Gå til innhold
Hundesonen.no

mus


Tonje

Recommended Posts

lager egen tråd jeg;

Jeg og Mamma fant en bitteliten museunge i kjellerstua ikveld. De tok to voksne med musefelle her om dagen,så jeg tror at en av dem var mamman til denne stakkaren. Men hva gjør man med sånne da? Den har pels og klarer å vogge seg framover,og virker frisk og rask ellers,men jeg tror ikke den klarer seg utendørs ennå. Og jeg klarer ikke å ta livet av den. Kan man putte den i bur og fore den til den er stor nok,eller vil den ikke klare seg da?`Må jeg finne noen som er villige til å ta livet av den?... :)

Og jada,jeg vet at det bare er ei mus,men den er uhyre søt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ironisk ja... synes det er fælt å bruke giljotin/mosefeller jeg. Heller slike bur som man fanger dem i. Men det var litt på siden her. Nei du jeg vet ikke jeg, hva har du tenkt å gjøre når de er gamle nok da? Sette opp feller?

Hadde heller ikke klart å ta livet av den :)

Hør med dyrebutikken, de har vel museunger og sånn, og har sikkert noe du kan gi den. :) Synes det er fint du vil gi den lille skapningen en sjanse i livet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj, hva skal man gi mus en sjanse for? For å håpe at den overlever og senere kan komme å ødelegge huset, bilen eller hva den skulle finne? De var nok ikke alene de musene, om det er noen trøst.

Jeg har ikke noe til overs for disse skadedyrene. Hører de hele natta på hytta der de løper rundt inne i veggene. De VET hvor det er mat og eneste stedet de foreløpig prøver å grave seg inn er på kjøkkenet. Inne i veggene ødelegger de isolasjonen, lager reder og koser seg stort. Sist hadde de invandert bilen også. Bikkjene mine gjør kort prosess der til glede for oss og dem :) (samt at vi har feller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man absolutt drepe mus? Bare fordi vi mennesker synes de er iveien for vår måte å leve på... synes det er trist. Vi eier ikke verden. Greit nok at man ikke vil ha mus i veggene, det vil ikke jeg heller, men man trenger ikke finne frem spaden og mose dem heller. Lev og la leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man absolutt drepe mus? Bare fordi vi mennesker synes de er iveien for vår måte å leve på... synes det er trist. Vi eier ikke verden. Greit nok at man ikke vil ha mus i veggene, det vil ikke jeg heller, men man trenger ikke finne frem spaden og mose dem heller. Lev og la leve.

Jaha, og hvor skal grensen på hva som er greit å kverke og hva som ikke er greit å kverke? Lar du veps, fluer og maur også leve om de invaderer huset ditt? Hvor går grensen på hva som kan dø og hva som ikke kan? Dersom den er søt og har pels, så er det fy fy å drepe den?

Er du vegeterianer, siden du skriver lev og la leve?

Bare er bare interessert i folks begrunnelse, jeg. Jeg vet at ingen er perfekte. Jeg dreper maur og veps og andre kryp om de er i veien, og i mine øyne er større dyr mer verdt. Men siden du skriver at vi ikke eier verden, og at vi ikke skal drepe bare fordi noe ligger i veien for oss, så er jeg veldig interessert i hvor politisk korrekt du er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke vil se på: En pose og ett lite klede rundt musen, hammer også søppel.

Syns egentlig at det er værre å prøve å fostre den opp jeg, også slippe den løs og tro at den overlever. Eller bare slippe den nå og la den lide.

Nei, kverke hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir litt merkelig å ta livet av foreldrene som skal fostre opp ungen, og så ville fostre opp ungen selv, for så å ta livet av den igjen :)

Det er ikke jeg som har tatt livet av foreldrene,de var i huset hos mamma. Og jeg skjønner at folk ikke vil ha mus i hus, men nå fant vi denne lille tassen etterpå og da lurte jeg rett og slett på hva som er best å gjøre. Jeg er ikke så gira på å mate den opp,men da må jeg finne noen som kan kverke den for meg,for det klarer ikke jeg rett og slett.... Og jeg har ikke samvittighet til å la den pines til døde heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke jeg som har tatt livet av foreldrene,de var i huset hos mamma. Og jeg skjønner at folk ikke vil ha mus i hus, men nå fant vi denne lille tassen etterpå og da lurte jeg rett og slett på hva som er best å gjøre. Jeg er ikke så gira på å mate den opp,men da må jeg finne noen som kan kverke den for meg,for det klarer ikke jeg rett og slett.... Og jeg har ikke samvittighet til å la den pines til døde heller.

Om du ikke klarer å kverke den som du sier, hva med å legge den i en pose som du legger i fryseren? den er kald i noen minutter før den sovner og dør. Det er ikke seigpining, og en meget mild avlivningsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, og hvor skal grensen på hva som er greit å kverke og hva som ikke er greit å kverke? Lar du veps, fluer og maur også leve om de invaderer huset ditt? Hvor går grensen på hva som kan dø og hva som ikke kan? Dersom den er søt og har pels, så er det fy fy å drepe den?

Er du vegeterianer, siden du skriver lev og la leve?

Bare er bare interessert i folks begrunnelse, jeg. Jeg vet at ingen er perfekte. Jeg dreper maur og veps og andre kryp om de er i veien, og i mine øyne er større dyr mer verdt. Men siden du skriver at vi ikke eier verden, og at vi ikke skal drepe bare fordi noe ligger i veien for oss, så er jeg veldig interessert i hvor politisk korrekt du er :)

Jeg dreper verken veps, maur eller fluer jeg. Hadde maur her, men de fikk vi bort med kanel.

Jeg hater virkelig insekter, synes de er forferdelig ekle, særlig fluer. Mulig jeg blir sett på som litt hysterisk nå, men jeg kan stå og skrike om hjelp for å ta bort en edderkopp som skremmer vannet av meg, og samtidig be min hjelper om å for all del ikke drepe den :) kan innrømme at jeg har klapset til et par mygg med en avis en sjelden gang, grensen går vel når dyrene begynner å suge blodet mitt tenker jeg. (klapser til vampyrer også med andre ord). I svake hysteriske øyeblikk moste jeg også noen edderkopper der jeg bodde før, de var gigantiske og jeg ble et nervevrak :S

Og ja, jeg er vegetarianer.

Det finnes humane musefeller, hvorfor ikke bruke disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Bardmand - har ikke du whippets? Vil gå ganske kjapt da, liksom.

Men ja huff - skjønner dilemaet - men en musebaby er en baby og har ikke rukket å bli et skadedyr ennå. Hvis den er også er så ung at den blir tam er den jo ikke noe "værre" enn mus/rotte/hamster man kjøper i dyrebutikken...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke klarer å kverke den som du sier, hva med å legge den i en pose som du legger i fryseren? den er kald i noen minutter før den sovner og dør. Det er ikke seigpining, og en meget mild avlivningsmetode.

Sikker på at det ikke tar mer enn noen minutter da? Uff... får frysninger. No pun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som Bardmand - har ikke du whippets? Vil gå ganske kjapt da, liksom.

Men ja huff - skjønner dilemaet - men en musebaby er en baby og har ikke rukket å bli et skadedyr ennå. Hvis den er også er så ung at den blir tam er den jo ikke noe "værre" enn mus/rotte/hamster man kjøper i dyrebutikken...

Susanne

Holder med deg. Eg ville ha foret den og gjort så godt eg kunne.

Sikker på at det ikke tar mer enn noen minutter da? Uff... får frysninger. No pun.

NEI! Kvalmt å gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Kunne nesten skrevet det selv, med unntak av veggis-biten.

Jeg er HYSTERISK stressa for noen insekter/dyr, men drepe dem, nope.

En gang satt jeg en time i gangen og ventet på at en veps skulle finne veien ut av verandadøren selv, for ikke pokker om jeg ville smelle den død. Og jeg turte iaf ikke å "vise" den veien...

Og hardt holdt det da en diger, fet, svart *orker ikke en gang skrive navnet* krøp over gulvet her. Den fikk et glass over seg, jeg satt ti min og "kvinnet" meg opp til å dytte den mot døren og få den ut. Men det gikk, og nå har den laget en flott vev i et hjørne av balkongen min og der får den bo i fred.

Hvis det dukker opp mus her håper jeg egentlig hundene oppdager det først for da slipper jeg ta stilling til "problemet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke klarer å kverke den selv. Hunden tar ikke mus den da? :) Ellers ville jeg faktisk kastet den ut, tar ikke lang tid før en fugl tar den. Fuglene tar de døde musene jeg hiver ut.

Er sjelden man ser mus unntatt når den er i hus, så jeg er ikke på musejakt når jeg går tur i skauen altså. Setter fint opp musefeller langs steinmuren utenfor hytta, i hytta og i bilen for jeg VET de kommer inn når de vil, samt at jeg slipper hundene inn i loftsrommene når jeg hører det kravler oppi der. Men jeg nekter ikke hundene å jakte mus utendørs, det får de lov til.

*hjerteløs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke tar mer enn noen minutter da? Uff... får frysninger. No pun.

En babymus på 10(?) gram? Det går fort, ja. En voksen hetterotte på 450-600 gram sovner på ca 10 min.

NEI! Kvalmt å gjøre noe slikt.

Kvalmt? Unnskyld meg, det er meget humant. Da er det verre å bli tatt av hund og katt, spes om første bitt ikke er dødelig! I frysen har den INGEN smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man absolutt drepe mus? Bare fordi vi mennesker synes de er iveien for vår måte å leve på... synes det er trist. Vi eier ikke verden. Greit nok at man ikke vil ha mus i veggene, det vil ikke jeg heller, men man trenger ikke finne frem spaden og mose dem heller. Lev og la leve.

Helt enig....!

Om du ikke klarer å kverke den som du sier, hva med å legge den i en pose som du legger i fryseren? den er kald i noen minutter før den sovner og dør. Det er ikke seigpining, og en meget mild avlivningsmetode.

Er du morsom?! Hvilken del av det er humant mener du? Den deler der du legger en søt liten mus inn i en iskald fryser, den delen der den får panikk fordi den fryser, den deler der den etterhvert sovner av kulde og utmattelse, eller den deler når den endelig får slippe det helvetet? Nei fy flate, det er det siste jeg hadde gjort. Da er det bedre å gjøre det fort og brutalt, uten tvil...

Jeg hadde prøvd å holde liv i den jeg da, og enten gitt den vekk til noen som ville ha den, eller sluppet den løs i skogen når den er gammel nok... Vi har bare humane feller på hytten (der det er en del mus), de musene vi tar der slipper vi langt oppe i skauen. Har ikke hjerte til å ta livet av dem, stakkars små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig....!

Er du morsom?! Hvilken del av det er humant mener du? Den deler der du legger en søt liten mus inn i en iskald fryser, den delen der den får panikk fordi den fryser, den deler der den etterhvert sovner av kulde og utmattelse, eller den deler når den endelig får slippe det helvetet? Nei fy flate, det er det siste jeg hadde gjort. Da er det bedre å gjøre det fort og brutalt, uten tvil...

Jeg hadde prøvd å holde liv i den jeg da, og enten gitt den vekk til noen som ville ha den, eller sluppet den løs i skogen når den er gammel nok... Vi har bare humane feller på hytten (der det er en del mus), de musene vi tar der slipper vi langt oppe i skauen. Har ikke hjerte til å ta livet av dem, stakkars små...

Det er faktisk ikke noe humant over det! Den lærer ikke hva den skal frykte, hvordan den overlever, ingenting faktisk. Du bare utsetter lidelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig....!

Er du morsom?! Hvilken del av det er humant mener du? Den deler der du legger en søt liten mus inn i en iskald fryser, den delen der den får panikk fordi den fryser, den deler der den etterhvert sovner av kulde og utmattelse, eller den deler når den endelig får slippe det helvetet? Nei fy flate, det er det siste jeg hadde gjort. Da er det bedre å gjøre det fort og brutalt, uten tvil...

Jeg hadde prøvd å holde liv i den jeg da, og enten gitt den vekk til noen som ville ha den, eller sluppet den løs i skogen når den er gammel nok... Vi har bare humane feller på hytten (der det er en del mus), de musene vi tar der slipper vi langt oppe i skauen. Har ikke hjerte til å ta livet av dem, stakkars små...

En søt liten mus får ikke panikk når den ikke sitter fast i noe, eller er innestengt i et hjørne av et rovdyr.

Den sovner av kulde, ja, ikke utmattelse, for den prøver ikke å rømme. Den ligger i ro og øker hjertefrekensen for å holde varmen, noe som faktisk gjør at den kjøles ned ennå fortere.

Er helt enig med deg at jeg heller ville gjort det fort og lett med en hammer, men så var det noen som ikke hadde samvittighet til det da som ønsket tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj, hva skal man gi mus en sjanse for? For å håpe at den overlever og senere kan komme å ødelegge huset, bilen eller hva den skulle finne? De var nok ikke alene de musene, om det er noen trøst.

Er ikke mus like mye verdt som alle andre dyr?

Om du hadde funnet en liten, forlatt valp på gata, hadde du vel neppe drept den, fordi den kunne komme til å bite istykker sofaen din eller tisse på teppet hvis du beholdt den?

Jaha, og hvor skal grensen på hva som er greit å kverke og hva som ikke er greit å kverke? Lar du veps, fluer og maur også leve om de invaderer huset ditt? Hvor går grensen på hva som kan dø og hva som ikke kan? Dersom den er søt og har pels, så er det fy fy å drepe den?

Er du vegeterianer, siden du skriver lev og la leve?

Bare er bare interessert i folks begrunnelse, jeg. Jeg vet at ingen er perfekte. Jeg dreper maur og veps og andre kryp om de er i veien, og i mine øyne er større dyr mer verdt. Men siden du skriver at vi ikke eier verden, og at vi ikke skal drepe bare fordi noe ligger i veien for oss, så er jeg veldig interessert i hvor politisk korrekt du er :icon_redface:

Har du noen gang hatt en hamster eller mus? Eller en rotte, for den saks skyld?

Hadde du hatt det hadde du skjønt at disse dyrene har personlighet. De har følelser. Du blir glad i dem. Hadde du eid en hamster, hadde du neppe vurdert å slå den ihjel med en hammer eller putte den i fryseren fordi den var liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En babymus på 10(?) gram? Det går fort, ja. En voksen hetterotte på 450-600 gram sovner på ca 10 min.

Kvalmt? Unnskyld meg, det er meget humant. Da er det verre å bli tatt av hund og katt, spes om første bitt ikke er dødelig! I frysen har den INGEN smerter.

Ja er kvalmt å ta livet av dyr. Men lurer litt på hvorfor du vet at det ikke gir noe smerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mus like mye verdt som alle andre dyr?

Om du hadde funnet en liten, forlatt valp på gata, hadde du vel neppe drept den, fordi den kunne komme til å bite istykker sofaen din eller tisse på teppet hvis du beholdt den?

Har du noen gang hatt en hamster eller mus? Eller en rotte, for den saks skyld?

Hadde du hatt det hadde du skjønt at disse dyrene har personlighet. De har følelser. Du blir glad i dem. Hadde du eid en hamster, hadde du neppe vurdert å slå den ihjel med en hammer eller putte den i fryseren fordi den var liten?

Jeg har to avlspar rotter, en pensjonert hunnrotte og en kastrert hannrotte. Jeg har to avlspar ørkenrotter, der skal hunnene pensjoneres når de har fått et kull til hver. jeg har en pensjonert (kastrert) avlshunnkanin, hannen leier jeg fortsatt ut. Jeg har en kastrert hunnkatt (hannen jeg ville bruke viste seg å være steril, og da blir det ikke kull på henne) og to hunder. Jeg er glad i dyrene mine, og steller med dem hver dag. Smådyrene er så tamme at hannene kan gå sammen utenom parrringssyklusene, samme med hunnene, jeg kan sette hvem som helst sammen uten problemer. Begge hundene koser seg på dyrerommet, men jeg lar ikke Gubben være sammen med dem når de er løse, Valpis derimot får kose med kaninene og hetterottene. Søsteren min har et 300 l akvarium stående her, ser jeg en syk fisk får den et siste bad i kokende vann, jeg lar den ikke lide i karet. Og nei, jeg går ikke til vet og avliver mine smådyr når tiden er inne, de havner i fryseren eller møter hammeren. Er de syke derimot, f.eks diare som ikke lar seg stoppe med faste og zoolac eller har et skadet ben, da tar jeg dem til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...