Gå til innhold
Hundesonen.no

Blir det mindre aktivitet på hunde når det er mørk ute?


Renate A

Recommended Posts

Har akkurat vært ute med Chicka på en lang tur, og jeg blir forundret over hvor alle mennesker med hundene er, når det er lyst så kryr det jo med ekvipasjer ute.

Det kan være juleforberedelser osv, men syntes generelt at jeg ikke ser så mange ute i mørket, husker jeg stusset litt på det ifjor også.

Selv syntes jeg det er litt koselig i mørket og ikke minst vi får gått alene på mange steder siden det ikke er så mange ute :icon_cry:

Hvordan er det med dere, blir det mindre aktivitet i mørket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for jeg liker å gå turer i skogen eller på stranda, og der liker jeg ikke å være når det er helt mørkt ute, og når det itillegg er snø eller regn og kaldt, så blir det litt hustrig. Jeg liker å ha kontroll på hundene om hvor de er, for plutselig har du to hunder som kommer i 60 km i timeen deisende rett i deg, eller at det plutselig skulle komme noen folk snikende uten at du ser dem. Så jeg er stor fan av sommeren hvor det er lyse netter og varmere tider. Da er jeg mer ute enn når det er helt mørkt.Kan sitte ute og kose oss. Ja det er veldig koselig å være ute i måneskinn og sånn, men på det generelle plan blir jeg rask ut. Hundene mine er heller ikke så stor fan av kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må helt ærlig svare ja..

Jeg hater å gå tur i mørket og jeg hater enda mer å gå med hundene i bånd. Og å sykle i mørke vil være livsfarlig her jeg bor (jeg blir nesten påkjørt med fulltutstyr av reflekser når jeg går). Så hos meg er det mindre aktivitet fram til snøen kommer, da blir det tur på jordene igjen.

Mindre trening i skogen og på baner blir det også, siden det er dårlig lys og når snøen da kommer så er det gjerne holke på banene eller for mye snø til å trene ordentlig.

Så fram til snøen ligger seg og jeg kan finne fram skiene, så har vi nok sesongslutt hvile :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mørket,og vi har to store lykter...synes det er like gøy i mørket som i lyset og går på steder det ikke kryr med folk så de kan rase,og leke og hente på leker!

Om det er slaps og mørke er det mindre fristende,men vi har noen digre marker så det går..liker bare ikke og ikke se når det er glatt så kan bli hemma av det,men ren snø i mørket er jo nesten eventyrhimmelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som det er ute akkurat nå blir det ikke noen tur i mørket.

Gå på veien her er livsfarlig i lyset,nå nytter det ikke i heletatt.Så vi venter på kuldegrader og mer snø,da kan vi bruke jordene igjen.

Jobber bare korte dager nå, så enn så lenge kan vi ut i dagslys heldigvis :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er skikkelig pingle på å gå i mørket. Spesielt her hvor det er bekmørkt og elg bak hvert et tre. :icon_cry: Men heldigvis har jeg forholdsvis fleksible dager, så som regel unngår jeg tur i mørket pga det. :)

Det hun sa! :ahappy: Blir nok litt mindre aktivitet på oss ja. Denne tiden er det jo en del andre ting også siden det nærmer seg jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke mindre aktivitet på oss ivertfall. Koselig i lysløypa på kveldene:) Og som sagt, lite folk er det også! Kjenner jeg påvirkes litt av mørket på denne årstida, men desto bedre og komme seg opp av sofan og ut på tur:) Våkner litt da. Hundene ser ivertfall ikke ut til og bry seg om denne mørketida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja blir mindre med turer nå på vinteren, jeg er veldig mørkeredd så det tør jeg ikke. Bor jo midt i skogen å så er ikke så veldig moro og gå her på kvelden. Vi har jo snø, men alt for mørk for det :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være helt ærlig, så ja. Synes ikke det er no trivelig å gå i svarten, øs pøs regnvær og ute på holka. Her på landet er det ikke et eneste gatelys, så da måtte det i tilfelle bli i lysløypa eller i den nedlagte barnehagen. Slik at man kan ha en viss oversikt over hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være helt ærlig, så ja. Synes ikke det er no trivelig å gå i svarten, øs pøs regnvær og ute på holka. Her på landet er det ikke et eneste gatelys, så da måtte det i tilfelle bli i lysløypa eller i den nedlagte barnehagen. Slik at man kan ha en viss oversikt over hundene.

What she said! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel innrømme at det blir litt mindre aktivitet ja. De får det de trenger, men ikke så mye mer :icon_cry: Jeg er ikke spesielt glad i å gå tur i mørket, lange båndturer på fortauet er kjedelig, og det blir litt begrenset med trening når vi ikke ser hva vi driver med.

Jeg regner med at de får mer når jeg er ferdig med alle eksamener, da har jeg tid til å være ute mens det er lyst igjen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir vel litt mindre aktivitet. Jeg er veldig avhengig av lys for å fungere, og sliter med mørket som er nå. Hvis det hadde vært sol på dagtid og frost, evt. noe snø, ville det vært veldig mye lettere. Måneskinnstur i glitrende snø, kan jo også være kjempeflott! Heldigvis kan jeg for det meste styre tiden min selv, sånn at jeg kan ta hovedturen mens det ennå er dagslys, men med det evinnelige gråværet som har hengt over oss i lange tider nå, så får jeg ikke ladet batteriene på dagtid heller. På kvelden trener vi heller litt lydighet inne, og går litt kortere turer utendørs. Vinter er fint, men da må det være ordentlig vinter - ikke den gråsuppa vi har her i Oslo nå.

* Tusle ut på kjøkkenet og sette på kaffen * :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir like mye tur som ellers, men litt mindre trening, da jeg ikke er med i klubb med opplyst bane. Gubben er jo i bånd uansett årstid, og valpis går ikke såå langt fra meg. Skulle hun sprette et stykke unna, så ser jeg henne godt med den nye fine hodelykta mi lell :)Refleksen i halsbåndet lyser opp på laang avstand.

(takk for tipset Fannhvit!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok litt mindre turer.. Eller lengre turer ihvertfall. Jeg HATER at det er glatt ute! Da er det umulig å gå med en hund som har en tendens til å gå hit og dit hele tida.. :icon_cry: Men jeg håper det blir skikkelig med snø! For da er det ikke glatt og jeg kan prøve å kjøre litt med henne.. Det er umulig akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Med hund så spiller det ikke når på året det er da blir det tur og aktiviteter på høsten også ikke altid det blir de samme som resten av året, men vi bruker da like lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, her blir det like mye tur hele året, enten med eller uten hund:) er det kaldt, tar jeg på ulltøy, er det vått tar jeg på regntøy, glatt på bakken er null problem med fjellsko eller brodder, refleks er en selvfølge, og det er også pocketlykten i lommen osv osv... men så er da jeg en evig fan av "det finner ikke dårlig vær, bare dårlige klær" ;9

problemet med for lite belysning har jeg ikke støtt på ennå, da alle stedene jeg går på har en eller annen form for lys:)

Elsker å vær ute å gå mens høsten herjer som værst! da er det såååå digg å komme hjem etter en lang tur! sliten, våt, kald, røde kinn.. hoppe i dusjen, lage kakao og krølle seg sammen under et pledd på soffan:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, her blir det like mye tur hele året, enten med eller uten hund:) er det kaldt, tar jeg på ulltøy, er det vått tar jeg på regntøy, glatt på bakken er null problem med fjellsko eller brodder, refleks er en selvfølge, og det er også pocketlykten i lommen osv osv... men så er da jeg en evig fan av "det finner ikke dårlig vær, bare dårlige klær" ;9

problemet med for lite belysning har jeg ikke støtt på ennå, da alle stedene jeg går på har en eller annen form for lys:)

Elsker å vær ute å gå mens høsten herjer som værst! da er det såååå digg å komme hjem etter en lang tur! sliten, våt, kald, røde kinn.. hoppe i dusjen, lage kakao og krølle seg sammen under et pledd på soffan:)

Akkurat sånn er jeg også, kler på meg og går ut (har også en liten lykt i lommen hvis jeg skulle trenge det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, været kan man alltids kle seg etter :ahappy: Lyset er det verre å kle seg etter, og en lommelykt blir en laber erstatning for sollys. Lykta gjør liksom ikke den helt store forskjellen på melatoninnivået. Men nå er jeg skrudd sammen litt rart, og har nok litt større behov for dagslys enn gjennomsnittet. Hehe, kanskje jeg skulle begynne å ta med dagslyslampa mi på tur (40x50cm lysskjerm) :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, været kan man alltids kle seg etter :ahappy: Lyset er det verre å kle seg etter, og en lommelykt blir en laber erstatning for sollys. Lykta gjør liksom ikke den helt store forskjellen på melatoninnivået. Men nå er jeg skrudd sammen litt rart, og har nok litt større behov for dagslys enn gjennomsnittet. Hehe, kanskje jeg skulle begynne å ta med dagslyslampa mi på tur (40x50cm lysskjerm) :P

Ja, men du har jo en veldig god unnskyldning for å ikke orke da, blir vel for trøtt nå tenker jeg :icon_cry:

Den dagen du tar med deg lampen din på tur så vil jeg stå klar med kameraet :):P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...