Gå til innhold
Hundesonen.no

nabo og visning


dorab01

Recommended Posts

Så det har seg slik jeg driver med hundeoppdrett har fem stykk hjemme av og til flere. Vi flyttet for litt over ett år siden inn i en horisontaldelt tomansbolig. Vi og naboene kom ikke så godt over ens da de hater hunder og jeg prøvde å forklare at jeg kjøpte hus med hage pga av hundene. Nå har det seg slik at kommunen har vedtatt at den største delen av hagen tilhører vår boligenhet! Noe vi hadde av grenset med gjerde slik at hundene ikke kom inn på naboens lille hage del. Jeg må her legge til at hundene aldri var ute alene stort sett stille og ikke til særlig plaging for noen! Men det er hunder i huset og selv om de ikke er mye hjemme så er de jo der!

Så nå kommer dillemmaet naboene skall selge deres del! og det er visning på søndag. Og hva har naboen gjort JO de har fjernet gjerde mitt. Og på visning informasjonen på nett står det på tomt kun eiet! Det vil si at de som kommer på visning kommer til å tro at hele hagen er felles noe den absolutt ikke er! og dette står også i papirene men slik som vår nabo ikke skjønnte det kommer sikkert ikke de nye til å skjønne det heller og jeg orker ikke ny krangel med de nye igjen! Så er det veldig kjipt av meg å gjerde inn min egen tomt til søndagen? Og hvis dere hadde vert på visning og ikke glad i dyr hadde dere villet at man gjorde dere oppmerksom på det siden vi bor så tett? I tilfelle hvordan kan man gjøre oppmerksom på det på en måte slik at ikke naboen eller megleren blir støtt på noe hvis?

ps: må legge til atd et ikke er pga hundene naboene flytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke sende et varsel til naboen om å sette opp gjerdet igjen og vedlegge dokumentasjonen fra kommunen?

Man kan jo ikke bare gå inn og rive annen manns eiendom uten videre her i landet.. Det er jo egentlig å regne som hærverk.

Om den blir solgt på falske premisser kan de jo vente seg erstatningskrav fra kjøperne i ettertid når de finner ut hvor landet ligger.

Megleren er jo den profesjonelle part.. han burde jo i det minste høre på deg om du legger fram dokumentene for ham. Ikke sikkert han kjenner hele historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt naboen sette opp gjerdet som DE reiv ned. Makan til frekkhet. Du må selvsagt ha papirer fra kommunen på at tomta er di. Om de nekter å sette det opp igjenn hadde jeg anmeldt dem og tatt en prat med megler om hva som er ditt og hva som er deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt megleren og legg frem opplysningene.

Da er megler pliktig til å opplyse interesserte om hvordan forholdene er.

Å sette opp gjerde kan du selvsagt gjøre, så lenge dette ikke går utover din eide tomt, og så lenge det ikke er for høyt i henhold til lokale og sentrale reguleringer, samt ikke betinger nabovarsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo faktisk herverk av din eiendom, og straffbart.

Det er lurt å lade FØR man trykker på avtrekkeren.

I dette tilfellet vil det si å sette seg inn i aktuelle domsavsigelser og lovverk, samt forarbeid til lovverket..

Samt å komme med henvisning til hva som tilsier at dette faktisk er straffbart.

Min gjetning er at det i beste fall gjør vedkommende erstatningsansvarlig, men at det ikke rammes av noen straffelov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å lade FØR man trykker på avtrekkeren.

I dette tilfellet vil det si å sette seg inn i aktuelle domsavsigelser og lovverk, samt forarbeid til lovverket..

Samt å komme med henvisning til hva som tilsier at dette faktisk er straffbart.

Min gjetning er at det i beste fall gjør vedkommende erstatningsansvarlig, men at det ikke rammes av noen straffelov.

Kjære deg, det er jo helt klart hærverk.

"Def. hærverk

subst. n hærverk () [ˈhæːɾʋæɾk] ødeleggelse av andres eiendom, vandalisme"

I straffeloven heter det skadeverk:

"§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, det er jo helt klart hærverk.

"Def. hærverk

subst. n hærverk () [ˈhæːɾʋæɾk] ødeleggelse av andres eiendom, vandalisme"

I straffeloven heter det skadeverk:

"§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale. "

Det morsomme er at du har konkludert på forhånd med at denne personen har ødelagt, skadet, gjort ubrukelig eller forspilt en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Det har du konkludert med selv om du sitter med ytterst begrenset informasjon om saken (med mindre du kjenner den utenom dette fora)

Jeg kan si det sånn som at jeg ikke er like sikker på at det har skjedd noe straffbart her.

Det kan endog hende at gjerdet i seg selv var ulovlig, og at noen har fjernet det av den grunn, ikke nødvendigvis et lovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo bare kommentere her mitt gjerde var ikke ulovlig satt opp. Den var lett å fjerne da den var laget av slike "pinner" og kraftig hønsenetting. hvorfor fordi vi på den tiden ikke hadde råd til ett fint dyrt gjerde som vi skall sette opp til våren igjen! Så naboen fjernet det av to veldig enkle grunner:

1: den var ikke såå pen (det vil si pent hvitt treverk)

2: veldig synlig hvor lite hage de har om gjerdet er på plass

men mannen min skall snakke med han i kveld og få bett han å sette det opp igjen snarest! Samt at jeg skall kjøpe sånn skilt til inngangsdøren "pass deg for hunden den biter eller noe slikt":ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at du har konkludert på forhånd med at denne personen har ødelagt, skadet, gjort ubrukelig eller forspilt en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Det har du konkludert med selv om du sitter med ytterst begrenset informasjon om saken (med mindre du kjenner den utenom dette fora)

Jeg kan si det sånn som at jeg ikke er like sikker på at det har skjedd noe straffbart her.

Det kan endog hende at gjerdet i seg selv var ulovlig, og at noen har fjernet det av den grunn, ikke nødvendigvis et lovbrudd.

Gjerdet var jo fjernet. Selv du skjønner vel at gjerdet da var ubrukelig?

Det bør være rimelig lite å kverulere på at man ikke kan ta seg tilrette og fjerne annen manns eiendom som faktisk står på annen manns eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo bare kommentere her mitt gjerde var ikke ulovlig satt opp. Den var lett å fjerne da den var laget av slike "pinner" og kraftig hønsenetting. hvorfor fordi vi på den tiden ikke hadde råd til ett fint dyrt gjerde som vi skall sette opp til våren igjen! Så naboen fjernet det av to veldig enkle grunner:

1: den var ikke såå pen (det vil si pent hvitt treverk)

2: veldig synlig hvor lite hage de har om gjerdet er på plass

men mannen min skall snakke med han i kveld og få bett han å sette det opp igjen snarest! Samt at jeg skall kjøpe sånn skilt til inngangsdøren "pass deg for hunden den biter eller noe slikt":ahappy:

Ja også med bildet av ett par rottiser :D

Hvordan gikk det forresten?

Er jo litt nysgjerrig.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være rimelig lite å kverulere på at man ikke kan ta seg tilrette og fjerne annen manns eiendom som faktisk står på annen manns eiendom.

.... og det heter i lovens forstand selvtekt som heller ikke er videre lovlig. Uansett hvor stygt, pent eller ubrukelig gjenstanden det gjelder måtte se ut.

hvilket er utlagt: man skal snakke med folk først, legge fram sine behov - og respektere det svaret man får.

Det skumle i selvtektssaker er at gjerningsmannen kan påberoper seg avtaler fra før i verden av noe slag, hvilket ofte(st) er vanskelig å motbevise. men om tidligere avtaler fins - har dere vel koll på selv, her?

Sjekke "gjerdeloven" kan også være nyttig. den regulerer gjerdeforholdet mellom naboer.

Slike saker ender som regel i megling/man krever erstatning- unskyldninger eller andre oppreisninger (hvis konfliktråd fins), eller er privatrettslige, kostbare saker. politiet vil ikke ta i dem med ildtang vanligvis, så lite ressurser som fins. men melder man selvtekten - vil det som regel stå en politibil utenfor gjerningsmannen sin dør på et tidspunkt, og man avhøres, må avgi forklaring. Ærekjære folk kan gremme seg resten av livet over sånt !, særlig når det er små forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja her er det ikke snakk om noe politi anmeldelse av noe slag! men hadde min egen liten hevn her i dag tidlig :innocent: slapp ut bikkjene i nysnøen i vår hage for å ta morgen tissingen og samme blir det med siste kveldstissing. Da for i hvertfall folk sett at det er hunder her :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke ut som særlig hyggelige naboer...

Pass på så du ikke gjør det HELT umulig for dem å få solgt, da - du ønsker vel ikke å ha dem boende der lenger enn nødvendig, liksom..

(Ellers - Hvis du har sånne grønne valpegrinder, så viser de tydelig at det bor hunder i området, da - hvis du setter opp en eller flere store/små "gårder" av slike... Kanskje henge opp et hundebånd eller flere på noen av dem, etc..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det høres ut som begge husstandene består av marerittnaboer jeg.

ja det var konstruktiv kritikk det! Jeg kan garantere deg at vi har gjort alt for å tilpasse oss! men som sagt kjøpte vi hus MED hage av en grunn nemlig hundene! Før det bodde vi i blokk leilighet for det meste med fem hunder som regel tre og INGEN av naboene klagde noen gang. De bemerket till og med hvor stille hundene våre er og at de aldri høres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller vel ingen rolle for andre hvorfor dere kjøpte hus... Dessuten tror jeg kankje at et gjerde som deler av en eiendom, bør settes opp i samarbeid mellom eiere av de to tomtene. Den ene siden av gjerdet vil jo være på naboene sin tomt og bør dermed godkjennes av, eller aller helst spleises på eller settes opp sammen med de samme naboene. Husker vi hadde noen naboer med en rottis og en schæfer da vi bodde i rekkehus i sin tid. De lot bikkjene drite på fellesplenen gjennom hele vinteren. Det var lite trivelig å la ungene bygge snøhuler og gå på ski der om vinteren og når våren kom, kan dere jo tenke dere hvor koselig det var å sette ut hagemøbler og olje plattingen som vendte mot det samme fellesområdet. Vi sa fra på en hyggelig måte ørtogfjørti ganger at plenen ikke var en do, men det gikk ikke inn. Etter hvert fikk de selv barn og flyttet, så problemet løste seg selv. I prinsippet kunne det jo vært deres egen hage som grenset opp til vår og jeg hadde veldig nødig villet kose meg i en hage som grenset opp til naboens hundetoalett. Dette har jeg forresten skrevet til deg tidligere i en annen tråd. Hvem som tar seg til rette med å sette opp et stygt "gjerde" og lar hundene bruke plenen sin som do, enda de har nabohagen rett ved, eller de som lar seg irritere over dine hunder og dine vaner, det er ikke godt for oss å si. Men en sak har jo som regel to sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å sette opp gjerde, kan man gjøre dette uten at naboen er enig. Men da skal man sette det 30cm inn på egen tomt. Settes det opp på tomtegrensen, skal det være i samråd med nabo. (Når jeg leser denne tråden, er jeg glad vi har naboer som ikke liker hunder, og som ikke vil ha de inn på sin plen, og at vi derfor fikk sette opp gjerde sammen med de.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...