Gå til innhold
Hundesonen.no

Om moderering i akkurat nå tråden


Recommended Posts

Det er greit nok at det skal lages egne topics for de fleste spørsmål her på sonen av den begrunnelse at det da blir lettere for andre å finne igjen trådene om de lurer på det samme, det blir ryddigere osv. Men ærlig talt, kan det være nødvendig å være så ekstremt nazi i akkurat nå tråden?? Jeg kan forstå at om det utarter seg store diskusjoner kan det være greit å splitte disse fra tråden, men å slette enkeltinnlegg og eventuelle svar på de blir for dumt syns jeg. Og vær så snill å ikke ta dette innlegget som "svar på moderering" - grunnen til at jeg spørr er at jeg har oppfattelse av at det er flere som himler litt med øyene over dette.

Skravletråden, der absolutt alt kunne skrives og skravles om, ble i sin tid slått sammen med akkurat nå tråden, riktignok lenge før den ekstreme modereringen av akkurat nå tråden startet. Hvorfor har man plutselig bestemt seg for å slette alle innlegg som ikke inneholder "akkurat nå gjør jeg...."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

For å ha ett levende forum kreves det jo at det faktisk blir skrevet tråder. Denne "akkurat nå" tråden er en skravletråd. En tråd der man kan skrive litt hverdagsting i. Det skal ikke brukes som ett miniforum der kan spør og får råd om ting.

Det blir veldig vanskelig og uoversiktelig om alle spørsmål og svar blir tatt i en tråd. Søkefunksjonen vi har på forumet vil da være helt uten funksjon.

Personlig har jeg flere ganger tatt opp om vi skulle stoppe hele tråden (men da har jeg opplevd lynsjestemning, haha, så det skjer vist ikke med det første :P) da vi har merket stor nedgang i tråder etter at denne tråden ble opprettet.

Om du ønsker å diskutere noe, spørre om noe e.l. så skriv en tråd om det, og bruk heller "akkurat nå" tråden til det den er ment til ;)

Silje (uten moderatorhatt på seg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk fått flere reaksjoner fra brukere om at folk spør for mye i akkurat nå-tråden, og det er flere grunner til at vi har blitt strengere i denne tråden.

- Mange spør om saker og ting i akkurat nå-tråden, både hunde og ikkehunde-relaterte spørsmål. Det gir et uoversiktelig forum. Skal man søke etter svar på et spørsmål og må lete gjennom hele akkurat nå-tråden, så sier det seg selv at det ikke er særlig effektivt.

- Aktiviteten på resten av forumet synker etterhvert som akkurat nå-tråden vokser - dette fordi alle diskusjoner og spørsmål har tendenser til å tas der.

- Det er ikke sikkert at det bare er personen som spør om spørsmålet som har bruk for svaret, og det kan komme oppfølgingsspørsmål. Dette vil vi ikke ha i akkurat nå-tråden, og vi vil også at brukere som ikke leser akkurat nå-tråden skal ha nytte av spørsmål og svar.

- Det er en akkurat nå-tråd, og som Silje sier skal den handle om hverdagslige ting. Spørsmål har man resten av forumet til ;) Hvis ikke kunne vi ha fjernet alle andre underforum på hundesonen og bare hatt en akkurat nå-tråd.

Edit: Og skal vi vente til alle spørsmål i tråden utarter seg til store diskusjoner, så blir det en stor jobb for moderatorene å rydde opp.

Mod labbis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er helt greit at dere snapper ting ut av akkurat nå...-tråden. Ser jo at ting som faktisk har blitt tatt ut og laget til egne tråder, har ført til videre diskusjon. F.eks. vaksinetråden, jakt/showsettertråden.

Det er bare å fortsette med akkurat nå-modereringen for min del ;) Jeg tror det virker positivt på aktiviteten i resten av forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er helt greit at dere snapper ting ut av akkurat nå...-tråden. Ser jo at ting som faktisk har blitt tatt ut og laget til egne tråder, har ført til videre diskusjon. F.eks. vaksinetråden, jakt/showsettertråden.

Det er bare å fortsette med akkurat nå-modereringen for min del ;) Jeg tror det virker positivt på aktiviteten i resten av forumet.

Faktisk så har aktiviteten i spesielt alt mulig-forumet økt veldig etter at vi startet med strengere moderering i akkurat nå-tråden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før syns jeg "dere" var for nazi når det kom til akkurat nå-tråden. Men nå irriterer jeg meg faktisk selv når folk spør om noe de like greit kan ta et annet sted, og det ofte ganske rett etter at en mod. har skrevet en "advarsel" i tråden.

Så jeg syns det er greit at dere modererer dette, og sletter innlegg. For det har blitt nevnt ganske mange ganger nå, så så utrolig vanskelig kan det ikke være å få det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ikke moderering i akkurat nå... :P

Rett å slett fordi det er ganske håpløst å trekke ut innlegg og lage tråder uten å slette eller trekke med ting som omhandler helt andre ting...

Støtter derimot at brukere innser at en egen tråd, vil gi flere lesere, bedre svar og ryddigere diskusjon en å spørre i et innlegg i den ørtitusen siders søppeltråden...

Tråden heter "Akkurat nå..." og startet som en ""Akkurat nå... ser jeg på TV2, samtidig som jeg baker fattigmann."" -tråd.

Tore, uten mod.hatt, tror jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ikke moderering i akkurat nå... ;)

Rett å slett fordi det er ganske håpløst å trekke ut innlegg og lage tråder uten å slette eller trekke med ting som omhandler helt andre ting...

Det er vel jeg som står for det meste av modereringen i den tråden, og jeg håper brukerne selv tar initiativ til å lage egne tråder før de poster spørsmål i akkurat nå-tråden. Men å moderere i tråden handler som oftest om å legge ut advarsel. Da blir det ikke rot, om det lages ny tråd. De gangene innlegg slettes har ikke spørsmålet rukket å få mange svar. Heller ikke da blir det rot. Dersom det har blitt store diskusjoner, så burde hvertfall dette modereres, selv om det er et skikkelig slit.

Benedicte, uten mod. hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de fleste brukere bør sende en rose til labbis, for hun er vel omtrent den eneste som orker moderere i den tråden der.... Det er IKKE en artig jobb bare for å ha sagt det ;)

Silje uten hatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter nedlegging av akkurat nå-tråden. Den tar oppmerksomhet bort fra resten av forumet, og spørsmål, som det påpekes, havner der istedet for i tråder som alle kan ha nytte av. Jeg tror det er mange fler enn meg som ikke gidder å lese akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes akkurat nå er grei for bittesmå spørsmål som umulig kan være brukbare for noen andre (vet at jeg kan forbedre meg!) og som omhandler det man gjør "akkurat nå".

Jeg synes også at det som ser ut til å bli interessante debatter burde splittes fra tråden (eller helst burde man opprette en egen tråd fra begynnelsen) og at man burde gjøre brukerne mer obs på hva tråden faktisk er til.

Jeg synes tråden er super til småprat om tull og vas! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter moderering i "Akkurat nå", og er for at det meste, spesielt det hunderelaterte, diskuteres i egne tråder. Jeg har ikke alltid tid eller ork til å lete ut det som eventuelt er interessant i den tråden, og det er unødvendig at mange av de spennende diskusjonene rundt hund (og eventuelt andre ting) skal havne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta over et spørsmål selv, jeg. Det gikk jo ikke an å finne ut om noen hadde svart. Egentlig er akkurat nå stort sett kjedelig og brukes mest som msn, og der har man jo bare lagt til folk man skravler med ellers også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt i mot å legge ned akkurat nå-tråden, men jeg er for moderering der på det nivået vi har nå. Det blir faktisk mer oversiktlig når vi får spredd diskusjonene og spørsmålene utover hele forumet, ikke bare i én stor tråd. Det irriterer meg når det oppstår store diskusjoner (om noe spesifikt på en måte, eller i alle fall særlig om det er hunderelatert) i akkurat nå-tråden - diskusjoner som strekker seg over mange sider. Det er irriterende fordi jeg må scrolle meg forbi mye jeg ikke gidder å engasjere meg i, og det er irriterende fordi de som engasjerer seg i det går glipp av det fordi de umulig kan finne fram til diskusjonen om de ikke er aktive i akkurat nå-tråden selv.

At ting blir moderert/flyttet over i ny tråd etter et bare et par innlegg om det samme temaet, syns jeg egentlig ikke er så negativt heller (selv om den nye tråden kanskje bare blir bestående av de tre innleggene eller så som er flyttet fra akkurat nå-tråden - noen ganger kan det derimot utvikle seg til riktig så interessante diskusjoner). Jo flere slike småtilfeller som blir moderert, jo fortere lærer vi at det lønner seg å lage egne tråder, og jo raskere vil forumet bli brukt på en mer fornuftig måte.

Jeg er selvfølgelig fremdeles for at akkurat nå-tråden skal bestå av mer enn bare "akkurat nå har jeg luftet hunden" og "akkurat nå spiser jeg middag". Det skal være rom for å snakke litt fram og tilbake - men om det er om konkrete ting som handler om svineinfluensavaksine, kastrering av bikkjer eller hvordan man sår gulrøtter, syns jeg det er rett og rimelig at dette flyttes i en egen tråd.

Så, alt i alt, takk til nazi-Benedicte for at hun hjelper oss å bruke forumet på en måte som er bedre for oss alle. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, jeg mistenker at noen brukere kommer til å forsvinne fra sonen da... Det er noen der inne som stort sett er kun aktive i den tråden og blir aktive i andre pga spørsmål og start av diskusjoner der. Så jeg tror at man skal være litt forsiktig med å stenge den tråden.

Vi kan være flinkere til å hjelpe labbis med rapporter på innlegg som er litt ute å kjører, via pm. Ikke noe blir gjort før hun er på lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, jeg mistenker at noen brukere kommer til å forsvinne fra sonen da... Det er noen der inne som stort sett er kun aktive i den tråden og blir aktive i andre pga spørsmål og start av diskusjoner der. Så jeg tror at man skal være litt forsiktig med å stenge den tråden.

Det tror jeg du har helt rett i :ahappy:. Man legger iallefall ikke ned en tråd som er den mest aktive i et forum. Man burde kanskje derimot kikke på behovet for alle de underforaene som finnes - jeg er ganske sikker på at 90 % av dem er unødvendige, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg du har helt rett i :ahappy:. Man legger iallefall ikke ned en tråd som er den mest aktive i et forum. Man burde kanskje derimot kikke på behovet for alle de underforaene som finnes - jeg er ganske sikker på at 90 % av dem er unødvendige, sånn egentlig.

Et underforum som er inaktivt, plager vel ingen? En tråd som innebærer at man må bla og rote i flere sider med snikk snakk for å finne ut hva som egentlig ar skjedd på sonen siden sist, kan være bittelitt irriterende noen ganger.

Jeg synder masse,jeg også. Akkurat nå er jo tråden "alle" er i og dermed er det lett å bruke den til alt mulig. Det hadde vært flott med flere aktive tråder. Mye mer oversiktlig. Det hender jo at man går glipp av nyttig info og muligheten til å engasjere seg fordi det blir så uoversiktlig i akkurat nå.

Når jeg først sitter her og taster. Det er da ikke så lenge siden at vi ble bedt om å legge gratulasjoner i dertil korrekt tråd, men der har nok moddisene gitt opp. er det så fryktelig vanskelig for oss å putte innleggene våre der de hører hjemmè?

Noen av oss ville kanskje bli mer aktive på sonen (igjen) med en opprydding av akkurat nå. Det er side opp og side ned med intern humor og kommentarer over hendelser som de samme få har delt i nær fortid. Bevares det er da bare koselig at folk hygger seg på sonen, men ved å flytte andre ting, kan vi som ikke er så interessert i denne pjattingen slippe å forholde oss til andres privatsamteler for å holde oss oppdatert på det vi kan finne interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter nedlegging av akkurat nå-tråden. Den tar oppmerksomhet bort fra resten av forumet, og spørsmål, som det påpekes, havner der istedet for i tråder som alle kan ha nytte av. Jeg tror det er mange fler enn meg som ikke gidder å lese akkurat nå...

Å nedlegge den blir veldig feil, men...

Jeg er totalt i mot å legge ned akkurat nå-tråden, men jeg er for moderering der på det nivået vi har nå. Det blir faktisk mer oversiktlig når vi får spredd diskusjonene og spørsmålene utover hele forumet, ikke bare i én stor tråd. Det irriterer meg når det oppstår store diskusjoner (om noe spesifikt på en måte, eller i alle fall særlig om det er hunderelatert) i akkurat nå-tråden - diskusjoner som strekker seg over mange sider. Det er irriterende fordi jeg må scrolle meg forbi mye jeg ikke gidder å engasjere meg i, og det er irriterende fordi de som engasjerer seg i det går glipp av det fordi de umulig kan finne fram til diskusjonen om de ikke er aktive i akkurat nå-tråden selv.

At ting blir moderert/flyttet over i ny tråd etter et bare et par innlegg om det samme temaet, syns jeg egentlig ikke er så negativt heller (selv om den nye tråden kanskje bare blir bestående av de tre innleggene eller så som er flyttet fra akkurat nå-tråden - noen ganger kan det derimot utvikle seg til riktig så interessante diskusjoner). Jo flere slike småtilfeller som blir moderert, jo fortere lærer vi at det lønner seg å lage egne tråder, og jo raskere vil forumet bli brukt på en mer fornuftig måte.

Jeg er selvfølgelig fremdeles for at akkurat nå-tråden skal bestå av mer enn bare "akkurat nå har jeg luftet hunden" og "akkurat nå spiser jeg middag". Det skal være rom for å snakke litt fram og tilbake - men om det er om konkrete ting som handler om svineinfluensavaksine, kastrering av bikkjer eller hvordan man sår gulrøtter, syns jeg det er rett og rimelig at dette flyttes i en egen tråd.

Så, alt i alt, takk til nazi-Benedicte for at hun hjelper oss å bruke forumet på en måte som er bedre for oss alle. :ahappy:

Er enig med Ingvild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke være redde, det er på ingen måte snakk om å nedlegge tråden. (Sjøl om jeg og noen andre moderatorer hadde foretrukket dette :ahappy:) Men det vil fortsette å bli moderert på den måten som det modereres nå. Vi oppfordrer også dere brukere til å huske på å starte egne tråder fremfor å spørre i akkurat nå.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser aldri i akkurat nå- tråden da jeg har funnet det helt håpløst å følge med i den om man ikke er på hundesonen konstant, hvilket blir litt vanskelig om jeg skal få gjort noe studier i tillegg... he he

Så jeg applauderer, takker og bukker for at noen gidder å plukke ut det som ser ut til å bli spennenden "side"-debatter, slik at vi som ikke er akkurat nå- slaver kan få vært med i debattene. Selv har jeg lagt merke til at forumet generelt har blitt roligere. Savner liksom de heftige debattene som var her før, men har jo nå funnet ut av det som kanskje er grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...