Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjule fallende kryss?


armagnac

Recommended Posts

For det første: Gjør minst mulig ut av det når du først er i ringen - ikke flytt på bein og haler og styr, da drar du bare dommers oppmerksomhet mot det fallende krysset og sørger for at h*n lettere finner det.

For det andre er det ikke alltid så mye en kan gjøre - det kommer an på hvor fallende det er og hva slags følger det får. Kroppens skjelett henger sammen med seg selv, så i tillegg til fallende kryss kan det komme for eksempel karperygg og dårlig bakbeinsbevegelser. Men din hund er vel enda ung, så dette ville jeg per i dag ansett som utviklingspotensiale - og et kryss kan godt være fallende uten at det må påvirke overlinje og bevegelser.

Det vanligste trikset ved fallende kryss er å forme pelsen, men det er jo noe vanskelig på grand danois...

Det jeg ville forsøkt, var å stille hunden noe skrått, slik at dommer ser mer av fronten enn bakparten - at du vender det fallende krysset noe bort fra dommer. Det må ikke bli for mye, dommer skal fremdeles ha sjans til å bedømme hundens bakbeinsvinkler og overlinje, du skal ikke stille hunden rett i front mot dommer - men noe skråere.

Se bort fra teknisk kvalitet, men her er et bilde av en hund som står skrått slik jeg beskriver (men denne har et godt kryss, hehehe, jeg bare foretrekker bilder tatt i den vinkelen):

230809.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skjønner=) var inne på tanken og veide for og imot å stille på skrå, da bakbeinsvinklene er veldig fine :ahappy: beina blir jo somregel flyttet på, siden hun eller ville vært understilt:)

Det er selvfølgelig alltid en avveiningssak - hjelper ikke å skjule krysset og sette fronten nærmere dommer, om fronten er smal og hodet heller ikke er noe å se på! Og dumt å skjule bakparten, om den ellers har gode kvaliteter. En god dommer oppdager det meste uansett, men din oppgave som handler er å framheve hundens sterke sider.

Hva er hundens styrker? Hva er hennes kvaliteter og fortrinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er jo ganske grønn selv da :ahappy::lol: men det som går igjen i kritikkene er:

bra/sterk hals

bra forbryst og dybde i bryst

godt vinklet

og i den senere tid har overlinjen blitt sterkere og hode henger litt etter i utviklingen om du skjønner :drool: men har et bra uttrykk :)

Bevegelsene har variert fra noe løs her og der, til meget elegant:P

men som du sier hun er joo ung ennå, bare 11mnd og mye vil nok forandre seg fortsatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra hadde litt fallende kryss som unghund. På beardisen er det jo lett å skjule med å gre pelsen bakover over krysset, men hun fikk det kommentert på en kritikk en gang. Nå er ikke krysset fallende lenger, ryggen rettet seg pent ut da hun ble voksen. Så det er håp for alle fallende kryss! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryss er jo også noe raseavhengige - et schäferkryss er ikke som et elghundkryss.

Men om jeg skal bedømme denne hunden, synes jeg den har et avfallende kryss:

92.JPG

Jeg er så dårlig på å forklare kryss, men litt røft sagt: Det ser ut som om halen begynner for lavt nede og rygglinja blir med i dragsuget - det slutter ikke like "kantete" som en forventer, det buer av framfor å ha en tydelig slutt.

37.jpg

Denne ser ut til å ha et betydelig bedre kryss, men det er klart at halelengden vil kunne påvirke synsbedrag, samt groooming, og at hundene er fotografert i ulik vinkel.

Her er en hund en kan vurdere om har et kort kryss, da høy haleføring ofte er en konsekvens av det, særlig når det opprettholdes også utenfor bevegelse - da kommer halefestet for høyt oppe og det er mer naturlig for hunden å bære den høyt enn ned, på enkelte hunder med urkorte kryss kan du se at halen på en måte gjør en bøy over "analen" når den henger ned fordi halefestet sitter så høyt oppe at halen ikke kommer inntil sitt eget endeparti:

43.JPG

Med forbehold om at jeg ikke kan aussie, det var egentlig tilfeldig at disse bildene kom opp da jeg søkte, og mulig de kan ha slike kryss - men de er feil på berner, i det minste.

Bilder hentet herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg tror faktisk halelengde kan ha veldig mye å si. Etter å ha studert bilder av min hund med halvlang stump, så ser jeg at krysset hennes ser veldig forskjellig ut på bilder - alt ettersom hvordan halen ligger, og hvordan pelsen hennes er. Som om halen definerer litt av uttrykket i kroppen på aussien.. Det har jeg alltid syntes, men nå ble det på en måte så klart.

En aussie med lang hale og et veldig bra kryss, vil ikke den ha stoor sjanse for å bære halen sin høyt?

3635529227_7563e97235.jpg

Lurer på hva My har? Jeg klarer ikke bli klok. For meg ser hun ut som en blanding av det øverste og det midterste bildet. Hun fikk ihvertfall dette på sin eneste utstillingskritikk:

"8 months. Very sweet feminin bitch. Slightly lacking in fyll in the eye. Good eye, good stop. Excellent earset! Slightly short in neck. Good layback of shoulders. Slightly straight in the upper-arm. Excellent body and ribs. Good tailset. Too slightly in bone(?). Movement a little loose."

Så da høres det jo ikke ut som det er så mye galt med hennes sånn sak ihvertfall. Dommer var Angie Challenger fra Lyvedn kennel i England, og hun er aussie-oppdretter og aussie-dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenzo har også fått i kritikk i hans første utsilling at han hadde fallende kryss, og det er jeg enig i. Men i senere tid har jeg også blitt mer ops på hvordan jeg stiller han ut ikke strekke han ut for mye, da blir det fallende kryss. Det er heller ikke lurt å spre bakbeina til hunden for mye noe som jeg gjorde før, det synes ikke jeg blir så fint. Synes det er finest når hunden står mest naturlig og at vi ikke begynne å pirke i så mye, da kan det bli seende litt rart ut, syns det er finest når hunden står mest mulig naturlig ut og da også få ordenlig fotfeste eller hva skal jeg kalle det. Og som flere har skrevet så børster jeg pelsen på krysset oppover og det blir kjempe bra! :ahappy: Ikke fått mere skrevet at det er fallende kryss.

Også alderen har mye å si, de er jo enda ikke ferdig utviklet. Andre utvikler fortere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg tror faktisk halelengde kan ha veldig mye å si. Etter å ha studert bilder av min hund med halvlang stump, så ser jeg at krysset hennes ser veldig forskjellig ut på bilder - alt ettersom hvordan halen ligger, og hvordan pelsen hennes er. Som om halen definerer litt av uttrykket i kroppen på aussien.. Det har jeg alltid syntes, men nå ble det på en måte så klart.

For meg er hode og haleføring viktig, begge deler gir et markant førsteinntrykk, og rammer inn hunden. Det hjelper ikke at berneren er pen, om den leker elghund i halen sin...

En aussie med lang hale og et veldig bra kryss, vil ikke den ha stoor sjanse for å bære halen sin høyt?

Hvorfor det?

Med mindre aussiekrysset SKAL generere høy haleføring, selvfølgelig.

Et godt kryss for den rasen vil bidra til den haleføringen rasen skal ha.

Ta berner - alle har lange haler, de får ikke noe høyere eller lavere haleføring av det, det er halefestets plassering og krysset som påvirker det - sammen med litt attitude, selvfølgelig. Noen har gode kryss og fester, men får høye haler pga temperamentet.

3635529227_7563e97235.jpg

Lurer på hva My har? Jeg klarer ikke bli klok. For meg ser hun ut som en blanding av det øverste og det midterste bildet. Hun fikk ihvertfall dette på sin eneste utstillingskritikk:

"8 months. Very sweet feminin bitch. Slightly lacking in fyll in the eye. Good eye, good stop. Excellent earset! Slightly short in neck. Good layback of shoulders. Slightly straight in the upper-arm. Excellent body and ribs. Good tailset. Too slightly in bone(?). Movement a little loose."

Så da høres det jo ikke ut som det er så mye galt med hennes sånn sak ihvertfall. Dommer var Angie Challenger fra Lyvedn kennel i England, og hun er aussie-oppdretter og aussie-dommer.

Med mindre skyggen spiller meg et puss, kan det nesten se ut som om hun er noe bakhøy - men jeg tror det er først og fremst (stylingen av) pelsen som gjør det. Jeg ville dempet pelsen noe der, om hun fremdeles ser slik ut (og klippet fjonene langs underlinja, de gir et rotete helhetsinntrykk... :ahappy: ) Hun kunne også med hell ha strukket ut bakbeina mer, da vil krysset se bedre ut - både med tanke på posisjon i forhold til resten av kroppen (avfallende kryss hører gjerne sammen med understilte bakbein) og at krysset også rent konkret vil sette seg mer på plass når hunden står riktig.

Og siden jeg er i gang med pirking, håper du tåler det: Jeg ville plassert høyre frambein noe lengre bak, nå kan hun se litt steil ut i overarmsvinkelen.

Men fristilling og fotografering er vanskelig, mulig du allerede er klar over det og passer på det når du står i ringen :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenzo har også fått i kritikk i hans første utsilling at han hadde fallende kryss, og det er jeg enig i. Men i senere tid har jeg også blitt mer ops på hvordan jeg stiller han ut ikke strekke han ut for mye, da blir det fallende kryss. Det er heller ikke lurt å spre bakbeina til hunden for mye noe som jeg gjorde før, det synes ikke jeg blir så fint. Synes det er finest når hunden står mest naturlig og at vi ikke begynne å pirke i så mye, da kan det bli seende litt rart ut, syns det er finest når hunden står mest mulig naturlig ut og da også få ordenlig fotfeste eller hva skal jeg kalle det. Og som flere har skrevet så børster jeg pelsen på krysset oppover og det blir kjempe bra! :ahappy: Ikke fått mere skrevet at det er fallende kryss.

Også alderen har mye å si, de er jo enda ikke ferdig utviklet. Andre utvikler fortere enn andre.

Kanskje My har en fordel med alle de krøllene hun har på rumpa og på stumpen? Det gjør at hun ser enda litt mer firkantig ut. :drool: Hvordan pels har Kenzo bakerst på rumpa, ved halefestet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke kuppe tråden men..

2410200901278cb21ddead5c412d98.jpg

Dette er ikke det beste bildet jeg har, men det er tatt litt mer bakfra enn forfra, hvordan er krysset her?

Hun har en kritikk der dommeren syntes hun har litt fallende bryss.. Mulig det står på den vi fikk sist også, men helt ærlig så skjønner jeg ikke noe av den kritikken da den er skrevet på kråkespråk..

Har hun fallende kryss? Mye, lite? Synes også at det kommer ann på vinkelen på bildet.. Og om aussien er har stump eller ikke..

1807200907451db9aa7c991f441298.jpg

Sånn som på dette bildet, her der det ikke så fallende ut...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenzo har også fått i kritikk i hans første utsilling at han hadde fallende kryss, og det er jeg enig i. Men i senere tid har jeg også blitt mer ops på hvordan jeg stiller han ut ikke strekke han ut for mye, da blir det fallende kryss. Det er heller ikke lurt å spre bakbeina til hunden for mye noe som jeg gjorde før, det synes ikke jeg blir så fint. Synes det er finest når hunden står mest naturlig og at vi ikke begynne å pirke i så mye, da kan det bli seende litt rart ut, syns det er finest når hunden står mest mulig naturlig ut og da også få ordenlig fotfeste eller hva skal jeg kalle det. Og som flere har skrevet så børster jeg pelsen på krysset oppover og det blir kjempe bra! :drool: Ikke fått mere skrevet at det er fallende kryss.

Også alderen har mye å si, de er jo enda ikke ferdig utviklet. Andre utvikler fortere enn andre.

Veldig godt poeng det med alder - det en hund fikk på kritikken for to måneder siden må ikke stemme nå, om den enda er i utvikling. Og oppstilling har veldig mye å si, jeg kan alltids få tatt et bilde av X'en hvor det ser ut som om hun er steil i fronten, vrir ut frampotene, har svake mellomhender, er dårlig vinklet bak, har elendig overlinje og bare henger. Men det er ikke slik hun er konstruert. Følger en ikke med i ringen, kan en få feil kritikk.

Det ideelle er jo en hund som stiller seg selv slik den skal - men om en ser for seg hvordan ting foregår i ringen, er ikke det alltid lett å legge til rette for det. Du løper med resten av klassen en runde eller tre, dommer sier takk, det blir bråstopp, du er klemt mellom ekvipasjene foran og bak deg, hunden din har også bråstoppet og står ikke nødvendigvis naturlig for seg, selv om den står. Da trenger den rett og slett hjelp. Har en god plass i ringen tar en rolig to steg fram og lar hunden stoppe med beina der den føler det er naturlig, har du dårlig plass må du stacke (flytte på beina).

Og skal du la hunden stoppe selv, må du fremdeles ha lært hunden hva som er din ønskelige posisjon i utstillingsringen, for hundene er heldigvis så fleksible i fysikken at de kan stå godt med beina i ulike posisjoner, den stødigheten gjør dem gode til å bevege seg i naturen, de må ikke ha beina i nittigradersvinkler hele tiden :ahappy: Men noen hunder finner lettere den utstillingsposisjonen enn andre hunder gjør, mye handler om hvordan de er skrudd sammen i skjelettet (en hund uten vinkler kan ikke vise mye vinkler), og noen har også den it-faktoren som gjør at de faktisk poserer og viser seg fram. Også avhenger det også av hvem som er i andre enden av lenka, om den nøyer seg med en potetsekk, eller finner gasellen i sin hund.

Det viktige er å finne ut hva som fungerer for sin hund - jeg ville aldri børstet pelsen oppover på bakpartiet på en bakhøy hund, men ville gjort det med et avfallende kryss. En bakhøy hund kan trenge at du strekker ut beina litt mer (både bakover og utover) for å justere, en hund med flott overlinje trenger det ikke.

Les kritikkene dere får, se hvilke feil som går igjen, lær dere å lese egen hund, få tatt bilder i oppstillingssituasjoner, tren foran speil, prøv dere fram, lær litt groominknep (om du ikke har grand danois!) og finn ut hvordan din hund best kommer til sin rett i ringen. Vi betaler over tre hundre kroner for tre minutter i ringen, da er det helt greit å gjøre det beste ut av de minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje My har en fordel med alle de krøllene hun har på rumpa og på stumpen? Det gjør at hun ser enda litt mer firkantig ut. :ahappy: Hvordan pels har Kenzo bakerst på rumpa, ved halefestet?

Det tror jeg hun helt sikkert har, men så er det jo det om hun har fallende kryss?

Kenzo har lang rett pels ved halefesten som legger seg flatt, han er jo ikke helt den fluffye typen, men jeg kan jo bare fluffe han litt så blir det bra, da sees det ikke ut som han ha fallende kryss.

Legger til et bilde.

4100273255_be4a53d561.jpg

Her har jeg bare tatt litt snø på han og rufset han opp med å strykke mot pelsen med vottene ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Med mindre aussiekrysset SKAL generere høy haleføring, selvfølgelig.

Et godt kryss for den rasen vil bidra til den haleføringen rasen skal ha.

Ta berner - alle har lange haler, de får ikke noe høyere eller lavere haleføring av det, det er halefestets plassering og krysset som påvirker det - sammen med litt attitude, selvfølgelig. Noen har gode kryss og fester, men får høye haler pga temperamentet.

Jeg vet ikke, det bare ser sånn ut når jeg prøver å forestille meg det i hodet mitt :lol:

Med mindre skyggen spiller meg et puss, kan det nesten se ut som om hun er noe bakhøy - men jeg tror det er først og fremst (stylingen av) pelsen som gjør det. Jeg ville dempet pelsen noe der, om hun fremdeles ser slik ut (og klippet fjonene langs underlinja, de gir et rotete helhetsinntrykk... :ahappy: ) Hun kunne også med hell ha strukket ut bakbeina mer, da vil krysset se bedre ut - både med tanke på posisjon i forhold til resten av kroppen (avfallende kryss hører gjerne sammen med understilte bakbein) og at krysset også rent konkret vil sette seg mer på plass når hunden står riktig.

Og siden jeg er i gang med pirking, håper du tåler det: Jeg ville plassert høyre frambein noe lengre bak, nå kan hun se litt steil ut i overarmsvinkelen.

Men fristilling og fotografering er vanskelig, mulig du allerede er klar over det og passer på det når du står i ringen :D

Tuusen takk for konstruktiv kritikk, det er du kjempe flink til å gi - forresten! :D

Jeg tror egentlig ikke My har et så suuuper kryss, men hun har kanskje en veldig fint ansatt hale? Den er liksom ikke for høyt, og ikke for lavt. Hadde den vært enda litt kortere hadde den vært perfekt :drool:

My har ekstremt med struktur i pelsen sin oppå rompa der, og hun kan fort se litt høy ut i rumpa hvis hun ikke blir stilt opp av meg, for hun har lett for å stille bakbeina under seg. Og DA blir rumpa høy da! *ler* Jeg tror jeg blir å prøve å føne ned pelsen hennes på rumpa og rett og slett prøve å temme den når vi skal stille ut neste gang. Det er noe hun har arvet etter mamma'n sin, som har veldig mye struktur og ganske stiv pels til aussie å være - spesielt mtp. på at hun er blue merle. Merlehundene bruker som oftest å få mer og luftigere pels, og en ganske bløt pels. Det har ikke mammaen til My fått med seg.. Pappaen har sånn pels som My har overalt, men han har ikke disse sinnsyke krøll-greierne på rumpa. :)

Pelsen under magen og sånt har jeg aldri tenkt på å stusse, men når du sier det så er jeg helt enig! Er jeg flink så kan jeg sikkert gi et inntrykk av at hun er litt høyere i beina også ved å klippe litt under på henne. Hun er ganske lavbeint i forhold til mange andre aussier, men hele hunden er jo igrunn ganske lav i forhold til de fleste aussier.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du skjule at hunden har fallende kryss?

For å framheve dens bra sider? Dersom man stiller opp hunden slik at krysset blir veldig påfallende, kan dommer notere seg dette og legge mindre vekt på veldig gode sider hunden har. Det handler dessuten ikke bare om å skjule det, men om å handle hunden best mulig. (altså i konkurranseklassen)

I kvalitetsbedømmingen vil dommeren stort sett alltid se på hunden fra alle sider uansett, og en god dommer vil se et fallende kryss eller andre feil på hunden uansett hva du gjør.

Men i konkurranseklassen handler det om å vise hunden fra sin aller beste side, altså viser man fram dens gode sider, og "skjuler" de dårlige sidene, for at dommer skal foretrekke den hunden. I konkurranseklassen går heller ikke dommeren så mye rundt og ser ikke så nøye på hundene, men dømmer dem "mot hverandre"(selv om det jo fortsatt er opp mot rasestandarden) mer på avstand, selv om han ofte tar runden rundt til hver hund, for å f.eks se på uttrykket. Det er jo derfor det heter konkurranseklasse, det er en konkurranse. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis hunden har fallende kryss, så har den det, og burde da dømmes deretter... :drool:

Selvsagt, og det blir den jo. :D En god dommer vil uansett se krysset, og derfor dømme etter det. MEN, helhetsinntrykket av hunden kan bli noe helt annet dersom dommer først ser de gode sidene, deretter det fallende krysset, enn om det fallende krysset er det første som fanger blikket, og som så gir et gjennomført dårlig inntrykk av hunden. En dommer er ikke mer enn et menneske, den heller! Og siden alle dommere har forskjellige meninger, vil vi jo gjerne prøve å påvirke dem NOE til å se ekstra godt på de gode sidene ved vår hund. :ahappy:

Iom at det av og til er svært små marginer som skiller to gode hunder, så ja, da synes jeg man kan "skjule" det negative ved å framheve det positive ved hunden, så kanskje dommer ser en gang ekstra på den, og finner den bedre enn den andre hunden. :lol: Det er dommers avgjørelse, men man behøver jo ikke akkurat å framheve hver eneste feil på hunden heller, da. Eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, og det blir den jo. :D En god dommer vil uansett se krysset, og derfor dømme etter det. MEN, helhetsinntrykket av hunden kan bli noe helt annet dersom dommer først ser de gode sidene, deretter det fallende krysset, enn om det fallende krysset er det første som fanger blikket, og som så gir et gjennomført dårlig inntrykk av hunden. En dommer er ikke mer enn et menneske, den heller! Og siden alle dommere har forskjellige meninger, vil vi jo gjerne prøve å påvirke dem NOE til å se ekstra godt på de gode sidene ved vår hund. :ahappy:

Iom at det av og til er svært små marginer som skiller to gode hunder, så ja, da synes jeg man kan "skjule" det negative ved å framheve det positive ved hunden, så kanskje dommer ser en gang ekstra på den, og finner den bedre enn den andre hunden. :drool: Det er dommers avgjørelse, men man behøver jo ikke akkurat å framheve hver eneste feil på hunden heller, da. Eller? :lol:

Som jeg skulle sakt det selv :) man vil jo ikke "vise" sommeren hunden svake sider, men de bra sidene=) er jo det som er forskjellen på en god handler og en helt gjennomsnittelig handler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis hunden har fallende kryss, så har den det, og burde da dømmes deretter... :drool:

Alle hunder har feil og idealavvik satt opp mot rasebeksrivelsen, sånn sett skulle ingen vinner vært kåret heller.

Dommere er erfarne mennesker - de har gått utdannelse for å få lov til å dømme, og før det har de måttet vise til erfaring som både utstiller og oppdretter for å få begynne dommerutdannelsen. De kan gamet, de vet også hva en kan gjøre for å forminske et avfallende kryss og skjule en dårlig rygglinje, de vet også hva det betyr når du setter hunden den veien og ikke den veien.

Men - dette er både en kvalitetsvurdering og en konkurransevurdering. Hunden skal måles opp mot rasebeskrivelsen og premieres ut fra hvor mange feil den har, hvilke feil den har og hvilken betydning de har (jamfør premiedefinisjonene), og i konkurransen skal den sammenlignes mot sine konkurrenter.

I begge omgangene vil et godt helhetsinntrykk spille inn, og det er handlers mål å servere for dommer en velpresentert, tiltalende hund som er behagelig å se til, uten framtredende feil og mangler.

Alle hunder har feil, men om du skal kåre en vinner og kan velge mellom en hund som står som en potetsekk og har en tydelig hengende overlinje - eller en hund med like dårlig overlinje, men den strammer seg når den titter oppmerksomt på eier og eier har børstet opp pelsen midt på ryggen for å jevne ut, da er valget enkelt.

Du poserer i Miss Universe også, bruker dekkstift på kvisene selv om de synes på nærbilder, og skyter puppene litt ekstra ut selv om de ikke blir større av det :ahappy:

Og det er ikke bare i utstilling fører og hund gjør sitt beste for å være en helhetlig ekvipasje - det skjer i all bruks også. I lydighet tar jeg et lite steg til venstre mot hunden ved holdt for at det ikke skal være så synlig hvor skjevt hun setter seg. På innkallingen har jeg i treningen valgt å se bort fra en skjev sitt, for å beholde en knallreaksjon og super fart - som imponerer flere dommere, store dyret løpe så raskt og inderlig, det gir uttelling på poenge. Jeg har prioritert hvordan jeg ønsker at vi som ekvipasje skal framstå (kremt... om vi hadde fått til i konkurranse det vi gjør på trening, that is...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...