Gå til innhold
Hundesonen.no

Saue sprm.


Victoria

Recommended Posts

Okei, der vi pleier å gå tur er det masse sauer som står ute hele døgnet. (Nei jeg bor ikke på landet :ahappy:)

Disse ble satt ut rundt sep? Vil jeg tro, og for noen uker/1mnds. tid siden så ble de skinnet.

Da hadde de masse ull, og nå er de altså nakne.

Mitt sprm. er da; Hvorfor går sauene hele sommeren i varmen med masse ull, mens når kulden kommer blir de skinnet :S?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke peiling, men er det ikke fordi de fjerner ulla og selger den før dyrene slaktes?!

I år har de vært seine med saueinnsamlingen pga regnet tidligere, de får mer for ulla om den er tørr. Var isåfall det jeg leste i avisen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt fra noen saueekspert, men har da kjent noen bønder... En gammel nabo av meg hadde sauer som gikk i løsdrift hele vinteren. Han klipte dem ned noe tidligere enn de som tok inn sauene på vinteren sånn at de fikk tilbake litt ull før kulda satte inn. Kan jo være det samme er tilfelle med disse sauene? Tar jo litt tid før ulla vokser skikkelig ut igjen, men kan de ha blitt klippet for en mnd eller så siden...?

Edit: så nå at du hadde skrevet når de ble klippet. Min gjetning er da altså løsdrift. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sauebonde rekker opp hånda!*

Sauene våre blir klippt på våren, før lamminga. Samt at de blir kippt nå. Når vi evt har sauer ute om vinteren (har det noen ganger for å trene hund fks) klippes disse tidligere enn de andre, eller de klippes kun vår. Noen (værene) klippes nå, og går inne et par mnd så ulla vokser ut en del, for så å slippes ut igjen når de har gjort jobben sin med damene;)

Hadde ikke sluppet ut våre sauer nakne nå nei... brr...

edit: naboen har sau på løsdrift, disse klippes kun på våren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sauebonde rekker opp hånda!*

Sauene våre blir klippt på våren, før lamminga. Samt at de blir kippt nå. Når vi evt har sauer ute om vinteren (har det noen ganger for å trene hund fks) klippes disse tidligere enn de andre, eller de klippes kun vår. Noen (værene) klippes nå, og går inne et par mnd så ulla vokser ut en del, for så å slippes ut igjen når de har gjort jobben sin med damene;)

Hadde ikke sluppet ut våre sauer nakne nå nei... brr...

edit: naboen har sau på løsdrift, disse klippes kun på våren...

Veldig OT, men nå har jeg kikket på bloggen og hjemmesiden din, og drømt om å ha gård og mange hunder ... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men nå har jeg kikket på bloggen og hjemmesiden din, og drømt om å ha gård og mange hunder ... :ahappy:

Hehe. koselig :D Det er ganske så trivelig, og ganske så mye jobb! du får stikke oppom om du er i området da vettu. Det er en og annen som stikker innom for å "få tilfredsstilt snutebehovet sitt" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klippes på høsten fordi ullen er finest da. På våren er ullen møkkete og full av sagflis etter at de har stått inne hele vinteren, mens på høsten er ullen fin og ren og frisk fordi de har gått ute på beite hele sommeren. :thumbsup:

Sauene fryser ikke noe særlig selv om de blir klippet, annet enn kanskje de første par dagene, de er veldig hardføre. Men de skal helst unngå å MÅTTE stå i regn/snø/slaps de første par dagene etter de er klippet. Om de velger det selv, er det jo ok. Sauene våre blir klippet om høsten, og de har mulighet til å gå inn, men det gjør de kun dersom det regner eller snør, og bare de første dagene etter klippen.

Sauer tåler ned til 20-25 minusgrader med ull, 10-20 minusgrader uten.(da snakker jeg om vanlige sauer, dalasau, sånne hvite med tomt blikk). Gammalnorsk spælsau(som vi har) og villsau, tåler ned til 40 minusgrader med ull, ca 20-30 uten ull. Men de er selvsagt glade for å ha et sted å gå inn så de ikke står i regn, vind og trekk når de er nyklipte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klippes på høsten fordi ullen er finest da. På våren er ullen møkkete og full av sagflis etter at de har stått inne hele vinteren, mens på høsten er ullen fin og ren og frisk fordi de har gått ute på beite hele sommeren. :)

Sauene fryser ikke noe særlig selv om de blir klippet, annet enn kanskje de første par dagene, de er veldig hardføre. Men de skal helst unngå å MÅTTE stå i regn/snø/slaps de første par dagene etter de er klippet. Om de velger det selv, er det jo ok. Sauene våre blir klippet om høsten, og de har mulighet til å gå inn, men det gjør de kun dersom det regner eller snør, og bare de første dagene etter klippen.

Sauer tåler ned til 20-25 minusgrader med ull, 10-20 minusgrader uten.(da snakker jeg om vanlige sauer, dalasau, sånne hvite med tomt blikk). Gammalnorsk spælsau(som vi har) og villsau, tåler ned til 40 minusgrader med ull, ca 20-30 uten ull. Men de er selvsagt glade for å ha et sted å gå inn så de ikke står i regn, vind og trekk når de er nyklipte.

*jeeei! flere med skikkelig sau(nesten)*

jo, de skal tåle mye, men bare for noen dager siden fikk en nyklippt vær lungebetennelse hos oss, og den sto inne (det er kaldt i fjøset, men ikke såå kaldt..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...