Gå til innhold
Hundesonen.no

Verre og vert

Cloudberry

Recommended Posts

Det der blir så feil i hodet mitt :lol: Kan du forklare meg forskjellen på de setningene?

"Jeg har kjøpt meg et nytt hus" er en konstaterende setning, en opplysning. Men om jeg skriver "jeg har kjøpt meg ett nytt hus" er det en setning som presiserer antallet - enten for å korrigere noen som tror jeg har kjøpt meg tre nye hus (dårlig eksempel, jeg skiter ikke huspenger...), eller for å si at jeg denne gangen kun kjøpte ett, siden jeg har for vane å kjøpe flere... :P

Ett brukes når det er viktig å presisere antall, fordi det kan misforstås eller må korrigeres. Du ber om et glass vann, selv om du bare vil ha et, for det er jo ingen som vil tenke på å gi deg tre glass med vann i fall du er veldig tørst. Men om jeg går på IKEA og sier at "jeg trenger å kjøpe ett stolbein", er det greit å presisere siden de fleste kjøper alle på en gang, men jeg trenger bare det ene.

Ble det mer forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Nja, synonym er jo ord som ikke har identisk mening, men likevel kan brukes om hverandre. Et annet ord for å være trist er å være lei seg - men strengt tatt er det noen gradsforskjeller og nyanser mellom disse to ordene.

Én og ett som ekvivalenter har samme funksjon - men til hver sin kontekst/setting. Tilsvarende er synonym til ekvivalent - det er det samme, men likevel forskjellig.

Nope - I beg to differ. Synonymer KAN ha nyanseforskjeller, men kan like gjerne innebære nøyaktig det samme.

Sugge og purke, er synonymer, f eks.

Definisjonene av ett og et er enkle. Et = artikkel (på samme måte som en og ei). Ett er et tallord, dvs ett = 1 (på samme måte som to = 2, tre = 3 og fire = 4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er jeg fæl til å bruke "de" alt for mye (altså istedenfor "dem", min egen personlige dialekt (jupp jupp) bruker nemlig veldig lite "dem"! :P ) og putter inn ekstremmengder med parenteser! Og dette er jeg fryktelig kritisk til når det gjelder elever så smack me up and call me bitch, jeg er hyklersk til tusen! ;)

Jeg ooog. "Dem" er så innmari feil for meg, jeg sier det absolutt aldri, og sliter skikkelig med å skrive det også. Men men, det må vel brukes, jeg antar det blir feil å streike når det gjelder norskregler :lol:

Jeg sliter litt med kommareglene selv. Jeg bruker nemlig komma altfor mye! Jeg har lært at komma skal inn der man har en naturlig pustepause, men jeg tror kanskje jeg puster litt oftere enn resten av Norge:p Tålmodig skrives forresten med å, ikke o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, en eller to l'er? Som i "Det var vel/vell det jeg skulle si."

Er det å føle seg vell (med to l'er), og ellers uten? Alltid lurt litt på det.

L og m på slutten av ett ord skal ALLTID stå alene! (på norsk that is)

...akkurat nå irriterer det meg at jeg ikke husker alle de morsomme reglene (merk: Ikke regel, men regle og så reglene) for gramatikk og rettskrivning jeg lærte på barneskolen. De var morsomme faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er litt skummel ja.. Jeg har lært meg at det veldig sjeldent er to m'er i slutten av et (<- ble det riktig?) ord, men har aldri hørt samme regel om l. Jeg er veldig fan av at man aldri har tre konsonanter etter hverandre på norsk, men den regelen har også en haug av unntak. Skumle greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...akkurat nå irriterer det meg at jeg ikke husker alle de morsomme reglene (merk: Ikke regel, men regle og så reglene) for gramatikk og rettskrivning jeg lærte på barneskolen. De var morsomme faktisk.

Ole Brumm! :P (genial smaily!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Denne tråden likte jeg!

Orddelingstips:

Kan man sette "en" foran, så er det som oftest ett ord. For eksempel: (en) engelsklærer.

Hør på trykket i ordet: -> Rød vin = TO hovedtrykk. Rødvin = ETT hovedrtrykk.

I det norsk ordet så har vi alltid (unntak av låneord) hovedtrykket i første stavelse!

Engelsklærer og engelsk lærer -> Har forskjellige trykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden likte jeg!

Orddelingstips:

Kan man sette "en" foran, så er det som oftest ett ord. For eksempel: (en) engelsklærer.

Hør på trykket i ordet: -> Rød vin = TO hovedtrykk. Rødvin = ETT hovedrtrykk.

I det norsk ordet så har vi alltid (unntak av låneord) hovedtrykket i første stavelse!

Engelsklærer og engelsk lærer -> Har forskjellige trykk!

Meningen er vel også forskjellig om man deler opp ordene?

Engelsklærer er da en lærer som underviser i engelsk, mens en engelsk lærer er en lærer som er fra England :blink:

Og rød vin... kanskje har noen puttet konditorfarge i hvitvinen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...