Gå til innhold
Hundesonen.no

Kveldstur


SiriEveline

  

66 stemmer

  1. 1.

    • Slipper kun ut i hagen før leggetid
    • Går en kjapp runde ala rundt blokken (5min)
    • Tar en kort runde (10min)
    • Går en litt "ordentlig" runde (30min)
    • Tar en skikkelig god tur (1time)


Recommended Posts

Hvis jeg tar kveldsluftinga, blir det på med båndet og rett utenfor rekkehuset i to minutter til hun har gjort fra seg. Om pappa tar kveldsluftinga, rusler han en liten runde på ca. et kvarter mens han tar kveldsrøyken (som han "egentlig ikke" tar :P). Felles for begge er uansett at det foregår i stillhet og sakte tempo! Jeg hører om folk som trener på kveldsturen liksom, gærninger - når Tinka får dagens siste luftetur er jeg så trøtt at jeg helst skulle lagt meg for en time siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det varirer så fryktelig at jeg kan ikke svare i pollen. Noenganger går vi ned trappa så hun får tisset, andre ganger går vi til endes i blindveien her - tar vel 10-15 min i saaaaakte rusle-stoppeogsnusepåaltogståstilleogsnuseilufta-tempo, noen ganger går vi tur på jordet og hun får løpe løs - da trener vil litt - noenganger går vi en time inn forbi campingen og inn i skogen, andre ganger går vi til kirka. Rutiner er skikkelig oppskrytt. :P Avhenger veldig av hva vi har gjort tidligere den dagen. Eneste som er felles er at vi alltid starter og avslutter turen i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt forskjellig.. er jeg skikkelig trøtt, og som deg Ingvild.. burde ha lagt meg for en time siden. Da er det ut i "hagen" til hun har gjort fra seg og så inn igjen 2-3min.

Til vanlig prøver jeg å rusle en liten 10min runde, og det er også i skikkelig rolig tempo. Men det hender jo man møter andre hunder på disse turene (selvom de ofte er sene) og da lar jeg som regel Tinka leke litt og løpe fra seg mens jeg slår av en prat med eieren. Da kan turen fort bli en times tid.

Også har jeg de gangene hvor hovedturen ble veldig sen, og jeg kommer hjem til leggetid.. da blir det ikke noe spesifikk kveldstur.

Men jeg er altså ikke den eneste som har lite rutine.. selvom målet er å gå en 10min runde.

Får ofte litt dårlig samvittighet når jeg bare slipper henne ut for å gjøre fra seg. Men hun har jo allerede vært noen timer på tur som regel.. så det burde jo ikke spille noen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går en tur på 1-2t når jeg kommer fra jobb, alt ettersom. Da går vi litt pent i bånd, litt uten bånd ved siden av meg uten at det er ordentlig fvf. Så får han helt fri der det passer at han kan få det. Som oftest legger jeg inn litt oppgaver og lek før vi går hjem igjen. Og noen ganger møter vi andre hunder så han får lekt litt med dem før vi vender hjem.

Så når jeg legger meg blir det bare en lufting i hagen gitt. Men da er han så trøtt at han helst har lyst til å gå å legge segg, framfor å ta siste lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig så klikket på både Går en kjapp runde ala rundt blokken (5min), Tar en kort runde (10min), Går en litt "ordentlig" runde (30min).

Det er veldig veldig mørkt her vi bor nå så det er sjeldent vi er ut mer enn 30 minutter utpå kvelden. Ellers så varierer det så mye ut i fra hvor mye vi har gjort ellers på dagen. Har vi hatt trent masse, vært på langtur, opplevd mye nytt eller andre sånne ting pleier kveldsturen bare å være en kjapp natta-tisse-tur. Har vi vært lit late (eller sånn som nå som jeg har lest til eksamen og Jaily har fått lite 'merksomhet) så går vi lenger tur om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært mye enklere å svare på hvor lang morgenturen er. Den er alltid rundt det samme kvartalet, varer i ca 15 minutter og er ca fra klokka 07 15 til 07 30 hver eneste hverdag. Lurer forresten på om naboene har fått det med seg, for nå møter jeg alle småtassene jeg pleide å møte på tur, når jeg løper til bussen etter at bikkjene er ferdiglufta. :P

Kveldsturen er alt fra samme runde til to timer i skauen og umulig å gradere sånn bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en siste tur for dagen, går jeg en liten runde på 20 min ca. Og så får de stikke ut i hagen å tisse rett før jeg går å legger meg. Jeg går to turer om dagen. En hovedtur på dagtid, og så denne lufteturen på kvelden. Hvis hundene har vært veldig aktive på dagtid og gått lang tur, er det ikke sikkert det blir så mye tur om kvelden. Kun tissetur i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle stemme på av 5minutter eller 10minutter, fordi jeg mener selv jeg går bare en kjapp runde type a la rundt blokken (det er i alle fall ikke lenger i distanse), men jeg bruker nok minst 10 minutter på den fordi jeg røyker to røyk mens jeg går den og en røyk tar i overkant av 5 minutter å røyke. :lol: Jeg går stort sett alltid samme "runden", og den runden går jeg stort sett kun på kvelden; da vet hundene at dette er "siste sjans". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle stemme på av 5minutter eller 10minutter, fordi jeg mener selv jeg går bare en kjapp runde type a la rundt blokken (det er i alle fall ikke lenger i distanse), men jeg bruker nok minst 10 minutter på den fordi jeg røyker to røyk mens jeg går den og en røyk tar i overkant av 5 minutter å røyke. :lol: Jeg går stort sett alltid samme "runden", og den runden går jeg stort sett kun på kvelden; da vet hundene at dette er "siste sjans". :P

Den har Tinka lært seg hver gang vi går inn innkjørselen.. da er det bare kjapt å tisse! Selvom hun kanskje nylig har tisset, så slipper hun ut siste skvett!

Veldig greit om morgenen ihvertfall! Om kvelden har man jo egentlig litt mer tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varierer litt her egentlig. Er vi hjemme hos mamma og pappa blir det gjerne en halvtimes tur borti skogen før nyhetene for så å bli sluppet litt i hagen rett før vi legger oss.

Hjemme hos meg selv derimot varierer turen fra en halvtime i skogen eller langs veien til en kjapp tur ut i båndet på trappa for tiss i hagen. Kommer litt ann på min egen form, hva vi har gjort den dagen og hvor sent det er. Prøver å være flink til å lufte Rex i 21-22 tiden, for da er jeg fortsatt våken nok til å gi han en litt ordentlig tur. Noe som ikke helt skjer om vi venter til 00-01 :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle stemme på av 5minutter eller 10minutter, fordi jeg mener selv jeg går bare en kjapp runde type a la rundt blokken (det er i alle fall ikke lenger i distanse), men jeg bruker nok minst 10 minutter på den fordi jeg røyker to røyk mens jeg går den og en røyk tar i overkant av 5 minutter å røyke. :ahappy:Jeg går stort sett alltid samme "runden", og den runden går jeg stort sett kun på kvelden; da vet hundene at dette er "siste sjans". :icon_cry:

"Siste sjangs" runde har jeg også,men jeg har to, en kort og en litt lengre.

Den lange kan jeg dele opp og velge om skal være veldig lang (fra 45min og oppover) eller kort (ca 30min), den korte er gjort unna på ca 15min.

Sånn helt ideelt så er planen å ta den på 45min, men ofte så blir kveldene litt lange og et par ganger i uka får hun 15min eller 30min runden.

Regner det veldig og vi har vært veldig aktive før på dagen og det er sent på kvelden så får hun kun skråningen, det er en skråning rett borti gaten som er veldig popis å bæsje og tisse i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt litt ettersom. Har jeg eks gått en god tur kl 20/21 så slipper jeg de bare ut i hagen. Om vi har gått lengre tur tidligere så går jeg en liten kveldsrunde på alt fra 5-20 min - ettersom hva jeg gidder. Har det vært lite aktivitet på hundene prøver jeg å gå en litt lengre kveldstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første og siste luftingen er alltid i hagen. Den varer ca en tannpuss :icon_cry:

Nå holder jeg somoftest på med hundene mine på kvelden fra rundt 18-21 så det er liksom ikke nødvendig med noen tur helt på tampen av kvelden syns jeg.

Jobber jeg nattevakt derimot så blir det en god tur på kvelden, men da er jo døgnet generellt snudd på hodet så rytmen er egentlig den samme bare på forsjellige tidspunkt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det kan jeg ikke svare på. Har vi gått lang tur tidligere eller jeg vil legge meg er det ut ca 2 min for å tisse. Andre dager kan jeg gå to timer og trene lydighet klokka 2 på natta. Ingen rutiner her. Spiller det egentlig noen rolle hva andre gjør så lenge du og bikkja trives med hvordan dere gjør det? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det veeeldig. Det kan være en kjapp 5-minutters i hagen så de får gjort ifra seg, eller vi kan gå en tur på haugen. (10-20min)

Andre ganger går vi en runde rundt i nabolaget (15-20min.), mens andre ganger igjen kommer det besøk til typen også tar de hundene med seg og går 2-3 timer i marka med hodelykt. :icon_cry: Eller så sender jeg hundene ut med typen alene, også går han ned på parkeringsplassen og lufter dem eller ut på haugen (10min)

Jeg kan også finne på å trene på kveldsturen, finner som oftest et eller annet å trene på under alle turene våre jeg. Men det er bare sånn jeg er. Jeg drar jo ikke LP-hinder, apport og kjegler ut klokka 01.00 om natta - men jeg kan fort kjøre noen innkallinger, gå litt fri ved fot, trene på stå under marsj, innsitter, vendinger under fvf osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det varierer egentlig, alt fra rett ut i hagen til en times tur. På sommeren går jeg ofte kveldsturen som hovedtur f.eks. Og noen ganger tar jeg en runde som er på ca 10-15 minutter. Men som regel er det rett ut i hagen, og inn igjen når jeg har pusset tenner og ordnet meg for kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste lufting for Marco er rett før jeg legger meg og det pleier å være rundt 12 engang.

Ca. 20-21 har vi gått en lengre tur siden jeg foretrekker de lengste turene på kveldstiden (dessuten da jeg har mest tid til overs) og da trenger han i grunn bare å bli sluppet ut i hagen, der er han mens jeg gjør meg ferdig på badet ca. 5 min kanskje. Og når jeg kommer å henter han så sitter han ofte klar for å komme inn fordi han er så stuptrøtt og bare vil sove. Kveldsturen vår er liksom den tidligere på kvelden, mens det her er bare siste sjanse til å tisse for dagen :icon_cry: En do-tur på egenhånd rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar som regel en 15-20min lang runde rundt boligfeltet litt før vi legger os.. Men vi har en tendens til å sitte oppe lenge. :icon_cry: Så rett før vi legger oss er det alltid en tur utafor. Hvor hun bare tusler utafor døre omtrent slik at hun får tisset før vi legger oss. Og hun har sånn halvveis lært seg "gå å tiss" kommando så da gjør hun det. Vet at det er siste sjanse før natta hvis hun må på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...