Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er din favorittøvelse


Betty

Recommended Posts

Innkalling: Jeg elsker den fordi Ellie syntes det er så gøy. Hun sitter som et tent lys og venter på signalet - kommer i full galopp og kaster seg inn på plass, ser opp på meg og vet at hun er kjempeflink! :ahappy::ahappy:

Spor: Dette liker jeg også fordi Ellie er så tent. Men vi har masse mer og lære. Men da føler jeg at hunden virkelig gjør nytte for seg og gjør det den liker nesten aller best, bruker nesen - og man blir så facinert av hva de får til!

Feltsøkaktig: Bare prøvd det seriøst en gang, men mange andre ganger når jeg bare har mistet noe :whistle:

Det er så moro å se henne fyke rundt å lete mens hun logrer med hele kroppen :aww:

Hund er gøy :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, men det er jo så mange morsomme øvelser... :ahappy:. Spor, feltsøk, lineføring/frivfot, budføring, hopp over hinder, hals, kryp,... Ja, alt utenom fellesdekk egentlig - også kan vi sette apportering litt i parentes, for den er kanskje ikke helt favoritten :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Buster så er apportering en favoritt, samt hopp over hinder. Tror det er de eneste øvelsene han er lett å motivere til å utføre. Med Decoy er dirigeringsarbeid (jakta) favorittøvelsen, vi har ikke den helt i orden men koser oss med dirigeringstreningen, og han er så samarbeidsvillig der. Og alle øvelser som innebærer stå er favoritt til Decoy, fordi vi får det til å fungere så bra og han har en veldig bra ståkommando. Vixen har jeg ikke trent så mye, men blant de vi har trent er feltsøk (jaktsøket, bruksfeltsøk har vi ikke begynt med). Hun er så herlig å se i arbeid der, passe selvstendig, og begynner å få en fin fart hjem med dummiene. Morsomt å se hvordan hun arbeider med vitringene, bruker vinden, jobber raskt og i det hele tatt. Kjempegøy å trene. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...gå tur på fjellet :whistle:

:ahappy: Må si meg helt enig i dette!

Men om vi skal se på det vi trener på på trening:

- Spor: Det er favoritten over alt annet! Jaily digger å gå spor og det passer meg utmerket. Det beste med at dette er favorittøvelsen vår er at vi kan trene det helt uavhengig av andre. (Altså, vi trener gjerne sammen med andre, men vi er ikke avhengige av mange andre for å kunne trene det. :ahappy: )

- Felt: Nok en øvelse Jaily syns er supermorsom og da smitter det litt over på meg.

- Apport: Igjen fordi Jaily elsker alt som kan ligne på en apportbukk. Tre, tung, metall har ingenting å si så lenge det kan hentes og hun får ball for å hente det. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an å plukke bare èn? :whistle:

Rundering: Fordi det er masse fart og masse moro. Og det skjer i skogen. :ahappy:

Feltsøk: Fordi det er fart og masse moro, og det skjer i skogen. :ahappy:

Spor: Fordi det er utrolig kjekt å se hunden arbeide så selvstendig, fordi det går an å trene hvor som helst når som helst omtrent.

Så er det mye lydighet jeg synes er morsom fordi jeg og hunden jobber litt mer side om side på en måte.

Men ingenting av dette hadde vært kjekt hadde det ikke vært fordi hunden elsker det og man kan se han er lykkelig med hele seg når han får jobbe med uansett hva det måtte være. Det er veldig inspirerende å jobbe med en hund som vil jobbe rett og slett. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt! Det er iallefall favorittøvelsen til dyret. Han lever i en boble der alt kan løses ved å sette seg. Mamma roper ett eller annet på tur, vi setter oss. Mat- vi setter oss. jeg skjønner ikke hva mamma vil- vi setter oss. Jeg er litt urolig- vi setter oss (bak mamma) osv, osv, osv...

Og siden han nå har blitt helt knallrå på avstandssitt så må det være favorittøvelsen min for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt! Det er iallefall favorittøvelsen til dyret. Han lever i en boble der alt kan løses ved å sette seg. Mamma roper ett eller annet på tur, vi setter oss. Mat- vi setter oss. jeg skjønner ikke hva mamma vil- vi setter oss. Jeg er litt urolig- vi setter oss (bak mamma) osv, osv, osv...

Og siden han nå har blitt helt knallrå på avstandssitt så må det være favorittøvelsen min for øyeblikket.

Du får unnskylde min litt dårlige humor sånn utpå kvelden, men er det så rart han setter seg da? Er han ikke en setter? :ahappy:

(Uff, så dårlig humor... :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkalling: Jeg elsker den fordi Ellie syntes det er så gøy. Hun sitter som et tent lys og venter på signalet - kommer i full galopp og kaster seg inn på plass, ser opp på meg og vet at hun er kjempeflink! :):ahappy:

Spor: Dette liker jeg også fordi Ellie er så tent. Men vi har masse mer og lære. Men da føler jeg at hunden virkelig gjør nytte for seg og gjør det den liker nesten aller best, bruker nesen - og man blir så facinert av hva de får til!

Feltsøkaktig: Bare prøvd det seriøst en gang, men mange andre ganger når jeg bare har mistet noe :whistle:

Det er så moro å se henne fyke rundt å lete mens hun logrer med hele kroppen :ahappy:

Hund er gøy :lol:

Signeres! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo ikke an å plukke bare èn? :whistle:

Rundering: Fordi det er masse fart og masse moro. Og det skjer i skogen. :ahappy:

Feltsøk: Fordi det er fart og masse moro, og det skjer i skogen. :ahappy:

Spor: Fordi det er utrolig kjekt å se hunden arbeide så selvstendig, fordi det går an å trene hvor som helst når som helst omtrent.

Så er det mye lydighet jeg synes er morsom fordi jeg og hunden jobber litt mer side om side på en måte.

Men ingenting av dette hadde vært kjekt hadde det ikke vært fordi hunden elsker det og man kan se han er lykkelig med hele seg når han får jobbe med uansett hva det måtte være. Det er veldig inspirerende å jobbe med en hund som vil jobbe rett og slett. :aww:

Helt enig i alt!

I tillegg vil jeg legge på trekktrening. Lyng virkelig elsker å trekke og det er morro:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje ikke akkurat en øvelse, men jeg elsker å trene/lære inn nye triks med Tinka, fordi jeg syns det er fantastisk å se henne tenke så selvstendig, samtidig som hun jobber så tett med meg. Denne selvstendigheten og evnen til å løse problemer og utfordringer på egenhånd er også noe av grunnen til at jeg liker spor og apportering veldig godt, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility! Og alt som har med agility å gjøre. Helt fra det å sitte inne og plukke et filmklipp fra hverandre bilde for bilde for å finne ut hva som gjorde at den person lyktes, mens den andre feilet (som regel timingen :ahappy: ) til å gå en hel bane med fullstendig flyt og å vinne en konkurranse. Agility er gøy! :ahappy:

Ellers synes jeg spor er veldig moro, men synes det er kjedelig å trene det på det samme stedet hver gang :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk og sykling er gøy - for Tulla er så sykt gira og syns så tydelig det er gøy. Det er digg å kjenne hvordan hun drar meg fremover, hvordan vi kan suse forbi trær uten at jeg trenger å anstrenge meg det grann..

FVF - digger den millimeterbikkja mi som elsker å pirke og som aldri blir lei eller mett eller trøtt eller.. Hun kunne holdt på hele natten og langt frempå dag. Hadde jeg bare visst hva jeg skulle trene på og hvordan, hadde vi blitt knallbra! :whistle:

Aynï; liker å trene det som ender med fart og morro og lek. Hva det er, er ikke så viktig, visstnok..

Ellers er agility stort sett bare fryd og gammen med begge to, bortsett fra Aynï og slalåmen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spor. Fordi det ligger så naturlig for My og fordi hun simpelten elsker det! Også er det så lett og greit å trene, og er omtrent like morsomt alene som sammen med andre. Man trenger ikke ha med seg noe annet enn en sporline og en sele for å gå spor med My. Leker og godbiter er bare et "pluss" :whistle:

Rundering. Selv om vi bare har prøvd det sånn 3-4 ganger... Morsomt å se på hundene når de bruker sansene sine for å finne mennesker, og like morsomt å være figurant! Veldig spennende å se på sin egen hund når den skal få sine økter, og man lærer mye av å se på de andre hundene.

Apport er morsomt, men ikke like morsomt når hunden syns det blir sååååå moro at den løper gigantiske seiersrunder mens den sjonglerer med apporten i munnen, kaster den opp i lufta osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres blærete ut, så er alt (minus fellesdekk) morsomt å trene med Nora. Hun vil så gjerne jobbe, så hun prøver uansett. Selv når det er noe som er vanskelig for henne så prøver hun. Ikke nødvendigvis fordi hun er så flink (for det er hun ikke alltid), men fordi hun gjerne VIL være flink. Hun kan også repetere i en halv evighet, jeg blir lei mye fortere enn henne, og hun er evig takknemlig å belønne - ros er gøy, mat er godt og lek er fantastisk..

Nå om dagen trener vi på lineføring/fvf, og det foregår i sakte marsj og er bare pirk og dill, men Nora syns det er morsomt å få jobbe, og da blir det morsomt å trene også, selv om vi har drevet med dette i en måned nå, og antageligvis kommer til å holde på noen måneder til (så får vi se til våren om jeg syns lf/fvf er like morsomt da.. hehe).

Med Dina så er alt morsomt å trene på helt til hun ikke syns det er noe gøy lenger, for da blir det skikkelig kjedelig, syns hun, og når det er skikkelig kjedelig blir hun tidvis døv og treg, hun bare oser "dette gjør jeg bare fordi du sier jeg må" :whistle: Og da er ingenting morsomt å trene på lenger.. Men når hun syns det er gøy å trene, da er det meste gøy.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility! Og alt som har med agility å gjøre. Helt fra det å sitte inne og plukke et filmklipp fra hverandre bilde for bilde for å finne ut hva som gjorde at den person lyktes, mens den andre feilet (som regel timingen :aww: ) til å gå en hel bane med fullstendig flyt og å vinne en konkurranse. Agility er gøy! :whistle:

Ellers synes jeg spor er veldig moro, men synes det er kjedelig å trene det på det samme stedet hver gang :ahappy:

Veldig enig!!

Ace synes også dette er knallgøy! :lol:

Når hunden synes det er gøy, har jeg det også gøy :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...gå tur på fjellet :ahappy:

Signeres :whistle:

Fibi ville nok si hva som helst som belønnes med kasting av ball. Helst i vannet. Kan man kalle "hoppe fra brygga" en øvelse? :aww:

Scilos vil nok velge innkalling. Han er like lykkelig hver gang, han. Litt sånn, "her gikk jeg i min egen verden og snuste etter viktige ting, også roper dere. Jippi, jeg hører til! Noen elsker meg mest og de har alltid godteri. :ahappy: "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...