Gå til innhold
Hundesonen.no

Å være avlshannhund

Siri

Recommended Posts

Jeg tenkte jo i utgangspunktet at det ville være greit å få evaluert det første kullet hans først før jeg slipper ham til videre, men så kom jeg til å tenke på at DERSOM det første kullet hans ikke blir helt som vi håper på mentalt eller helsemessig, så er det iallefall ingen som er interessert i ham videre selv om det ratt ikke er sikkert det er guttungens "feil" liksom :lol:. Om han derimot har to kull, så har man litt mer å evaluere ut fra, så derfor tar jeg sjansen på å slippe ham til en gang til nå - så får vi vente med eventuelt flere kull et par års tid.

Lykke til! Høres ut som fornuftig tankegang, det er nå en gang slik at hannhunden alltid får skylda, så greit å ha flere bein å stå på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 308
  • Created
  • Siste svar

Lykke til! Høres ut som fornuftig tankegang, det er nå en gang slik at hannhunden alltid får skylda, så greit å ha flere bein å stå på :lol:

Ja, det er jo dråbække' for hannhunden, det - får alltid skylda *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at flere tenker sånn :lol:.

Ja. Vi lærte etter boomen Tarzan hadde. Han ble jo brukt utrolig mye på kort tid. Alle ville bruke ham... Heldigvis har han vist seg å gitt mye bra da, og har faktisk tilført rasen mye. Men det kunne jo endt virkelig ille, faktisk.

Så nå gjør vi det slik at vi kjøper inn hanner vi kan bruke på egne tisper, og låner dem ut til to tisper før vi holder igjen og ser hva hunden faktisk gir. Gir han noe bra, så kan vi bruke ham videre liksom :lol: Veldig grei ordning, faktisk ;)

Virkelig spennnede med Willy valper. Gleder meg til å følge med ham videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi lærte etter boomen Tarzan hadde. Han ble jo brukt utrolig mye på kort tid. Alle ville bruke ham... Heldigvis har han vist seg å gitt mye bra da, og har faktisk tilført rasen mye. Men det kunne jo endt virkelig ille, faktisk.

Så nå gjør vi det slik at vi kjøper inn hanner vi kan bruke på egne tisper, og låner dem ut til to tisper før vi holder igjen og ser hva hunden faktisk gir. Gir han noe bra, så kan vi bruke ham videre liksom :lol: Veldig grei ordning, faktisk :lol:

Virkelig spennnede med Willy valper. Gleder meg til å følge med ham videre ;)

Det høres i grunnen smart ut ja ;). Jeg håper jo virkelig at Willy kan bidra positivt til rasens framtid, og jeg vil jo tro at om han utvikler seg videre i positiv retning og om hans avkom gjør det samme, så vil han få sjansen flere ganger også :P. Det ER jo skummelt å slippe til hannhunder på for mange tisper på kort tid når man ikke helt vet hva de bidrar med, men som sagt må de jo også få en real sjanse til å vise hva de duger til :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres i grunnen smart ut ja :lol:. Jeg håper jo virkelig at Willy kan bidra positivt til rasens framtid, og jeg vil jo tro at om han utvikler seg videre i positiv retning og om hans avkom gjør det samme, så vil han få sjansen flere ganger også :lol:. Det ER jo skummelt å slippe til hannhunder på for mange tisper på kort tid når man ikke helt vet hva de bidrar med, men som sagt må de jo også få en real sjanse til å vise hva de duger til ;).

Det tviler jeg ikke på at han gjør! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig han er som får seg en runde til! :lol: Spennende! Veldig søte valper han har bidratt til, til nå ihvertfall! :lol:

Det tror jeg Willy synes også *ler*.

I dag skulle jeg altså avgårde og fotografere tispa Willy skal parres med, og etter fotoseansen slapp vi dem løs sammen for at de skulle bli litt "kjent" med hverandre (unødvendig selvsagt, men siden vi likevel stod og prata kunne jo hundene få gå litt løs sammen tenkte vi). Tispa var i dag på dag 9 etter oppdaget løpetid. Hun var veldig interessert i å komme inn i bilen til Willy og virket flirtete og blid - og da de slapp sammen tok det ikke mange minuttene med lek og flirt før de hang sammen gitt !!

Tispeeier og jeg kikka bare litt storøyd på hverandre... Sist hun var parret ble hun parret på dag 19. Nå var hun da muligens bare på dag 9 - kanskje dag 10 eller 11... Man kan vel bare si at det var litt flaks av vi hadde tenkt å møtes nå for å ta bilder, OG at vi bare slapp dem sammen. Vi hadde jo ikke planlagt å forsøke første parring før ut i neste uke!

Denne gangen var forresten Willy langt mer rutinert tydeligvis, for han hadde ingen problemer med å nå opp selv om tispa var minst like stor som Gidget som han parret forrige gang ;).

Bilder kommer forresten når jeg får fikset dem etterhvert i kveld ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luring vet du! Han sikter mot å ha seg 3-4 runder til han :lol:

Vet jeg hvem tispen er?

Utkrøpen avlshund dette her ja *ler*.

Nei, du vet nok ikke hvem hun er. Hun er ikke stilt ut de seinere åra, sist tror jeg var på NKK i Stavanger for tre-fire år siden faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mel: Nøtteliten satt i toppen av et tre

Mange syntes atte Willy er så pen

Så det er best å holde snoppeloppen ren

Så frem med jod og vaske seg, for tispen vil’ke vente nei

Litt bilder sku’ det bli, men tispeskinnet hun sa RI

Nok en gang skal Willers barn se verdens lys

Liker jobben jeg sa Willy med et fnys

Og hopp og sprett og Willy rei

Og alle egga delte seg

Og vips er nye Willers-barn på vei

Lykke til...igjen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle egga delte seg

Lykke til...igjen :P

:lol:;) ;)

Spennende om det blir noe (selvsagt blir det det :lol: ) og hvor mange :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle egga delte seg

*Ler så jeg ruller på gulvet* ;);):P

Haha, gleder meg til bilder av tispa! :(

Det kommer det kommer :D. Ble rimelig bra bilder av henne også :D.

Spennende om det blir noe (selvsagt blir det det :lol: ) og hvor mange :D

Jamen det er klart det blir valper ;). Nå er det bare å begynne og gjette antall, kjønns- og fargefordeling :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle egga delte seg

:lol:

Slenger meg på de som gleder seg til å se bilder! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med nye Willybarn, de var jo lekre de første:)

Bare et par spørsmål:

På bildene av Willy 6 uker, og da var han sort, mens valpene ser mer røde ut i det sorte- hvordan blir de da som voksne??

Og er Willy blitt grå?? Eller som fjellgorillaen Sølvrygg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et par spørsmål:

På bildene av Willy 6 uker, og da var han sort, mens valpene ser mer røde ut i det sorte- hvordan blir de da som voksne?? Og er Willy blitt grå?? Eller som fjellgorillaen Sølvrygg??

Willy var også ganske rødt i det sorte som liten (men det vistes ikke så godt i sollyset på det bildet:)). De sorte valpene hans vil nok også med stor sannsynlighet bli grå som voksne - det er veldig ofte at de sorte med rødskjær blir grå når de vokser til (men det skjer ikke alltid). Pappa'n til Willy var slik som valp han også, og er nå helt grå over det hele. Willy er i ferd med å bli grå ja - men han har fortsatt mye sort farge igjen, men jeg antar at han i løpet av det neste året vil bli rimelig grå over det hele.

Vakker dame med et navn som kledde Willy :lol:

Hehehheheheh :lol:. Hun er velbygd og veldig trivelig. Hun var ellevilt glad da hun traff meg som hun egentlig aldri har truffet før, og var gjerne med meg "på tur" - helt uten hemninger ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siri

Og så bare for å mase litt til..Da er det tre hovedfarger på rasen, grå, sort og fawn??

Ja, sånn i utgangspunktet er det de tre fargene, men egentlig er det fire - man har fawn, sort, sortfødt grå (som Willy og pappa'n hans) og blå (som stort sett får en litt lysere gråfarge enn de som er sorte men blir grå). De blå registreres også som blå, mens de som blir grå som voksne er registrert som sort :).

Nå har Willy hatt date nr to med Lotta, og det gikk like fint og greit i dag :). SÅnn sett skal jeg nok være glad Willy har hatt så fine parringer. Tispene har vært snille og greie med ham, flirtet og bydd seg fram - og han har blitt tatt vel i mot av dem ;). Ingen dårlige erfaringer her nei. Vi har nok hatt litt flaks som har truffet så perfekt på stå-dagene til tispene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle egga delte seg

Lykke til...igjen :)

;)

Spennende med flere Willybarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...