Gå til innhold
Hundesonen.no

Allroundhund nr 1?


SuperMarvin

Recommended Posts

Jeg tenker at det er vel så individavhengig som rasebetinget. jeg ville hatt store problemer med å plukke ut èn rase som er bedre allaroundund enn andre. Men ekstremer, f.eks. BCs som er helt rå i lydighet er ikke det jeg tenker på som en god allarounder, som jeg da heller tenker på som en hund som kan brukes til alt og gjør det greit i alt, om dere skjønner poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk buhund.

Den er lettlært og kan derfor gjøre det bra i de aller fleste hundesporter, inkl. bruks (spor, rundering etc).

Den har et aktivitetsnivå som både tilfredstiller den aktive hundeeier og de som vil ha en grei, men aktiv, familiehund.

Lite plaget med sykdommer og har generelt god helse.

Kan både trekke og bære kløv.

Har et gemytt som ikke bare tilsier at den kan brukes til mye, men også at den kan passe for veldig mange som vil ha allrounder.

Veldig grei størrelse - ikke for stor, ikke for liten.

Veldig tilpassningsdyktige, selv om det nok også er veldig individuellt.

Trives utendørs, værforhold er sjelden en hindring for tur eller trening.

Det er på høy tid at folk oppdager denne rasen på nytt, og lærer seg å se på den som noe annet, og mye mer, enn gårdsbikkja som bare søyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt bruk er vel egentlig vorstheren en meget god allrounder. Fuglehund til fjells og i skogen, apportør, trekkraft av en annen dimensjon og relativt robust og sterk trekkamerat. Men jeg liker dem ikke for det da:P he he

Hva som er den beste allround hunden kommer vel litt ann på hvilke elementer som skal med tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god allroundhund er vel en som er pen og smart. For da har man både utstillingshund og evt. konkurranse hund (agility, lp, bruks) og perfekt turkamerat.

Det kommer jo an på hva man ser på som en allroundhund da. For meg en en allroundhund en som kan nå langt innen agility, lydighet, bruks, IPO m.m. Malle f.eks. For min mor er en allroundhund en hund som kan jakte og være familiehund og være med på turer. Kjenner ikke til noen raser som kan gjøre det bra i alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god allroundhund er vel en som er pen og smart. For da har man både utstillingshund og evt. konkurranse hund (agility, lp, bruks) og perfekt turkamerat.

Det er det jeg tenker på med en allround-hund også. Brains AND beauty. :rolleyes2:

Jeg tror aussien kan være en super allround-hund, hvis man bare finner riktig individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man ser på som en allroundhund da. For meg en en allroundhund en som kan nå langt innen agility, lydighet, bruks, IPO m.m. Malle f.eks. For min mor er en allroundhund en hund som kan jakte og være familiehund og være med på turer. Kjenner ikke til noen raser som kan gjøre det bra i alt.

Enig med Benedicte, det kommer jo an på.

For min egen del er en allroundhund det samme som det er for Benedicte, en hund som kan gjøre det bra i bruks (NBF), IPO, lydighet, agility, freestyle og den typen ting. Hvis en skal ha en hund som kan passe til alt dette, så synes jeg stort sett det er belgeren som gjelder. Likevel må en jo her finne riktig individ i og med at rasene er veldig delte i brukslinjer og utstillingslinjer. Det er heller ikke alle hunder fra brukslinjer som er gode nok, etter mitt syn, for min del er det viktig å ha en hund som fungerer helt topp i det daglige - vi bor jo ikke på treningsbanen.

Korthåret hollender kan vel også gjøre det bra i disse tingene, men der er det vel bingolotto å finne rett individ etter som jeg har forstått på de som har / har hatt rasen.

Schäfer er jo også en rase som kan være med på det meste, men stort sett synes jeg personlig ikke de er smidige nok til feks agility og muligens til freestyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver allround hund nr1, betyr det som førstegangshund, eller på toppen av allroundhund-lista?

Som andre har påpekt, så kommer det også veldig an på hvilke "allroundaktiviteter" du kunne tenke deg å bruke hunden til. Er det "bruksallround" (spor, rundering, felt, søksoppgaver, ipo osv), "familiehundallround" (tur, litt trening, kanskje litt kløv og trekk?), "turallround" (god fremkommelighet, trekk og kløv, gå løs), "treningsallround" (trene LP, AG, spor, trekk, kløv, felt - litt av alt, men ikke nødvendigvis bli så himla god i det?), eller "jaktallround" (en hund som man kan jakte mye forskjellig med)? -Og hvor kommer utstilling inn i det hele? :P

Når jeg tenker på "allround" så tenker jeg på en hund som er enkel å trene til "alt mulig rart", som man enkelt kan både trene og gjerne konkurrere litt med i både LP, AG, spor, felt, og som man kan bruke til trekk og kløv og gudene vet hva. Synes selv å ha funnet en god rase til sånt (springer), men det finnes da mange andre også. :rolleyes2: Den er forresten heller ikke så dum som førstegangshund, men jeg vet noen anbefaler welshen fremfor springer, fordi welshen visstnok skal være hakket enklere; ikke ha så mange egne meninger om saker og ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva man ser på som en allroundhund da. For meg en en allroundhund en som kan nå langt innen agility, lydighet, bruks, IPO m.m. Malle f.eks. For min mor er en allroundhund en hund som kan jakte og være familiehund og være med på turer. Kjenner ikke til noen raser som kan gjøre det bra i alt.

Enig i den. Jeg tenkte ikke på IPO, det er jo ikke hvem som helst rase som kan nå lang der, har jeg fått inntrykk av. Uansett: innunder allround legger jeg også til utstilling. Da må det være en rase som ikke har stor forskjell på bruks og utstillingslinjer som f.eks golden retriever.

Det er det jeg tenker på med en allround-hund også. Brains AND beauty. :P

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

For meg er verdens beste allround hund schäferen uten tvil; Det er en fantastisk sporhund, den har alle egenskapene en god brukshund skal ha. Den kløver, trekker, er familien og barnas beste venn. Det er en god lydighetshund, egner seg til RIK-sporten, agility, de fleste grener innen hundeidrett kan man bruke schäferen om man ikke er aspirerende norgesmester. Det finnes uttallige hunder av rasen som fungerer utmerket som jaktkamerat (da fortrinnsvis på fugl) eller som viltsøkshund. Det er etter mitt syn slik at om man har en god og frisk schäferhund så har man den komplette hund til bruks, familie og tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg annser min rase som en god allroundehund.

Det er er rase med potensiale til å ligge i topp i ag, lp, spor, rundering, rapport og viltspor. Den har også gjort det ok i sverige innen gjeting, trekk nordisk stil og spor hund på rovdyr. Det fins også godkjente tjenestehunder innen forsvar, redning og politi (søkshund).

Eneste jeg ikke helt annser som noe dem kan gjøre godt er IPO/Svenske skydds da dem rett og slett er for små. Men det fins dem som har startet med rasen innen det også.

Det er også en rase som har ett jevnt godt eksteriør, mentalitet og helse. (noe som faktisk er viktig for å ikke få slitasje og skader når man bruker dem hardt).

Så ja, jeg annser rasen min som en god allorunder med potensiale, uten at du må grave for å finne det ene individet som fungerer, innen dem fleste grener.

Om jeg også skal legge til en hund som kan klare "alt" så må det være Schäferhund. Men dem kommer kanskje til kort når det gjelder gjeting og ag. Også syns jeg faktisk at enkelte faktorer som eksteriør, helse og mentalitet vanskelig gjor det å finne ett bra individ.

Men har du en bra sch så får du det meste, jeg bare syns det er vanskeligere å finne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er verdens beste allround hund schäferen uten tvil; Det er en fantastisk sporhund, den har alle egenskapene en god brukshund skal ha. Den kløver, trekker, er familien og barnas beste venn. Det er en god lydighetshund, egner seg til RIK-sporten, agility, de fleste grener innen hundeidrett kan man bruke schäferen om man ikke er aspirerende norgesmester. Det finnes uttallige hunder av rasen som fungerer utmerket som jaktkamerat (da fortrinnsvis på fugl) eller som viltsøkshund. Det er etter mitt syn slik at om man har en god og frisk schäferhund så har man den komplette hund til bruks, familie og tjeneste.

Det mener du ikke? Jeg har sett noen få schäfere på agilitybanen (alle i kl1), og det er vel en grunn til at jeg ikke har sett flere og at de ikke er så populære til agility som endel andre raser. De er for store for AG, og generelt virker det som om de mangler.. smidighet? De sklir, og krafser seg opp mønet, farten er temmelig laber, og i det hele tatt har jeg ikke vært imponert over en eneste schäfer jeg har sett på agilitybanen.. :rolleyes2: Men at man kan lære de å hoppe og gå slalåm, det kan man sikkert, men noen særlig konkurransehund er det ikke, etter min mening i alle fall.

Men jeg visste ikke at de kunne brukes på fuglejakt! Hvordan jakter de; støtende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

*klipp* gjort det ok i (..)trekk nordisk stil. *klipp*

Mener du ok som i konkurranser? Eller bare hobby? Ble nysgjerrig nå, for jeg har aldri hørt om at kelpie har gjort det ok/bra i nordisk. Hverken i norge eller sverige. Det hadde jo vært utrolig kult :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at en frisk cocker spaniel også kan være en fin allroundhund. Min cocker spaniel kan gjøre alt. Han er lettlært (når det gjelder andre ting enn å stjele mat...) og vil gjerne være med på alt som skjer. Han sporer, søker, elsker agility, og han kan til og med finne på å gjete litt. Ikke på samme måte som f eks border collien, men på samme måte som collien vi har. Cockeren kan også klare seg med å "bare" gå turer, hvor den også får brukt nesa si. Jeg tror en cocker kan lære det meste med riktig trening, min er i alle fall klar for alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at en frisk cocker spaniel også kan være en fin allroundhund. Min cocker spaniel kan gjøre alt. Han er lettlært (når det gjelder andre ting enn å stjele mat...) og vil gjerne være med på alt som skjer. Han sporer, søker, elsker agility, og han kan til og med finne på å gjete litt. Ikke på samme måte som f eks border collien, men på samme måte som collien vi har. Cockeren kan også klare seg med å "bare" gå turer, hvor den også får brukt nesa si. Jeg tror en cocker kan lære det meste med riktig trening, min er i alle fall klar for alt!

Mener du det er vanskelig å lære den å stjele mat?! :rolleyes2: Og så en cocker, da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT

Mener du ok som i konkurranser? Eller bare hobby? Ble nysgjerrig nå, for jeg har aldri hørt om at kelpie har gjort det ok/bra i nordisk. Hverken i norge eller sverige. Det hadde jo vært utrolig kult :P

I Sverige :rolleyes2:

Det begynner bli noen år siden, den tiden dem fortsatt brukte annet enn fuglehunder og fuglehundísh raser. Vet at det var noen som trente mot å starte igjen for kort tid tilbake, men måtte legge det bort av ulike årsaker. Potensiale var det mer enn nok av vist.

Dem gjor det vist ganske bra også, men det er tilbake på 70-80 tallet.

Flammas%20Aisic%20Almdalens%20Flipper.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det mener du ikke? Jeg har sett noen få schäfere på agilitybanen (alle i kl1), og det er vel en grunn til at jeg ikke har sett flere og at de ikke er så populære til agility som endel andre raser. De er for store for AG, og generelt virker det som om de mangler.. smidighet? De sklir, og krafser seg opp mønet, farten er temmelig laber, og i det hele tatt har jeg ikke vært imponert over en eneste schäfer jeg har sett på agilitybanen.. :P Men at man kan lære de å hoppe og gå slalåm, det kan man sikkert, men noen særlig konkurransehund er det ikke, etter min mening i alle fall.

Men jeg visste ikke at de kunne brukes på fuglejakt! Hvordan jakter de; støtende?

Jo jeg mener at en schäfer helt fint kan trene og konkurrere i agility. Jeg skrev noe i innlegget mitt også om nivået. Jeg syns det er synd at du syns hundene er så klønete, men det er antageligvis fordi de du har sett ikke er det jeg kaller schäfer.. (uten at det skal bli en ny diskusjon)men noe stort hårete og særdeles klønete. En god schäfer skal ha den smidigheten som kreves av en hund på agilitybanen, men den må ikke nødvendigvis være best.

Hannhunden her i huset jakter støtende uten lyd. Vet om en tjh i politet som støkket flest ryper av alle på et jaktlag på vestlandet, så eierene av setterene ble sure og ba han holde bikkje si hjemme de neste sesongene :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg mener at en schäfer helt fint kan trene og konkurrere i agility. Jeg skrev noe i innlegget mitt også om nivået. Jeg syns det er synd at du syns hundene er så klønete, men det er antageligvis fordi de du har sett ikke er det jeg kaller schäfer.. (uten at det skal bli en ny diskusjon)men noe stort hårete og særdeles klønete. En god schäfer skal ha den smidigheten som kreves av en hund på agilitybanen, men den må ikke nødvendigvis være best.

Jeg håper det. :P Som sagt har jeg bare sett schäfere i kl1. Mulig det er en grunn til det (kanskje det ikke finnes så mange slik de skal være ifølge deg?) eller kanskje de som kjøper seg "riktig" schäfer ikke har planer om agility. Jeg har møtt noen jeg synes har vært veldig annerledes enn andre schäfere, på de aller fleste punkt egentlig, og hvis det er slik de skal være, så skjønner jeg godt du mener de skal fungere ok i ag, men disse hundene ble ikke brukt til det.

Hannhunden her i huset jakter støtende uten lyd. Vet om en tjh i politet som støkket flest ryper av alle på et jaktlag på vestlandet, så eierene av setterene ble sure og ba han holde bikkje si hjemme de neste sesongene :P

Haha! Skjønner jeg godt! :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige :rolleyes2:

Det begynner bli noen år siden, den tiden dem fortsatt brukte annet enn fuglehunder og fuglehundísh raser. Vet at det var noen som trente mot å starte igjen for kort tid tilbake, men måtte legge det bort av ulike årsaker. Potensiale var det mer enn nok av vist.

Dem gjor det vist ganske bra også, men det er tilbake på 70-80 tallet.

Flammas%20Aisic%20Almdalens%20Flipper.jpg

For et vakkert syn :P Jeg gir meg ende over, finnes det en flottere rase enn kelpien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis mange definisjoner av allroundhund, for også jeg mener at jeg har en rase som er en fin potet - den er anvendelig og kan brukes til det meste.

Det som skiller definisjonene er vel kanskje ambisjonsnivået?

Min rase kan fint brukes i de fleste sporter, som aktivisering, trening, hobby - og også konkurranse i lavere klasser. I tillegg er det en rase som kan gå på utstilling uten å tenke linjer (utover at noen oppdrettere får fram flere championer enn andre), det er en utmerket familiehund, den er med på det meste - også slækking i sofaen.

En allroundhund er for meg en hund som ikke nødvendigvis ace'r (og da tenker jeg mesterskapsnivå), men fint kan være med på det meste. En berner kan fint brukes i agility, lydighet, freestyle, heelwork to music, spor, rundering, trekk, kløv, svømmearbeid, redningsarbeid, (en tipp-tipp av dyret her har da til og med en SCHH-tittel...)

Spørsmålet blir derimot hva målet med denne bruken er.

Og i mitt hode er det krevende nok å få en hund GOD i en gren, om den ikke skal være GOD i tre-fire-fem grener også. Hvor mange har kapasitet til å få trent en hund fram i flere grener, parallelt med eget arbeidsliv og familie?

Dermed blir i mitt hode en allroundhund en hund som er en aktiv familiehund og kan være med på mye forskjellig, alt ettersom hva eier ønsker og får av innfall. Det er ikke en hund som spesialiseres, men har nok arbeidslyst, nysgjerrighet, initiativ og allsidighet til å gjøre mye forskjellig. Samtidig som den tåler en uke på sofa'n fordi det er OL på TV eller eiers motivasjon tok ferie.

Men det er klart - jeg har også en rase hvis framelskede arbeidsoppgaver ikke har konkurranseform i Norge, jeg hadde kanskje sett annerledes på saken om vi kunne delta i VM i vognkjøring. Men det ville likevel ikke tatt fra rasen arbeidsgleden, tilpasningsevnen og kvaliteter som gjør at den kan bli med på det meste.

Så da står vi igjen med spørsmålet: Hvilket nivå snakker en? Må en operere med begrepene anvendelig familiehund og anvendelig brukshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det. :rolleyes2: Som sagt har jeg bare sett schäfere i kl1. Mulig det er en grunn til det (kanskje det ikke finnes så mange slik de skal være ifølge deg?) eller kanskje de som kjøper seg "riktig" schäfer ikke har planer om agility. Jeg har møtt noen jeg synes har vært veldig annerledes enn andre schäfere, på de aller fleste punkt egentlig, og hvis det er slik de skal være, så skjønner jeg godt du mener de skal fungere ok i ag, men disse hundene ble ikke brukt til det.

Haha! Skjønner jeg godt! :P

Det var en schæfer som kom på 2. plass i fransk ring 3 i år. Klarer dem de hindrene, burde i alle fall ikke agility være noen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da står vi igjen med spørsmålet: Hvilket nivå snakker en? Må en operere med begrepene anvendelig familiehund og anvendelig brukshund?

Jeg personlig skiller imellom allrounder og en potet. Forsjellen er nivået/potensiale til å faktisk prestere på høyeste nivå.

En Berner ville jeg nok sett på som potet, og buhund også. Du har individene som KAN gjøre det bra (det har vel finnes Bernere i Elite og mange jeg har sett gjør det veldig bra i dem laveste klassene i lp).

Men det er ikke en rase man gjerne satser på om man har som mål å nå langt, men pussle litt med alt. En potet, passer til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig skiller imellom allrounder og en potet. Forsjellen er nivået/potensiale til å faktisk prestere på høyeste nivå.

En Berner ville jeg nok sett på som potet, og buhund også. Du har individene som KAN gjøre det bra (det har vel finnes Bernere i Elite og mange jeg har sett gjør det veldig bra i dem laveste klassene i lp).

Men det er ikke en rase man gjerne satser på om man har som mål å nå langt, men pussle litt med alt. En potet, passer til det meste.

Jeg ser det på samme måte som Jeanette...det er forskjell på en god allrounder og en potet i mine øyne også. Jeg tror alle raser har individer det er mulig å få til litt med, forskjellen kommer når man skal opp i klassene eller det krever mer utholdenhet. Jeg skiller også litt på bruks/konkurranse allrounder og tjeneste allrounder. Gode allroundraser som også er gode tjenestehunder er i mine øyne: Schäfer, malle, rottis, riesen og dober...de tre siste om man finner et godt individ, noe som ikke er så lett i dag. Som bruks/konkurranse allrounder vil jeg si Schäfer, alle belger typer, kelpie, border collie, retrievere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...