Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundespor?


Mari

Recommended Posts

Vet ikke om dette postes riktig, flytt det gjerne om det skulle vært en annen plass.

Jeg ser noen spor i skogen der jeg går. Skogen er ganske øde, jeg har aldri møtt folk eller andre hunder der og tipper at stiene er tråkket av vilt og muligens en hest i ny og ne. Jeg tenkte først at dette er spor etter hund, men sporene er så utrolig gigantiske at jeg kan ikke helt forstå hvilken rase som er stor nok til å passe slike poter?

Jeg tok et bilde med hånden min som størrelses-sammenligning, og jeg har relativt store hender. Hva tror dere?

4140539545_a452a2539d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan bjørnemøkk ser ut. Men jeg tror ikke det er bjørn i området uansett. (Vestfold)

Jeg tenkte også St. Bernhard som potensiell synder, de har vel større poter enn både GD og IU vil jeg tro? Men jeg tviler faktisk på at de har sååå store poter altså. Eller undervurderer jeg nå? Hånda mi er 8,5 cm på tvers, så sporet må være en 12-13 cm?

Ulv? Blir de så store da? Og isåfall *iik!* Da blir det bjelle rundt halsen på Fydamen iallefall! Jeg tror bjeller skremmer livskiten av ulver jeg. Japp japp, en bjelle gjør susen.

Kanskje en bjelle i kevlar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når en hund trør ned på snø/leire, så utvides poten før den trekker seg sammen når den løfter foten, ergo kan et avtrykk se større ut enn poten ville gjort når du holdt den opp, om du skjønner hva jeg mener? Tullas fotspor ser veldig mye større ut enn poten hennes, selv om hun har ganske kraftige poter likevel.. Tullas fotspor er som en liten knyttneve i størrelse vil jeg anta, så at en hund på mange ganger så stor str som henne, lager så store spor som du har bilde av, tviler jeg egentlig ikke på. Har du prøvd å sammenligne med Fydamens fotspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vet ikke om dette postes riktig, flytt det gjerne om det skulle vært en annen plass.

Jeg ser noen spor i skogen der jeg går. Skogen er ganske øde, jeg har aldri møtt folk eller andre hunder der og tipper at stiene er tråkket av vilt og muligens en hest i ny og ne. Jeg tenkte først at dette er spor etter hund, men sporene er så utrolig gigantiske at jeg kan ikke helt forstå hvilken rase som er stor nok til å passe slike poter?

Jeg tok et bilde med hånden min som størrelses-sammenligning, og jeg har relativt store hender. Hva tror dere?

4140539545_a452a2539d.jpg

Dette ligner potetrykkene i søla utforbi her etter husvertens hund - en stor nuffehann

Ulvespor

spor100.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det kan ligne på ulvespor.. og ja, ulver er SVÆRE! sporet av ulv i snø, kan måle størrelsen på en pakke rulletobakk! og en voksen ulv er mellom 70-80cm i høyde, og veier omlag 40kg. Kan vel muligens også ha vært gaupe, da de kan etterlate svære avtrykk! dersom det i det heletatt er et villdyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomrommene mellom tredeputene på rev og ulv danner en X, altså man kan trekke et kryss gjennom uten å komme nær tredeputene (se på bildet BP linker til). Hos hund krysser denne linja over den største tredeputen, altså er det et hundeavtrykk du har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når en hund trør ned på snø/leire, så utvides poten før den trekker seg sammen når den løfter foten, ergo kan et avtrykk se større ut enn poten ville gjort når du holdt den opp, om du skjønner hva jeg mener? Tullas fotspor ser veldig mye større ut enn poten hennes, selv om hun har ganske kraftige poter likevel.. Tullas fotspor er som en liten knyttneve i størrelse vil jeg anta, så at en hund på mange ganger så stor str som henne, lager så store spor som du har bilde av, tviler jeg egentlig ikke på. Har du prøvd å sammenligne med Fydamens fotspor?

Jeg har også oppdaget at Chickas spor ser DIGRE ut i gjørme (mellom stor blandingshund) og Akita veninnen hennes sine spor ble gigantiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

jeg syns det kan ligne på ulvespor.. og ja, ulver er SVÆRE! sporet av ulv i snø, kan måle størrelsen på en pakke rulletobakk! og en voksen ulv er mellom 70-80cm i høyde, og veier omlag 40kg. Kan vel muligens også ha vært gaupe, da de kan etterlate svære avtrykk! dersom det i det heletatt er et villdyr:)

Er sikkert en hund, hvis ikke ville jeg tippet på gaupe kanskje.

For å være ærlig så tror jeg ikke at det er gaupe i det heletatt, mest sannsynlg en hund som har vært der.

Gaupene har mye rundere pote enn det som er avbildet der, her kan dere se bilde av ett potetrykk av ei gaupe. Den fyrstikkeska som ligger vedsidenav ligger hele 5 cm over poteavtrykket. Inne her kan dere se sammenligning mellom hundespor og gaupespor (fra den gangen vi hadde ei reveskabb-infisert gaupe på besøk i hundegården vår :icon_cry: På bildet av hundepoten ligger fyrstikkeska kun noen mm høyere enn sporet. Poten der er fra vår ene tispe som har kraftig beinstamme og større poter enn de 2 andre vi har hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...