Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Det er én ting til når hundene ligger i bur på utstillinger. Eieren er der. Tett inntil. Hele tiden. Hundene er ikke forlatt innesperret i et bur, mens resten av flokken er på jobb eller sover i timesvis dag ut og dag inn. For ikke så lenge siden hadde jeg en lang skravlestund men et herværende medlem på en utstilling. Hundene hennes lå strakt ut på ryggen og sov, bortsett fra det lille øyeblikket de gløttet på øynene for å sjekke ut den fremmede snakkedamen. Det var en herlig og harmonisk pelshaug som lå ti cm bak oss og jeg tenkte ikke et øyeblikk på at det kunne være noe traumatisk i den situasjonen.

Jeg har også brukt bur i en periode, da prinsessa var så gal at vi ikke turte annet enn å putte henne inn der fordi hun truet og angrep og ikke var til å roe. Vi var også der i samme rom hele tiden. Det var ingenting riktig over den situasjonen, bare leit. :icon_confused: Når minstebarnet hadde besøk, ble hunden puttet i buret for å ikke skremme jentene på dør. Den samme hunden er nå overlykkelig når jentene kommer, eller vi møter dem på gata og buret er en styggedom jeg håper jeg aldri ser igjen!

Sånn jeg ser det, er det en stor brist i læringsprossessen hos hunder som må ligge i bur for å ikke gjøre vesentlig skade på seg selv, andre eller inventar. Det er en del av det å ha hund at aviser i en periode ikke skal leses i morgen, men makuleres. Kjøkkengulvet er en grei do om natten. Smørpakka som sto litt for langt ut på benken er herlig nattemat, gjerne fortært på den dyre sofaputen så den blir full av fine fettflekker og boksen ligger i en sillion biter rundt omkring om morgenen. Det er mye underholdning i en ny pakke med doruller også! :whistle:

Det er et stort ansvar å ha hund og selvom valpe- og unghundtiden innimellom er slitsom, så går den over. I mellomtiden må det jobbes systematisk og tålmodig. Det er ingen læring for hunden å ligge i et bur, men et friminutt for eierne. La friminuttene bli så korte og få som mulig. Vær så snill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Tequila er en hund som slapper helt av( som regel ) når hun har vært på nytt sted litt. Ligger rett ut i buret som en slakt og slapper av. Hu slapper av i bur, både på utstilling og hjemme.

Men, lar ALDRI hundene mine ligge i bur uten at jeg er der vedsiden av eller evt noen jeg kjenner skal være vedsidenav og passe på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ha henne i bur i det hele tatt? Hva er trassing? Hvilke erfarne guder er det du omgir deg med? Ikke skal jeg påberope meg noen gudestatus, men at hunden din har hatt det jævli mens du var borte og i panikk prøvd å bite seg ut av buret, er det vel liten tvil om. Stakkars liten! Og fy til deg som kunne finne på å forlate henne i en situasjon du ikke visste om hun mestret. Hiv buret, ta hunden til deg og bruk lang tid på alenetilvenning. Husk at du alltid skal være tilbake hos henne før hun får panikk. Om det tar et minutt eller en halv time, skal hun aldri rekke å bli engstelig.

Sånn, der klarte jeg ikke å dy meg i en tråd jeg ganske sikkert har vært borti før og som er av de få det ikke bare er irriterende at popper opp igjen!

heisann! jeg synes det er bra at du "kjefter" på meg, og at jeg skikkelig dreit meg ut i den situasjonen er jeg SÅÅ totalt klar over! men som jeg også sa, så har vi begynt helt på nytt, hvor hun har et stort rom (med en seng, sofa og en hau kosedyr hun får lov å gjøre som hun vil med) å boltre seg på! og at det nå tar laang tid med treningen, det er min skyld, og ingen andres!

Når hun ligger i bur om natten er det på utsiden av mitt soverom(jeg får strukket handa bort til henne), med døra på gløtt, og om det kommer et lite kvink, så våkner jeg! så i det tillfellet mener jeg faktisk ikke at det er noe værre enn å ha en hund i bur på utstilling..!

jeg har desverre ikke mulighet til å la henne gå løs i hele huset ennå, siden jeg bor sammen med flere, som jeg ikke tror ville blitt så fornøyd om hun spiste opp skinnsofaen, kverka kattene, spiste undulaten eller en av de andre tingene vi vet valper finner på..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye utstillinger folk er på her, men jeg antar at jeg er på fler enn de fleste med rundt 20-30 i året..

Mine ligger ofte i bur på slike (*kremt* Ida) - men av og til får de en sk. "valpebinge" (som vel er bedre for hundene, men umulig når jeg reiser alene på utstillinger da alle sammen lett hopper over disse).

Hundene i bur på utstillinger får selvsagt komme ut av buret jevnlig, gå en liten tur, møte folk og andre hunder, har eier eller andre innenfor synsavstand og selv I buret har de utsikt til masse spennende samt møter folk som kommer og hilser på dem, etc..

Men ok - for argumentets skyld - 25 utstillinger, gjennomsnitt kanskje 7-8 timper på hver (blir ofte igjen til gruppene). Det blir totalt (25x8 timer): 200 timer i bur i løpet av et år - men sjelden mer en kanskje 2-3 timer i strekk.

Dette sammenlignes og likestilles så friskt med "bare om natten"-bruk (8 timer x 365 dager) = 2920 timer..

Eller "bare om natten og når jeg er på jobb" (16 timer x 365 dager): 5840 timer..

Men det er selvsagt "ikke noe værre" med 3000 enn 200 timer, ikke sant Zoey?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg repeterer, fra side 13 i denne tråden:

Sånn i tilfelle noen trenger et eksempel på omfanget:

"På treningsgruppa er det kun hunden min som ikke bruker bur på dagtid i tillegg til natten, totalt 23 hunder!"

http://www.canis.no/redirect.php?target=/i...g.php?id=427414

Altså; hvis vi er snille og forutsetter at folk sover i syv timer og er borte i forbindelse med jobb i åtte; 15 av døgnets 24 timer i bur (for de som ikke kan telle, så er det over halvparten).

104 timer i uka (forutsatt at folk har helgefri), 416 timer i måneden, rundt 5000 timer i året (hvis vi regner med at folk har noen ukers ferie her og der, og at hunden er så heldig å ikke måtte ligge i buret likevel).

Lever hunden i åtte år, blir det nærmere 40000 timer i bur. Det er fire og et halvt år, det. Hvis vi regner med at det første (og andre?) leveåret har større utbredelse av burbruk grunnet "dressur" (spiser på ting, tisser, bæsjer, må "roe seg", osv), så kan man jo bare tenke seg regnestykket.

Noen som fortsatt mener at motforestillingene mot burbruk er overdrevne, og at "de aller fleste burhunder" har det aldeles toppers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg bruker ikke bur, og kommer ikke til å bruke bur i annet enn i bil.

Respekterer de som gjør det.

Vet om en person som har en stor hund i bur, som får lite mosjon og må stå der døgnet rundt. Det er det værste jeg ser. Det er en av grunnene til at jeg ikke vil ha bur.. Vil ikke stenge den inne når vi er borte en arbeidsdag, derfor får han heller være på soverommet hvor han har 'plassen sin'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei. Gadd ikke å lese hele greia di men skjønte poenget ;P

Jeg har en liten papillon, han har et bur i gangen. Der har han plass til å gå noen skritt, har vann skåla si inni der, en kurv med teppe, og han får maten sin inni der. Han sover med døra lukka om natta, og det går kjempebra. Han går aldrig på do inni der. Han går dit om dagen når han er sliten, og buret er absolutt ikke noen straff. Det er bare en trygg plass, som man egentlig burde kalle seng eller mini-hus eller noe sånt ;) Det er også nyttig i bilen. :P

Så lenge man ikke bruker buret som straff(det skal man aldrig) så er det så absolutt ikke dyremishandling!

Klem Christiane på 12 år og Armani på ca 8 månder ;)

PS: Han går 2-3 turer om dagen, får masse lek og kos, og leker med andre hunder ofte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

da min setter var valp sov han i bur fordi vi har en eldre tispe som ikke er glad i valper.

i tilegg var han en tygger og fordi vi hadde flytting og ting overalt var det ikke så mange valg.

nå har vi 3hunder som får gå fritt når vi er hjemme og ligger i gangen om natta pga. hamster.

alle mine hunder er burvante og med 2 tisper og en han hund er bur en nødvendighet når det er løpetid.

synes ikke det er noe som helst galt med bur.

er mer bekymret for de dyra vi spiser som fraktes over lange avstander i overfylte trailere, ofte uten vann..

tror dere som er bekymret for at bur er dyreplagning heller burde konsentrere dere om slike ting, i stede for å prøve å gi dyrevenner dårlig samvitghet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dèt argumentet, ms.dyrego, er det selvsagt heller ingen vits å diskutere noe som helst - det er alltid noen eller noe som har det værre... På sp.mål om f.eks. kennelhoste, vil da svaret være at man ikke kan diskutere dette da det finnes hunder som dør av hjertefeil...?

Dessuten tror jeg man har godt av å få litt dårlig samvittighet av og til, da jeg er overbevist om at dette nok gjør at man tenker seg om en ekstra gang over det man gjør.

Og man får vel egentlig ikke dårlig samvittighet for ting man VET (eller synes) er riktig, korrekt og fornuftig heller?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ganske stort tøy-bur som står i stuen. Aron elsker buret sitt og går alltid inn å legger seg når han er sliten. Buret er alltid åpent da, så det er ikke som om han blir stengt inne :P Bruker også et atlas 40 som bilbur. Den døren er alltid stengt når vi kjører i bil. Dette gjør han iingenting for han sovner med en gang vi er komt inn i bilen og ligger å slapper av. (Han elsker å kjøre bil :P ) J

Altså, jeg er for (fornuftig) burbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da min setter var valp sov han i bur fordi vi har en eldre tispe som ikke er glad i valper.

Vel - et alternativ hadde f eks vært å vente med å anskaffe seg en ny valp til man kunne tilby den trygge og trivelige levevilkår med gode muligheter for postiv sosialisering...

i tilegg var han en tygger og fordi vi hadde flytting og ting overalt var det ikke så mange valg.

ALLE valper er "tyggere" i større eller mindre grad. Det er en av de faktorene man burde ta hensyn til når man skaffer seg en hundebaby. Har man ikke plass, ressurser, tid, "ryddighet" nok (stryk det som ikke passer) til å tilby hunden et liv utenfor buret så er det åpenbare valget å IKKE SKAFFE SEG HUND. Det finnes et uttall hundevarianter i porselen, plast, teddystoff eller bronse som kan gjøre nytten for dem som ikke klarer seg uten, men som ikke gidder å ta det bryderiet som følger med.

nå har vi 3hunder som får gå fritt når vi er hjemme og ligger i gangen om natta pga. hamster.

alle mine hunder er burvante og med 2 tisper og en han hund er bur en nødvendighet når det er løpetid.

Ja - for det er noen som har kastet hamster og kombinasjonen hannhund/tispe etter deg?

synes ikke det er noe som helst galt med bur.

He, he - så du ligger der ganske mange timer i strekk selv, da, formoder jeg?

er mer bekymret for de dyra vi spiser som fraktes over lange avstander i overfylte trailere, ofte uten vann..

tror dere som er bekymret for at bur er dyreplagning heller burde konsentrere dere om slike ting, i stede for å prøve å gi dyrevenner dårlig samvitghet!

Jeg tror ikke det nytter å forsøke å gi dere dårlig samvittighet - det krever en viss innlevelse og kunnskap for å se hva burbruken faktisk innebærer for de dyrene som utsettes for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som leste den artikkelen i Aftenpostens papirutgave i går (var det vel) som handlet om at Mattilsynet har for lite ressurser til å følge opp dyr som lider? Jeg prøvde å finne den på nettet, men greide det ikke. Jeg husker ikke artikkelen i detalj, så dere får ta det jeg skriver med en klype salt, men... Hvis jeg ikke husker veldig feil så var det på slutten av den artikkelen ramset opp eksempler på lidelser dyr blir utsatt for, men som de ikke hadde ressurser til å følge opp. Det som var nevnt var katter som blir stengt ute mens eierne dro på ferie, "garasjehester" som bare blir stående ubrukt i garasjen etter at husets tenåringsdøtre er blitt lei av dem, og hunder som må ligge i bur hele dagen mens eierene er på jobb. Så ut fra den artikkelen i hvert fall virket det som om Mattilsynet ikke akkurat er overbegeistret over langvarig burbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det nytter å forsøke å gi dere dårlig samvittighet - det krever en viss innlevelse og kunnskap for å se hva burbruken faktisk innebærer for de dyrene som utsettes for det.

krever tydeligvis også en viss innlevelse og kunnskap for å forstå at det finnes forskjellig type bur, og forskjellig type burbruk :P

For å ta ett lett eksempel da, så er det forskjell på å ha en Chihuahua på et 2 kvm bur, enn å ha en Bullmastiff i et 2 kvm bur.

Enda et enkelt eksempel, det er forskjell på å ha den lille hunden i et stort bur toppen 3-4 timer en dag, enn å ha en stor hund i et lite bur, 8 timer om dagen.

Enda et enkelt eksempel, som kanskje du vil forstå, det er forskjell på å ha en Chihuahua (eller en annen liten hund), i et 2kvm bur kanskje 6-8 timer totalt en uke, enn på de som har hunden sin i et lite bur 16 timer i døgnet.

Kan ikke fatte at det skal være så vanskelig å klare å se forskjell på typer burbruk??

PS, nei jeg er ikke av dem som bruke bur ofte til min hund, brukes på utstilling, i bil, og de få gangene hun er aleine hjemme, toppen 4-6 timer i uken.. og da har hun selvsagt et stooooort bur, som selvsagt er langt større enn de anbefalingene mattilsynet har satt opp ang størerlse på bur.

Og ja, jeg syns det er grusomt med de store hundene, f.eks golden retriever, som blir presset inni et lite bur kanskje på under 2kvm, og der skal de tilbringe hele natten, og hele arbeidsdagen.. stakkars hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som leste den artikkelen i Aftenpostens papirutgave i går (var det vel) som handlet om at Mattilsynet har for lite ressurser til å følge opp dyr som lider? Jeg prøvde å finne den på nettet, men greide det ikke. Jeg husker ikke artikkelen i detalj, så dere får ta det jeg skriver med en klype salt, men... Hvis jeg ikke husker veldig feil så var det på slutten av den artikkelen ramset opp eksempler på lidelser dyr blir utsatt for, men som de ikke hadde ressurser til å følge opp. Det som var nevnt var katter som blir stengt ute mens eierne dro på ferie, "garasjehester" som bare blir stående ubrukt i garasjen etter at husets tenåringsdøtre er blitt lei av dem, og hunder som må ligge i bur hele dagen mens eierene er på jobb. Så ut fra den artikkelen i hvert fall virket det som om Mattilsynet ikke akkurat er overbegeistret over langvarig burbruk...

Leste den artikkelen ja. Nå stod det jo ingenting om størrelsen på buret, men helt klart interessant hva de nevnte burbruk en hel arbeidsdag sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krever tydeligvis også en viss innlevelse og kunnskap for å forstå at det finnes forskjellig type bur, og forskjellig type burbruk :P

Jaha - og siden du er den kunnskapsrike her - gidder du å gi meg en definisjon på "hundebur" - og vise meg til en dyrebutikk som selger dette produktet i 2 kvm-størrelsen?

Dersom du hadde fulgt med i timen så ville du også visst at jeg har 3 bruksområder for bur som jeg mener er helt akseptabelt ... - sånn ad "kunnskap og innlevelse til å forstå at det finnes forskjellig type burbruk"...

For å ta ett lett eksempel da, så er det forskjell på å ha en Chihuahua på et 2 kvm bur, enn å ha en Bullmastiff i et 2 kvm bur.

Igjen - gidder du å vise meg et eksempel på et 2 kvm hundebur?

Enda et enkelt eksempel, det er forskjell på å ha den lille hunden i et stort bur toppen 3-4 timer en dag, enn å ha en stor hund i et lite bur, 8 timer om dagen.

Og først må man jo klare å stappe den store hunden inn i det lille buret - og da er jo dagen gått allerede!! :P

Enda et enkelt eksempel, som kanskje du vil forstå, det er forskjell på å ha en Chihuahua (eller en annen liten hund), i et 2kvm bur kanskje 6-8 timer totalt en uke, enn på de som har hunden sin i et lite bur 16 timer i døgnet.

Kan ikke fatte at det skal være så vanskelig å klare å se forskjell på typer burbruk??

Kan ikke fatte hvorfor noen gidder å insistere på at det er nødvendig å putte en hund i bur i det hele tatt jeg... Men det kan du jo forklare meg, du som er så innsiktsfull?

PS, nei jeg er ikke av dem som bruke bur ofte til min hund, brukes på utstilling, i bil, og de få gangene hun er aleine hjemme, toppen 4-6 timer i uken.. og da har hun selvsagt et stooooort bur, som selvsagt er langt større enn de anbefalingene mattilsynet har satt opp ang størerlse på bur.

Mmm - og hvis hunden din lever i 10 år så tilbringer den 3120 timer i bur - så heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krever tydeligvis også en viss innlevelse og kunnskap for å forstå at det finnes forskjellig type bur, og forskjellig type burbruk :P

For å ta ett lett eksempel da, så er det forskjell på å ha en Chihuahua på et 2 kvm bur, enn å ha en Bullmastiff i et 2 kvm bur.

Enda et enkelt eksempel, det er forskjell på å ha den lille hunden i et stort bur toppen 3-4 timer en dag, enn å ha en stor hund i et lite bur, 8 timer om dagen.

Enda et enkelt eksempel, som kanskje du vil forstå, det er forskjell på å ha en Chihuahua (eller en annen liten hund), i et 2kvm bur kanskje 6-8 timer totalt en uke, enn på de som har hunden sin i et lite bur 16 timer i døgnet.

Kan ikke fatte at det skal være så vanskelig å klare å se forskjell på typer burbruk??

PS, nei jeg er ikke av dem som bruke bur ofte til min hund, brukes på utstilling, i bil, og de få gangene hun er aleine hjemme, toppen 4-6 timer i uken.. og da har hun selvsagt et stooooort bur, som selvsagt er langt større enn de anbefalingene mattilsynet har satt opp ang størerlse på bur.

Og ja, jeg syns det er grusomt med de store hundene, f.eks golden retriever, som blir presset inni et lite bur kanskje på under 2kvm, og der skal de tilbringe hele natten, og hele arbeidsdagen.. stakkars hunder.

Jeg ser ditt poeng. Men for meg er det knekkende likegyldig om buret er tre ganger så stort som hunden. Det er selve prinsippet. Ingen hund har behov for å ligge i bur. Det er menneskene som har behov for enkle løsninger der evnen eller viljen til elementær oppdragelse svikter. Det er der forskjellen ligger. Hvorfor må chien din i bur i de få timene du er borte fra den?

EDIT: Ser du har en annen rase, men det spiller ingen rolle i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.., nå skrev jeg et langt innlegg som ikke kom gjennom. Kort fortalt (om å bruke bur i mange timer av gangen, som om natta eller mens man er på jobb):

- Man bør redusere burbruk til et minimum

- Argumentet om at "hunden uansett sover store deler av dagen" holder ikke, siden de fleste liker å bytte soveplass, tusle litt rundt og strekke/røre på seg

- Jeg brukte bur da jeg fikk en omplasseringshund som ødela alt hvis han ble alene lenger enn to minutter. Buret var da en MIDLERTIDIG greie, mens vi trente på å være alene hjemme ellers. Siden dette ble gjort steg-for-steg tok det en stund før han kunne være alene i 8 timer. Men jeg var hele tiden klar på at det ikke var ideelt, og var nøye på aktiviteten ellers i døgnet. Luftet med mosjon og mental aktivisering en times tid før jobb ( i tillegg til på kveld/ettermiddag, selvfølgelig) - jeg synes ikke en liten tissetur holder når bikkja har sovet hele natta og så skal ligge i bur i mange, mange timer.

- Som sagt over: man må ta hensyn til dette når man planlegger resten av døgnet.

Det viktigste, i mine øyne, er å være ærlig med seg selv og innse at et dyr ikke har det tipp-topp i et bur i mange timer av dagen. Jeg ser ikke på det som dyreplageri (så lenge den blir aktivisert nok ellers), men jeg mener det bør være et midlertidig verktøy mens man jobber med saken, og ikke fungere som en enkel løsning for eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha - og siden du er den kunnskapsrike her - gidder du å gi meg en definisjon på "hundebur" - og vise meg til en dyrebutikk som selger dette produktet i 2 kvm-størrelsen?

Dersom du hadde fulgt med i timen så ville du også visst at jeg har 3 bruksområder for bur som jeg mener er helt akseptabelt ... - sånn ad "kunnskap og innlevelse til å forstå at det finnes forskjellig type burbruk"...

Hundeburet bør være så stort at hunden kan stå på to bein i det uten å dunke hodet, den bør kunne ligge helt utstrakt alle mulige veier, uten å dunke beina ani kantene. Den bør kunne gå litt rundt om, helst også ha muligheten til å løpe om den vil det. Altså, for en stor hund, bør buret kanskje være et av rommene i huset.

Ja, okei, du har dine bruksområdeer som du syns er greie? Kanskje fordi du har hatt bruk for bur i de situasjonene?

Men bra at du i alle fall forstår forskjellen på typer burbruk da, begynne å lure en stund her...

Igjen - gidder du å vise meg et eksempel på et 2 kvm hundebur?

Jeg har laget mitt selv. Vet forresten at dyrebutikken på vestkanten, tror det er en Buddy, solgte hundebur for en stund siden som var over 2kvm.. En større hund bør selvsagt ha mye mer plass enn 2 kvm.

Kan ikke fatte hvorfor noen gidder å insistere på at det er nødvendig å putte en hund i bur i det hele tatt jeg... Men det kan du jo forklare meg, du som er så innsiktsfull?

Jeg kan ikke forklare hvorfor folk velger det, jeg vet ikke grunnen alle har for å putte hunden sin i bur :P Jeg sier at jeg ikke drar alt burbruk under samme kam.. Jeg kan forstå hvorfor noen velger å bruke bur.. Jeg vet min grunn, foreløpig har hunden min det bedre i bur enn løs aleine.. (Jada, du vil nok protestere på det også, men samma det igrunn). Etter hvert ser jeg for meg en situasjon uten bur, men foreløpig er buret hennes en fin plass. Ser for meg etterhvert at jeg kanskje kan gå over til å ha et rom som hun kan være på istedet for buret, dette blir enklere når jeg flytter for meg selv, og kan innrede som jeg vil.

Bruker forresten også bur til henne om jeg er på besøk til noen som har små barn. Da kryper hun inn om det blir nok, og da lukker jeg igjen døren. Det er et lite atlas 20 bur, skrekk og gru. Om hun vil ut igjen skraper hun på døren.

Mmm - og hvis hunden din lever i 10 år så tilbringer den 3120 timer i bur - så heldig!

Det er jo veldig mange ting man kan regne ut på denne måten, og få vanvittige høye timetall.. Som hvor mange timer totalt av livet hunden vil sove, gå på do, spise, være ute på tur..

Nei, jeg tror ikke min hund vil ta noe særlig skade av å tilbringe 3120 timer(som er viss jeg har henne i bur 6 timer i uken, jeg skrev riktignok 4-6 men samma det) i bur av hennes 87600 timers liv, sett at hun kun lever i 10 år da, men mest sannsynlig vil hun heldigvis leve i 15.

3% av livet i bur, er ikke mye, men selvsagt ikke ønskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ditt poeng. Men for meg er det knekkende likegyldig om buret er tre ganger så stort som hunden. Det er selve prinsippet. Ingen hund har behov for å ligge i bur. Det er menneskene som har behov for enkle løsninger der evnen eller viljen til elementær oppdragelse svikter. Det er der forskjellen ligger. Hvorfor må chien din i bur i de få timene du er borte fra den?

EDIT: Ser du har en annen rase, men det spiller ingen rolle i denne diskusjonen.

Så du syns ikke det er forskjell å putte en hund inn i et knøtt bur, som å putte en hund inn i et digert bur? Hva med hundegårder? Er det like ille? Jeg mener siden du ikke bryr det om størrelsen på buret?

Sant nok, det finnes sikkert mennesker som kun er ute etter å finne letteste løsning, men det gjelder ikke alle. Det finnes de som har prøvd alt, men ingenting fungerer.

Jeg kan jo forklare min grunn til at DPen min er i bur når hun er aleine, men egntlig ser jeg ikke helt grunnen, dere har jo laget dere opp en mening som gjelder alt burbruk, så ikke poeng i å prøve å vise andre sider av saken..

I huset jeg bor i er det veldig mange åpne løsninger. Dvs, steder der en liten valp kan dette igjennom, hun kunne faktisk dette igjennom helt til hun ble 6 mnd gammel. I mellomtiden tok min mor å bygget buret til henne, der matskålen og sengen hennes er. Det er et bur på ca 2kvm, litt mer. Jeg trente selvsagt på at hun skulle være aleine hjemme, og da hadde jeg henne i buret. Det gikk veldig bra, og hun så ut til å ha det helt ok inni der. Masse leker, stor plass til å boltre seg, vann og seng.. Da hun ble litt større, rundt 6 mnd, og hun ikke lenger fikk plass mellom sprinklene, forsøkte jeg å ha henne løs, men det så ikke ut til at hun trivdes. Vi satt opp videokamera, og fant ut at hun da løp å leitet etter meg hele tiden. Satt opp videokamera av henne når hun var i buret, og fant ut at hun da hadde det helt ok, lekte litt, drakk, sov. Derfor gikk jeg tilbake til bur. Foreløpig fungerer det bra, så beholder løsningn inntil jeg finner meg en egen leilighet. Da vil jeg, som sakt, at hun skal ha i alle fall 1 rom hun kan være på når hun er aleine hjemme, ser for meg at det kommer til å bli stuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeburet bør være så stort at hunden kan stå på to bein i det uten å dunke hodet, den bør kunne ligge helt utstrakt alle mulige veier, uten å dunke beina ani kantene. Den bør kunne gå litt rundt om, helst også ha muligheten til å løpe om den vil det. Altså, for en stor hund, bør buret kanskje være et av rommene i huset.

AHA! Så det finnes ikke 2 kvm store hundebur i salg i nærområdet, altså? - Og det finnes kanskje ikke bur store nok til en vanlig golden retriver? Og det er altså ikke OK med bur for de fleste hunder, når man altså tenker nøye etter og ser hvor begrensende bur er for HUNDEN... Velkommen etter...

Ja, okei, du har dine bruksområdeer som du syns er greie? Kanskje fordi du har hatt bruk for bur i de situasjonene?

1) Transport

2) "Doctor's orders"

3) På utstillinger og stevner

Øhhh - ja, jeg har transportert hund bl a i fly og hatt behov for flybur, ja, jeg har hatt en skadet unghund som måtte holdes helt i ro i en periode - og nei, jeg bruker ikke bur på utstillinger...

Men bra at du i alle fall forstår forskjellen på typer burbruk da, begynne å lure en stund her...

Det kan utelukkende bero på at du ikke har gjort leksa di før du begynte å uttale deg.

Jeg har laget mitt selv. Vet forresten at dyrebutikken på vestkanten, tror det er en Buddy, solgte hundebur for en stund siden som var over 2kvm.. En større hund bør selvsagt ha mye mer plass enn 2 kvm.

Øhh - og målene på det "buret" skulle være???

Jeg kan ikke forklare hvorfor folk velger det, jeg vet ikke grunnen alle har for å putte hunden sin i bur :P Jeg sier at jeg ikke drar alt burbruk under samme kam.. Jeg kan forstå hvorfor noen velger å bruke bur.. Jeg vet min grunn, foreløpig har hunden min det bedre i bur enn løs aleine.. (Jada, du vil nok protestere på det også, men samma det igrunn). Etter hvert ser jeg for meg en situasjon uten bur, men foreløpig er buret hennes en fin plass. Ser for meg etterhvert at jeg kanskje kan gå over til å ha et rom som hun kan være på istedet for buret, dette blir enklere når jeg flytter for meg selv, og kan innrede som jeg vil.

Den eneste grunnen for at folk har hund i bur (bortsett fra "the 3 obvious") - er at det er beleilig for MENNESKENE som har hund. I ditt tilfelle - tydeligvis fordi du bor hjemme hos mamma og pappa og må ta hensyn til det...

Bruker forresten også bur til henne om jeg er på besøk til noen som har små barn. Da kryper hun inn om det blir nok, og da lukker jeg igjen døren. Det er et lite atlas 20 bur, skrekk og gru. Om hun vil ut igjen skraper hun på døren.

Så hun er altså mer i bur enn du først sa (nå ble jeg overrasket gitt... NOT!)

Det er jo veldig mange ting man kan regne ut på denne måten, og få vanvittige høye timetall.. Som hvor mange timer totalt av livet hunden vil sove, gå på do, spise, være ute på tur...

Vel - multiplikasjonstabellen er ikke særlig mye å krangle om - putt inn de riktige faktorene (orden likegyldig) - så får du faktisk ut de reelle tallene i andre enden... Men, jeg skjønner jo at de ikke tar seg særlig godt ut på skjerm...

Nei, jeg tror ikke min hund vil ta noe særlig skade av å tilbringe 3120 timer(som er viss jeg har henne i bur 6 timer i uken, jeg skrev riktignok 4-6 men samma det) i bur av hennes 87600 timers liv, sett at hun kun lever i 10 år da, men mest sannsynlig vil hun heldigvis leve i 15.

3% av livet i bur, er ikke mye, men selvsagt ikke ønskelig..

Neinei, hvis målet med hunderiet er at bikkja ikke "skal ta noen særlig SKADE av det" - så har du jo relativt stort slingringsmonn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå skum lest igjennom debatten her, og der som slår meg (hardt) er måten folk snakker til hverandre på.

Greit nok at dette er debatt kjelleren, men alikevell. Er vi ikkje en voksen gjeng her inne?

Her i huset blir buret brukt når Akita måtte ønske det.

Ho har en stor god seng/pute inni og over buret har eg lagt et teppe.

Døren står åpen og buret brukes stadig vekk.

Ellers blir buret brukt i bilen, visst eg ikkje bruker bil belte på ho.

Respektere alle andres meninger om bur, så lenge det er store nok bur det blir snakkket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder sover i bur om natta, men har aldri vært i bur om dagen. De har hele huset til disposisjon hvis jeg er borte noen timer, tanken på å putte dem i bur når ikke jeg er hjemme selv har aldri streifet meg! Om kvelden ca. kl 23 etter siste tissetur, går de til sine respektive bur, som er STORE Vari Kennelbur der de kan strekke seg ut i alle retninger og også stå oppreist. De har burene i samme rom som jeg sover. Hvis en av dem skulle ha behov for å komme ut om natta piper de, og jeg kan da lufte dem. Den store fordelen ved dette systemet synes jeg har vært hvis vi er på reise, besøker andre hvor vi skal overnatte osv. Da har de alltid en soveplass de kjenner godt, og slapper 100% av i. Jeg har hatt hunder før, og ingen av de har vært i bur om natta, men jeg er faktisk veldig fornøyd med denne løsningen, og jeg har absolutt intrykk av at hundene mine liker sine soveplasser veldig godt, ellers hadde jeg aldri gjort det. Men som sagt, om dagen bruker jeg aldri bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHA! Så det finnes ikke 2 kvm store hundebur i salg i nærområdet, altså? - Og det finnes kanskje ikke bur store nok til en vanlig golden retriver? Og det er altså ikke OK med bur for de fleste hunder, når man altså tenker nøye etter og ser hvor begrensende bur er for HUNDEN... Velkommen etter...

Velkommen etter, eeeh.. Som jeg sier, min dyrebutikk solgte det for en stund siden.. Jeg har dessverre ikke sjekket ut dyrebutikkene i nærområdet ditt, så om dem kan jeg ikke uttale meg..

1) Transport

2) "Doctor's orders"

3) På utstillinger og stevner

Øhhh - ja, jeg har transportert hund bl a i fly og hatt behov for flybur, ja, jeg har hatt en skadet unghund som måtte holdes helt i ro i en periode - og nei, jeg bruker ikke bur på utstillinger...

Okei, men du burde kanskje passet på hunden din da, så den ikke ble skadet.. Og et er jo andre alternativer enn å stappe den i bur bare fordi den er skadet.. Men det var vel enkelste løsningn for deg kan jeg tenke meg.

Øhh - og målene på det "buret" skulle være???

Okei, så det er ikke bur så lenge det er stort nok? I og med at du skriver "bur"?? Som skrevet i tidligere svar, så må buret være så stort at hunden kan stå på to bein i det uten å dunke hodet, den bør kunne ligge helt utstrakt alle mulige veier, uten å dunke beina ani kantene. Den bør kunne gå litt rundt om, helst også ha muligheten til å løpe om den vil det. Altså, for en stor hund, bør buret kanskje være et av rommene i huset.

Målene for et bur kan jeg ikke gi, fordi at det naturlig nok vil variere fra hund til hund. Du har gjerne fått med deg at hunder kommer i varierende størrelser..

Den eneste grunnen for at folk har hund i bur (bortsett fra "the 3 obvious") - er at det er beleilig for MENNESKENE som har hund. I ditt tilfelle - tydeligvis fordi du bor hjemme hos mamma og pappa og må ta hensyn til det...

Hmm, ser at du kun trekker litt av det jeg sier i svarene dine.. Så gidder egentlig ikke svare noe særlig mer på det. Grunnen til at Milli er i bur har jeg skrevet lengre oppe.

Så hun er altså mer i bur enn du først sa (nå ble jeg overrasket gitt... NOT!)

Ja, de to gangene jeg har hatt henne med til barnefamilier har jeg hatt med buret ja.. Hun har selv valgt å gå inn, og selv valgt når hun vil ut igjen. Ser ikke helt problemet med det?

Vel - multiplikasjonstabellen er ikke særlig mye å krangle om - putt inn de riktige faktorene (orden likegyldig) - så får du faktisk ut de reelle tallene i andre enden... Men, jeg skjønner jo at de ikke tar seg særlig godt ut på skjerm...

Syns faktisk tallet jeg kom med tok seg bra ut på en skjerm jeg. 3% er ikke mye.. Når du finner et tall som gjør at min burbruk ser skyhøy ut, så finner jeg også et tall som gjør at det ser veldig lavt ut.. :P

Neinei, hvis målet med hunderiet er at bikkja ikke "skal ta noen særlig SKADE av det" - så har du jo relativt stort slingringsmonn ...

Hoho, jepp, det er sånn mitt hundehold er, så lenge ikke bikkja tar noe skade av det.. Helighet.. Var kanskje en dum måte av meg å skrive det på.. Men for å skrive det på en annen måte. Hun syns ikke det er noe ille eller grusomt å være i buret sitt, hun syns faktisk det er helt ok. Foreløpig trives hun bedre i bur enn løs når hun er aleine hjemme, så da ser jeg ærlig talt ikke helt problemet med at hun er i sitt store bur noen få timer i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - gidder du å vise meg et eksempel på et 2 kvm hundebur?

Tar meg den frihet å svare jeg...litt større bur enn hva du spør om, men kanskje det kan hjelpe?

Jeg fant mitt "bur" annonsert avisen, helt nytt. Riktignok kostet det litt mer enn de vanlige burene, men fy flate så godt det funker. Det er flere dører der som kan åpnes/lukkes etter behov. Det er god plass til både tepper/senger, matskål og vannskål (for de som tillater hunden å drikke hele døgnet). Til og med radio er det der. Hundene mine er faktisk innestengt i dette "buret" hele dagen, hele uken, hele året når jeg er på jobb. Og når jeg er hjemme. Og når jeg sover.

Må forte meg å skrive at jeg lufter dem før jeg går på jobb og går turer/aktiviserer MASSE når jeg kommer hjem.

Men allikevel STORtrives de å være i dette "buret" hele dagen. Dette er et "bur" jeg virkelig anbefaler :P

Men klart, nå er det jo ikke alle som er forunt å ha et bur på ca 50 kvm heller da.......som også er burstr til eieren..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...