

Minst mulig trappegåing, minst mulig asfalt og minst mulig hopping fikk jeg beskjed om - turer etter form og humør. Men! Jeg hadde en hund som var veldig smertepåvirket både av forkalkninger, prolaps og syringomyelia. Jeg iset også ryggen etter at hun hadde anstrengt seg, og kombinert med smertestillende når det trengtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel veldig an på hvor mye snø det er snakk om, og hva slags løping det er snakk om. Rolige og kontrollerte bevegelser i snø som ikke er alt for dyp, tror jeg er relativt sunt. Det blir jo en måte å få motstand på, som samtidig ikke er belastende på feil måte.

Men jeg kan være med på at vill basing i veldig dyp snø, slik at hunden på en måte blir nødt til å kaste seg framover - det er nok ikke det beste for en hund med spondylose.

Jeg ser den. Med dyp snø tenker jeg på snø opp til brystet på hunden, så det blir hopping og kaving. Hunden min løper mye løs i løssnø, og jeg har ikke merket noe på henne (hun sier tydelig i fra.). Men blir det veldig høy løssnø prøver jeg å sette litt restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...