Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Nå får jeg sikkert hundreogørten folk på nakken, men jeg har problemer med å se hvorfor bur skal være så fryktelig nødvendig når hunden er hjemme. Jeg bruker kun bur i bil og innimellom (les: sjelden) på utstillinger, i tillegg til at Orry av og til har måttet ligge i bur når han har vært hos veterinæren.

Begge mine har fri tilgang til hele huset når de er alene og om natten. Klart, de kunne sikkert sovet og vært rolige i bur, men hvorfor stenge dem inne på et så lite område når det ikke er nødvendig? Jeg kunne sikkert sovnet og hatt det greit i bur jeg og liksom, men det er ikke akkurat noe jeg ville foretrukket (for å sette det litt på spissen)...

Dersom man har en hund som ramponerer huset når den er alene, kunne den vel fått et hundesikkert rom, eventuelt avgrense et område i huset med grinder? I mine øyne er det bedre enn fire vegger og tak, med liten bevegelsesmulighet.

Og Helle: jeg lurer virkelig på hvor du bor, for så svære BUR har jeg aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Helle: jeg lurer virkelig på hvor du bor, for så svære BUR har jeg aldri sett.

Djes, blir nesten litt irritert her.. Om du lurer på hvor jeg bor, gå inn på profilen, eller på hjemmesiden.. Dyrebutikken har jeg alerede nevnt navnet på, og jeg tror også at de har sånne butikker i Oslo..

På den andre siden, hvorfor er dere så himla interessert i å vite hvor det er?? Dere er jo hardbarka motstandere av bur??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djes, blir nesten litt irritert her.. Om du lurer på hvor jeg bor, gå inn på profilen, eller på hjemmesiden.. Dyrebutikken har jeg alerede nevnt navnet på, og jeg tror også at de har sånne butikker i Oslo..

På den andre siden, hvorfor er dere så himla interessert i å vite hvor det er?? Dere er jo hardbarka motstandere av bur??

Vi har så store bur i Trondheim også.. Har sett både i metall og varikennel-merke (eller tilsvarende plastikk)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte folk å kjøre 2 timer bil med hunden eller 2 timer utstilling hver eneste dag..? Utstillings- og dyrlegebur er greit, for det skjer ikke så ofte. Bilbur er et sikkerhetstiltak, for hunden. Noe bur i stuen absolutt IKKE er. Selv om enkelte eiere liker å innbille seg dette. Det er laget kun for at eieren skal slippe å trene vekk uvaner.

Tror isåfall at hunden koser seg mer om den kan bevege seg rundt av og til enn å ligge i et bur, uansett om den er alene eller ikke.

Forøvrig syntes jeg synd på katten når jeg måtte ha den i bur på vei til dyrlegen for kastrering, turen tok meg 15 min..

Aldri om jeg kunne sperret inne et dyr i bur for ingen grunn i det hele tatt 6-8 timer i uken. Høres sikkert lite ut for mennesker, men jeg ville ærlig talt ikke sittet i bur 6-8 timer i uken uten å ha gjort noe for å straffes slik, da tror jeg jeg hadde blitt rimelig deppet..

Det er jo enkelte som kjører masse bil, og enkelte som er masse på utstilling.. 5-6 timer i bur på utstilling ble nevnt før her. Tipper det er ganske små bur også. Så la oss si, en mnd, to utstillinger.. 1 times kjøretid hver vei. Pluss litt kjøring utenom.. Blir raskt 16 timer på en mnd det!! Shit!! Da bruker de jo nesten like mye bur som jeg bruker til hunden min på en mnd! :lol: Men oja, jeg glemte at det var lov i og med at det var utstilling (som bikkja sikkert har himla lyst til å være med på), og bilbruk :P

Jeg syns også synn på min hund når den må sitte i bur i bilen, det hater hun nemlig.. Men hun må det også, heldigvis kjører vi ikke mye bil, så går vel i grunnen bra.. Akkurat som at hun så og si aldri er aleine hjemme, men er med meg alle mulige steder.. Slemme meg hadde hun med på høyskolen forje dagen, viss ikke hadde hun nemlig vært aleine 6 timer, og det syns jeg er for mye. Så da som hun på fanget mitt i timene, og ble luftet i friminuttene.. Hun var glad og fornøyd hun, å tvinge henne til noe går nemlig ikke..

Men selvfølgelig, de av deres hunder, som er aleine hjemme over 48 timer i uken, har det sikkert mye bedre enn min hund, som kanskje er aleine hjemme toppen 6 timer i uken, fordi deres hund går jo løs, mens min må være i det grusomme buret..

Må også bare spørre deg om noe, syns ikke du at mitt burbruk til min hund da den var valp var av sikkerhetsmesige årsaker?

Små valper tåler ikke å dette ned en hel etasje skjønner du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djes, blir nesten litt irritert her.. Om du lurer på hvor jeg bor, gå inn på profilen, eller på hjemmesiden.. Dyrebutikken har jeg alerede nevnt navnet på, og jeg tror også at de har sånne butikker i Oslo..

På den andre siden, hvorfor er dere så himla interessert i å vite hvor det er?? Dere er jo hardbarka motstandere av bur??

Antagelig fordi vi ikke tror deg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig fordi vi ikke tror deg ...

:rolleyes: Du er jamen meg en going. Overser alle innlegg som har gode poeng i seg, men kommenterer småting, som attpåtil er frekke.. wuhuu..

Du får bare undersøke da om du ikke tror meg. :lol: eller så kan du bare drite i å gjøre det. Er litt kjipt å oppdage at man har tatt feil.. Eller hva lotta??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt er det vel lukkede bur det diskuteres her. Om burdøren er åpen er det jo ikke mer å diskutere (bortsett fra hvorfor man vil ha en slik stygg ting hjemme..), for da kan jo hunden flytte seg til et annet sted om den skulle ønske det. Problem solved.

Lukkede bur derimot er å sette dyret sitt i fengsel med innskrenket frihet daglig, (og nei, vi diskuterer heller ikke de som bare bruker bur på utstilling, bil og etter dyrlegens ordre. MEN HJEMME!) Så ikke bland inn dette andre, det har NULL med diskusjonen å gjøre!

Stenge dyret sitt i bur hjemme daglig er latskap, basta. Det finnes ingen unnskyldning god nok. Alt dere tilhengere ramser opp (tygging, andre hunder, barn, osv.) kan fikses med litt tid, om dere bare GIDDER! Om dere ikke gidder, eller ikke har tid, så ikke skaff dere hund. Det er ingen menneskerett å ha hund. Sånn er det bare.

Selv mistet jeg min egen hund av alderdom for snart 3 år siden. Jeg har enda ikke skaffet meg en ny. Jeg har dødslyst på en, men det passer ikke enda. Når det skjer, så skal det skje når det er best mulig for hunden, ikke meg. Jeg er den som skal ofre meg, og min frihet for hunden, aldri omvendt.

Samme om det er 2 eller 10 timer daglig. 10 timer er dyremishandling, og 2 timer likeså, mindre grad av mishandling, likefullt mishandling.

Så eg skulle bare holde munn eg da? eg skrev kva eg mener om bur, og korleis buret blir brukt her hjemme...

du angriper bare på gøy du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Du er jamen meg en going. Overser alle innlegg som har gode poeng i seg, men kommenterer småting, som attpåtil er frekke.. wuhuu..

Du får bare undersøke da om du ikke tror meg. :lol: eller så kan du bare drite i å gjøre det.

Jeg har undersøkt og ikke funnet noe bur som er 2 kvm stort - ikke 3 heller, for den saks skyld. Så vidt jeg kan se av denne tråden så er jeg ikke alene om det... "Peer, du lyver!", Mor Åse ...

Er litt kjipt å oppdage at man har tatt feil.. Eller hva lotta??

You tell me! :P

Jeg kan ikke se noen tegn på at jeg har tatt feil her, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har undersøkt og ikke funnet noe bur som er 2 kvm stort - ikke 3 heller, for den saks skyld. Så vidt jeg kan se av denne tråden så er jeg ikke alene om det... "Peer, du lyver!", Mor Åse ...

gått tom for gode argumenter eller :lol: så vidt jeg kan se var det også andre som visste om hvor de solgte store bur :P

Gjør det litt enklere for deg jeg:

http://www.buddy.no/mainDesign.asp?aid=15469&gid=7232

Her er butikken jeg snakket om. De solgte buret på vestkanten, hordaland, rett før sommeren. Nå har de pusset opp, og de selger ikke lengre store bur (de er i alle fall ikke utstilt i butikken), tror man må bestille bur om det ikke er av typen Atlas, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djes, blir nesten litt irritert her.. Om du lurer på hvor jeg bor, gå inn på profilen, eller på hjemmesiden.. Dyrebutikken har jeg alerede nevnt navnet på, og jeg tror også at de har sånne butikker i Oslo..

På den andre siden, hvorfor er dere så himla interessert i å vite hvor det er?? Dere er jo hardbarka motstandere av bur??

Siden jeg har en buddybutikk rett i nærheten, så bare måtte jeg tasse innom å se. Jeg spurte damen bak disken og hun lurte nok på om jeg var hakke gærn. Skulle jeg ha løpegård på 1x3 meter så måtte jeg nesten lage det selv, eller kanskje en som solgte hundegårderer kunne lage til meg. Da fikk de nok noe å snakke om i butikken i dag *flir*

Kanskje fordi om det virkelig fantes så store bur, så ville vi kanskje ikke vært så ille i mot det? Siden hunden da kan flytte seg godt, skulle den være uheldig så var det ikke så farlig, for den kunne da legge seg ett lite stykke unna uhellet. Og hvorfor skal man da ha ett slikt monster inne? Når hunden helt sikkert klarer seg minst like bra uten det monsteret.

Noen ønsker seg bad på denne størrelsen: http://debatt.sol.no/node/5126801 Ikke vær så sta da Helle... det kler deg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har en buddybutikk rett i nærheten, så bare måtte jeg tasse innom å se. Jeg spurte damen bak disken og hun lurte nok på om jeg var hakke gærn. Skulle jeg ha løpegård på 1x3 meter så måtte jeg nesten lage det selv, eller kanskje en som solgte hundegårderer kunne lage til meg. Da fikk de nok noe å snakke om i butikken i dag *flir*

Kanskje fordi om det virkelig fantes så store bur, så ville vi kanskje ikke vært så ille i mot det? Siden hunden da kan flytte seg godt, skulle den være uheldig så var det ikke så farlig, for den kunne da legge seg ett lite stykke unna uhellet. Og hvorfor skal man da ha ett slikt monster inne? Når hunden helt sikkert klarer seg minst like bra uten det monsteret.

Noen ønsker seg bad på denne størrelsen: http://debatt.sol.no/node/5126801 Ikke vær så sta da Helle... det kler deg ikke!

:lol: såå du har vært et sted?? Og derfor lyger jeg plutselig?? Det lå en golden, og en cavalier inni buret da jeg var der, for en god stund siden. Det var i alle fall over 2kvm, kanskje ikke helt 3, men uansett.. Det var stort. Kan tenke meg at målene var 1,5x1,5 - 1,5x2 eller 1,25x1,75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: såå du har vært et sted?? Og derfor lyger jeg plutselig?? Det lå en golden, og en cavalier inni buret da jeg var der, for en god stund siden. Det var i alle fall over 2kvm, kanskje ikke helt 3, men uansett.. Det var stort.

Du sa da virkelig Buddybutikkene? Og nei de hadde aldri hørt om att noen av de andre i kjeden hadde slike heller, så de kunne nok ikke hjelpe meg med å bestille til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har en buddybutikk rett i nærheten, så bare måtte jeg tasse innom å se. Jeg spurte damen bak disken og hun lurte nok på om jeg var hakke gærn. Skulle jeg ha løpegård på 1x3 meter så måtte jeg nesten lage det selv, eller kanskje en som solgte hundegårderer kunne lage til meg. Da fikk de nok noe å snakke om i butikken i dag *flir*

Kanskje fordi om det virkelig fantes så store bur, så ville vi kanskje ikke vært så ille i mot det? Siden hunden da kan flytte seg godt, skulle den være uheldig så var det ikke så farlig, for den kunne da legge seg ett lite stykke unna uhellet. Og hvorfor skal man da ha ett slikt monster inne? Når hunden helt sikkert klarer seg minst like bra uten det monsteret.

Noen ønsker seg bad på denne størrelsen: http://debatt.sol.no/node/5126801 Ikke vær så sta da Helle... det kler deg ikke!

Da er vi to! Jeg ringte alle Buddy-butikkene i Oslo jeg, og alle jeg snakket med lurte på om jeg ikke tenkte på en hundegård... De hadde aldri hatt så store bur inne, og heller ikke hørt om det.

2 eller 3 kvadratmeter er ikke et bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa da virkelig Buddybutikkene? Og nei de hadde aldri hørt om att noen av de andre i kjeden hadde slike heller, så de kunne nok ikke hjelpe meg med å bestille til meg...

Blir litt ot dette her.. Men jeg har selvsagt ikke vært på alle buddybutikkene i norge å sett?? Jeg har sett et så gedigent bur ett sted, og det var på vestkanten. Går ut i fra at det var buddy, før sommeren også.

Men synd du ikke fikk tak i bur da, det er kanskje enklere å lage hundegård som damen i butikken sa? Er enig at det ikke var spesielt pent med det store buret nei, tok opp ganske stor plass.

2 eller 3 kvadratmeter er ikke et bur...

Okei, så da er det ikke bur jeg har til min hund hjemme? Hvorfor kaller folk meg en dyreplager da? Om det ikke er bur?!? Det er jo like mye bur, akkurat som en hundegård er et bur, og akkurat som et eget hunderom er et bur.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte folk å kjøre 2 timer bil med hunden eller 2 timer utstilling hver eneste dag..?

Nevnte ingenting om utstilling hver dag, men det er da flere som har hunden to timer i bil. Hatt det selv, 1 time til og fra jobb. Min vurdering var da at jeg gav min hund en mer spennende hverdag om den fikk være med på jobb enn om den måtte tusle alene rundt hjemme.

Aldri om jeg kunne sperret inne et dyr i bur for ingen grunn i det hele tatt 6-8 timer i uken. Høres sikkert lite ut for mennesker, men jeg ville ærlig talt ikke sittet i bur 6-8 timer i uken uten å ha gjort noe for å straffes slik, da tror jeg jeg hadde blitt rimelig deppet..

Du kan ikke sammenligne det å ha hunden i bur med det å ha ett menneske i bur. Det blir bare for dumt.

Men det jeg reagerte på var denne uttalelsen "Samme om det er 2 eller 10 timer daglig. 10 timer er dyremishandling, og 2 timer likeså, mindre grad av mishandling, likefullt mishandling.". Det er så sort/hvitt holdning at det er helt utrolig. Selvsagt må burets størrelse og timeantallet bety noe. Etter å ha vært stille i noen timer trenger hunden både fysisk og mentalt litt endring og jo lengre hunden er i buret jo større plass trenger den. Forøvrig kan ikke utstillingsburbruk omtales som "nødvendig". Utstilling er noe mennesker gjør for egen forlystelse.

Uansett om hunden ligger i bur eller har hele huset så er det de gjør å spare energi til senere bruk. Som hundeeier er vår oppgave å sørge for at hunden får en fin balanse av stimulerende oppgaver og avslapping/søvn. Ingen av delene må bli for dominerende i mengde eller lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synd du ikke fikk tak i bur da, det er kanskje enklere å lage hundegård som damen i butikken sa? Er enig at det ikke var spesielt pent med det store buret nei, tok opp ganske stor plass.

hehe... jeg skal ikke ha bur, jeg klarer meg fin fint uten bur og hundegård til hunden min jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: såå du har vært et sted?? Og derfor lyger jeg plutselig?? Det lå en golden, og en cavalier inni buret da jeg var der, for en god stund siden. Det var i alle fall over 2kvm, kanskje ikke helt 3, men uansett.. Det var stort. Kan tenke meg at målene var 1,5x1,5 - 1,5x2 eller 1,25x1,75

Den ALLER største flykassen i Vari-sortimentet er:

Vari Kennel Gigant Fashion

Lengde 122 cm

Bredde 81 cm

Høyde 89 cm

Dette gir et flatemål på 0,9882 kvm - og "buret" er faktisk så stort at man ikke får det med i alle flytyper...

(og jeg kan garantere at en golden ville hatt god plass inni der - selv om den måtte dele plassen med en cavalier...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ALLER største flykassen i Vari-sortimentet er:

Vari Kennel Gigant Fashion

Lengde 122 cm

Bredde 81 cm

Høyde 89 cm

Dette gir et flatemål på 0,9882 kvm - og "buret" er faktisk så stort at man ikke får det med i alle flytyper...

(og jeg kan garantere at en golden ville hatt god plass inni der - selv om den måtte dele plassen med en cavalier...)

Det var nok en god del større enn det du. Dessuten var det ikke Vari. Det var sort metall. Men holder på å sjekke det ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg tenke meg. Du skal vel rett ut å kjøpe det også kan jeg tenke meg :lol: siden du har såååå lyst på nytt stort bur!

Jeg venter også spent, men har null planer om å kjøpe bur... Hundene mine har det ene buret de trenger de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg tenke meg. Du skal vel rett ut å kjøpe det også kan jeg tenke meg :lol: siden du har såååå lyst på nytt stort bur!

Nemlig - for jeg må jo ha et 2 kvm bur til meg selv jeg - siden det skal være så trygt og trivelig å oppholde seg der uansett hva som truer fra den store verden; trapper, nyttårsraketter, unger, sure tisper, løpetid, kemneren og fjortiser med småbikkjer!

(Men for ordens skyld, jeg holder ikke pusten mens jeg venter! :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...