Gå til innhold
Hundesonen.no

nabo og visning


dorab01

Recommended Posts

Som skrevet tidligere er de ute tre minutter på morningen og ett minutt for siste tissing på kvelden! Så at det er ett hundetoalett er vel litt å ta i! Samt at vi har to små barn selv som også ofte leker med naboens barn i vår hage aldri har det blitt tråkket i bæsj eller lignende. Og ja til informasjon så hjalp oss faktisk naboen å sette opp gjerde vårt! Så det var deffinitivt med sammtykke og stor glede av naboen. Samt at jeg aødri adøri har sett naboen ute i hagen da de har takterasse med grill og slikt der så hvorfor de skulle sitte i den knøtt liten hagen deres skulle meg være ett myssterium barna har en sånn trampoline der og thats it det er liksom ikke plass til mere.

Nå er visningen over. Det var mange som så på og mine hunder bjeffet vær gang det kom noen inn og ut døren det ble ikke satt opp noe skilt og snøen smeltet. Så folk hørte at det faktisk bodde hunder der. Som regel blir de hysjet på men ikke i dag og de skjønte fort at det var lov å være litt bjeffete i dag:) Så jeg føler ikke at jeg er noe dårlig nabo i det hele tatt, men jeg vill opplyse folk om at det faktisk er hunder her og nei jeg trenger ingen tillatelse fra noen til å bruke min egen hage til noe som helst! Vi er stille fredelige folk som aldri har besøk aldri fester eller bråke på noe annen måte ikke er vi uryddige og ikke gjør vi noe annet for å være en plage til naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel egentlig ikke det er spesielt humoristisk å ødelegge naboens visning med vilje. Det du sitter og fniser av, kan føre til økonomisk ruin for familien ved siden av. Å ha to boliger samtidig, skal man ha svært god økonomi for å takle. Å plukke ned gjerdet uten lov, er selvfølgelig å gå over streken. Jeg ville sagt ifra umiddelbart til naboen, og i tillegg ringt megler. Hvis ingenting skjedde (det vil si gjerdet satt opp igjen), ville jeg sperret av stedet for å markere hagene, og si at du går til politianmeldelse hvis dette skjer igjen. For eksempel. Kjedelig hvis første prat med nye naboer er: "Ikke gå i hagen min!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel egentlig ikke det er spesielt humoristisk å ødelegge naboens visning med vilje. Det du sitter og fniser av, kan føre til økonomisk ruin for familien ved siden av. Å ha to boliger samtidig, skal man ha svært god økonomi for å takle. Å plukke ned gjerdet uten lov, er selvfølgelig å gå over streken. Jeg ville sagt ifra umiddelbart til naboen, og i tillegg ringt megler. Hvis ingenting skjedde (det vil si gjerdet satt opp igjen), ville jeg sperret av stedet for å markere hagene, og si at du går til politianmeldelse hvis dette skjer igjen. For eksempel. Kjedelig hvis første prat med nye naboer er: "Ikke gå i hagen min!"

De sitter ikke med to biliger da de først skall selge så kjøpe da de har vert i den tabben før! og les siste innleg gjorde ingenting for å ødelegge visningen vinduet var oppe og de bjeffet når det ringte på døren som de alltid gjør. men de må få hvite at det bor hunder der! Sånn er det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter ikke med to biliger da de først skall selge så kjøpe da de har vert i den tabben før! og les siste innleg gjorde ingenting for å ødelegge visningen vinduet var oppe og de bjeffet når det ringte på døren som de alltid gjør. men de må få hvite at det bor hunder der! Sånn er det bare

Jeg syntes det rett og slett er ærlig av deg jeg. Også er det mye lettere det enn å møte opp på visningen å gå å fortelle folk at du har hund.

Du sørger jo bare for at du får naboer som ikke misliker deg og som du slipper krangler om hundene med! Så du ødelegger jo ikke akkurat visningen dems, hvis alle som var der misliker hunder så sterkt at de ikke kan bo sånn.. å har man jo gjort alle de menneskene en tjeneste.. selvom naboen må bruke litt lenger tid på å finne kjøper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er vel hysterisk å skulle gå over å fortelle naboene dine at du har hund? Bare sånn at de vet det liksom? Den dagen jeg KJØPER meg hus/leilighet med EGEN tomt, kommer jeg da ikke til å bry meg katta om hva naboene måtte mene om hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om jeg ikke likte hund ville jeg satt pris på å vite om noen drev oppdrett av små gneldrebikkjer (no offense :ahappy: ) i andre halvdel av tomannsboligen jeg vurderte å kjøpe. Og at av hagen bak huset var det faktisk bare en mindre del som tilhørte eiendommen som var til salgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om jeg ikke likte hund ville jeg satt pris på å vite om noen drev oppdrett av små gneldrebikkjer (no offense :ahappy: ) i andre halvdel av tomannsboligen jeg vurderte å kjøpe. Og at av hagen bak huset var det faktisk bare en mindre del som tilhørte eiendommen som var til salgs.

Jo men det er da ikke den som eier andre halvdel som skal passe på å få gitt den infon til potesielle naboer. Og om man har såpass imot hunder så får man finne ut litt på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt også ut dette spørsmålet på ett annet forum jeg er aktiv bruker på nemlig ett mamma forum. Altså ingen hundefolk der ble dette en tråd på fire sider og alle untatt en var enig med meg og at de gjerne ville ha den informasjonen om at hagen ikke var felles og at det faktisk bor en med ganske mange hunder der. Faktisk fikk jeg mange positive pm om at jeg er ansvarsfull hunde eier som ønsker opplyse om hvordan ting faktisk ligger an. Så ganske spesiellt å se hvordan hundefolk er mot andre hundefolk :ahappy: kanskje norge som hundehater land kan stamme litt fra hundefolk selv :) Bare en liten tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om jeg ikke likte hund ville jeg satt pris på å vite om noen drev oppdrett av små gneldrebikkjer (no offense :ahappy: ) i andre halvdel av tomannsboligen jeg vurderte å kjøpe. Og at av hagen bak huset var det faktisk bare en mindre del som tilhørte eiendommen som var til salgs.

Enig! Selvsagt er det selger av boligen, eventuelt megler, som har ansvaret for å formidle sånt videre - men er da vel ingen grunn til å skjule at det bor hunder i andre halvdel - eller at hagen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt også ut dette spørsmålet på ett annet forum jeg er aktiv bruker på nemlig ett mamma forum. Altså ingen hundefolk der ble dette en tråd på fire sider og alle untatt en var enig med meg og at de gjerne ville ha den informasjonen om at hagen ikke var felles og at det faktisk bor en med ganske mange hunder der. Faktisk fikk jeg mange positive pm om at jeg er ansvarsfull hunde eier som ønsker opplyse om hvordan ting faktisk ligger an. Så ganske spesiellt å se hvordan hundefolk er mot andre hundefolk :hmm: kanskje norge som hundehater land kan stamme litt fra hundefolk selv :ahappy: Bare en liten tanke...

Ja, av og til kan man helt klart begynne å lure! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter ikke med to biliger da de først skall selge så kjøpe da de har vert i den tabben før! og les siste innleg gjorde ingenting for å ødelegge visningen vinduet var oppe og de bjeffet når det ringte på døren som de alltid gjør. men de må få hvite at det bor hunder der! Sånn er det bare

Jeg tenkte på flere kommentarer i tråden. Og jeg tenker da på ting man ikke ville gjort ellers. For eksempel la hundene tisse i hagen, så det blir gule flekker, henge opp "skumle" vokt-dem-for-hunden-skilt, la hundene bjeffe hvor de vanligvis ikke ville gjort det etc. Mulig dette var mer humoristisk ment, og at jeg har lest for fort? Jeg mener jo ikke at man skal gjemme seg bort, det er jo ok å vite for nye naboer hvis du har endel hunder. Men man trenger jo ikke la hundene stå og gneldre under naboens visning, hvis de vanligvis ikke ville gjort eller fått lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på flere kommentarer i tråden. Og jeg tenker da på ting man ikke ville gjort ellers. For eksempel la hundene tisse i hagen, så det blir gule flekker, henge opp "skumle" vokt-dem-for-hunden-skilt, la hundene bjeffe hvor de vanligvis ikke ville gjort det etc. Mulig dette var mer humoristisk ment, og at jeg har lest for fort? Jeg mener jo ikke at man skal gjemme seg bort, det er jo ok å vite for nye naboer hvis du har endel hunder. Men man trenger jo ikke la hundene stå og gneldre under naboens visning, hvis de vanligvis ikke ville gjort eller fått lov til det?

Men altså hundene mine må jo få lov til å tisse i vår egen hage selv om det er snø! Skall jeg skuffe opp hele snøen der de tissa slik at det skall være ren snø ved visning? Nå var jo ikke det ett tema da all snøen smeltet lørdag kveld men allikevel ingen har vel med det å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså hundene mine må jo få lov til å tisse i vår egen hage selv om det er snø! Skall jeg skuffe opp hele snøen der de tissa slik at det skall være ren snø ved visning? Nå var jo ikke det ett tema da all snøen smeltet lørdag kveld men allikevel ingen har vel med det å gjøre!

Poenget: Forandrer du på ting for å ødelegge for naboens visning, synes jeg det er elendig gjort. Gjør du som du vanligvis gjør, og som du ville fortsatt å gjøre, er det *ikke* sabotasje, bare fornuftig ærlighet.

Å henge opp liksom-skummelt skilt, la hundene tisse for å gjøre hagen uestetisk, la hundene bjeffe for å vise hvor lytt det kan være: Gjør du dette akkurat under visning, og aldri ellers, og du gjør det for å ødelegge, ja da er det *dårlig* gjort.

Pleier det å henge et skilt der, hundene tisser normalt i hagen, og gneldrer når noen går i døren, og dette er helt normalt, da er det *ikke* spesielt dårlig gjort.

Nordmenn er forøvrig på toppen når det gjelder nabokrangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt også ut dette spørsmålet på ett annet forum jeg er aktiv bruker på nemlig ett mamma forum. Altså ingen hundefolk der ble dette en tråd på fire sider og alle untatt en var enig med meg og at de gjerne ville ha den informasjonen om at hagen ikke var felles og at det faktisk bor en med ganske mange hunder der. Faktisk fikk jeg mange positive pm om at jeg er ansvarsfull hunde eier som ønsker opplyse om hvordan ting faktisk ligger an. Så ganske spesiellt å se hvordan hundefolk er mot andre hundefolk :ahappy: kanskje norge som hundehater land kan stamme litt fra hundefolk selv :hmm: Bare en liten tanke...

Interessant teori. Fordi at hundeeiere flest syns det er viktig å være hensynsfull, så legger vi opp til hundehat selv? :)

Som Caligula sier, at du gjør som du pleier å gjøre, er en ting, at du lar hundene bråke mer enn du pleier er noe helt annet. Dette skrev du:

Nå er visningen over. Det var mange som så på og mine hunder bjeffet vær gang det kom noen inn og ut døren det ble ikke satt opp noe skilt og snøen smeltet. Så folk hørte at det faktisk bodde hunder der. Som regel blir de hysjet på men ikke i dag og de skjønte fort at det var lov å være litt bjeffete i dag:) Så jeg føler ikke at jeg er noe dårlig nabo i det hele tatt, men jeg vill opplyse folk om at det faktisk er hunder her og nei jeg trenger ingen tillatelse fra noen til å bruke min egen hage til noe som helst! Vi er stille fredelige folk som aldri har besøk aldri fester eller bråke på noe annen måte ikke er vi uryddige og ikke gjør vi noe annet for å være en plage til naboen.

Så du lot dine hunder bjeffe under visningen til naboen din. Det er neppe hverken hensynsfullt eller ærlig, du har jo latt de bråke mer enn de vanligvis får lov til, gjort "hundeproblemet" større enn hva det er. Selv jeg som har egne hunder, ville muligens vært skeptisk til å kjøpe en halvpart i en tomannsbolig hvor den andre halvparten eies av en hundeeier som ikke engang prøvde å ta hensyn til naboene sine - og det er ikke fordi jeg hater hunder.

- Vi kan jo snu problemstillingen, ikke sant? Jeg har bare to hunder jeg, og de og kan varsle, og jeg antar de lager mer lyd enn dine. Ville du kjøpt halvparten i "min" tomannsbolig om jeg hadde latt mine hunder varsle hver gang det kom folk til deg?

Dette med gjerde.. Det er gjerde, og det er gjerde, liksom. Din beskrivelse av gjerdet:

må jo bare kommentere her mitt gjerde var ikke ulovlig satt opp. Den var lett å fjerne da den var laget av slike "pinner" og kraftig hønsenetting. hvorfor fordi vi på den tiden ikke hadde råd til ett fint dyrt gjerde som vi skall sette opp til våren igjen! Så naboen fjernet det av to veldig enkle grunner:

Om jeg hadde dratt på visning, og hadde sett det gjerdet mellom tomtene, så ville det dratt ned helhetsinntrykket. Jeg veit med meg selv at jeg kan leve med liten hage, men hønsenetting-gjerde, det er ikke pent engang.. De som kommer på visning kan heller ikke vite at dere har tenkt til å sette opp et ordentlig gjerde til våren, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde før hadde vi en nabo 10m unna inngangsdøra (gudfaren min), den andre naboen 50m unna (farmor og farfar) og en annen nabo 100m unna.

Både gudfaren min, og besteforeldrene mine likte hunder. Men ikke den tredje naboen. Dette vi tok hensyn til selvfølgelig.

Så ble det huset som var 100m unna solgt. Heldigvis med folk som var glade i hunder. Aldri noen konfrontasjoner av noe slag. Javel så fant min whippetvalp på å stikke opp til han for å leke med valpen hans, men heldigvis tok han dette med et stort smil og kom ned igjen med valpen i armene. Dette skjedde forøvrig veldig skjelden. Aldri vært borti en mer aktiv og rask valp noen gang.

Da besteforeldrene mine døde ble huset dems solgt. Dit flytta det en nabo som overhode ikke likte hunder, men var ikke verre enn at han faktisk prøvde å bli venn med våre 2 rottiser.

Så gikk min gudfar bort og huset ble først solgt til en oppdretter av basenji. Men så solgte de huset og inn flytta det etterhvert en som ikke likte hunder overhode (leide av opprinnelig eier). Dette merka vi fort ved at jeg fikk kjeft for hver gang jeg beveget meg ut med hundene. Hundene kunne ikke stå i hundegården ettersom naboen med vilje gjerne helte olje på mine hunder, kastet kyllingbein til dem eller også faktisk hivde stein på dem.

Så skulle vi kjøpe huset jeg bor i nå og naboen her har hunder. Den første gangen vi så på huset kom naboen bort og fortalte at han hadde hunder og at disse gjerne bråkte litt når de så folk på veien osv. Når vi fortalte at vi også hadde med hund ble jo naboen overlykkelig. Selv bor naboen 300m unna. Naboen var redd for at det var folk som ikke likte hund som kom til å flytte inn.

Jeg har forøvrig ikke noe problem med naboen, hans hannhunder tar seg gjerne en tur hit når en eller flere av mine tisper har løpetid. Men plager meg ikke ettersom jeg passer godt på hundene når de er ute og de har løpetid.

Promlemet mitt ligger hos noen som eier 2 KO. De har flytta hit i senere tid. Problemet ligger i at jeg kan stå på min egen gårdsplass 30 m unna hovedveien og de kommer gående på tur. Deres KO er livsfarlige og angriper alt de kommer over. De ser ikke noe problem med å slippe sine hunder på mine (selv om de da er i bånd).

Nå skal nabohuset selges. Det ligger 200m unna. Mine hunder bråker lite, men naboen har fått avslag fordi jeg var ute å trente lydighet med ene dalmisen. De folkene ville et sted der det overhode ikke var katter eller hunder.

Ja jeg trente lydighet med vilje når de skulle se på huset, men det var ikke noe bråk fra meg eller hunden og vi var i vår egne inngjerdede hage. Hunderukene fjernet vi før visningen.

Jeg synes det er greit at folk får vite at naboen har hund. Det kan tross alt hende at et familiemedlem har allergi eller noe. Og jeg vet at er folk veeeeeeldig allergiske er det nok å være 10 meter unna med vinden mot seg. Hadde et tilfelle i klassen på barneskolen. 1 hestehår og hun var pottetett.

Man skal ikke gjemme hundene selv når naboen har visning, men man behøver da virkelig ikke å overdrive. Nei jeg mener ikke at trådstarter overdrev. Nå vet ihvertfall de potensielle kjøperne at det er hund der. Mener fortsatt det er verre å få vite sånt ETTER man har kjøpt huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjerde så faktisk ganske estetisk ut til å være "hønsenetting gjerde". Det var liten og kun der for å skille. Og det går an å snakke med oss! Men en annen ting som har brekymret meg og er at våre naboer er våre "nye landsmenn" og på visningen var alle det. Ikke noe problem for meg overhode men for de kam dette by på store problemer. Og ja jeg synes det er hensynsfullt å faktisk la de bjeffe ellers hadde jo ingen funnet ut at det bor hunder der.. De gneldrer så og si aldri kun om det ringer på døren dems eller vår noe som skjer ca en gang i måneden. Går vi tur gneldrer de eller om de er ute og ser mennesker men som sagt aldri uten oppsyn. Nå var ingen av hundene mine ute da det var visning (gikk lang tur før visningen for å ta hensyn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke helt problemet lenger. Det begynte med et gjerde som sannsynligvis ikke akkurat var en estetisk nytelse, men nå er det kanskje en litt større konflikt på gang, kanskje. Det er da vel ikke ders sak hvem som kjøper naboleiligheten. det er heller ikke deres sak å med vilje la hundene bjeffe, fordi det er visning. Det er da opp til selger å informere om at naboene har hund, eller ikke. Dere har ingenting med noe som helst som foregår på andre siden av gjerde, eller bak deres vegg, sålenge det ikke er til sjenanse for dere. Jeg syns det skinner litt gjennom at du går i forsvar fordi du egentlig vet at hundeholdet ditt kan være til sjenanse for andre og da er det jo det du må gjøre noe med og ikke skyve det over på naboen. De har faktisk ikke hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man ikke bare kan ta ned et gjerde, uansett hvordan det ser ut (man kan alternativt sette opp et nytt dersom man synes det er stygt). Men å opplyse de som kommer på visning om at det er hund i leiligheten over/under, er ikke ditt ansvar. Det virker på meg som om konflikten har endret seg i fra du først skrev om gjerdet, til nå å gjelde noe annet.. Tar jeg feil? Personlig ville jeg bare vært glad for at naboene flyttet (siden dere ikke kom overens), og håpet at de nye var mer positivt innstilt til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man ikke bare kan ta ned et gjerde, uansett hvordan det ser ut (man kan alternativt sette opp et nytt dersom man synes det er stygt). Men å opplyse de som kommer på visning om at det er hund i leiligheten over/under, er ikke ditt ansvar. Det virker på meg som om konflikten har endret seg i fra du først skrev om gjerdet, til nå å gjelde noe annet.. Tar jeg feil? Personlig ville jeg bare vært glad for at naboene flyttet (siden dere ikke kom overens), og håpet at de nye var mer positivt innstilt til hund.

Kan være at jeg tar meg vann over hodet her, men slik jeg forstår situasjonen har TS hatt en rimelig vrien nabo som ikke har vært helt begeistret for hunder bl.a.. Og er det ikke da ganske forståelig at TS ønsker at de nye som kjøper nabohuset ER informert om størrelse på hage OG hva som er i nabohusene? Det er iaf slik jeg ser det, den beste måten å sørge for at nye naboer VET hva de har kjøpt.

Selvsagt vet vi alle at det ikke er hennes ansvar å informere nye kjøpere om verken hagemål eller hunder. Men er det så galt av henne å ønske at nye naboer er informert slik at det er bedre mulighet for et normalt og avbalansert naboforhold med de nye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at jeg tar meg vann over hodet her, men slik jeg forstår situasjonen har TS hatt en rimelig vrien nabo som ikke har vært helt begeistret for hunder bl.a.. Og er det ikke da ganske forståelig at TS ønsker at de nye som kjøper nabohuset ER informert om størrelse på hage OG hva som er i nabohusene? Det er iaf slik jeg ser det, den beste måten å sørge for at nye naboer VET hva de har kjøpt.

Selvsagt vet vi alle at det ikke er hennes ansvar å informere nye kjøpere om verken hagemål eller hunder. Men er det så galt av henne å ønske at nye naboer er informert slik at det er bedre mulighet for et normalt og avbalansert naboforhold med de nye?

Tusen takk! Endelig noen som skjønner :ahappy: Ja det er akkurat det! Jeg er bare lei av å forsvare meg selv og å krangle jeg hater krangling! Når man nesten er redd for å dra hjem fordi kanskje naboen er hjemme da har ting godt for langt og dette ønsker jeg rett og slett ikke en gang til! Vi har forresten veldig hyggelige naboer på andre siden av "tomten" som aldri noensinne har vert noe annet en hyggelige så hundeholdet mitt er ikke en sjenase for andre som folk antyder det her! Så lenge dere ikke hvet hvem jeg er så vill jeg gjerne ha meg frabett slike kommentarer for det kan faktisk hende at for en gang skyld det IKKE er hundeeierens feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Endelig noen som skjønner :ahappy: Ja det er akkurat det! Jeg er bare lei av å forsvare meg selv og å krangle jeg hater krangling! Når man nesten er redd for å dra hjem fordi kanskje naboen er hjemme da har ting godt for langt og dette ønsker jeg rett og slett ikke en gang til! Vi har forresten veldig hyggelige naboer på andre siden av "tomten" som aldri noensinne har vert noe annet en hyggelige så hundeholdet mitt er ikke en sjenase for andre som folk antyder det her! Så lenge dere ikke hvet hvem jeg er så vill jeg gjerne ha meg frabett slike kommentarer for det kan faktisk hende at for en gang skyld det IKKE er hundeeierens feil!

Jeg mener overhodet ikke alltid at det er hundeeierens feil hvis et naboskap går over styr. Og de fleste av debattantene i denne tråden har vel støttet deg på at å ta bort gjerdet var elendig gjort av naboene. Jeg kan på et vis forstå at du ønsker å informere om at de bor tett med tre (?) hunder, for det kan være en belastning hvis dette senere skulle bli krangling om dette. Slik jeg leste innleggene dine handlet det litt om hevn, de tok bort gjerdet, derfor lot du hundene bjeffe mye mer enn de ellers ville tillatt. Det er ikke informasjon, det er sabotering. Hadde du skrevet at du satt opp et dørskilt med "her bor vi" og bilder av hundene dine, og intensjonen din var grei: Jeg vil ikke ha flere nabokrangler, så hadde jeg neppe reagert. Så kanskje du skrev litt sleivet, eller jeg leste litt fort, eller en kombinasjon, eller kanskje man rett og slett har flere forskjellige beveggrunner til det man gjør.

Uansett håper jeg du får vennlige naboer. Jeg har bodd tett (med hunder) i mange år, med forskjellige mennesker. Fra bryr-meg-ikke-om-hunder til næmmen-så-søte, til folk med f.eks sterk fobi. Mine tre beste tips er: Ønsk velkommen eller si hallo når de/du har kommet litt på plass. Er folk redde/allergiske/annet, smiler jeg blidt og styrer langt unna når vi sees i hverdagen og jeg har hunder med. Alltid bånd/kontroll rundt der man bor. Det skal litt ekstra til for de fleste å ville krangle med hun ene naboen som stakk innom for å ønske velkommen og viste deg sikringsskapet. Har det ellers vært mye ekstra bråk (løpetid/oppussing etc.) er det alltid greit å vise at man setter pris på tålmodigheten. Enten ved å spørre om det går greit og forsikre om at det snart er over, eller kanskje en vinflaske og et kort foran døren.

For oss som bor tett er i hvert fall et godt naboskap viktig, og jeg skjønner godt at du er utmattet hvis det har vært mange konflikter. Men jeg mener altså ikke at det lureste er å la hundene bjeffe *mer* enn det de vanligvis ville fått lov til. Jeg er hundeeier selv, og jeg elsker hunder. Men hadde jeg gått på visning og hørt masse bjeffegneldring i naboleiligheten hadde jeg begynt å lure på hva slags nabo jeg egentlig skulle få, hvor lytt det egentlig var, og hvor mye disse hundene egentlig bjeffet. Med den strategien kan det godt hende du skremmer bort personer du ikke ønsket å skremme bort! I tillegg til at det er dårlig gjort mot naboene dine. Det er ganske mye penger som står på spill i en flytteprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...