Gå til innhold
Hundesonen.no

nabo og visning

dorab01

Recommended Posts

Så det har seg slik jeg driver med hundeoppdrett har fem stykk hjemme av og til flere. Vi flyttet for litt over ett år siden inn i en horisontaldelt tomansbolig. Vi og naboene kom ikke så godt over ens da de hater hunder og jeg prøvde å forklare at jeg kjøpte hus med hage pga av hundene. Nå har det seg slik at kommunen har vedtatt at den største delen av hagen tilhører vår boligenhet! Noe vi hadde av grenset med gjerde slik at hundene ikke kom inn på naboens lille hage del. Jeg må her legge til at hundene aldri var ute alene stort sett stille og ikke til særlig plaging for noen! Men det er hunder i huset og selv om de ikke er mye hjemme så er de jo der!

Så nå kommer dillemmaet naboene skall selge deres del! og det er visning på søndag. Og hva har naboen gjort JO de har fjernet gjerde mitt. Og på visning informasjonen på nett står det på tomt kun eiet! Det vil si at de som kommer på visning kommer til å tro at hele hagen er felles noe den absolutt ikke er! og dette står også i papirene men slik som vår nabo ikke skjønnte det kommer sikkert ikke de nye til å skjønne det heller og jeg orker ikke ny krangel med de nye igjen! Så er det veldig kjipt av meg å gjerde inn min egen tomt til søndagen? Og hvis dere hadde vert på visning og ikke glad i dyr hadde dere villet at man gjorde dere oppmerksom på det siden vi bor så tett? I tilfelle hvordan kan man gjøre oppmerksom på det på en måte slik at ikke naboen eller megleren blir støtt på noe hvis?

ps: må legge til atd et ikke er pga hundene naboene flytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sende et varsel til naboen om å sette opp gjerdet igjen og vedlegge dokumentasjonen fra kommunen?

Man kan jo ikke bare gå inn og rive annen manns eiendom uten videre her i landet.. Det er jo egentlig å regne som hærverk.

Om den blir solgt på falske premisser kan de jo vente seg erstatningskrav fra kjøperne i ettertid når de finner ut hvor landet ligger.

Megleren er jo den profesjonelle part.. han burde jo i det minste høre på deg om du legger fram dokumentene for ham. Ikke sikkert han kjenner hele historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt naboen sette opp gjerdet som DE reiv ned. Makan til frekkhet. Du må selvsagt ha papirer fra kommunen på at tomta er di. Om de nekter å sette det opp igjenn hadde jeg anmeldt dem og tatt en prat med megler om hva som er ditt og hva som er deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt megleren og legg frem opplysningene.

Da er megler pliktig til å opplyse interesserte om hvordan forholdene er.

Å sette opp gjerde kan du selvsagt gjøre, så lenge dette ikke går utover din eide tomt, og så lenge det ikke er for høyt i henhold til lokale og sentrale reguleringer, samt ikke betinger nabovarsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo faktisk herverk av din eiendom, og straffbart.

Det er lurt å lade FØR man trykker på avtrekkeren.

I dette tilfellet vil det si å sette seg inn i aktuelle domsavsigelser og lovverk, samt forarbeid til lovverket..

Samt å komme med henvisning til hva som tilsier at dette faktisk er straffbart.

Min gjetning er at det i beste fall gjør vedkommende erstatningsansvarlig, men at det ikke rammes av noen straffelov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å lade FØR man trykker på avtrekkeren.

I dette tilfellet vil det si å sette seg inn i aktuelle domsavsigelser og lovverk, samt forarbeid til lovverket..

Samt å komme med henvisning til hva som tilsier at dette faktisk er straffbart.

Min gjetning er at det i beste fall gjør vedkommende erstatningsansvarlig, men at det ikke rammes av noen straffelov.

Kjære deg, det er jo helt klart hærverk.

"Def. hærverk

subst. n hærverk () [ˈhæːɾʋæɾk] ødeleggelse av andres eiendom, vandalisme"

I straffeloven heter det skadeverk:

"§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det er jo helt klart hærverk.

"Def. hærverk

subst. n hærverk () [ˈhæːɾʋæɾk] ødeleggelse av andres eiendom, vandalisme"

I straffeloven heter det skadeverk:

"§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale. "

Det morsomme er at du har konkludert på forhånd med at denne personen har ødelagt, skadet, gjort ubrukelig eller forspilt en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Det har du konkludert med selv om du sitter med ytterst begrenset informasjon om saken (med mindre du kjenner den utenom dette fora)

Jeg kan si det sånn som at jeg ikke er like sikker på at det har skjedd noe straffbart her.

Det kan endog hende at gjerdet i seg selv var ulovlig, og at noen har fjernet det av den grunn, ikke nødvendigvis et lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo bare kommentere her mitt gjerde var ikke ulovlig satt opp. Den var lett å fjerne da den var laget av slike "pinner" og kraftig hønsenetting. hvorfor fordi vi på den tiden ikke hadde råd til ett fint dyrt gjerde som vi skall sette opp til våren igjen! Så naboen fjernet det av to veldig enkle grunner:

1: den var ikke såå pen (det vil si pent hvitt treverk)

2: veldig synlig hvor lite hage de har om gjerdet er på plass

men mannen min skall snakke med han i kveld og få bett han å sette det opp igjen snarest! Samt at jeg skall kjøpe sånn skilt til inngangsdøren "pass deg for hunden den biter eller noe slikt":ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at du har konkludert på forhånd med at denne personen har ødelagt, skadet, gjort ubrukelig eller forspilt en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Det har du konkludert med selv om du sitter med ytterst begrenset informasjon om saken (med mindre du kjenner den utenom dette fora)

Jeg kan si det sånn som at jeg ikke er like sikker på at det har skjedd noe straffbart her.

Det kan endog hende at gjerdet i seg selv var ulovlig, og at noen har fjernet det av den grunn, ikke nødvendigvis et lovbrudd.

Gjerdet var jo fjernet. Selv du skjønner vel at gjerdet da var ubrukelig?

Det bør være rimelig lite å kverulere på at man ikke kan ta seg tilrette og fjerne annen manns eiendom som faktisk står på annen manns eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo bare kommentere her mitt gjerde var ikke ulovlig satt opp. Den var lett å fjerne da den var laget av slike "pinner" og kraftig hønsenetting. hvorfor fordi vi på den tiden ikke hadde råd til ett fint dyrt gjerde som vi skall sette opp til våren igjen! Så naboen fjernet det av to veldig enkle grunner:

1: den var ikke såå pen (det vil si pent hvitt treverk)

2: veldig synlig hvor lite hage de har om gjerdet er på plass

men mannen min skall snakke med han i kveld og få bett han å sette det opp igjen snarest! Samt at jeg skall kjøpe sånn skilt til inngangsdøren "pass deg for hunden den biter eller noe slikt":ahappy:

Ja også med bildet av ett par rottiser :D

Hvordan gikk det forresten?

Er jo litt nysgjerrig.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være rimelig lite å kverulere på at man ikke kan ta seg tilrette og fjerne annen manns eiendom som faktisk står på annen manns eiendom.

.... og det heter i lovens forstand selvtekt som heller ikke er videre lovlig. Uansett hvor stygt, pent eller ubrukelig gjenstanden det gjelder måtte se ut.

hvilket er utlagt: man skal snakke med folk først, legge fram sine behov - og respektere det svaret man får.

Det skumle i selvtektssaker er at gjerningsmannen kan påberoper seg avtaler fra før i verden av noe slag, hvilket ofte(st) er vanskelig å motbevise. men om tidligere avtaler fins - har dere vel koll på selv, her?

Sjekke "gjerdeloven" kan også være nyttig. den regulerer gjerdeforholdet mellom naboer.

Slike saker ender som regel i megling/man krever erstatning- unskyldninger eller andre oppreisninger (hvis konfliktråd fins), eller er privatrettslige, kostbare saker. politiet vil ikke ta i dem med ildtang vanligvis, så lite ressurser som fins. men melder man selvtekten - vil det som regel stå en politibil utenfor gjerningsmannen sin dør på et tidspunkt, og man avhøres, må avgi forklaring. Ærekjære folk kan gremme seg resten av livet over sånt !, særlig når det er små forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her er det ikke snakk om noe politi anmeldelse av noe slag! men hadde min egen liten hevn her i dag tidlig :innocent: slapp ut bikkjene i nysnøen i vår hage for å ta morgen tissingen og samme blir det med siste kveldstissing. Da for i hvertfall folk sett at det er hunder her :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke ut som særlig hyggelige naboer...

Pass på så du ikke gjør det HELT umulig for dem å få solgt, da - du ønsker vel ikke å ha dem boende der lenger enn nødvendig, liksom..

(Ellers - Hvis du har sånne grønne valpegrinder, så viser de tydelig at det bor hunder i området, da - hvis du setter opp en eller flere store/små "gårder" av slike... Kanskje henge opp et hundebånd eller flere på noen av dem, etc..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det høres ut som begge husstandene består av marerittnaboer jeg.

ja det var konstruktiv kritikk det! Jeg kan garantere deg at vi har gjort alt for å tilpasse oss! men som sagt kjøpte vi hus MED hage av en grunn nemlig hundene! Før det bodde vi i blokk leilighet for det meste med fem hunder som regel tre og INGEN av naboene klagde noen gang. De bemerket till og med hvor stille hundene våre er og at de aldri høres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle for andre hvorfor dere kjøpte hus... Dessuten tror jeg kankje at et gjerde som deler av en eiendom, bør settes opp i samarbeid mellom eiere av de to tomtene. Den ene siden av gjerdet vil jo være på naboene sin tomt og bør dermed godkjennes av, eller aller helst spleises på eller settes opp sammen med de samme naboene. Husker vi hadde noen naboer med en rottis og en schæfer da vi bodde i rekkehus i sin tid. De lot bikkjene drite på fellesplenen gjennom hele vinteren. Det var lite trivelig å la ungene bygge snøhuler og gå på ski der om vinteren og når våren kom, kan dere jo tenke dere hvor koselig det var å sette ut hagemøbler og olje plattingen som vendte mot det samme fellesområdet. Vi sa fra på en hyggelig måte ørtogfjørti ganger at plenen ikke var en do, men det gikk ikke inn. Etter hvert fikk de selv barn og flyttet, så problemet løste seg selv. I prinsippet kunne det jo vært deres egen hage som grenset opp til vår og jeg hadde veldig nødig villet kose meg i en hage som grenset opp til naboens hundetoalett. Dette har jeg forresten skrevet til deg tidligere i en annen tråd. Hvem som tar seg til rette med å sette opp et stygt "gjerde" og lar hundene bruke plenen sin som do, enda de har nabohagen rett ved, eller de som lar seg irritere over dine hunder og dine vaner, det er ikke godt for oss å si. Men en sak har jo som regel to sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å sette opp gjerde, kan man gjøre dette uten at naboen er enig. Men da skal man sette det 30cm inn på egen tomt. Settes det opp på tomtegrensen, skal det være i samråd med nabo. (Når jeg leser denne tråden, er jeg glad vi har naboer som ikke liker hunder, og som ikke vil ha de inn på sin plen, og at vi derfor fikk sette opp gjerde sammen med de.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Hvilken landsdel? 
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...