Gå til innhold
Hundesonen.no

Lærere og sløsing med tid


Margrete

Recommended Posts

Nå skulle jeg egentlig sittet i dagens tredje foreldresamtale - ingen har kommet. En ringte et par timer før og varslet. En sendte mail et kvarter etter at samtalen skulle startet. Den siste har jeg ikke hørt noe fra. Etter at dagens siste samtale er unnagjort (ja, de tror jeg faktisk kommer) så har 5 av 11 dukket opp. Jaja, fordelen er at all undervisning neste uke nå er klar, papirer kopiert osv. Da rekker jeg vel å begynne på rettebunkene i helgen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta svarer LinKr

Nå skulle jeg egentlig sittet i dagens tredje foreldresamtale - ingen har kommet. En ringte et par timer før og varslet. En sendte mail et kvarter etter at samtalen skulle startet. Den siste har jeg ikke hørt noe fra. Etter at dagens siste samtale er unnagjort (ja, de tror jeg faktisk kommer) så har 5 av 11 dukket opp. Jaja, fordelen er at all undervisning neste uke nå er klar, papirer kopiert osv. Da rekker jeg vel å begynne på rettebunkene i helgen.

Tydeligvis flere som har problemer med å ta fri fra jobben midt på dagen for å få 20 minutter med en lærer...

Jeg synes det er helt vanvittig at ikke konferansetimer kan legges etter kl 16 i lærerens "fridisponible" arbeidstid. Samfunnsøkonomisk og på alle måter er det helt på trynet at 5-10 stk skal måtte gå fra jobben sin i timevis (jeg har f eks 40 min kjøring hver vei fra arbeid til barnas skole) for å få audiens hos en lærer som likevel har adskillige timer å fritt disponere til å arbeide som han vil hver eneste uke...

Irriterer fettet av meg... (Og jeg ble langt fra overrasket over den internasjonale undersøkelsen som nylig avdekket at norske lærere langt fra alltid legger ned det antall arbeidstimer i året som avtalen deres tilsier at de skal.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete svarer Lotta

Og vet du, jeg synes det er vannvittig at foreldre ikke engang gidder å si i fra at dem ikke har tid til å komme! En telefon holder helt sikkert, og de fleste lærere er fleksible nok til å finne en annen tid. Og vet du Lotta, det er nok ikke like lett å legge det på kveldstid heller, for vet du, da har foreldre andre ting å styre med og flertallet blir brått irriterte over at det ikke er tidligere. Så kutt ut sytingen, det holder å ringe å si i fra at man ikke har tid på det tidspunktet, er syk eller rett og slett prøve å få byttet med noen andre. Så slipper læreren å sitte der å sløse bort tid på en som ikke gadd ringe en gang kunne brukt på forberedelsene til våre barn! Respekt gjelder begge veier!

Jeg har også oppdaget en annen ting med lærere. Det er at de er mennesker, som faktisk også blir fleksible, om man er litt hyggelig og samarbeidsvillige og har selvinnsikt nok til å se at det er mennesker, som vi ikke trenger å drive rovdrift med.

En fantastisk slankekur btw, irritere seg over lærere som gjør så godt de bare kan. Flertallet i hvert fall.

edit1: og jeg glemte; tiden som ikke blir disponert slik visse ønsker, blir brukt på å roe ned og oppdra andres unger! Snakke i telefonen med lite samarbeidene foreldre bla. Eller på mail til foreldre som forlanger at poden får det slik poden ønsker. Vi foreldre er storforlangende! Vi kan oppdra våre egne barn, og la lærere få tid til å undervise i stedet for å drive med prosjekter som ro i timene (hvilket skulle vært en selvfølgelighet)

edit2: rettet på noen kommafeil hist og her, og sikkert glemt en og annen.

Edit3: tok meg friheten av å flytte selv, moddis får rette litt :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis flere som har problemer med å ta fri fra jobben midt på dagen for å få 20 minutter med en lærer...

Jeg synes det er helt vanvittig at ikke konferansetimer kan legges etter kl 16 i lærerens "fridisponible" arbeidstid. Samfunnsøkonomisk og på alle måter er det helt på trynet at 5-10 stk skal måtte gå fra jobben sin i timevis (jeg har f eks 40 min kjøring hver vei fra arbeid til barnas skole) for å få audiens hos en lærer som likevel har adskillige timer å fritt disponere til å arbeide som han vil hver eneste uke...

Irriterer fettet av meg... (Og jeg ble langt fra overrasket over den internasjonale undersøkelsen som nylig avdekket at norske lærere langt fra alltid legger ned det antall arbeidstimer i året som avtalen deres tilsier at de skal.)

Fridisponible arbeidstid? Nå har jo faktisk foreldre krav på fri for møter med barnas skole, så hvorfor skal de ikke klare å få til dette? At det er langt for deg å kjøre er faktisk et dårlig argument. Du kan velge å flytte næermere jobben du også. Og hvorfor skal lærere bruke av kveldstiden til slike møter? De fleste lærere har faktisk barn de ønsker å følge opp de også. Men det er forresten irrelevant, for vi er faktisk pålagt vi å ha samtalene i kjernetiden. Dette fordi det koster skolen ekstra penger å hold samtaler på kveldstid, og de pengene er de pålagt å spare.

Når det gjelder disse samtalene så går jo det på det å være kontaktlærer. Dette får jeg betalt for å være en time i uka. Jeg har 16 kontaktelever. Jeg er pålagt å være med på et felles foreldremøte på kveldstid (ca 2 timer), å ha utviklingssamtaler 2 ganger i året a 30 min med hver elev, å ha foreldresamtaler 2 ganger i året a 30 pr elev, begge disse to sakene må forberedes, møter med BUP og spespedkoordinator, halvårsplaner for elever med særskilte behov, og så kommer jo all den tiden man kaster bort på å vente på foreldre som ikke engang gidder å si fra at de ikke kommer - do the maths.

Jeg underviser ca 120 elever hver uke. Før i tiden brukte man ordet byrdefull om en situasjon hvor en lærer hadde mer enn 80 elever, på grunn av merarbeidet det medførte. Nå står det rektor fritt til å disponere midler til byrdefulle posisjoner slik rektor selv vil. Når da rektor er pålagt å spare så - ja..

Ikke overraskende at dette kommer fra deg forresten, men selv om du synes å mene det så er ikke din tid mer verdifull enn min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg underviser ca 120 elever hver uke. Før i tiden brukte man ordet byrdefull om en situasjon hvor en lærer hadde mer enn 80 elever, på grunn av merarbeidet det medførte. Nå står det rektor fritt til å disponere midler til byrdefulle posisjoner slik rektor selv vil. Når da rektor er pålagt å spare så - ja..

Hehe, da jeg var i skoleverket underviste jeg en periode 140 elever i uka. Det var langt over grensen for "byrdefullhet". Disse elevene var dog fordelt på to ulike "studiesteder", det vil si to ulike skoler som nå var slått sammen til en organistorisk enhet. Dermed oppnådde jeg ikke "kvoten" for byrdefullhet noen av stedene, og fikk ingenting ekstra. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da jeg var i skoleverket underviste jeg en periode 140 elever i uka. Det var langt over grensen for "byrdefullhet". Disse elevene var dog fordelt på to ulike "studiesteder", det vil si to ulike skoler som nå var slått sammen til en organistorisk enhet. Dermed oppnådde jeg ikke "kvoten" for byrdefullhet noen av stedene, og fikk ingenting ekstra. :flowers:

Det får ikke jeg heller. Og 110 av de elevene underviser jeg i engelsk, som har høy rettebyrde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi.... Jeg har jo forstått at det forventes at vi lærere stiller opp når det måtte passe for andre at vi gjør det, i tillegg til at vi blir pålagt møter og annet i huet og ræva (beklager, i hodet og bakdelen heter det vel når man er lærer...) i vår "fridisponible arbeidstid" som det så vakkert ble sagt. Jeg har akkurat gått gjennom en runde med foreldrekonferanser (jada, de har kommet til videregående også!) og grunnet at min "fridisponible" tid på dagtid rett og slett ikke eksisterer (for da har vi møter og møter og andre ting jeg blir pålagt fra ledelsen! I små pustehull prøver jeg å presse inn planlegging av kommende timer (og litt undervisning også), men mesteparten av sånt, og absolutt ALL retting og planlegging av prøver, skjer på kveldstid!) var jeg tvunget til å legge disse møtene på kveldstid, MIN fritid. Dette får jeg selvfølgelig ikke betalt for! Mandag denne uken var jeg på skolen fra 8:30 til 20:30. Tirsdag var jeg der fra 8:30 til 19:30. Onsdag fra 9:30 til 18:30. Heldigvis har alle foreldre (dog ikke alle elever, noe som vil si at jeg i tillegg må ha samtale senere med disse elevene) møtt opp.

Regner med at dette bare er sånn det skal være...? Lærere har jo så forferdelig mye ferie vettu! :flowers:

Beklager lange parenteser, håper det ble forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke alltid de samme som aldri kommer da? Slik var det da mine barn gikk i barnehage og skole.

Skjønner at det ikke er så lett å dra fra jobb for 20 (forsåvidt viktige) minutter om man har en times reisevei, og ikke alle har en veldig fleksibel jobb heller. Men man sier i fra i god tid om man ikke kan til oppsatt tid.

Husker en foreldresamtale jeg skulle på. Det var med 3 forskjellige lærere. Da jeg kom til skolen hang det lapper utenfor tre rom (et rom for hver lærer) som vi skulle skrive oss opp på. Og det var selvfølgelig mange foreldre og elever som ventet på sin tur. I tillegg kom det mange _som måtte fort hjem for å lage mat til mannen kom hjem_ og de kom først inn *aaargh* Det tok 4 (FIRE) timer fra jeg kom til jeg kunne gå, og da gadd jeg ikke gå inn i siste rommet! DET er bortkastet tid for foreldre OG foreldres arbeidsgiver!

Læreren til min eldste la opp slik at hun var sikker på at annenhver forelder kom (det er jo ikke så vanskelig ettersom det alltid er de samme som ikke kommer).

Så har man sånne som meg, med teflonhjerne uten like. Som kan kle på seg for å gå, men glemmer hva en skulle og går i butikken i stedet :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får prøve å ha et par normalt samvittighetsfulle lærere i familien før man påstår at lærere jobber lite. Mine familiemedlemmer har jeg hatt den glede av å iaktta over nokså mange år. De er på skole oftest fra 08-17, jobber regelmessig 1-2 timer overtid hver kveld og et par timer i helgene hvis det trengs, og det trengs som regel hver helg. Det er vel 42 timer (?) som skal regnes som 100% i læreryrket. Tror ikke det er uvanlig at det blir noen timer ekstra, ikke etter min erfaring i hvert fall. I tillegg er de tilgjengelige på telefon den tiden de er hjemme, for foreldre som ønsker en samtale, eller elever som lurer på noe.

Synes læreryrket virker fint jeg, men synes det er pussig hvor lite mange tror de fleste lærere jobber. Kan selvsagt ikke borge for alle, men kjenner nokså mange lærere. Og lite jobber de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fridisponible arbeidstid? Nå har jo faktisk foreldre krav på fri for møter med barnas skole, så hvorfor skal de ikke klare å få til dette? At det er langt for deg å kjøre er faktisk et dårlig argument. Du kan velge å flytte næermere jobben du også. Og hvorfor skal lærere bruke av kveldstiden til slike møter? De fleste lærere har faktisk barn de ønsker å følge opp de også. Men det er forresten irrelevant, for vi er faktisk pålagt vi å ha samtalene i kjernetiden. Dette fordi det koster skolen ekstra penger å hold samtaler på kveldstid, og de pengene er de pålagt å spare.

Når det gjelder disse samtalene så går jo det på det å være kontaktlærer. Dette får jeg betalt for å være en time i uka. Jeg har 16 kontaktelever. Jeg er pålagt å være med på et felles foreldremøte på kveldstid (ca 2 timer), å ha utviklingssamtaler 2 ganger i året a 30 min med hver elev, å ha foreldresamtaler 2 ganger i året a 30 pr elev, begge disse to sakene må forberedes, møter med BUP og spespedkoordinator, halvårsplaner for elever med særskilte behov, og så kommer jo all den tiden man kaster bort på å vente på foreldre som ikke engang gidder å si fra at de ikke kommer - do the maths.

Jeg underviser ca 120 elever hver uke. Før i tiden brukte man ordet byrdefull om en situasjon hvor en lærer hadde mer enn 80 elever, på grunn av merarbeidet det medførte. Nå står det rektor fritt til å disponere midler til byrdefulle posisjoner slik rektor selv vil. Når da rektor er pålagt å spare så - ja..

Ikke overraskende at dette kommer fra deg forresten, men selv om du synes å mene det så er ikke din tid mer verdifull enn min.

:rolleyes2: :ahappy::P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 6 år i skole og barnehage må jeg si meg enig med lærerne her.

Virker som om noen foreldre rett og slett ikke er så engasjert i barna sine :ahappy:

Hørt på foreldresamtale i barenhagen: 'Du skjønner karrieren må komme først'

Da er man ikke engang flau over det lenger.. :rolleyes2:

.. lit OT men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får lister med tidspunkt for når alle barna i klassen skal i foreldresamtale.

Dermed kan vi ringe hverandre og bytte time hvis det ikke skulle passe.

At foreldre er sløve og ikke gidder å si ifra synes jeg er forkastelig.

Det er å kaste bort tiden til gode ressurspersoner som faktisk tar seg av barna våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rekker opp hånda*

Tanta mi er lektor og hun jobber helt vanvittig mye! Jeg beundrer virkelig lærere for den jobben de gjør, at dere klarer med alt det presset som kommer fra foreldre og sikkert elevene også. Det er uten tvil et hardt yrke! Å ta seg en time fri en gang i halvåret eller hva det er forno synes jeg ikke skulle være så vanskelig, men om man ikke kan så er det minste man kan gjøre å si i fra! Når jeg gikk på barne-og ungdomsskolen så var lærerne veldig fleksible med tidspunkter å strakk seg langt for elevene sine, jeg tviler på at det er noe mindre av det nå. Nå skal det sies at meg bekjent så var det alltid 100% oppmøte på foreldremøte, men om jeg husker rett så hadde vi nok foreldremøtene på kveldstid på barneskolen. Vi var heldige nok å ha samme frøken (jeg omtaler henne fremdeles som det ja) i alle årene på barneskolen, en meget dyktig lærerinne som var verdens snilleste, men vi hadde stor respekt for henne og det var aldri noen som prøvde å være tullete i timene, hun hevet aldri stemmen mot oss og jeg lurer fremdeles på hva som gjorde at hun hadde en så god kontroll på oss. Nei, nå blir jeg sentimental her. Hun er uten tvil den beste læreren jeg har hatt. Klassen vår var langt over de 2 andre paralellklassene faglig når vi begynte på ungdomsskolen. De var ikke like heldige som oss, de byttet lærer hvert år omtrent. Mens vår lærerinne alltid har bedt om å følge en klasse fra 1.klasse. :rolleyes2:

Men det var helt ut av temaet gitt, man blir litt revet med! Vil i hvertfall si at jeg er helt på lærerens sin side i denne saken. Også burde dere ha fått mye bedre lønn.. Det viktigste yrket som finnes og et av de mest krevende blir ikke høyere belønnet.. Det er en skam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk i grunnskolen var alltid foreldresamtalene etter vanlig arbeidstid. I 10. klasse ringte faktisk kontaktlæreren til hver enkelt forelder for å avtale tidspunktet. Men selvfølgelig forventer jeg ikke det av alle lærere, skolen der jeg bodde var liten så det var nok derfor. Og selvfølgelg skal foreldrene si ifra om de ikke kan komme tiden de har fått avsatt... Kanskje det skulle vært et gebyr for å ikke møte opp, som når man ikke møter opp på tannlegetimer o.l. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "klagingen" over å ha barn synes jeg er uforskammet nesten! Det er jo nesten slik det virker til ihvertfall! Tar du valget å få barn så kommer alt med det.. bhg med foreldresamtaler, skole med konferansetime, tenåringsrebell, pengeutgifter osv. :ahappy:   Altså har man ikke tid til dette, så burde man legge om prioriteringene sine i livet.

Jeg skal si dere det at hadde det ikke vært for at min lærer, min undervisningsinspektør hadde gjort alt det de gjorde under skoletimene, utenfor skoletiden og alle de kreftene, tiden og ikke minst overtidstimer med ppt, barnevernet, bup og en psykisk instutisjon for å få meg på rett kjøl, ville jeg ikke vært den jeg er idag.

Jeg har så stor respekt for hva de gjorde og gjør idag at jeg reiste i begravelsen til min undervisningsinspektør! :P

Ellers synes jeg det er tragisk at man ikke har "tid" til å melde ifra at man ikke dukker opp. At ting går i glemmeboka er greit nok men 50% av foreldrene (som ofte er 2stk) kan da ikke gå å glemme sånt.. ? :)  

Bemerk! Dette går ikke på noen her, men på generellt grunnlag.

Sorry om jeg virker amper.. men når folk glemmer hva de så heldignok har så blir jeg litt amper, det er ikke alle som er like heldigstilte i verden... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg det er tragisk at man ikke har "tid" til å melde ifra at man ikke dukker opp. At ting går i glemmeboka er greit nok men 50% av foreldrene (som ofte er 2stk) kan da ikke gå å glemme sånt.. ? :rolleyes2:

Jo det kan man vist... Selv jeg, som omtrent glemmer hvilket bein jeg står på, klarer å huske slikt. For når man er ei vime så skriver man ned slike ting med en gang man får dem. Som ett tillegg så synes jeg slikt er såpass viktig at det faktisk setter seg i hodet mitt. Viktige ting sitter om man vil :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Faren min er ungdomsskolelærer, og selv om han ofte kom hjem fra jobb i 3-4 tida og var sammen med meg og broren min når vi var små, satt han stadig oppe halve natta og retta prøver og forberedte seg (for å få tid sammen med familien når vi var hjemme og våkne). Så å si at de har lite å gjøre vil jeg si er skikkelig skivebom. Men det jeg egentlig hadde tenkt å skrive var at når jeg var liten husker jeg at han hadde to perioder i året med foreldresamtaler på kveldstid hvor han nesten ikke var hjemme. Samtalene ble lagt til kveldstid når foreldrene kunne. Men nå har de ikke lov til det lenger. Det er blitt lagt føringer på at alle foreldresamtaler skal legges til kjernetiden, altså vanelig arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette bare er sånn det skal være...? Lærere har jo så forferdelig mye ferie vettu! :rolleyes2:

Og dette innså jeg faktisk at ikke var sånn først når jeg ble kjent med Bente her... :ahappy: Dama jobber ihjel seg jo!!

Men, ja.. Kan noen dra Lotta ut fra Akkurat Nå tråden og inn her for å uttale seg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg er ikke Lotta, men jeg kan jo prøve å være en motvekt til alle disse "stakkars lærerene, de jobber seg ihjel"-innleggene allikevel..

For det første, i løpet av mine snart 10 år som skolebarn-mamma, med X antall forskjellige lærere til nå ikke opplevd at de har lagt foreldresamtaler til kveld en eneste gang. ForeldreMØTER ja, men konferansetimer er uten unntak i lærerens vanlige arbeidstid, og for folk som jobber (jeg skal ikke skryte av at jeg gjør det NÅ, men jeg har faktisk vært yrkesaktiv etter at jeg fikk skolebarn også) så er det som regel i foreldres arbeidstid også..

For det andre, det er slettes ikke alle foreldre som jobber i kommunale/statelige eller store bedrifter. Det er mye mulig at man har krav på fri for sånne ting, men det betyr IKKE at arbeidsgiveren er veldig happy for det. For meg, som stort sett alltid har jobbet i små bedrifter (dvs at det stort sett har vært sjefen, meg og kanskje noen deltidsansatte, som ofte er skoleelever og derfor opptatt på dagtid), så har det ikke alltid vært bare å ta seg fri.. Selv om jeg har hatt krav på det, så blir det et problem for arbeidsgiveren.

For det tredje.. Jeg skjønner at de lærerene jeg kjenner, er ****** heldige. De pleier faktisk å ha timer på skolen hvor de ikke underviser, som er avsatt til retting av prøver og planlegging av timer. De har sågar planleggingsDAGER, ofte innlagt i sånne "inneklemt"-dager (fredag etter Himmelfartsdag osv) - og at de da heller tar seg en langhelg fremfor å faktisk planlegge, er vel neppe resten av verden sitt problem.

Javisst, det blir mer i perioder - men guess what? Sånn er det ofte å være ansatt, det er ikke bare lærere som må jobbe overtid i perioder. Og skal man være ekkel - de lærerene som er på dette forumet, har da ofte tid til å sitte her på forumet i arbeidstiden sin, har de ikke?

For det fjerde - lærere har MYE ferie.. Hvilken andre ansatte har 8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, halvannen til to uker juleferie, 1 uke vinterferie og halvannen uke påskeferie? Så at de må jobbe mye når de førstes jobber, bu freaking hu.. Ett eller annet sted er de faktisk nødt til å jobbe inn feriene sine, det er ikke sånn i resten av arbeidsliv-verden at man har 13 uker ferie i året.. Det normale er vel 5 uker, eller?

Når det er sagt, så er jeg helt enig i at det er usedvanlig uhøflig å ikke dukke opp til et avtalt møte. Samme om det er foreldresamtale eller legetime eller bare kaffelatte med ei venninne på kafeen.. Kan man ikke, så ringer man og sier ifra..

Og btw.. Jeg har oppdratt mine barn selv, jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippe*

For det tredje.. Jeg skjønner at de lærerene jeg kjenner, er ****** heldige. De pleier faktisk å ha timer på skolen hvor de ikke underviser, som er avsatt til retting av prøver og planlegging av timer. De har sågar planleggingsDAGER, ofte innlagt i sånne "inneklemt"-dager (fredag etter Himmelfartsdag osv) - og at de da heller tar seg en langhelg fremfor å faktisk planlegge, er vel neppe resten av verden sitt problem. Javisst, det blir mer i perioder - men guess what? Sånn er det ofte å være ansatt, det er ikke bare lærere som må jobbe overtid i perioder. Og skal man være ekkel - de lærerene som er på dette forumet, har da ofte tid til å sitte her på forumet i arbeidstiden sin, har de ikke?

For det fjerde - lærere har MYE ferie.. Hvilken andre ansatte har 8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, halvannen til to uker juleferie, 1 uke vinterferie og halvannen uke påskeferie? Så at de må jobbe mye når de førstes jobber, bu freaking hu.. Ett eller annet sted er de faktisk nødt til å jobbe inn feriene sine, det er ikke sånn i resten av arbeidsliv-verden at man har 13 uker ferie i året.. Det normale er vel 5 uker, eller?

*Klippe*

Eh, hvis man ikke planlegger når man har planleggingsdag så har man søkt og fått innvilget permisjon uten lønn, hvis ikke mister man jobben temmelig raskt ...

Jeg kikker innom sonen i arbeidstida omtrent like ofte som andre lærere stikker ut og tar en røyk. Og selv om jeg henger her, så driver jeg ofte med andre ting samtidig (leser dokumenter, retter etc). Sonen krever ikke nødvendigvis 100% kognitiv tilstedeværelse :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...