Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor avler vi på hunder som ikke føder naturlig?


ipadda

Recommended Posts

Ja, hvorfor avler vi på raser og individer vi vet det er minimal sjans for at klarer å føde naturlig?

Og hvordan kan det ha seg at det er disse rasene som ligger øverst i innkjøpspris her i verden?

Jeg forstår sammenhengen mellom keisersnitt - antall valper - pris, men jeg klarer ikke helt se HVORFOR man gang på gang avler på en tispe man vet ikke klarer å føde naturlig. Og hvem har egentlig lyst til å kjøpe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - spørsmålet er vel hvordan det finnes kjøpere til slike hunderaser - ikke hvorfor man avler de...?

Hvis man har engasjement og elsk for en hunderase man synes er fantastisk på alle mulige måter kan man jo kanskje ha lyst på en slik? Og da må noen (evt. man selv) avle frem slike - og enkelte hunderaser er simpelthen bare dyrere enn andre. Men jeg tror ikke det er noen prisforskjell om mor har født valpene naturlig eller at de ble tatt med keisersnitt - ergo har ikke prisen noe særlig med fødselsmetoden å gjøre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boston Terrier som jeg har selv hatt og har vært med på avl av er en av rasene som keisersnitt forekommer i, når jeg fikk min første Boston i 1989 så var det keisersnitt i omtrent 100 % av tilfellene. Oppdretterene gjorde en kjempe jobb og avlet bare på tisper som fødte selv og som årene gikk så gikk det fra 100 til 50 % mht keisersnitt.

Vi hadde en tispe for 2 år siden som vi lenge trodde skulle klare å føde på egen hånd, men det viste seg under den siste kontrollen med UL hos vetrinær at bekkenet ikke hadde utvidet seg nok så her ble det keisersnitt. Denne tispen blir da ikke brukt i avl noe mere pga dette.

Hvorfor det finnes valpekjøpere på Boston er jo et helt annet spørsmål, like vanskelig å svare på som hvorfor finnes det valpekjøpere på Puddel, Schæfer og Toller :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det finnes valpekjøpere på Boston er jo et helt annet spørsmål, like vanskelig å svare på som hvorfor finnes det valpekjøpere på Puddel, Schæfer og Toller :D

Eller hvit boxer, eller vanlig boxer for den saks skyld. Så vidt jeg vet trenger man ikke å ta keisersnitt på noen av de rasene du har nevnt, så jeg skjønner ikke hvor du vil :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvit boxer, eller vanlig boxer for den saks skyld. Så vidt jeg vet trenger man ikke å ta keisersnitt på noen av de rasene du har nevnt, så jeg skjønner ikke hvor du vil :ahappy:

Hun mente vel det at hvit boxer, schæfer osv er også raser med sine problemer, på lik linje med keisersnitt, hvorfor er de noe bedre?

Ikke skyt meg, men det var slik jeg tolket det... men usnsett et det jo noe i det... Greit jeg er ikke enig i unaturlig fødsel for all del! Men jeg er heller ikke enig i en anatomisk ukorrekt banan og en hvit hyperleke fylt med sykdommer skal være så attraktivt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet* Men jeg er heller ikke enig i en anatomisk ukorrekt banan og en hvit hyperleke fylt med sykdommer skal være så attraktivt heller...

Antar du sikter til hvite boxere her? Og ble rimelig nysgjerrig på om det virkelig er slått fast at flertallet av hvite boxere faktisk er så befengt med sykdom eller er det bare noe du har hørt? For er det sistnevnte vil det jo også være rimelig ukorrekt å si sånt i forbifarten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser er det du tenker på?

Men slik jeg har oppfattet det så er det vel slik at om tispen må ta keisersnitt første gangen så vil ikke det bety at hun ikke har mulighet til å føde naturlig, alle kan få problemer. Men om tispen må ta keisersnitt andre gangen også så må man vel vurdere å slutte å bruke henne i avl. Grunnen til hvorfor tispen trengte keisersnitt har jo også noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar du sikter til hvite boxere her? Og ble rimelig nysgjerrig på om det virkelig er slått fast at flertallet av hvite boxere faktisk er så befengt med sykdom eller er det bare noe du har hørt? For er det sistnevnte vil det jo også være rimelig ukorrekt å si sånt i forbifarten...

Ja. Og jeg vet ikke, jeg går utifra hva jeg er blitt fortalt ifra folk som har hvite boxere og boxereiere generellt. Jeg har ingen kunnskaper ellers om boxeren. Men altså det blir jo som å ta engelsk bulldog. det påstås jo at det er ikke en eneste en som ikke kan føde naturlig selv, synes jo da det er merkelig at par av de bulldoggene jeg kjenner kommer ifra naturlig fødsel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært oppdretter av verken det ene eller det andre, men lurer på: Hvordan forløper disse naturlige fødslene til raser som har høy risiko for keisersnitt? Har lest innlegg på et annet forum der en mopsoppdretter forteller at mopsene hyler når de får valper - er det vanlig på andre raser også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært oppdretter av verken det ene eller det andre, men lurer på: Hvordan forløper disse naturlige fødslene til raser som har høy risiko for keisersnitt? Har lest innlegg på et annet forum der en mopsoppdretter forteller at mopsene hyler når de får valper - er det vanlig på andre raser også?

Dette kan jeg veldig lite om men det er vel like stor forskjell på dyr som på folk tenker jeg...

Smerteterskel f.eks. hvis ikke alle mopser hyler da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hvit boxer, eller vanlig boxer for den saks skyld. Så vidt jeg vet trenger man ikke å ta keisersnitt på noen av de rasene du har nevnt, så jeg skjønner ikke hvor du vil :ahappy:

Det jeg mente var at noen like søstra, mens andre liker mora! De 3 rasene jeg nevnte : Puddel, Schæfer og Toller kunne like vært Dachs, Golden og GD. Jeg nevnte bare 3 raser som ikke lignet hverandre, ikke på bakgrunn av keisersnitt naturlig fødsel.

Men når noen spørr om hvorfor det finnes valpekjøpere til slike raser som ikke klarer å føde naturlig er det vel fordi de liker rasen, jeg kjøpte Boston Terrier pga hvordan de er som hund, ikke pga mange må ta keisersnitt. Og grunnen for at jeg valgte Boxer nå og ikke ny Boston er da overhodet ikke pga mange av de ikke klarer å føde selv.

hvit hyperleke fylt med sykdommer.. den var god, første gang jeg har hørt faktisk, Bambi! Du sier selv at du ikke har noe kunnskap om Boxeren, så da lar jeg det ligge med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skrev selv at du valgte å la det være med det ene kullet på boston terrieren din.... Hva med de som har både to og tre og fire kull hvor tispen må ta keisersnitt da? Er det greit det? Og hvorfor "kan" de ikke føde naturlig?

Jeg er litt sånn at jeg syns ikke man skal avle på noe som gang på gang må ta keisersnitt... Jeg så hvor fælt det var når vi måtte ta keisersnitt på My, det var ganske ille, syns jeg, og jeg hadde aldri i verden utsatt hunden min for det gang på gang...

Men hvordan er det mer arvelighet? Er det arvelig med slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skrev selv at du valgte å la det være med det ene kullet på boston terrieren din.... Hva med de som har både to og tre og fire kull hvor tispen må ta keisersnitt da? Er det greit det? Og hvorfor "kan" de ikke føde naturlig?

Jeg er litt sånn at jeg syns ikke man skal avle på noe som gang på gang må ta keisersnitt... Jeg så hvor fælt det var når vi måtte ta keisersnitt på My, det var ganske ille, syns jeg, og jeg hadde aldri i verden utsatt hunden min for det gang på gang...

Men hvordan er det mer arvelighet? Er det arvelig med slike ting?

Jeg kan ikke svare for andre, men kan svare for meg selv og slik jeg skrev så har Boston oppdrettere vært flinke til å avle på de tispene som føder naturlig, men det finnes ingen garanti. Min Boston var tispe nr 4 i rekken av de som fødte normalt, men denne tispen hadde da for smalt bekken.

Og for smalt bekken vet jeg alt om, tok selv keisersnitt for 1 år siden, ikke at det har noe med saken å gjøre da, hehe.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært oppdretter av verken det ene eller det andre, men lurer på: Hvordan forløper disse naturlige fødslene til raser som har høy risiko for keisersnitt? Har lest innlegg på et annet forum der en mopsoppdretter forteller at mopsene hyler når de får valper - er det vanlig på andre raser også?

For noe tull! Mopser hyler da ikke når de føder, det har jeg aldri hørt om.. Min tispe fødte syv valper og alle valpene ploppet ut en etter en uten at tispen min sa et pip:) Det var til og med en valp som var litt stor å satt fast en liten stund, jogget rundt på stuen med en valp halveis ute og alikevel sa hun ingenting. Tror nok personene som postet det innlegget ikke mente at alle mopser hyler, men at h*n hadde opplevd en mops som hadde gjort d?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at noen like søstra, mens andre liker mora! De 3 rasene jeg nevnte : Puddel, Schæfer og Toller kunne like vært Dachs, Golden og GD. Jeg nevnte bare 3 raser som ikke lignet hverandre, ikke på bakgrunn av keisersnitt naturlig fødsel.

Men når noen spørr om hvorfor det finnes valpekjøpere til slike raser som ikke klarer å føde naturlig er det vel fordi de liker rasen, jeg kjøpte Boston Terrier pga hvordan de er som hund, ikke pga mange må ta keisersnitt. Og grunnen for at jeg valgte Boxer nå og ikke ny Boston er da overhodet ikke pga mange av de ikke klarer å føde selv.

hvit hyperleke fylt med sykdommer.. den var god, første gang jeg har hørt faktisk, Bambi! Du sier selv at du ikke har noe kunnskap om Boxeren, så da lar jeg det ligge med det.

Skal nå nevnes ift til sykdommer mente jeg ikke bare den hvite boxeren :blink: Mente schæferen også (kanskje allermest da det er en rase jeg kan.)

Men jau de er jo hvite hyperleker de boxerne :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hyling er årsak til keisersnitt, så ligger de fleste tynt an.. Både hunder og mennesker, vil jeg tro.

Det er ikke alltid at mine hyler når de føder, men det har da skjedd med flere av tispene. Det er da ikke smertefritt å føde, liksom..

Noen tisper hyler på første valpen, kanskje også på nr.2. Andre hører man ikke et knyst ifra selv om valpene kommer nærmest på tvers...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som har både to og tre og fire kull hvor tispen må ta keisersnitt da? Er det greit det? Og hvorfor "kan" de ikke føde naturlig?

Trodde man kun fikk lov til å ta keisersnitt 2 ganger på ei tispe jeg da?

Og man kan ha max uflaks med at første valpen ut i fødselskanalen er alt for stor eller ligger på tvers. Og så kan tispen danne arrvev i fødselskanalen etter første keisersnitt, slik at det umuligjør en naturlig fødsel nr 2. Det behøver ikke være arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke lov å ta keisersnitt" - hva mener du en veterinær skal gjøre, da - nekte?

Såklart kan man ta så mange keisersnitt man bare orker (eller har råd til?), ingen kan nekte en dèt. Og sålenge foreldredyrene er registrerte (og har evt. helseundersøkelser som kreves) i NKK så kan ikke de å nekte å registrere dem heller.

Så det kan sikkert finnes tisper som har flere keisersnitt enn de "max" to, som man som regel sier..

Men hyggelig å se at det her sies at oppdrettere faktisk ER interessert i å avle på selvfødende tisper, da - både på mopser, boston terriere og eng.bulldoger.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo selv en tispe som har hatt to keisersnitt. Med tanke på at bare det ene kullet er registrert med snitt og det andre døde så er det ingen som kan kontrollere det.

Det er heller ingen som faktisk sjekker at jeg registrer kullet riktig på skjema.

Så i teorien så er det ikke registrert noen steder (utenom forsikringsselskapet) at jeg faktisk har hatt to snitt på henne.

Jeg fikk t.o.m en anonym melding etter siste snittet at jeg burde fjerne det fra hjemmesiden min og bare si at dem var dødfødte og dermed har mulighet til å ta kull igjen. :)

Så ja, det fins nok mange der ute som gjør slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke lov å ta keisersnitt" - hva mener du en veterinær skal gjøre, da - nekte?

Såklart kan man ta så mange keisersnitt man bare orker (eller har råd til?), ingen kan nekte en dèt. Og sålenge foreldredyrene er registrerte (og har evt. helseundersøkelser som kreves) i NKK så kan ikke de å nekte å registrere dem heller.

Så det kan sikkert finnes tisper som har flere keisersnitt enn de "max" to, som man som regel sier..

Men hyggelig å se at det her sies at oppdrettere faktisk ER interessert i å avle på selvfødende tisper, da - både på mopser, boston terriere og eng.bulldoger.

Susanne

Trodde, trodde, tRodde trOdde, troDde, trodDe, troddE, og jeg vet jeg skrev trodde med stor T. Og da blir meningen liksom litt annet en hva du svarte på.

Men jeg trodde man kun fikk ha to keisersnitt på ei tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg tar helt feil her nå, men jeg trodde bare at keisersnitt bare ble brukt vis det var fare for tispa og valpenes liv?

Når man har så små hunder som ikke kan føde naturlig (gjelder selfølgelig ikke alle), hvorfor velger man da å avle på dem?

Fødsel er jo en naturlig metode, og har man en hund som har blitt avlet for å ikke kunne føde naturlig, så burde vel kanskje ikke denne gå i avl i det hele tatt????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg tar helt feil her nå, men jeg trodde bare at keisersnitt bare ble brukt vis det var fare for tispa og valpenes liv?

Når man har så små hunder som ikke kan føde naturlig (gjelder selfølgelig ikke alle), hvorfor velger man da å avle på dem?

Fødsel er jo en naturlig metode, og har man en hund som har blitt avlet for å ikke kunne føde naturlig, så burde vel kanskje ikke denne gå i avl i det hele tatt????

Vel.. Om en tispe kan føde naturlig eller ikke, veit man jo strengt tatt ikke før man prøvd å avle på henne, sant? Og at det er keisersnitt en gang, betyr jo ikke nødvendigvis at det MÅ være det neste gang? Eller hva om hun føder naturlig første gangen, men må ta keisersnitt andre gangen? Skal man da avle på avkommene fra første kullet, men ikke det andre?

Hvorvidt de føder naturlig eller ikke, har vel ikke så mye med kropps-størrelse å gjøre. En av rasene som ofte må ta keisersnitt (hvor det også ofte planlegges i forveien) er jo engelsk bulldog, og de er ikke spesielt små, selv om de er lave. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...